2016-05-24, 05:53
Medlem
Servals avatar
Är just nu nästan likvid bortsett från lite Ratos och en mindre post i Africa Oil som jag behöll efter att jag sålde av halva innehavet relativt nära toppnoteringen.

Nu sitter jag och kikar på att bygga upp en fondportfölj (kommer inte gå in nu.)

60% DNB Global indeks.
10% SPP Aktiefond USA
10% AMF Aktiefond Europa
5% Nordnet Superfonden Sverige
5% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
10% Swedbank Robur Asien

Fördelning:
47,7% Nordamerika
23,7% Västeuropa (exkl Sverige)
10,9% Asien (exkl Japan)
10,8% Sverige
5,1% Japan
1,6% Australien

Åsikter kring fördelning och fondval?
Citera
2016-05-24, 14:30
Medlem
GabrielToshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serval
60% DNB Global indeks.

En globalfond innebär lägre risk än en Sverigefond men skulle du inte kunna ha lite högre andel av de fonder som har leverat bäst historiskt? Om du kollar till en gång per kvartal att det inte går åt skogen borde väl det funka?

För skillnaden är ju rätt stor:

Lannebo Småbolag 16 år - 815 %

Avanza Zero 16 år - 70 %

https://www.avanza.se/fonder/om-fond...nnebo-smabolag
Citera
2016-05-26, 11:45
Medlem
bike99s avatar
Har klurat på att få in en småbolagsfond i portföljen men vet inte hur jag ska vikta den riktigt.

Just nu har jag:
Länsförsäkringar global 50%
Spiltan investmentbolag 30%
Länsförsäkringar tillväxt index 20%

Jag tänker mig detta istället:
LF global 40%
Spiltan investmentbolag 20%
LF tillväxt 20%
Amf småbolag 20%

Det blir mycket Sverige men jag vill ändå ha en del i småbolagsfonden då jag sparar långsiktigt. Tankar?
Citera
2016-05-27, 13:15
Medlem
GabrielToshs avatar
Har börjat swingtrejda lite med fonder med 3 % av portföljen. Just nu satsar jag på denna, tycker den ligger i en bra trend rent tekniskt.

https://www.nordnet.se/mux/web/fonder/fondfakta.html?classid=F00000VDK4&ppm=0&nobuy=1&nm =Holberg+Triton
Citera
2016-05-27, 16:03
Medlem
Är väldigt färgad av rika tillsammans som förespråkar någon form av 60/40 (70/30 i mitt fall) och månadssparar enligt följande profil för tillfället:

17,5% DNB Global Indeks
17,5% Länsförsäkringar Global Index

5% SPP Aktiefond USA
5% Swedbank Robur Access USA

5% AMF Aktiefond Europa
5% SEB Europafond Småbolag

5% Lannebo Småbolag

5% Swedbank Robur Access Asien

15% AMF Räntefond Lång
15% Swedbank Robur Penningmarknadsfond
Citera
2016-05-28, 22:24
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtGbg
Är väldigt färgad av rika tillsammans som förespråkar någon form av 60/40 (70/30 i mitt fall) och månadssparar enligt följande profil för tillfället:

17,5% DNB Global Indeks
17,5% Länsförsäkringar Global Index

5% SPP Aktiefond USA
5% Swedbank Robur Access USA

5% AMF Aktiefond Europa
5% SEB Europafond Småbolag

5% Lannebo Småbolag

5% Swedbank Robur Access Asien

15% AMF Räntefond Lång
15% Swedbank Robur Penningmarknadsfond

Är du medveten om att du har ca 25% risk på USA, då globala fonder placerar nära halva kapitalet där?

Är du medveten om att obligationsfonder, som t ex AMF räntefond lång, med stor sannolikhet kommer att ha negativ avkastning framöver?

Läs gärna här: http://www.di.se/artiklar/2016/5/23/ekonomen-varnar-for-fondvinnaren/
Citera
2016-05-29, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hedobald.Braxen
Är du medveten om att du har ca 25% risk på USA, då globala fonder placerar nära halva kapitalet där?

Är du medveten om att obligationsfonder, som t ex AMF räntefond lång, med stor sannolikhet kommer att ha negativ avkastning framöver?

Läs gärna här: http://www.di.se/artiklar/2016/5/23/ekonomen-varnar-for-fondvinnaren/

Ja det var ett aktivt val att lägga största andelen på USA, sedan om det var ett smart val är en annan fråga. Har övervägt att omfördela ytterligare 5 procentenheter till Asien från globala eller USA men inte blivit av ännu.

Gällande långa räntefonder borde jag kanske kolla efter alternativ.
Citera
2016-06-02, 18:59
Medlem
Sweenietods avatar
Jag har Nordea streatega 30, vet inte om det är en bra fond men upp trots mörkret verkar den ha lyckats med. Under en 5 års period, har den senaste gått upp 33,3 procent. Det är en hyfas avkastning, trots vad jag anser inte bästa konjunkturen, och det kan bli sämre nu. Satsa på de med räntefonder. Jag tror att börsen sakteliga kommer dyka neråt tyvärr. Satsa på lågrisk fonder inom råvaror, vissa ämnen guld har jag t ex stigit kraftigt i värde.
Citera
2016-06-08, 13:02
Medlem
Jag äger just nu en liten andel Avanza Zero och en lite större andel länsförsäkringar global index. Vilken indexfond skulle ni välja för fortsatt sparande? Spontant känns det som om att den globala fonden sprider riskerna bättre, men när jag jämför utvecklingen så följer de båda graferna varandra.
Citera
2016-06-09, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volkspolizist
Jag äger just nu en liten andel Avanza Zero och en lite större andel länsförsäkringar global index. Vilken indexfond skulle ni välja för fortsatt sparande? Spontant känns det som om att den globala fonden sprider riskerna bättre, men när jag jämför utvecklingen så följer de båda graferna varandra.

Har börjat med zeto, mitt mål är att lägga 500 i en global
250 i Asien och 250 i zero varje månad. Ev mer.

Men ska läsa på lite mer
Citera
2016-06-14, 22:13
Medlem
Med mitt nuvarande innehav känner jag mig alldeles för exponerad mot Sverige. Går OMX ner sänker den hela min portfölj... Jag vet dock inte vad jag vill ersätta mina två Sverigefonder med (Avanza zero och Spiltan Aktiefond Investmentbolag).

Nedan är mitt nuvarande upplägg:

AMF Aktiefond Europa 5,0 %
AVANZA ZERO 15,0 %
Länsförsäkringar Global Index 25,0 %
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index 15,0 %
SPP Aktiefond USA 15,0 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 20,0 %
Swedbank Robur Access Europa 5,0 %

Har funderingar på att korta innehaven i både AZ och Spiltan med 5% var och addera 10% av portföljen i AMF Aktiefond Småbolag, fortfarande Sverige men har absolut ingen inspiration för tillfället, kom gärna med förslag och åsikter. Tanken bakom en Småbolagsfond är att det är helt andra bolag än index och dom torde inte påverkas av varandra.

Notera att jag månadssparar vilket betyder att jag inte tänker sälja av 5% av varken AZ eller Spiltan utan bara ändra fördelningen för månadssparet.
Citera
2016-06-16, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ryqon
Med mitt nuvarande innehav känner jag mig alldeles för exponerad mot Sverige. Går OMX ner sänker den hela min portfölj... Jag vet dock inte vad jag vill ersätta mina två Sverigefonder med (Avanza zero och Spiltan Aktiefond Investmentbolag).

Nedan är mitt nuvarande upplägg:

AMF Aktiefond Europa 5,0 %
AVANZA ZERO 15,0 %
Länsförsäkringar Global Index 25,0 %
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index 15,0 %
SPP Aktiefond USA 15,0 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 20,0 %
Swedbank Robur Access Europa 5,0 %

Har funderingar på att korta innehaven i både AZ och Spiltan med 5% var och addera 10% av portföljen i AMF Aktiefond Småbolag, fortfarande Sverige men har absolut ingen inspiration för tillfället, kom gärna med förslag och åsikter. Tanken bakom en Småbolagsfond är att det är helt andra bolag än index och dom torde inte påverkas av varandra.

Notera att jag månadssparar vilket betyder att jag inte tänker sälja av 5% av varken AZ eller Spiltan utan bara ändra fördelningen för månadssparet.

Guld?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in