2017-10-19, 11:03
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pumperk
I stora rondeller som man ej kan se igenom är det såklart förkastligt att blinka vänster, men jag bor i en en mindre stad där man har löst många trafikproblem genom att i stort sätt ställa en blomkruka i ett fyrvägskors och sen skylta om till cirkulationsplats. I sådana lägen är det en självklarhet att man skapar en större tydlighet genom att blinka vänster.
Självklart blinkar man höger innan man kör ur cirkulationsplatsen.

Ja, ok, i en sån rondell så kanske det är vettigt att blinka vänster, men jag pratar om flerfiliga rondeller i första hand.
Citera
2017-10-19, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Ja, ok, i en sån rondell så kanske det är vettigt att blinka vänster, men jag pratar om flerfiliga rondeller i första hand.

Haha, såna har vi inte ens hos mig

Äpplen och päron
Citera
2017-10-19, 11:32
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Risig
Så det skulle vara ett argument för att trafiken blir lugnare? Snarare tvärtom va.
Menar du att alla ska köra hetsigt o stressigt och därigenom skapa onödiga olyckor istället för att ta det lugnt och undvika olyckor?

Citat:
Ursprungligen postat av Pumperk
Polisen tycker tydligen annorlunda.

https://www.google.se/url?sa=i&rct=j...08487243367648

Blinka vänster in i rondell är helt ok och det borde alla göra, men man får inte böter om man skippar det.
Gör om gör rätt, enda lagkravet som finns för vänsterblink är vid filbyte, förövrigt funkar inte länken.
Citera
2017-10-19, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Menar du att alla ska köra hetsigt o stressigt och därigenom skapa onödiga olyckor istället för att ta det lugnt och undvika olyckor?

Gör om gör rätt, enda lagkravet som finns för vänsterblink är vid filbyte, förövrigt funkar inte länken.

Va det inte precis det jag skrev?

Länken funkar fint hos mig.
Citera
2017-10-19, 12:08
Medlem
Citat:

Nej, jag menar att i ett stressigt samhälle blir trafiken detsamma.
Citera
2017-10-19, 12:23
Medlem
Citat:
Såvitt jag hört så lär man inte längre ut det på trafikskolor, men det är möjligt att det inte stämmer.

Hur som helst så är det ett jävla oskick att blinka vänster i rondeller, det gör inget annat än skapar förvirring och osäkerhet. Blinkar man bara höger när man ska ut ur rondellen vid nästa utfart så är det omöjligt att missuppfatta för medtrafikanter.

Tvärt om!

Att blinka dit man ska är kutym i trafiken. Givetvis blinkar man "vänster" när man skall fortsätta in i rondellen. Vi som kör tyngre fordon svär av förbannelse över när personbilar inte blinkar vänster då vi tar det som att bilisten ska svänga av. Blinkar du däremot vänster så ser vi att du skall fortsätta genom rondellen och då kan man planera för det. Tyngre fordon bromsar inte på samma sätt som personbilar och vi ser helst att våra fordon rör på sig hela tiden och hatar när vi får tvärnita för att du kommer farandes i rondellen.
Citera
2017-10-19, 12:28
Medlem
Citat:

Gör om gör rätt själv:
65 § När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har körriktningsvisare, skall föraren i stället visa sin avsikt genom att sträcka ut armen.
Citera
2017-10-19, 12:32
Medlem
Scrapers avatar
Citat:
Såvitt jag hört så lär man inte längre ut det på trafikskolor, men det är möjligt att det inte stämmer.

Hur som helst så är det ett jävla oskick att blinka vänster i rondeller, det gör inget annat än skapar förvirring och osäkerhet. Blinkar man bara höger när man ska ut ur rondellen vid nästa utfart så är det omöjligt att missuppfatta för medtrafikanter.

Hur lyckas du bli förvirrad av vänsterblink i rondell? Det betyder att bilen ämnar stanna till minst nästa avfart och hjälper dig därmed.
Citera
2017-10-19, 12:37
Medlem
Scrapers avatar
Vi fick lära oss att hantera det som en vanlig fyrvägskorsning avseende vänsterblink. Ska du vänster (eller runt) så blinkar du vänster. Givetvis högerblink strax efter du passerat avfarten innan den du ska ut genom.
Citera
2017-10-19, 12:39
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredagsmys88
När jag nu tagit körkort var det enormt fokus på defensiv körning blandat med eco driving. Man ska planera och ha god tid på sig, inte stressa upp sig och kolla noga. Paradexemplet är att köra långsamt fram till rödljus och att koppla ner till 2an med god marginal innan sväng.

Min farsa kör inte så alls.

- Han kör snabbt fram till korsningar för att i princip tvärnita när det är 30-40 meter kvar. Samma sak i korsningar där han lägger i 2an precis i svängen och drar en snabb titt över döda vinkeln.

- När han kör om folk är det "ju uppenbart" att man ska öka farten med 10-20 km/h för att komma om snabbt. Typ kör om i 110 på 90 väg eller 90 på 70-väg vid omkörning.

- Hastighetsbegränsningen gäller bara om det är annan trafik på vägen.

- Blinka vänster i rondell gör han aldrig.

- Han hatar bilar där man inte behöver gasa vid krypkörning och kör bara gammal sket-Volvo eftersom de "känns bäst". Han hade en modern Volkswagen ett år sen sålde han den och skaffade ny sket-Volvo.

- Start i backe görs inte med koppling utan man bromsar eller gasar som ett svin.

Vad tror ni? De som skaffade körkort på 80-talet kör mycket mera aggressivt? Min farfar kör mycket lugnare då bilar på den tiden var något man polerade och värdesatte som ett hus i princip. Sen blev bilarna billigare och den nya generationen kör aggressivt som satan.

Nu har pendeln svängt och vår generation ska alla köra lugnt och försiktigt?
Ang din pappas bil så ska du nog inte dra in en hel generation i hans resonemang.
Det övriga kan enkelt förklaras med erfarenhet.
Med erfarenhet så lär man sig själv en massa dumheter med vilket din far är ett exempel på. Men vi som tog körkort på 80-talet är just nu, primetime på vägarna. Vi besitter en jävla erfarenhet o det i kombination av att våra sinnen fortfarande är på topp. Detta kommer snart avta o då blir vi som din farfar.
Många av dina exempel har inte vi i vår generation problem med som din far då vi även har uppnått en ålder där vi har en god ekonomi. Därför har många av oss köpt nyare bilar med automat o vissa ännu nyare där vi bara trycker på en knapp så följer bilen framförvarande medan vi stampar takten till AC/DC.
Din generation däremot kör inte som dig. Det är ofta jag är ute tillsammans med mina barn o deras kompisar. Nog för att jag kör ifrån dem. Men det beror på min bil o inte hur man kör. Så fort vi kör på ställen med risker så kör de ifrån mig i stället då de inte ser faror.
Återigen, erfarenhet.
Varken jag eller mina vänner kör på samma sett i dag som vi gjorde för 20 år sedan o du kommer säga samma sak om 20 år.
Citera
2017-10-19, 12:40
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Tvärt om!

Att blinka dit man ska är kutym i trafiken. Givetvis blinkar man "vänster" när man skall fortsätta in i rondellen. Vi som kör tyngre fordon svär av förbannelse över när personbilar inte blinkar vänster då vi tar det som att bilisten ska svänga av. Blinkar du däremot vänster så ser vi att du skall fortsätta genom rondellen och då kan man planera för det. Tyngre fordon bromsar inte på samma sätt som personbilar och vi ser helst att våra fordon rör på sig hela tiden och hatar när vi får tvärnita för att du kommer farandes i rondellen.

Hur kan du ta det som att bilisten ifråga ska svänga av om bilen inte blinkar höger?

Citat:
Ursprungligen postat av Scraper
Hur lyckas du bli förvirrad av vänsterblink i rondell? Det betyder att bilen ämnar stanna till minst nästa avfart och hjälper dig därmed.

Är rondellen flerfilig t ex så är det förvirrande när någon idiot ligger och blinkar vänster i en högerfil, utan att byta fil. Ser du inte när bilen ifråga kör in i rondellen så har du heller ingen aning om när den tänkt köra ur. Förutom när den börjar blinka höger då, varför det gott och väl räcker att blinka höger när man ska ur rondellen.
Citera
2017-10-19, 12:47
Medlem
togus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scraper
Vi fick lära oss att hantera det som en vanlig fyrvägskorsning avseende vänsterblink. Ska du vänster (eller runt) så blinkar du vänster. Givetvis högerblink strax efter du passerat avfarten innan den du ska ut genom.

Så lärde jag mig också, MEN tydligen är det nya att man ska tänka en rondell som en enkelriktad gata med bara höger-utfarter. Då blir det rätt logiskt att inte blinka vänster vid annat än filbyte samt blinka höger strax innan utfart ur rondellen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in