2017-10-16, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Totalt onödigt många räcker med 2-3 st du har samma skit på samma skit och en gång till.

Alltså tänk att folk som kör aktier har typ 5-15 st, och sen tänker du på att en globalfond har ca 1000 aktier, tror du att du måste ha 1000 fonder då? Och ha en femkrona i varje bolag

Jag är lite nybörjare nu men jag läste att man skulle ha 7-8 fonder så jag tog 8 fonder. Använde mig av avanzas portföljgenerator och la då till dessa.

Men ja, det du säger är ju vettigt =) Vissa av fonderna har ju mycket innehav som är lika, t ex SPP Aktiefond Global A och Länsförsäkringar Global Indexnära.

Är det bättre att bara ta bort några då kanske och bara köra dessa 5?

Länsförsäkringar Global Indexnära
Avanza Zero
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Swedbank Robur Access Asien
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära
Citera
2017-10-16, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mannedude
Jag är lite nybörjare nu men jag läste att man skulle ha 7-8 fonder så jag tog 8 fonder. Använde mig av avanzas portföljgenerator och la då till dessa.

Men ja, det du säger är ju vettigt =) Vissa av fonderna har ju mycket innehav som är lika, t ex SPP Aktiefond Global A och Länsförsäkringar Global Indexnära.

Avanza Zero

Ser mkt bättre ut, själv skulle jag skala ner det ännu mer men det är bara en smaksak. Det där blir jättebra
Citera
2017-10-16, 22:43
Medlem
trailblasers avatar
Citat:

Avanza Zero

Stirra dig inte blind på hur många fonder du har. Använd dina basfonder (Global, Spiltan/Zero, Tillväxt) som mottagare för merparten av dina framtida insättningar om du vill följa textboksexemplet. Känner du sedan för att "spetsa" din portfölj utöver det så har du diverse branschfonder och småbolagsfonder att välja emellan där du kan sätta in en mindre summa, givet att du känner att du vill ta den potentiellt extra risken det medför. Jag har 8 fonder totalt just nu för att jag vill komplettera basfonderna, och för att jag tror dessa kommer leda till en totalt bättre avkastning över tid. "Spetsfonderna" som jag valt är bland annat Handelsbanken Hållbar Energi, Robur Ny Teknk, D&G US Small & Microcap, D&G Small & Microcap (Europa), samt en liten post på Carnegie Indien.
Citera
2017-10-17, 00:06
Medlem
Citat:

Avanza Zero

Vad är motivet att ha både Länsförsäkringar Tillväxt och Swedbank Access Asien? Till 70% är de exponerade mot samma marknad.
Citera
2017-10-17, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cneg
Vad är motivet att ha både Länsförsäkringar Tillväxt och Swedbank Access Asien? Till 70% är de exponerade mot samma marknad.

Du får ursäkta, jag var nog lite trött igår och tänkte inte riktigt (även fast jag satt med fondernas innehav framför mig ).

Så jag tar bort Swedbank Access Asien och satsar på dessa då:

Länsförsäkringar Global Indexnära (Global, mycket USA, får in europa med)
Avanza Zero (Sverige)
Spiltan Aktiefond Investmentbolag (Sverige)
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära (70% Asien och får in afrika, mellanöstern och latinamerika).

Vet inte om det är så att jag behöver ha både Avanza Zero och Spiltan.

Men detta ser alltså bättre ut? Nu får jag ju i princip alla marknader.
Citera
2017-10-20, 20:08
Medlem
Man ser väldigt få här inne som har MS INVF Global Opportunity A, jämfört med tex Länsförsäkringar Tillväxtmarknad.
Medveten om att MS har en högre avgift, men avkastningen de senaste 3 åren ligger på 98 konta 35%.
Så min fråga är, varför ska man då välja LFs fond?
Citera
2017-10-21, 18:38
Medlem
neurobotics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Man ser väldigt få här inne som har MS INVF Global Opportunity A, jämfört med tex Länsförsäkringar Tillväxtmarknad.
Medveten om att MS har en högre avgift, men avkastningen de senaste 3 åren ligger på 98 konta 35%. Så min fråga är, varför ska man då välja LFs fond?

Det har jag också märkt och antar det beror på att investerare överlag har blivit livrädda för avgifter. Om man sparar över lång tid blir givetvis detta med avgiften ett problem. Däremot är det många på Flashback som gärna väljer negativ avkastning istället för att en fond kostar 0.5% mer. Ganska tragiskt faktiskt. Bra utveckling på sitt kapital kan man ju tycka skall betyda mer än jaga avgifter för att sedan få en dålig utveckling.

Samma sak är det med dessa som säger "Indexfonder vinner alltid i längden" när det inte riktigt är hela sanningen. Det finns då ett par småbolagsfonder som från deras start utklassat indexfonder. Kommer de göra det över tid? Det är det ingen som vet, likväl som det då inte går att säga att indexfonder alltid vinner i längden eftersom det inte heller går att fastställa.

Vet ej hur det är med den fonden du pratar om här. Men vissa investerare kanske vill ha en jämnare avkastning och väljer då kanske fonder som som varken rusar upp eller ned. Då kanske man lättare kan hitta fonder med låga avgifter med ok avkastning. Hade jag mycket kapital hade jag nog dragit ned mina risker för det liv jag vill leva men veta att jag klarar mig på avkastningen ändå.
Citera
2017-10-22, 10:18
Medlem
Citat:

Avanza Zero

Det är inte alltid bäst med indexfonder som vissa självutnämnda experter vill påstå. Det finns förvaltade fonder som vida överstiger avkastningen gent emot indexfonder. Förvisso är förvaltningsavgiften betydligt högre men vad spelar det för roll - det är avkastningen som räknas. Viktigt att hitta de bästa förvaltarna som lyckats bra historiskt.
Citera
2017-10-22, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grymer
Det är inte alltid bäst med indexfonder som vissa självutnämnda experter vill påstå. Det finns förvaltade fonder som vida överstiger avkastningen gent emot indexfonder. Förvisso är förvaltningsavgiften betydligt högre men vad spelar det för roll - det är avkastningen som räknas. Viktigt att hitta de bästa förvaltarna som lyckats bra historiskt.

Precis för historisk avkastning visar hur det kommer fortsätta gå
Citera
2017-10-22, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grymer

Kan du ge exempel på ett par aktivt förvaltade fonder som under säg de senaste 15 åren utklassat index och som kommer fortsätta göra det?
Citera
2017-10-22, 21:45
Medlem
Följ och bli rik:

* Avanza Zero: 20-25%
* Spiltan investmentbolag: 20-25%
* Xact Svenska Småbolag: 0-10%
* SPP Aktiefond Global: 50%

Bästa lovar
Citera
2017-10-23, 11:20
Medlem
JoeBidens avatar
Är en student som har lite mindre besparingar efter tidigare jobb + att jag pytsar in en del av CSN varje månad i mina fonder jag har. Kan egentligen inte så mycket om fonder, men vill lägga mig på en relativt hög risk då jag egentligen inte har något "problem" med att mina besparingar halveras eller dylikt eftersom jag ändå kommer kunna öka spartakten något enormt när jag landar jobb efter examen (plugga i en bransch med ett överskott på jobb) .

Skulle vilja höra den gemene flashbackarens åsikt om mina placeringar!

AVANZA ZERO 2 800
Didner & Gerge Småbolag 8 000
Didner & Gerge US Small and Microcap 5 000
Länsförsäkringar Global Indexnära 13 000
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 20 000
Spiltan Räntefond Sverige 21 030

Räntefonden ser jag främst som en buffert/"sparkonto" men det är kanske dumt?

Har även några tusenlappar i förhoppningsaktierna Karessa Pharma Holding och Tobin Properties.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in