Flashback bygger pepparkakshus!
2017-10-11, 17:09
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onnyt
Blir sugen på att testa stål nu. Hur tjock bör plåten vara? Jag tänker fan inte pynta 500 spänn för övergiven plåt. Jag har dock lite liggandes på bakgården. Funkar 7-8 mm?
Japp, det funkar bra.
Citera
2017-10-11, 21:31
Medlem
Jag provkörde min Roccbox i helgen.

Före:
https://i.imgur.com/ytqLiIq.jpg
Efter:
https://i.imgur.com/AJWOWLY.jpg

Det blir verkligen väldigt varmt, man kan inte vända ryggen till! Pizzan behöver också vridas för att gräddas jämnt. Men än så länge är jag grymt nöjd!

Pizzan är gjord med en kräm på rostad morot, chevre, mozzarella och timjan. Väldigt gott!
Citera
2017-10-11, 21:33
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChoCoBe
Jag provkörde min Roccbox i helgen.

Före:
https://i.imgur.com/ytqLiIq.jpg
Efter:
https://i.imgur.com/AJWOWLY.jpg

Det blir verkligen väldigt varmt, man kan inte vända ryggen till! Pizzan behöver också vridas för att gräddas jämnt. Men än så länge är jag grymt nöjd!

Pizzan är gjord med en kräm på rostad morot, chevre, mozzarella och timjan. Väldigt gott!
Köpte du den direkt från deras hemsida, eller har du hittat någon svensk ÅF?
Citera
2017-10-11, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Köpte du den direkt från deras hemsida, eller har du hittat någon svensk ÅF?

Från hemsidan! Är dock osäker på hur smidig processen var då det var en present
Citera
2017-10-13, 17:37
Medlem
tuffkatts avatar
Håller på att halka in i pizzaträsket och fann denna härliga tråd. Tänka sig att det fanns ett sådant nörderi kring pizza. Jag har rest mycket i Italien med familjen och älskar deras pizzatradition, men har aldrig blivit särskilt exalterad över pizzan här i Sverige. Jag fascineras hur som helst av enkelheten i den napolitanska pizzan och har nu börjat göra allt mer pizza hemma, kanske till och med nördat ner mig lite. Går jag inte ut och äter på fredag- eller lördagkvällen så gör jag pizza hemma i lägenheten, utan undantag. Jag är inte på den nivån att jag jagar runt efter specialmjöl eller mäter % andel olja i degen (det kommer väl senare..) men försöker åtminstone testa mig fram för att se när degen blir som bäst, vilka tomater som fungerar bra på pizzan och vilka smaker som gifter sig etc.

Jag har i detta nu en deg i kylen som kalljäst ett dygn så det får bli kvällens nöje. På pizzan blir det Muttis krossade tomater som jag ska koka ihop med lite olja och socker, buffelmozarella, italiensk salami från charken på Hemköp och en näve färsk basilika. Om jag inte glömmer det så kanske jag återkommer med ett par bilder.

Förresten, att pensla bottnen med olivolja innan man häller på tomatsåsen, är det att rekommendera?
Citera
2017-10-20, 10:04
Medlem
Är grymt sugen på en Roccbox men sneglar samtidigt på Uuni 3. Roccbox verkar överlägsen men samtidigt så kostar den mer än dubbelt så mycket... Någon som testat båda?
Citera
2017-10-20, 18:26
Medlem
knullklassons avatar
Klistrar in den här länken, åt mig själv, för framtid bruk:
https://www.metro.se/artikel/s%C3%A5-g%C3%B6r-du-godaste-hemmapizzan
Citera
2017-10-20, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Klistrar in den här länken, åt mig själv, för framtid bruk:
https://www.metro.se/artikel/s%C3%A5-g%C3%B6r-du-godaste-hemmapizzan

Lite väl mycket jäst kan jag tycka.
Citera
2017-10-22, 01:02
Medlem
katastrofernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kottich
Lite väl mycket jäst kan jag tycka.
För det priset håller jag med men om man kommer på sen eftermiddag/tidig kväll att man vill göra pizza så fungerar det, dock lär man minska jästiden med ett gäng timmar.
När jag läste artikeln så kom jag att tänka på varför man använder procent istället för vikt, använder man vikt slipper man ju räkna och alla har väl en köksvåg hemma?

En annan fundering jag har som varit uppe i tråden tidigare utan ordentligt svar är om någon har någon bra lösning på hur man kan servera flera pizzor samtidigt. Jag skulle behöva servera 4 pizzor samtidigt i 2 omgångar (dvs 8 pizzor totalt). Går det att ha dom längst ner i ugnen för att hålla dom varma eller kommer bottnen att bli seg då?
Detta är den enda lösningen jag ser just nu.
Tänkte bjuda en del av släkten på pizza men vill såklart slippa slösa en degsats för ett experiment om någon har en annan lösning.

Förutssättningar:
2 pizzaspadar, en som jag änvänder till att förbereda pizzan och stoppa in den i ugnen med och en att ta ut pizzan med.
1 ugn som vredet går upp till 300 grader på, kan lägga upp bild/video på vredet för funktionerna som finns då jag inte riktigt har koll på vad som är vad.
1 pizzastål
Några ugnsplåtar.
Senast redigerad av katastroferna 2017-10-22 kl. 01:05.
Citera
2017-10-22, 13:49
Medlem
FuriousRages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katastroferna
För det priset håller jag med men om man kommer på sen eftermiddag/tidig kväll att man vill göra pizza så fungerar det, dock lär man minska jästiden med ett gäng timmar.
När jag läste artikeln så kom jag att tänka på varför man använder procent istället för vikt, använder man vikt slipper man ju räkna och alla har väl en köksvåg hemma?

En annan fundering jag har som varit uppe i tråden tidigare utan ordentligt svar är om någon har någon bra lösning på hur man kan servera flera pizzor samtidigt. Jag skulle behöva servera 4 pizzor samtidigt i 2 omgångar (dvs 8 pizzor totalt). Går det att ha dom längst ner i ugnen för att hålla dom varma eller kommer bottnen att bli seg då?
Tänkte bjuda en del av släkten på pizza men vill såklart slippa slösa en degsats för ett experiment om någon har en annan lösning.

Förutssättningar:
2 pizzaspadar, en som jag änvänder till att förbereda pizzan och stoppa in den i ugnen med och en att ta ut pizzan med.
1 ugn som vredet går upp till 300 grader på, kan lägga upp bild/video på vredet för funktionerna som finns då jag inte riktigt har koll på vad som är vad.
1 pizzastål
Några ugnsplåtar.

Min kompis mamma brukar köra 2-3 st långpannor samtidigt i ugnen. De har en varmluftsugn.
Citera
2017-10-22, 15:05
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katastroferna

Förutssättningar:
1 pizzastål
Några ugnsplåtar.
Jag skulle nog rekommendera att göra en pizza i taget och sedan slica dem så får gästerna äta slicar vartefter de blir klara.
Citera
2017-10-22, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Jag skulle nog rekommendera att göra en pizza i taget och sedan slica dem så får gästerna äta slicar vartefter de blir klara.

Så brukar jag göra. Man kan också grädda pizzorna nästan färdigt och sen värma upp dem i ugnen under en minut. Då skulle du kunna servera 4 pizzor på typ 4 minuter iaf men jag har inte gjort några vetenskapliga tester över hur det påverkar resultatet. Just tidsproblemet är en av anledningarna till att jag överväger en Roccbox.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in