Resultat:
0%
röster
2017-09-02, 20:14
Medlem
Dualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Fast det blir ju så falskt med "likes", de betyder ju i princip ingenting eftersom de är så enkla att dela ut. Tycker gott sånt kan fortsätta vara synonymt med den vidriga delen av sociala medier.
Vi är trots allt vuxna människor och ska inte behöva konstant bekräftelse, någon gång ibland är det förstås trevligt och det får man ju som det fungerar nu via pm eller genom citerade svar.

Facebook och de andra borde tjäna som avskräckande exempel och inte som inspirationskälla.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Bra inlägg!

Håller med om att det enbart hör hemma på den vidriga delen av sociala medier.

Sedan är det ju just icke vuxna människor som vill ha dylik bekräftelse, något som tyvärr växer mer och mer. Det handlar bara om omogenhet.

Nej, att sätta likhetstecken mellan sociala medier och forum håller inte som jämförelse.

Skillnaden, om ni tänker efter några sekunder, är att man på sociala medier likt Facebook och Instagram inte är anonym, och dessutom söker bekräftelse som har direkt koppling till sin egen person - ex. "Här är mina semesterbilder, Gilla tack!" eller "Här är min bebis, Gilla tack!". Folk postar med uppsåt att få bekräftelse för sig och sin livsstil.

Flashback är anonymt och bygger på att presentera information och argument. Inlägg står och faller på innehållets kvalitet.

Principen att tacka andra för ett bra jobb är själva motsatsen till omoget beteende, och att anamma detta koncept kan ha ganska positiva effekter i både arbets -och relationsliv. Liksom online. Morot och piska, inte bara morot.

Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Readyfreddie har sagt ungefär det jag vill ha sagt.

Det är klart att man har en morot till att följa KFK: man blir ju avstängd om man inte gör det.

I extrema fall ja, när folk uppenbarligen tramsar och skriver inlägg långt under vad de flesta andra ligger på för nivå. Men det är fortfarande ingen morot, utan en piska. Moroten saknas för tillfället, och fanns den på plats så kan dessutom kanske påverka folk att skriva inlägg som är nivån över menlösa, men inte regelbrytande. I teorin, alltså.

Sånt här intresserar mig, eftersom jag är fascinerad av människans psykologi och beteendemekanismer, hur beroende uppstår och hur folk reagerar på feedback. Pseudoanarki låter bra på papperet, men kan kanske förbättras.

Sedan vill jag klargöra att något som sammanställer en användares popularitet inte heller ska finnas.
Citera
2017-09-02, 20:18
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duality
Nej, att sätta likhetstecken mellan sociala medier och forum håller inte som jämförelse.

Exakt! Flashback har inget med sociala medier att göra och därför hör inte heller det som diskuteras här över huvud taget hemma här. Det är bara trams.
Citera
2017-10-21, 15:25
Medlem
Jeltzins avatar
Trådens vettigaste inlägg-funktionen

Satt och läste igenom en tråd, vilken sträckte sig över 100+ sidor som det brukar göra med ämnen som är heta för diskussion. Hittade där ett inlägg i tråden som jag tror att många i tråden skulle hålla med om var ett mycket vettigt och belysande inlägg till det problem/diskussion som tråden handlar om.

En funktion där användare kan rösta på trådens mest vettiga inlägg som hamnar under någon typ av "klicka här för vettigaste inlägget i tråden"-knapp hade var en trevlig funktion.

PS.

Inlägget i fråga:
(FB) Skvaller om Martin Timell?
Citera
2017-10-21, 15:30
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeltzin
Satt och läste igenom en tråd, vilken sträckte sig över 100+ sidor som det brukar göra med ämnen som är heta för diskussion. Hittade där ett inlägg i tråden som jag tror att många i tråden skulle hålla med om var ett mycket vettigt och belysande inlägg till det problem/diskussion som tråden handlar om.

En funktion där användare kan rösta på trådens mest vettiga inlägg som hamnar under någon typ av "klicka här för vettigaste inlägget i tråden"-knapp hade var en trevlig funktion.

PS.

Inlägget i fråga:

Nej, här vill vi inte ha någon gillafunktion

(FB) Betyg på medlemmar och deras inlägg samt Gilla-knappar (Sammanfogad)
Citera
2017-10-21, 15:32
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

PS.

Inlägget i fråga:

Admins syn på saken:

Citera
2017-10-21, 15:33
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Sen har du alla som har massa olika konton då skulle dom lika upp sina egna inlägg
Citera
2017-10-21, 15:48
Moderator
Tinuviels avatar
Tråd infogad.

// mod
Citera
2017-10-21, 16:15
Medlem
Jeltzins avatar
Citat:
Nej, här vill vi inte ha någon gillafunktion

Idén skiljer sig från min.

Citat:
Admins syn på saken:

Är inte ute efter någon "like-hets" utan endast en röst-funktion i "detta inlägg var vettigt". Man har 1 röst per tråd. Like-inflation är heller inte min favoritsak i dagens värld.

Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Sen har du alla som har massa olika konton då skulle dom lika upp sina egna inlägg

Tror inte det skulle bli något överhängande problem.

Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Tråd infogad.

// mod

Like.
Citera
2017-10-21, 16:19
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Idén skiljer sig från min.

Det tycker jag inte. En gillaknapp är en gillaknapp och om det så endast är ett knapptryck per tråd är det ändå en gillaknapp och enligt admin ska här vara gillafritt.
Citera
2017-10-21, 16:21
Medlem
Jeltzins avatar
Citat:
Det tycker jag inte. En gillaknapp är en gillaknapp och om det så endast är ett knapptryck per tråd är det ändå en gillaknapp och enligt admin ska här vara gillafritt.

Om admin använder så breda maskor för "gilla"-paraplyt och därmed går miste om bra idéer är det synd. Tror funktionen hade blivit uppskattad av de som uppskattar att hitta värdeskapande och bildande inlägg snabbt i djungeln av skitsnack.
Citera
2017-10-21, 16:31
Medlem
zBr9s avatar
Citat:

PS.

Inlägget i fråga:

Tycker det är en dålig idé.

Att ett inlägg är populärt säger ingenting om hur vettigt det är.

Vi moderatorer har redan möjlighet att själva klistra inlägg som vi tycker är extra relevanta för trådarna.

Flashback ska inte vara en popularitetstävling, man ska inte kunna få fördelar genom att skriva på ett sätt som "träffar rätt" hos så många andra liktänkande som möjligt.
Citera
2017-10-21, 16:34
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Om admin använder så breda maskor för "gilla"-paraplyt och därmed går miste om bra idéer är det synd. Tror funktionen hade blivit uppskattad av de som uppskattar att hitta värdeskapande och bildande inlägg snabbt i djungeln av skitsnack.
Den skulle även vara uppskattad av troll och vänsterflummare som skulle spammat ner forumet med skitinlägg om allas lika värde och allmänt trams och sedan rösta upp dessa kommentarer till förbannelse, så forumet skulle bli smått oläsligt.

Vi behöver inga funktioner för cirkelrunk och inbördes beundran. Är något riktigt läsvärt kan man kontakta en moderator och be denne göra en sammanställningslista med länkar till läsvärda inlägg i trådstarten. Det har fungerat i 17 år och lär göra det i 17 till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in