• 17 110 online
  • 1 129 073 medlemmar
  • 58 576 771 inlägg
  • 1
  • 2
2017-08-11, 09:43
Medlem
g0dspirits avatar
"Ordföranden för Paris olympiska budkommitté säger till AP att han ska diskutera möjligheterna att introducera e-sport i det olympiska programmet redan i Paris."

I en intervju med AP säger Tony Estanguet, ordförande för Paris olympiska budkommitté, att han är öppen för att inkludera esport i det olympiska programmet.

Paris och Los Angeles tävlade om att få hålla sommarspelen 2024, men nyligen gick Los Angeles med på att låta Paris ta de spelen och istället hålla 2028 års spel. För Paris är 2024 speciellt då det är exakt hundra år efter Paris-spelen 1924 (Paris var även värd för den andra moderna olympiaden 1900).

Estanguet ska diskutera e-sport med både Internetionella Olympiska Kommittén och företrädare för sporten.

– Ungdomarna, ja de är intresserade av e-sport och sådant här. Låt oss titta på det. Låt oss prata med dem. Låt oss se om vi kan hitta några broar.

E-sport kommer i så fall förmodligen tävla med sporter som MMA, cricket, biljard och boule om att få utgöra någon av de fem extrasporter som ingår utöver grundsporterna vid varje spel.

Hur är era tankar? Är E-sport en olympisk sport?

Källa
Citera
2017-08-11, 09:53
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av g0dspirit
"Ordföranden för Paris olympiska budkommitté säger till AP att han ska diskutera möjligheterna att introducera e-sport i det olympiska programmet redan i Paris."

I en intervju med AP säger Tony Estanguet, ordförande för Paris olympiska budkommitté, att han är öppen för att inkludera esport i det olympiska programmet.

Paris och Los Angeles tävlade om att få hålla sommarspelen 2024, men nyligen gick Los Angeles med på att låta Paris ta de spelen och istället hålla 2028 års spel. För Paris är 2024 speciellt då det är exakt hundra år efter Paris-spelen 1924 (Paris var även värd för den andra moderna olympiaden 1900).

Estanguet ska diskutera e-sport med både Internetionella Olympiska Kommittén och företrädare för sporten.

– Ungdomarna, ja de är intresserade av e-sport och sådant här. Låt oss titta på det. Låt oss prata med dem. Låt oss se om vi kan hitta några broar.

E-sport kommer i så fall förmodligen tävla med sporter som MMA, cricket, biljard och boule om att få utgöra någon av de fem extrasporter som ingår utöver grundsporterna vid varje spel.

Källa

Gud så pinsamt!
Men vad ska man förvänta av dagen värld egentligen..?
Citera
2017-08-11, 10:17
Medlem
RingInteSnutens avatar
Fruktansvärt jävla pinsamt.
Nu gillar jag att spela spel, men att kalla det för sport är riktigt fjantigt.
Precis som folk som käkar grillkorv på tävlingsnivå.
Citera
2017-08-11, 10:21
Medlem
g0dspirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Fruktansvärt jävla pinsamt.
Nu gillar jag att spela spel, men att kalla det för sport är riktigt fjantigt.
Precis som folk som käkar grillkorv på tävlingsnivå.

Jag kan tycka att det är någorlunda okej, beroende på vilket spel. Jag är ju en CS-go nörd och för mig så skulle det vara helt okej att se CS-GO i olympiska spelen.
Citera
2017-08-11, 10:25
Medlem
Kongruensbojds avatar
Hur kan man på förhand förutse vilket spel som ska spelas många år innan ett OS?

Nej, låter skit. Men OS är ju redan urvattnat och uppblåst, så varför inte?
Citera
2017-08-11, 10:25
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Jag kan tycka att det är någorlunda okej, beroende på vilket spel. Jag är ju en CS-go nörd och för mig så skulle det vara helt okej att se CS-GO i olympiska spelen.

Jag håller med, jag har själv kollat på matcher bland annat i SC2, men hör elektroniska spel verkligen hemma i OS, isådana fall skulle jag mycket hellre se ett eget "olympiskt e-spel" där dom samlar dom största spelen som lol, sc2, cs-go, etc och bara visa esport.
Citera
2017-08-11, 10:51
Medlem
Citat:
Nej. Däremot har jag slutat störa mig på att det kallas för sport. Jag tittar själv en hel del på snooker och anser det vara en sport, så det blir svårt att argumentera för att något i princip lika fysiskt inte skulle kunna vara sport.

Däremot förstår jag inte varför alla vill lägga till sporter på OS-programmet. Det finns redan idag många sporter som av olika anledningar inte borde vara med. (Framförallt sporter där OS inte är årets höjdpunkt/största tävling. Några exempel är extremsporter som har X-Games, eller mer traditionella sporter som tennis, golf och fotboll.) En sport behöver verkligen inte vara med på OS för att existera och må bra.

För mig hamnar E-sport i samma fack som motorsport. (Som också är en del av sporten som klarar sig bra utan OS.) Det har väl aldrig känts aktuellt med motorsport på OS, eller? Dock har det kanske mycket med avgas- och utsläppsbiten att göra, som inte går hand i hand med den olympiska andan? I vilket fall som helst finns det många likheter mellan motorsport och E-sport. För det första krävs det en maskin som deltagarnas prestation måste gå genom, vilket gör att man som åskådare inte får samma uppfattning om hur det egentligen går till. Dessutom finns det i både motorsport och E-sport väldigt många discipliner, som dessutom ständigt förändras och utvecklas i takt med den tekniska utvecklingen. Det skulle vara svårt att dra gränsen för vilka grenar som ska vara med på OS och inte.
Senast redigerad av EatableAcrobat 2017-08-11 kl. 10:55.
Citera
2017-08-11, 10:55
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Nej. Däremot har jag slutat störa mig på att det kallas för sport. Jag tittar själv en hel del på snooker och anser det vara en sport, så det blir svårt att argumentera för att något i princip lika fysiskt inte skulle kunna vara sport.

Däremot förstår jag inte varför alla vill lägga till sporter på OS-programmet. Det finns redan idag många sporter som av olika anledningar inte borde vara med. (Framförallt sporter där OS inte är årets höjdpunkt/största tävling. Några exempel är extremsport som har X-Games, eller mer traditionella sporter som tennis, golf och fotboll.) En sport behöver verkligen inte vara med på OS för att existera och må bra.

För mig hamnar E-sport i samma fack som motorsport. (Som också är en del av sporten som klarar sig bra utan OS.) Det har väl aldrig känts aktuellt med motorsport på OS, eller? Dock har det kanske mycket med avgas- och utsläppsbiten att göra, som inte går hand i hand med den olympiska andan? I vilket fall som helst finns det många likheter mellan motorsport och E-sport. För det första krävs det en maskin som deltagarnas prestation måste gå genom, vilket gör att man som åskådare inte får samma uppfattning om hur det egentligen går till. Dessutom finns det i både motorsport och E-sport väldigt många discipliner, som dessutom ständigt förändras och utvecklas i takt med den tekniska utvecklingen. Det skulle vara svårt att dra gränsen för vilka grenar som ska vara med på OS och inte.

För mig hamnar E-sport i samma fack som schack, som de också kallar för sport.
Tragikomiskt!
Citera
2017-08-11, 12:16
Medlem
Elrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
För mig hamnar E-sport i samma fack som schack, som de också kallar för sport.
Tragikomiskt!

Köper dem som inte gillar e-sprot, jag gillar att kolla på vissa e-sporter och man får definiera lite vad definitionen av sport är. Vissa säger det är en sport då man kan tävla men inte en idrott. Lerduveskytte finns med i OS samt golf vilket är lite liknande saker. Det är mer precision än att man måste vara vältränad.

E-sport växer rätt bra och lockar många tittare. De har redan börjat med egna ligor som växer och får mer tittare. Frågan är om man vill inkludera det i "vanligt" sport som finns med under OS eller om de ska få köra eget race.

Lite siffror på tittare
http://esport.aftonbladet.se/esport/...ollsem-online/

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/e...ar-bland-unga?

Liten enkät första men där fick E-sport fler tittare än fotbolls EM, andra artikeln säger att Sverige lockar ca 335´000 tittare dagligen på E-sport.

Personligen tror jag tittarbasen kommer finnas då för att få med det men frågan är om det kommer skära sig med vad de som håller på med idrott tycker. Jag kan se hur de gör ett eget OS eller fortsätter som nu med deras stora turneringar.

I övrigt håller jag med dig, även om jag gillar e-sport så vet jag inte om jag sätter det i samma fack som hockey, brottning m.m. Samtidigt kan jag erkänna att vissa saker som är med kanske inte borde vara det.
Citera
2017-08-11, 12:22
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Hoppas att man sansar sig, och säger att man skämtade.

OS guld i Donkey kong, eller Space invaders.
Det låter det.

Jösses, vad ska dom hitta på härnäst.
Citera
2017-08-11, 13:45
Medlem
Shuffless avatar
Löjligt, OS handlar om fysiska prestarioner. Inte Asiatiska-neckbeards som e höga på koffein. Pinsamt!
Citera
2017-08-11, 13:47
Medlem
Circuits avatar
Esport på elitnivå ställer högre prestations- och träningskrav än vanlig sport.
Citera
  • 1
  • 2