Citat:
Ursprungligen postat av
fredagsmys88
När jag nu tagit körkort var det enormt fokus på defensiv körning blandat med eco driving. Man ska planera och ha god tid på sig, inte stressa upp sig och kolla noga. Paradexemplet är att köra långsamt fram till rödljus och att koppla ner till 2an med god marginal innan sväng.
Min farsa kör inte så alls.
- Han kör snabbt fram till korsningar för att i princip tvärnita när det är 30-40 meter kvar. Samma sak i korsningar där han lägger i 2an precis i svängen och drar en snabb titt över döda vinkeln.
- När han kör om folk är det "ju uppenbart" att man ska öka farten med 10-20 km/h för att komma om snabbt. Typ kör om i 110 på 90 väg eller 90 på 70-väg vid omkörning.
- Hastighetsbegränsningen gäller bara om det är annan trafik på vägen.
- Blinka vänster i rondell gör han aldrig.
- Han hatar bilar där man inte behöver gasa vid krypkörning och kör bara gammal sket-Volvo eftersom de "känns bäst". Han hade en modern Volkswagen ett år sen sålde han den och skaffade ny sket-Volvo.
- Start i backe görs inte med koppling utan man bromsar eller gasar som ett svin.
Vad tror ni? De som skaffade körkort på 80-talet kör mycket mera aggressivt? Min farfar kör mycket lugnare då bilar på den tiden var något man polerade och värdesatte som ett hus i princip. Sen blev bilarna billigare och den nya generationen kör aggressivt som satan.
Nu har pendeln svängt och vår generation ska alla köra lugnt och försiktigt?
Ang din pappas bil så ska du nog inte dra in en hel generation i hans resonemang.
Det övriga kan enkelt förklaras med erfarenhet.
Med erfarenhet så lär man sig själv en massa dumheter med vilket din far är ett exempel på. Men vi som tog körkort på 80-talet är just nu, primetime på vägarna. Vi besitter en jävla erfarenhet o det i kombination av att våra sinnen fortfarande är på topp. Detta kommer snart avta o då blir vi som din farfar.
Många av dina exempel har inte vi i vår generation problem med som din far då vi även har uppnått en ålder där vi har en god ekonomi. Därför har många av oss köpt nyare bilar med automat o vissa ännu nyare där vi bara trycker på en knapp så följer bilen framförvarande medan vi stampar takten till AC/DC.
Din generation däremot kör inte som dig. Det är ofta jag är ute tillsammans med mina barn o deras kompisar. Nog för att jag kör ifrån dem. Men det beror på min bil o inte hur man kör. Så fort vi kör på ställen med risker så kör de ifrån mig i stället då de inte ser faror.
Återigen, erfarenhet.
Varken jag eller mina vänner kör på samma sett i dag som vi gjorde för 20 år sedan o du kommer säga samma sak om 20 år.