2017-10-25, 08:32
Medlem
docentdisciplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jag noterar att det nu finns flera bostadsrätter i Stockholms län på Hemnet där utgångspriset sänkts. Det har jag inte sett förr! Något har definitivt hänt...

(Nu är det iof närmare ett år sedan jag sist var inne och kollade där. Men då fanns det aldrig ett enda objekt med sänkt pris.)

Det är ganska många objekt som det händer så med nu, de flesta dyker upp igen som ny annons där det inte är möjligt att se vad det lades ut för första gången men jag följer några kommuner i Stockholms län så jag kommer ihåg annonserna.

Det är framförallt BR.er med hög avgift (dvs de som ligger upp mot 6000-8000 för 4.or-5.or), ej nyprod o i sämre läge, i förorten som har det otroligt kämpigt just nu.
Här är en som är säkt med 19% eller en halv miljon, men som sagt de flesta dyker upp som nya annonser där de är sänkta mellan 5 och 25%. https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-3rum-bollstanas-upplands-vasby-kommun-bjursvagen-30-12412100
Citera
2017-10-25, 08:49
Medlem
teflonpannan69s avatar
Haha, nu blir jag fett nervig om detta! Mest nervig för börsen... Dags att plocka ur sina pengar ur den svenska marknaden och exponera sig mot omvärlden istället? Någon som vågar spekulera i hur ett prisfall på 15-20% kommer slå mot den övriga delen av den svenska ekonomin?
Citera
2017-10-25, 09:01
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Heder åt TV4 och Erik Olsson som gick ut och pratade idag.

De räddade nog en och annan potentiell bostadsköpare, som nu bör ha förstått vilka krafter som är satta i rörelse.

Troligen såg mäklarna den gångna visningshelgen att det inte blir några affärer på de tänkta prisnivåerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Detta kommer leda till att priserna sänks än mer.

En hel del mäklare lär ju förmedla en helt annan bild alternativt dölja data.

Det är inte så konstigt att en mäklare går ut och säger detta. Mäklare tjänar pengar på antal affärer som görs och idag verkar antalet affärer minska eller ta längre tid då det finns en diskrepans mellan vad säljarna vill sälja för och köparna vill köpa för.

Att Eric O går ut och talar om detta är ett sätt att få säljarna att inse att de måste sänka sina krav så att affärer blir av.

@PresidentBahama - tack för all input. Intressant att läsa dina inlägg.

// CC
Citera
2017-10-25, 09:20
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Haha, nu blir jag fett nervig om detta! Mest nervig för börsen... Dags att plocka ur sina pengar ur den svenska marknaden och exponera sig mot omvärlden istället? Någon som vågar spekulera i hur ett prisfall på 15-20% kommer slå mot den övriga delen av den svenska ekonomin?
Vill du finlira finns ganska mycket underlag som stödjer att det tar 1-2 år till innan börs etc viker om bostadsmarknaden viker.

Rent prognosmässigt, vilket inte innefattar en trasig bostadsmarknad, ska vi väl börja röra oss mot lågkonjunktur då också. Väl förberedda med minusränta och allt, så vi slipper sänka. Har ju talats om det som ett mardrömsscenario i några år, men vi börjar helt klart få en del åtminstone noterbara indikationer på att precis allt bajs är på väg mot fläkten samtidigt. Om 6-7 år har vi svar på hur "bra" alliansens optimerade planekonomi fungerade.
Senast redigerad av Trillske 2017-10-25 kl. 09:25.
Citera
2017-10-25, 09:42
Avslutad
...och där nådde EUR/SEK 9,70.
https://finance.yahoo.com/quote/eursek=X?ltr=1
Citera
2017-10-25, 10:06
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
...och där nådde EUR/SEK 9,70.
https://finance.yahoo.com/quote/eursek=X?ltr=1

Kronans fall kommer elda på svensk ekonomi bra framåt 2018. Hoppas du något annat ska hända?
Citera
2017-10-25, 10:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Kronans fall kommer elda på svensk ekonomi bra framåt 2018. Hoppas du något annat ska hända?
Kronan eldar inte på nånting, däremot "tar den en del av smällen", som jag sagt flera gånger.

Exportbolagen kommer att gynnas av kronfallet och jag pratade tidigare om SCA som ett typexempel. Som jag nämnde tror jag dessvärre att SCA investerat bort sig med sin alldeles för dyra 8-miljardersinvestering i Östrand

De som missgynnas av kronfallet är importörer (dvs all handel) och de som köper importerade varor (dvs hela folket).
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-10-25 kl. 10:29.
Citera
2017-10-25, 10:35
Hartarbetes avatar
Citat:
Kronan eldar inte på nånting, däremot "tar den en del av smällen", som jag sagt flera gånger.

Kalla det vad du vill. Jag välkomnar att kronan normaliseras lite.

Citat:
Exportbolagen kommer att gynnas av kronfallet och jag pratade tidigare om SCA som ett typexempel. Som jag nämnde tror jag dessvärre att SCA investerat bort sig med sin alldeles för dyra 8-miljardersinvestering i Östrand

De som missgynnas av kronfallet är importörer (dvs all handel) och de som köper importerade varor (dvs hela folket),

Jag bryr mig personligen inte så mycket om SCA. Däremot om den större bilden, nämligen att det svenska kostnadsläget är relativt högt.

För att anpassa mig till trådens topic så kan man säga att kronfallet "garanterar" fortsatta framtida löneökningar.
Senast redigerad av Hartarbete 2017-10-25 kl. 11:28.
Citera
2017-10-25, 10:36
Avslutad
Ytterligare en sida av bostadsbubblan i Sverige är inredningsbubblan. Denna ROT-bidrags- och Ernst/Martin-inspirerade företeelse har också stimulerat kreditexpansionen i landet. Så överallt i Sverige är idag hus och inredning i toppskick. Svenska hem är vackra, men skuldsatta.

Också här får vi nu en krasch. Hantverkare och handel kommer att märka detta. Grattis till dem (om de finns) som orkade vänta med köks- och badrumsrenoveringen tills kraschen kom.

Detsamma gäller nybils-bubblan.
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-10-25 kl. 10:43.
Citera
2017-10-25, 11:27
Medlem
varför verkar folk så förvånade?
Citera
2017-10-25, 11:47
Hartarbetes avatar
Citat:
Ytterligare en sida av bostadsbubblan i Sverige är inredningsbubblan. Denna ROT-bidrags- och Ernst/Martin-inspirerade företeelse har också stimulerat kreditexpansionen i landet. Så överallt i Sverige är idag hus och inredning i toppskick. Svenska hem är vackra, men skuldsatta.

Också här får vi nu en krasch. Hantverkare och handel kommer att märka detta. Grattis till dem (om de finns) som orkade vänta med köks- och badrumsrenoveringen tills kraschen kom.

Detsamma gäller nybils-bubblan.

Du har lyckats inbilla dig att hushållen konsumerar som aldrig förr. Men det stämmer ju inte riktigt - tvärtom har hushållen sparat som aldrig förr.

Hushållens nettoförmögenhet 2017 Q2 enl. SEB sparbarometer

Ränterelaterat +3972 miljarder
Aktier +5966 miljarder
Fastigheter +7839 miljarder
Skulder -3867 miljarder
-------------------------
Nettoförmögenhet +13910 miljarder

Såhär såg det ut t.ex. 2013

Ränterelaterat +3459 miljarder
Aktier +3063 miljarder
Fastigheter +4659 miljarder
Skulder -3028 miljarder
Nettoförmögenhet +8153 miljarder

Att hushållen snålat med att konsumera och istället lagt undan för sämre tider är också anledningen till att inflationen inte tar fart de senaste åren.

Här finns ytterligare ett systemfel i ert resonemang kring framtiden - nämligen att inflationen (och därmed räntorna) ska ta fart framöver när hushållen konsumerar ännu mindre! Den efterfrågedrivna inflationen skall alltså explodera när hushållen slutar konsumera. Det är någon slags ny ekonomisk modell ni hittat på med anti-dynamiska effekter. Folk shoppar i ren uppgivenhet när jorden går under eller hur funkar det?

Skulle hushållen börja konsumera på riktigt, då hade vi fått en högkonjuntur på steroider vi aldrig någonsin tidigare bevittnat. Och stigande inflation och stigande räntor. Men detta tycks aldrig hända då hushållen ständigt skräms att hålla sparandet högt. De senaste 10 åren, framförallt senaste 5 åren, är nästan psykotiska på detta plan.
Senast redigerad av Hartarbete 2017-10-25 kl. 11:56.
Citera
2017-10-25, 11:59
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Du har lyckats inbilla dig att hushållen konsumerar som aldrig förr. Men det stämmer ju inte riktigt - tvärtom har hushållen sparat som aldrig förr.

Hushållens nettoförmögenhet 2017 Q2 enl. SEB sparbarometer

Ränterelaterat +3972 miljarder
Aktier +5966 miljarder
Fastigheter +7839 miljarder
Skulder -3867 miljarder
Nettoförmögenhet +13910 miljarder

Såhär såg det ut t.ex. 2013

Ränterelaterat +3459 miljarder
Aktier +3063 miljarder
Fastigheter +4659 miljarder
Skulder -3028 miljarder
Nettoförmögenhet +8153 miljarder

Att hushållen snålat med att konsumera och istället lagt undan för sämre tider är också anledningen till att inflationen inte tar fart de senaste åren.

Här finns ytterligare ett systemfel i ert resonemang kring framtiden - nämligen att inflationen (och därmed räntorna) ska ta fart framöver när hushållen konsumerar ännu mindre! Den efterfrågedrivna inflationen skall alltså explodera när hushållen slutar konsumera. Det är någon slags ny ekonomisk modell ni hittat på med anti-dynamiska effekter. Folk shoppar i ren uppgivenhet när jorden går under eller hur funkar det?

Detta ör viktigt och stämmer. Det hysteriska spenderandet som målas upp i olika slaskmedier finns inte riktigt. De flesta som sitter på ett hus har också i regel en hel del kapotal tillgängligt. Risken finns till stor del hos de som köpt dyra fastigheter de senaste åren, men så är det govetvis alltid -- de som har sämst timing råkar givetvis sämst ut när det uppstår grus i maskineriet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in