Jag tror följande kommer att hända; locket på tills vidare. Kan t o m "deckardrottningen" och mediespektaklet Läckberg gå ut och storma mot Fredrik utan media gör en grej av det så sitter sagda lock jävligt hårt. Just nu skulle kungen och riksdagen kunna gå ut med ett gemensamt fördömande av Virtanen utan att Aftonbladet skulle göra något. Jag har sett att en del andra medier (t ex Dagens Media och Nyheter24) försiktigt har nämnt saken, i ordalag som "Cissi Wallin har anklagat en medieprofil".
Även om Aftonbladet skulle vilja sparka Virtanen på direkten går det knappast, jag förutsätter att han är fast anställd och fackligt ansluten. En fem år gammal nedlagd förundersökning är (tack och lov!) inte skäl nog att säga upp någon. Jag tror att man kommer försöka rida ut stormen, men förhoppningsvis går det inte. Då kommer man lite diskret låta Virtanen få andra, mindre publika, uppgifter på Bladet, eller rentav köpa ut honom med ett saftigt avgångsvederlag.
Jag tror tyvärr inte att detta kommer att gå till rättegång, vare sig för våldtäkt eller förtal. Visst har han säkert hyrt en advokat som i detta nu ringer runt till olika tidningar (och kanske även Cissi och andra anklagerskor) och
hotar med förtalsmål, men alla fattar ju vilket PR-fiasko ett sådant skulle bli. Bevisen mot Fredrik räcker nog inte heller (även om det såklart kan komma i framtiden).
OM Fredrik inte blir dömd för något kommer vi om ett eller två år kunna se en stor intervju med Virtanen i t ex DN eller annan ansedd tidning, där han kommer gråta ut och framställa sig själv som ett offer (han kommer dock vara storsint och förlåta de som "skadat" honom), under en rubrik i stil med "När drevet går" och en bild på en ömklig och blek Fredrik, tagen snett ovanifrån i en halvmörk lägenhet. Han kommer att prata om näthat, ironin i att en feminist som han blir anklagad för något så hemskt, och även om sitt dekadenta 90- och 00-tal, som i och för sig innehåller en del sexuellt och drogrelaterat han ångrar, men som ändå skadade honom själv mer än någon annan. Jag kan redan nu tippa på två av Freddans repliker:
"Det gick så långt att min fru började fundera..."
samt
"Och jag förstår ju de som misstrodde mig, det hade jag också gjort. Jag har själv alltid sagt att man ska tro på kvinnan i sådana här fall..."
Det enda jag blir nyfiken på är hur han ska förklara att t ex Cissi och Fridah anklagat honom till synes utan anledning. Med hans politiska och mediala profil kan han knappast skylla på feministiska konspirationer, "hon ville då men ångrade sig efteråt" eller något dylikt, som man hade kunnat tänka sig om han haft en annan inriktning.
Citat:
Ursprungligen postat av
FullPatte
IOFS, om Virtanen är ens största idol så borde man ju kunna hävda nåt slags handikapp och få bidrag för det. Han är ju för fan below medelmåtta, oavsett vilken skala som används. Undrar om grabben gick i särklass i grundskolan. Nej, allvarligt alltså: han är ju fullkomligt befriad från allt som ens kommer i närheten av intelligens att man undrar hur han ens överlevde tonåren.
Virtanen ansågs vara cool, hipp och "in the know" för sådär 15-20 år sedan, många var de indie-tonåringar och unga vuxna som läste hans krönikor för att veta vilken musik de skulle lyssna på, vilka klubbar de skulle försöka komma in på och vilka kändisar de skulle tycka om. Jag vill dock påpeka att jag alltid tyckt att han var ett äckel, även innan jag fick veta att han var en ful gubbe. Jag önskar att jag kunde påstå att det är för att jag genomskådade honom, men jag tror snarare det är för att han dissade något band jag gillade i någon krönika eller "ute-lista"
Jag tror nog han är hyfsat smart, eller slug ska man väl snarare säga. Möjligtvis personlighetsstörd, kanske narcissistiska eller psykopatiska drag, visst. Men han verkar ju ha hamnat precis där han vill, på såväl karriärmässigt och sexuellt som personligt plan