Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-21, 16:47
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418
Nu bor jag inte i Sverige, så jag såg bara notisen i tidningen. Men jag kan tänka mig att det blir som mästarnas mästare (eller vad det nu heter) där det var en e-sportare som tävade mot foppa & co. Det blir bara larvigt. Jag tror dessutom att e-sporten har mer att förlora på det dessutom. Skulle de bli antagna så är det många som kommer och garva åt dem och se ner på dessa utövare. Bygger man upp ngt ordentligt själva utifrån sina egna premisser så kommer man nog bli mer seriöst tagna och har en bättre framtid.

Visst kan du ha rätt tror inte Esporten har jätte mycket att vinna dom närmsta åren på OS däremot tror jag att OS har en del att vinna på Esporten. Troligen därför OS jagar dom också.
Citera
2017-08-25, 11:22
  #74
Medlem
dullabos avatar
Älskar sport, allt ifrån e-sport till vanlig traditionell längdskidåkning men om det platsar i OS är en annan femma. Tycker snarare att de borde arrangera ett e-sport OS så slipper man beblanda de traditionella fysiska sporterna med datorspelande. E-sport är framtiden, kanske tyvärr för många men marknaden talar sitt tydliga språk.

Men inser sponsorerna och den olympiska kommittén att det är mer ekonomisk gångbart att ha med e-sport under OS så kommer de ha det.
Citera
2017-08-25, 19:13
  #75
Medlem
HP-hjalpens avatar
Tror det blir svårt då det är en sport och inte en idrott
Citera
2017-10-13, 23:45
  #76
Medlem
user3815276s avatar
Jag tror det finns ett antal problem som måste lösas innan E-Sport kan bli en eller flera grenar i OS.

Det finns olika sätt att tävla i spel, man kan tävla om vem som har bäst reflexer, vem som är bäst på strategi, vem som är bäst på att arbeta i lag med andra spelare o.s.v.

Vilket av alla dessa sätt ska användas för att tävla i OS?

Ska det finnas en enda gren eller flera olika för många olika kategorier av spel?

Jag tror det bästa man kunde göra är att totalt ignorera alla stora komersiella spel som redan existerar. Bygg istället upp helt nya spel vars enda syfte är att mäta hur bra en spelare är på en viss typ av spel.

Bygg ett nytt spel för att testa snabba reaktioner, ett annat för att testa lagspel, ett tredje för att testa strategi.

De här spelan bör byggas med öppen källkod, utan något företag bakom som kontrollerar spelat. Deras enda syfte vore att testa spelares färdigheter i spel, spelen borde vara gratis och inte säljas av något företag.

Problemet med att använda spel som Lol, Dota 2 eller CS är att det är komersiella företag som äger de här spelen. Jag tror inte att något spel som kontrolleras av ett enskilt företag någonsin kommer att ha en möjlighet att vara med i OS.

Om man däremot utvecklade nya spel vars enda syfte var att testa hur bra någon är på e-sport så tror jag att e-sport hade haft en verklig chans att komma med i OS.
Citera
2017-10-25, 10:39
  #77
Medlem
56ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av user3815276
Jag tror det finns ett antal problem som måste lösas innan E-Sport kan bli en eller flera grenar i OS.

Det finns olika sätt att tävla i spel, man kan tävla om vem som har bäst reflexer, vem som är bäst på strategi, vem som är bäst på att arbeta i lag med andra spelare o.s.v.

Vilket av alla dessa sätt ska användas för att tävla i OS?

Ska det finnas en enda gren eller flera olika för många olika kategorier av spel?

Jag tror det bästa man kunde göra är att totalt ignorera alla stora komersiella spel som redan existerar. Bygg istället upp helt nya spel vars enda syfte är att mäta hur bra en spelare är på en viss typ av spel.

Bygg ett nytt spel för att testa snabba reaktioner, ett annat för att testa lagspel, ett tredje för att testa strategi.

De här spelan bör byggas med öppen källkod, utan något företag bakom som kontrollerar spelat. Deras enda syfte vore att testa spelares färdigheter i spel, spelen borde vara gratis och inte säljas av något företag.

Problemet med att använda spel som Lol, Dota 2 eller CS är att det är komersiella företag som äger de här spelen. Jag tror inte att något spel som kontrolleras av ett enskilt företag någonsin kommer att ha en möjlighet att vara med i OS.

Om man däremot utvecklade nya spel vars enda syfte var att testa hur bra någon är på e-sport så tror jag att e-sport hade haft en verklig chans att komma med i OS.

E-sport kommer aldrig att fungera i OS för att enskilda spel är en modefluga och varje spel i sig ändras i varje patch. På 90 talet hade de tävlat i Quake 2 och i början av 2000 talet CS 1.6, 2010 LoL, 2015 Heroes of the storm.

Hur bestämmer man vilket/vilka spel man ska tävla i och hur många kategorier ska det finnas och hur ska man mäta rekord när spelet inte spelas längre 10 år senare eller att en patch har förändrat hela mekaniken i spelet.
Det är väl bara i hockey där faktiskt spelplanen ändras beroende på om eventet hålls i Europa/Nord Amerika (stor/liten rink), annars har alla andra sporter samma förutsättningar år efter år.
Okej olika fotbollsarenor kan ha någon meter bredare/längre plan men jag har svårt att se att det påverkar sporten.
Medan i spel så kan en patch förändra hur hela spelet spelas, helt plötsligt är det omöjligt att slå ett rekord för att spelet inte tillåter det. Rekord är trots allt en stor aspekt i OS.
Citera
2017-10-25, 22:24
  #78
Moderator
Elrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 56k
E-sport kommer aldrig att fungera i OS för att enskilda spel är en modefluga och varje spel i sig ändras i varje patch. På 90 talet hade de tävlat i Quake 2 och i början av 2000 talet CS 1.6, 2010 LoL, 2015 Heroes of the storm.

Hur bestämmer man vilket/vilka spel man ska tävla i och hur många kategorier ska det finnas och hur ska man mäta rekord när spelet inte spelas längre 10 år senare eller att en patch har förändrat hela mekaniken i spelet.
Det är väl bara i hockey där faktiskt spelplanen ändras beroende på om eventet hålls i Europa/Nord Amerika (stor/liten rink), annars har alla andra sporter samma förutsättningar år efter år.
Okej olika fotbollsarenor kan ha någon meter bredare/längre plan men jag har svårt att se att det påverkar sporten.
Medan i spel så kan en patch förändra hur hela spelet spelas, helt plötsligt är det omöjligt att slå ett rekord för att spelet inte tillåter det. Rekord är trots allt en stor aspekt i OS.

Jag ser inte problemet med att det ändras patcher ofta, det finns rekord i antal maps, snabbaste rundor m.m. Sedan kanske det inte är det viktigaste i de spelen så ser det inte som ett hinder oavsett.Hockey ändras lite då och då, de ändrar icingregler, storlek på målvaktsskydden, material på klubbor m.m. så samma sak kan sägas där.

Vilka sporter som ska vara med kanske kan avgöras efter populäritet eller som i OS att de har en kommiteé som bestämmer. OS byter ut och tar in lite sporter då och då så ser inte varför e-sportsdelen inte kan fungera likadant.
Citera
2017-10-25, 22:48
  #79
Medlem
udons avatar
Så vitt jag vet är väl OS ett uttalat idrottsevenemang. E-sport är ju lika lite idrott som poker är det.

Hela diskussionen kring e-sport som begrepp går ju bara ut på att skoltrötta kidz vill lira datorspel 12 timmar om dagen.
Citera
2017-10-26, 16:51
  #80
Medlem
Är inte det på tiden? växer ju så det knakar dag för dag.
Citera
2017-10-27, 19:23
  #81
Moderator
Elrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Så vitt jag vet är väl OS ett uttalat idrottsevenemang. E-sport är ju lika lite idrott som poker är det.

Hela diskussionen kring e-sport som begrepp går ju bara ut på att skoltrötta kidz vill lira datorspel 12 timmar om dagen.

Vad klassas som idrott? Finns lerduveskytte, krocket har funnits så nog finns det andra "idrotter" där det är tveksamt vilken fysiskt förmåga man behöver besitta.
Citera
2017-10-30, 13:41
  #82
Medlem
NintendoSwitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Så vitt jag vet är väl OS ett uttalat idrottsevenemang. E-sport är ju lika lite idrott som poker är det.

Hela diskussionen kring e-sport som begrepp går ju bara ut på att skoltrötta kidz vill lira datorspel 12 timmar om dagen.

Du förstår väl att det tar enormt mycket arbete för att tävla i esport? Det är knappast något man ägnar sig åt av lathet.
Citera
2017-10-30, 13:48
  #83
Medlem
NintendoSwitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 56k
E-sport kommer aldrig att fungera i OS för att enskilda spel är en modefluga och varje spel i sig ändras i varje patch. På 90 talet hade de tävlat i Quake 2 och i början av 2000 talet CS 1.6, 2010 LoL, 2015 Heroes of the storm.

Hur bestämmer man vilket/vilka spel man ska tävla i och hur många kategorier ska det finnas och hur ska man mäta rekord när spelet inte spelas längre 10 år senare eller att en patch har förändrat hela mekaniken i spelet.
Det är väl bara i hockey där faktiskt spelplanen ändras beroende på om eventet hålls i Europa/Nord Amerika (stor/liten rink), annars har alla andra sporter samma förutsättningar år efter år.
Okej olika fotbollsarenor kan ha någon meter bredare/längre plan men jag har svårt att se att det påverkar sporten.
Medan i spel så kan en patch förändra hur hela spelet spelas, helt plötsligt är det omöjligt att slå ett rekord för att spelet inte tillåter det. Rekord är trots allt en stor aspekt i OS.

Det är just sådant de tänkt på då de t.ex. pratat om Super Smash Bros. Melee. De kommer även definiera regler inom spelet (inställningar på items) samt vad för kontroller man kan använda.

Den enda fallgropen vad det gäller versioner är att det öppnar upp för högteknologiskt fusk. Exempelvis har det förekommit att folk använt moddade Gamecube i turneringar. Man kan även tänka sig att moddade kontroller blir ett fenomen. Det är dock lätt att skydda sig mot detta genom att inte tillåta medhavda konsoler, spel och kontroller.

Hursomhelst, ifall OS inför Esport så kommer de välja ut en version av varje spel och klart och tydligt definiera alla regler. De kommer knappast tävla i årets Call of Duty-spel.
Citera
2017-10-30, 14:15
  #84
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NintendoSwitch
Du förstår väl att det tar enormt mycket arbete för att tävla i esport? Det är knappast något man ägnar sig åt av lathet.

Kanske det. Men det är fortfarande ingen idrott och jag kan ta gift på att merparten som satsar på en dataspelskarriär inte fixar skola och fysisk aktivitet. Har du idrott som mål kanske ett par timmar om dagen räcker. En dataspelsfantast sitter lätt 10 timmar per dygn.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback