Citat:
fredagsmys När jag nu tagit körkort var det enormt fokus på defensiv körning blandat med eco driving. Man ska planera och ha god tid på sig, inte stressa upp sig och kolla noga. Paradexemplet är att köra långsamt fram till rödljus och att koppla ner till 2an med god marginal innan sväng. Min farsa kör inte så alls.
Citat:
- Han kör snabbt fram till korsningar för att i princip tvärnita när det är 30-40 meter kvar. Samma sak i korsningar där han lägger i 2an precis i svängen och drar en snabb titt över döda vinkeln.
Och vad gör han 40 meter före korsningen?? Går ur och pissar?
Citat:
- När han kör om folk är det "ju uppenbart" att man ska öka farten med 10-20 km/h för att komma om snabbt. Typ kör om i 110 på 90 väg eller 90 på 70-väg vid omkörning.
Och vad gör han i stället? Kör om så fort som möjligt för att inte ligga utanpå för länge?
Citat:
- Hastighetsbegränsningen gäller bara om det är annan trafik på vägen.
Så kör majoriteten fortfarande och ofta unga med BMW, utom gamla farbröder över 80 och kvinnor oavsett ålder.
Citat:
- Blinka vänster i rondell gör han aldrig.
Enligt den nya förtydligande lagen behöver man inte blinka vänster men det är lag på att blinka höger när man ska ut. Men vissa gör tvärt om.
Citat:
- Han hatar bilar där man inte behöver gasa vid krypkörning och kör bara gammal sket-Volvo eftersom de "känns bäst". Han hade en modern Volkswagen ett år sen sålde han den och skaffade ny sket-Volvo.
Det var nog inte automatlåda på den folkan, annars hade han varit såld på det för all framtid.
Citat:
- Start i backe görs inte med koppling utan man bromsar eller gasar som ett svin.
Gamla bilar måste ha en hel del gas för att inte tjuvstoppa, det har han lärt sig. Med automat smyger man bara iväg. Låter inte som han är ett svin, han har lärt sig hur man måste göra för att komma framåt.
Citat:
Vad tror ni? De som skaffade körkort på 80-talet kör mycket mera aggressivt? Min farfar kör mycket lugnare då bilar på den tiden var något man polerade och värdesatte som ett hus i princip. Sen blev bilarna billigare och den nya generationen kör aggressivt som satan.
Tror jag inte alls på äldre män som har pensionerat sig stressar inte längre och de inser att de inte längre har samma snabba reflexer. De kanske har kört 300 000 mil och har erfarenhet men de tar det lugnare. Ingen slump att 75 åringar är den minst olycksdrabbade åldersgruppen. Och att yngre är de mest olycksdrabbade åldersgrupperna.
Hur fort man kör har med situationen att göra. Den som kört i Storstockholm i tidiga morgonrusningen ca 0530 till 0700 vet att det går fruktansvärt fort när trafiken tillåter. En timmer senare betydligt långsammare.
Citat:
Nu har pendeln svängt och vår generation ska alla köra lugnt och försiktigt?
Vad man ska göra är inte verkligheten. Nybörjarna varken kan eller vågar köra fort det brukar smälla så ofta att de blir av med både bil och lapp. Men 10 års erfarenhet och 50 000 mil bakom ratten då brukar hornen ha växt ut och då går det undan. 25-35 åringar alltså den värsta gruppen men de brukar inte ha söner som hunnit få körkort. Kanske har de hunnit skaffa troll