Citat:
Det är olämpligt att hänga ut privatpersoner med namn och kalla dem för terrorister, ja. Det kan röra sig om förtal och det är inte konstigt att en arbetsgivare ställer sig tveksam till det.
Har man uppenbart antisemitiska åsikter och twittrar om hur Soros, Rotschilds och Bildeberg styr världen riskerar man sitt jobb. Skulle jag skapa ett twitterkonto och lägga upp all porr jag gillar, då skulle jag också riskera mitt jobb som dagisfröken. Snubben som jobbade som byggingenjör fick sparken efter att han skrivit "pris ske gud" åt en attack där palestinier kör ner israeliska soldater.
Har man uppenbart antisemitiska åsikter och twittrar om hur Soros, Rotschilds och Bildeberg styr världen riskerar man sitt jobb. Skulle jag skapa ett twitterkonto och lägga upp all porr jag gillar, då skulle jag också riskera mitt jobb som dagisfröken. Snubben som jobbade som byggingenjör fick sparken efter att han skrivit "pris ske gud" åt en attack där palestinier kör ner israeliska soldater.
Jag har inte några antisemitiska åsikter, inte alls. Och jag stödjer staten Israel.
Men, i och med det ovanstående så anser jag inte att det skäl att förlora ett arbete om en person anser att Soros, Rotschilds och Bildeberg styr världen? Det är ju för i helskotta en åsikt som torgförs, något som Sveriges yttrandefrihet bättre borde skydda.
Principen med yttrandefriheten är ju att du skall kunna torgföra åsikter som jag inte gillar....ja kanske t.o.m. hatar och mår illa av.
http://www.finanshistoria.n.nu/svenska-bankkrisen
Citat:
Orsakerna till bankkrisen - samhällskrisen
Hur uppstod tillgångsbubblorna på den svenska fastighetsmarkanden och aktiemarknaden som orsakade den svenska bankkrisen 1990 - 1993?
Hur uppstod tillgångsbubblorna på den svenska fastighetsmarkanden och aktiemarknaden som orsakade den svenska bankkrisen 1990 - 1993?
Citat:
Min fetning.
Valutakrisen
På grund av de stora accelererande kreditförlusterna och statens kraftiga inblandning försvagades den svenska kronans värde gentemot Ecun som den 1992 var bunden till i fast växelkurs. Flera andra europeiska länder såsom Storbritannien och Italien hade tidigare släppt sin valuta fri. Spekulanterna såg sin chans att tjäna stora pengar på värdeskillnaderna och började spekulera mot kronan. En av de stora spekulanterna var amerikanske finansmannen George Soros. Det går till så att man spekulerar i derivatpapper att den svenska kronan ska förlora i värde. Detta skapar ett tryck på den svenska valutan vilket riksbanken måste enligt reglerna för den fasta växelkursen försvara genom att köpa utländskvaluta till sin valuta reserv. Riksbankens försvar av kronan kostade svenska skattebetalare mycket pengar med räntor upp till 500 % en kortare period
På grund av de stora accelererande kreditförlusterna och statens kraftiga inblandning försvagades den svenska kronans värde gentemot Ecun som den 1992 var bunden till i fast växelkurs. Flera andra europeiska länder såsom Storbritannien och Italien hade tidigare släppt sin valuta fri. Spekulanterna såg sin chans att tjäna stora pengar på värdeskillnaderna och började spekulera mot kronan. En av de stora spekulanterna var amerikanske finansmannen George Soros. Det går till så att man spekulerar i derivatpapper att den svenska kronan ska förlora i värde. Detta skapar ett tryck på den svenska valutan vilket riksbanken måste enligt reglerna för den fasta växelkursen försvara genom att köpa utländskvaluta till sin valuta reserv. Riksbankens försvar av kronan kostade svenska skattebetalare mycket pengar med räntor upp till 500 % en kortare period
Att ha åsikter om George Soros och dennes inflytande över Sveriges ekonomi är ju inte att kalla antisemitism.
Att påstå att Soros "styr världen" är enbart en åsikt som jag anser en individ har rätt att torgföra. Det är enbart en åsikt som helt klart ligger inom ramen för en öppen debatt om Soros.
Att kalla #jagärhär för terrorister är även detta inom ramen för en öppen debatt om #jagärhär. Uppenbarligen så brukas #jagärhär av individer som ger sig på andra individer med osnygga metoder, då inkluderar jag den 14 flickan som blev utsatt för asylantens sexuella ofredande och som sedan fick utstå spott och spä från #jagärhär-debattörer.
En del av en debatt....att kalla personer som "terroriserar" andra för "terrorister".....en åsikt av alla andra. Och det är sannerligen inte ett skäl till att förlora en anställning.
Den här kvinnan kan ha åsikter som retar, hatas och kan ifrågasättas. Men det är åsikter och hon har "hängt ut" individer som själva är vänner av att att "hänga ut".
Debattklimatet har övergått till enbart klimat och den rådande ordningen tycks vara "gör inte som jag gör utan gör som jag säger".
Sverige är ett mycket sjukt land.