Citat:
Fast det blir ju så falskt med "likes", de betyder ju i princip ingenting eftersom de är så enkla att dela ut. Tycker gott sånt kan fortsätta vara synonymt med den vidriga delen av sociala medier.
Vi är trots allt vuxna människor och ska inte behöva konstant bekräftelse, någon gång ibland är det förstås trevligt och det får man ju som det fungerar nu via pm eller genom citerade svar.
Facebook och de andra borde tjäna som avskräckande exempel och inte som inspirationskälla.
Vi är trots allt vuxna människor och ska inte behöva konstant bekräftelse, någon gång ibland är det förstås trevligt och det får man ju som det fungerar nu via pm eller genom citerade svar.
Facebook och de andra borde tjäna som avskräckande exempel och inte som inspirationskälla.
Citat:
Nej, att sätta likhetstecken mellan sociala medier och forum håller inte som jämförelse.
Skillnaden, om ni tänker efter några sekunder, är att man på sociala medier likt Facebook och Instagram inte är anonym, och dessutom söker bekräftelse som har direkt koppling till sin egen person - ex. "Här är mina semesterbilder, Gilla tack!" eller "Här är min bebis, Gilla tack!". Folk postar med uppsåt att få bekräftelse för sig och sin livsstil.
Flashback är anonymt och bygger på att presentera information och argument. Inlägg står och faller på innehållets kvalitet.
Principen att tacka andra för ett bra jobb är själva motsatsen till omoget beteende, och att anamma detta koncept kan ha ganska positiva effekter i både arbets -och relationsliv. Liksom online. Morot och piska, inte bara morot.
Citat:
I extrema fall ja, när folk uppenbarligen tramsar och skriver inlägg långt under vad de flesta andra ligger på för nivå. Men det är fortfarande ingen morot, utan en piska. Moroten saknas för tillfället, och fanns den på plats så kan dessutom kanske påverka folk att skriva inlägg som är nivån över menlösa, men inte regelbrytande. I teorin, alltså.
Sånt här intresserar mig, eftersom jag är fascinerad av människans psykologi och beteendemekanismer, hur beroende uppstår och hur folk reagerar på feedback. Pseudoanarki låter bra på papperet, men kan kanske förbättras.
Sedan vill jag klargöra att något som sammanställer en användares popularitet inte heller ska finnas.