Resultat:
0%
röster
2017-09-02, 08:30
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duality
Jag har läst igenom tråden, och tänker komma med ett förslag på en Gilla-knapp som skiljer sig från tidigare koncept.

Det påverkar INTE forumets struktur eller visning av inlägg på något sätt. Inte heller har det med användares "status" att göra. Det enda förslaget syftar till är att indikera att någon som skrivit ett genomtänkt inlägg för lite erkännande för besväret, om ingen svarat på det. Är inte så kul att knåpa ihop kvalitetsinlägg som liksom försvinner i intet.

Tanken från mitt håll är att kanske införa Gilla-markeringar som en rent symbolisk funktion, för att helt enkelt indikera att andra uppskattar ens inlägg genom en uppskattande gest. Alltså enbart för detta, inte för att påverka hur inlägg visas, i vilken ordning, eller från vilken användare. Jag håller helt med forumets moderatorer och admins att grundidén med Flashback är att alla åsikter ska få utrymme - dock tror jag inte att det skulle skada konceptet om en diskret Gilla-funktion fanns inbyggd för att symboliskt belöna användare som skriver gedigna kvalitetsinlägg.

Givetvis skulle det också innebära att folk skickar iväg Gilla på sina personliga favoritdebattörer och åsikter som denne står för, men då systemet enbart är symboliskt så tror jag inte att det är så farligt i längden.

Här är ett bildexempel som jag snabbt fixat till för att visa hur det kan se ut: http://imgur.com/a/UPcLc

En liten räknare som visar antalet personer som Gillat ditt inlägg. Alla börjar från noll, och eftersom det inte finns någon Ogilla-knapp så behöver ingen känna sig direkt mobbad. Räknaren går upp till tresiffrigt, sedan används formatet "K" som i t.ex. 11K för elva tusen Gilla.

Vad tycks?

Hoppas att admin står vid sitt ord att det kommer vara gillafritt på Flashback tills helvetet fryser.

Flashback är ett diskussionsforum, ingen jävla community.

Folk kommer inte att rösta på bra inlägg, de kommer att rösta på inlägg de håller med om. Punkt! Det blir bara åsiktsresultat av alltihop och det främjar definitivt inte debatklimatet.
Citera
2017-09-02, 09:20
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Hoppas att admin står vid sitt ord att det kommer vara gillafritt på Flashback tills helvetet fryser.

Folk kommer inte att rösta på bra inlägg, de kommer att rösta på inlägg de håller med om. Punkt! Det blir bara åsiktsresultat av alltihop och det främjar definitivt inte debatklimatet.

Med samma argument kan man avskaffa trådar då folk bara kommer att skriva i trådar som de är intresserade av. Om man låter detta ske blir det ju nästan som ett community trots allt.
Citera
2017-09-02, 10:30
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Med samma argument kan man avskaffa trådar då folk bara kommer att skriva i trådar som de är intresserade av. Om man låter detta ske blir det ju nästan som ett community trots allt.

Det var nog den sämsta påhittade definition av "samma argument" jag sett. Ingen som helst liknelse.
Citera
2017-09-02, 17:06
Medlem
BigFatCones avatar
Om det är för jobbigt att dra iväg ett PM och säga tack eller knåpa ihop ett tackinlägg som är tillräckligt OT, då är man nog egentligen inte tillräckligt tacksam. Kan jag tycka.
Citera
2017-09-02, 18:38
Medlem
Dualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
1. Färgen sticker ut lite mycket
2. Gilla-knappen tar upp lite mycket plats, bättre om man låter det vara en specialare för lite mer erfaret folk så istället för hjärta + "Gilla" kan man t ex bara ha en väldigt enkel "+1".
3. Verbet "Gilla" ger en dålig association till Facebook där det är vanligt att folk "random-gillar" eller gör andra saker som är typiska och för negativt betende kring denna typ av funktioner
4. Det vore fortfarande bra om man, om man vill det, kan få fram inlägg som har högre X än andra inlägg. Det ändrar fortfarande inte på någon ordning såvida inte användaren uttrycklingen vill det på samma vis som en sökning i en tråd inte ändrar någonting såvida inte användaren utför denna sökning.
5. Går att formge det så att +X hamnar bredvid postnumreringen t ex "#248 / +12". På så vis blir detta lite mer dolt såvida detta "/ +12" har samma form och färg som "#248"
6. Kul att du använder mitt svarta tema. :-)

Förutom det håller jag med. Som det är nu måste man citera folk som man tycker skrivit något bra och skriva någon form av pseudo-inlägg som egentligen är ett långt "Jag tycker det du skrev var bra". Det hela är knepigt och det vore önskvärt att någon på Flashback läste upp om olika tekniker för 'user engagement'.

1. Grönt är skönt! Haha, men visst, det kan vara så. Är bara lite fundersam till att låta elementet smälta in för mycket med folks signaturer. En mer naturlig approach funkar det med.
2. Det hela beror ju på huruvida man vill dra uppmärksamheten till funktionen eller inte. "+1" kan möjligen misstas för något som har med citatfunktionen att göra, därav tydligheten.
3. Kan vara knepigt att hitta ett annat ord som liknar Gilla eller Like. Har nog aldrig hört ett exempel på ett intuitivt verb som är lika tydligt för användaren.
4. Såna funktioner tycker nog forumets admin är icke-kosher. Tyvärr.
5. Har sett ett flertal exempel på samma layout från olika forum där ute, därför blev det längst ned. Men det funkar också vartsomhelst givetvis.
6. En självklarhet, slapp göra ett själv! Riktigt bra tema, snygg touch med runda avatarer också.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt

Communityfunktioner är något helt annat, s.k. meta user functions. Exempel är vänlista, gästbok/vägg, notiser direkt till vänlista mm. Men jag tror inte att du har så mycket kunskap om sådant, du sparkar mest bakut för sakens skull.

Och som sagt, att andra uppskattar ens inlägg påverkar inte ett dugg hur de visas. Det vore en helt annan sak om det var som på Reddit, där upp -och nedröster sorterar inlägg så att nedröstade inlägg inte syns.

Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Om det är för jobbigt att dra iväg ett PM och säga tack eller knåpa ihop ett tackinlägg som är tillräckligt OT, då är man nog egentligen inte tillräckligt tacksam. Kan jag tycka.

I idealfall så kanske det blir så. Men användare på det stora hela gör i många fall inte idealiska saker, håller sig till samtliga regler, håller sig till ämnet, citerar som man ska o.s.v. Vad jag vet så var det också många som tidigare störde sig på folk som bara postade medhållsinlägg och +1 som tog upp plats i tråden - kan man få dessa att bara trycka på en knapp istället så tror jag att det kan vara en förbättring.

Kan bara utgå från mig själv, men jag tycker att det är kul att få Likes på de forum jag är medlem på utöver FB. På sociala medier så är jag inte så brydd om att få bekräftelse, men det är alltid kul att att komponera ett riktigt monsterinlägg späckat med fakta och solklara argument som håvar in drösvis med Likes av andra användare. Det tror jag inte att jag är ensam om.
Citera
2017-09-02, 18:43
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Kan bara utgå från mig själv, men jag tycker att det är kul att få Likes på de forum jag är medlem på utöver FB. På sociala medier så är jag inte så brydd om att få bekräftelse, men det är alltid kul att att komponera ett riktigt monsterinlägg späckat med fakta och solklara argument som håvar in drösvis med Likes av andra användare. Det tror jag inte att jag är ensam om.
Själv skriver jag för min egen skull, inte för att få likes.
Citera
2017-09-02, 19:01
Medlem
Dualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Själv skriver jag för min egen skull, inte för att få likes.

OK. Men att interagera med andra användare aktiverar samma belöningscentra som Likes, vilket är min ståndpunkt. Annars så kan man ju blogga på egen hand.

Men visst, effekterna av förändringar kan leda till dåliga resultat. Förhoppningsvis så skulle en Gilla-funktion leda till ett driv från medlemmarna att skriva mer genomtänkta inlägg, då trams och oneliners inte blir lika uppmärksammade.

Å andra sidan så kanske det blir tvärtom, att det mestadels blir kortare inlägg som uttrycker typiska "FB-åsikter" som blir Gillade, och inte kvalitetsinlägg.

Det är utforskning av symboliska morötter som min idé handlar om. Att påverka sortering och synlighet på inlägg är ett no-no, likaså titlar på användare. Just nu så har medlemmarna inget incitament att följa KFK-regeln, vilket också förstärks kraftigt av att antalet inlägg är den enda statistiken som syns under användarnamnet. Att posta fler inlägg, oavsett kvalitet, ökar denna siffra vilket jag tror tolkas av många användare som att öka sin prestige på forumet - "forumprofiler har många inlägg", typ. Det är genom introduktionen av en kvalitetsmätare för inlägg som man kanske kan få bukt med detta.
Citera
2017-09-02, 19:21
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
OK. Men att interagera med andra användare aktiverar samma belöningscentra som Likes, vilket är min ståndpunkt.
Fast det blir ju så falskt med "likes", de betyder ju i princip ingenting eftersom de är så enkla att dela ut. Tycker gott sånt kan fortsätta vara synonymt med den vidriga delen av sociala medier.
Vi är trots allt vuxna människor och ska inte behöva konstant bekräftelse, någon gång ibland är det förstås trevligt och det får man ju som det fungerar nu via pm eller genom citerade svar.

Facebook och de andra borde tjäna som avskräckande exempel och inte som inspirationskälla.
Citera
2017-09-02, 19:24
Medlem
sinewaves avatar
Jag tycker det största problemet är att "sålla skiten från det som är bra" i längre trådar. Det här har jag skrivit förut, men är det någon som kan förklara hur det är tänkt att någon effektivt (dvs snabbt) ska kunna hitta de bättre inläggen i en tråd på över 200 sidor?

Att kunna tilldela poäng som användare till specifika inlägg är en typ av lösning som möjliggör att man sedan som användare också kan få fram den typen av saker. Givetvis med de begränsningar jag redan tagit fram för att förhindra sk "rage liking" och annat värdelöst beteende.

En annan variant på samma tema är att kunna markera ett inlägg som "hjälpsamt" i specifika trådar. Något som vore särskilt bra i trådar som i princip liknar chattar och där rena fakta kan gömma sig på sidorna 93, 159 och 283. Tänker särskilt på trådar som rör uppmärksammade brott eller mer spektakulära händelser som terrorattacker där det uppstår extraordinärt många inlägg som i princip är korta kommentarer.

En variant på hela temat i helhet är att, likt vissa andra funktioner, endast möjliggöra detta för specifika trådar där det är uppenbart att en viss A/B-sortering kan vara användbar för användaren.
Citera
2017-09-02, 19:28
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Fast det blir ju så falskt med "likes", de betyder ju i princip ingenting eftersom de är så enkla att dela ut. Tycker gott sånt kan fortsätta vara synonymt med den vidriga delen av sociala medier.
Vi är trots allt vuxna människor och ska inte behöva konstant bekräftelse, någon gång ibland är det förstås trevligt och det får man ju som det fungerar nu via pm eller genom citerade svar.

Facebook och de andra borde tjäna som avskräckande exempel och inte som inspirationskälla.

Bra inlägg!

Håller med om att det enbart hör hemma på den vidriga delen av sociala medier.

Sedan är det ju just icke vuxna människor som vill ha dylik bekräftelse, något som tyvärr växer mer och mer. Det handlar bara om omogenhet.
Citera
2017-09-02, 19:32
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
OK. Men att interagera med andra användare aktiverar samma belöningscentra som Likes, vilket är min ståndpunkt. Annars så kan man ju blogga på egen hand.

Men visst, effekterna av förändringar kan leda till dåliga resultat. Förhoppningsvis så skulle en Gilla-funktion leda till ett driv från medlemmarna att skriva mer genomtänkta inlägg, då trams och oneliners inte blir lika uppmärksammade.

Å andra sidan så kanske det blir tvärtom, att det mestadels blir kortare inlägg som uttrycker typiska "FB-åsikter" som blir Gillade, och inte kvalitetsinlägg.

Det är utforskning av symboliska morötter som min idé handlar om. Att påverka sortering och synlighet på inlägg är ett no-no, likaså titlar på användare. Just nu så har medlemmarna inget incitament att följa KFK-regeln, vilket också förstärks kraftigt av att antalet inlägg är den enda statistiken som syns under användarnamnet. Att posta fler inlägg, oavsett kvalitet, ökar denna siffra vilket jag tror tolkas av många användare som att öka sin prestige på forumet - "forumprofiler har många inlägg", typ. Det är genom introduktionen av en kvalitetsmätare för inlägg som man kanske kan få bukt med detta.

Citat:

Readyfreddie har sagt ungefär det jag vill ha sagt.

Det är klart att man har en morot till att följa KFK: man blir ju avstängd om man inte gör det.
Citera
2017-09-02, 19:43
Medlem
sinewaves avatar
Citat:

Absolut, varpå man applicerar den logiken som jag presenterade förut för att just förhindra den typen av negativa beteenden och höja kvalitén på denna typ av avyttringar. "Rekommendera" är för övrigt ett bättre verb även om det är något längre; möjliggör också att man kan rekommendera något som är väldigt negativt t ex ett inlägg med bra information men som rör att något hemskt har hänt. Man vill t ex inte "Gilla" att 10 människor fått sätta livet till.

Om du läser det inlägg jag skrev innan detta handlar det, för min del, mycket om att möjliggöra för folk att lättare sålla agnarna från vetet (vilket givetvis bara fungerar effektivt om man också applicerar de spärrar jag skrivit om tidigare i tråden men som tempeZZt gjort det svårt att hitta då denna användare tycker om att trolla sönder den här tråden).
Senast redigerad av sinewave 2017-09-02 kl. 20:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in