2017-10-13, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nisenduvet
Hur kan något vara bevisat om det fortfarande kallas för en teori?

Läs på om vetenskaplig teori.
Senast redigerad av DIEGLOCKE 2017-10-13 kl. 16:20.
Citera
2017-10-13, 21:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Hur kan något vara bevisat om det fortfarande kallas för en teori?

Citat:
Ursprungligen postat av DIEGLOCKE
Läs på om vetenskaplig teori.

En rekommendation jag helt ansluter mig till.
Citera
2017-10-13, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
En rekommendation jag helt ansluter mig till.

Väl medveten om vetenskaplig teori, mina vänner. Men på samma sätt som att det låter absurt för er att en Gud finns, så låter det absurt för mig att evolutionen är.
Citera
2017-10-13, 21:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Väl medveten om vetenskaplig teori,

Tydligen inte.

Citat:
Men på samma sätt som att det låter absurt för er att en Gud finns, så låter det absurt för mig att evolutionen är.

Falsk dikotomi.
Citera
2017-10-13, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Tydligen inte.

Falsk dikotomi.

Yes, väl medveten om vetenskaplig teori som sagt
Citera
2017-10-13, 21:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Yes, väl medveten om vetenskaplig teori som sagt

Tydligen inte.
Citera
2017-10-13, 22:47
Medlem
Citat:
Väl medveten om vetenskaplig teori, mina vänner. Men på samma sätt som att det låter absurt för er att en Gud finns, så låter det absurt för mig att evolutionen är.

Nej du är inte medveten om eller har kunskap om vetenskaplig teori. Ditt påstående ovan är ett bevis för det. Dels säger du att det "bara" är en teori vilket bevisar din brist för förståelse för vetenskaplig teori. Dessutom avfärdar du det med känsloargument att det skulle vara "absurt" Ja det är ju vanligt att man avfärdar vetenskapliga teorier med "absurt"...Teorin om gravitationen -absurt ! ..nu ge mig Nobels fredspris i fysik tack!

Och just det ..även om vi nu mot all förmodan skulle komma fram till att evolutionsteorin är fel, så är det inte bevis för några gudar.
Senast redigerad av DIEGLOCKE 2017-10-13 kl. 23:22.
Citera
2017-10-14, 00:29
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIEGLOCKE
Och just det ..även om vi nu mot all förmodan skulle komma fram till att evolutionsteorin är fel, så är det inte bevis för några gudar.

Och, bara för att få det sagt, evolutionsteorin säger inget heller om någon guds påstådda icke-existens.

Den enda anledningen till att vissa troende vägrar att öppna ögonen och se när det gäller evolutionsteorin är att den motsäger vad som står i bibeln. Inget annat.

Däremot säger den alltså inget om att gud inte finns. Den säger bara att den uppfattning om hur gud skapade människan, växter och djur enligt bibeln är felaktig. Det gillar inte vissa troende, trots att det är helt uppenbart att det inte kan ha gått till så som det står i bibeln, vilket vem som helst som sett fossiler kan förstå. Det blir bara löjligt att försöka bortförklara dessa lämningar med något i stil med att det är djävulen som försöker att lura oss människor genom att skapa en falsk historia på jorden (en förklaring som jag har fått höra flera gånger).
Citera
2017-10-17, 22:27
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Och, bara för att få det sagt, evolutionsteorin säger inget heller om någon guds påstådda icke-existens.

Den enda anledningen till att vissa troende vägrar att öppna ögonen och se när det gäller evolutionsteorin är att den motsäger vad som står i bibeln. Inget annat.

Däremot säger den alltså inget om att gud inte finns. Den säger bara att den uppfattning om hur gud skapade människan, växter och djur enligt bibeln är felaktig. Det gillar inte vissa troende, trots att det är helt uppenbart att det inte kan ha gått till så som det står i bibeln, vilket vem som helst som sett fossiler kan förstå. Det blir bara löjligt att försöka bortförklara dessa lämningar med något i stil med att det är djävulen som försöker att lura oss människor genom att skapa en falsk historia på jorden (en förklaring som jag har fått höra flera gånger).

Ja, den är bra Men det är trots allt en ganska liten skara som drar till med den historien - i Sverige åtminstone. Den verkar vara vanligare bland konservativa kristna i USA. (Inga belägg för det, bara mitt intryck).
Kan man inte vara ganska säker på att alla antropocentriska religioner är felaktiga? Idén om människan som skapelsens krona, och människan som skapad till Guds avbild uppstod ju medan människan trodde att universum var ganska litet och jorden befann sig i dess centrum.
För att kunna dra några slutsatser om guds existens borde vi först känna till om det finns liv på andra planeter, kanske rentav andra civilisationer som fungerar på ett helt annat sätt än vår. Det är fullt tänkbart att det gör det. Så länge vi vet så lite om kosmos som vi faktiskt gör, är det omöjligt att bevisa någon som helst guds existens. (Givetvis lika omöjligt att motbevisa)
Citera
2017-10-17, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Ja, den är bra Men det är trots allt en ganska liten skara som drar till med den historien - i Sverige åtminstone. Den verkar vara vanligare bland konservativa kristna i USA. (Inga belägg för det, bara mitt intryck).
Kan man inte vara ganska säker på att alla antropocentriska religioner är felaktiga? Idén om människan som skapelsens krona, och människan som skapad till Guds avbild uppstod ju medan människan trodde att universum var ganska litet och jorden befann sig i dess centrum.
För att kunna dra några slutsatser om guds existens borde vi först känna till om det finns liv på andra planeter, kanske rentav andra civilisationer som fungerar på ett helt annat sätt än vår. Det är fullt tänkbart att det gör det. Så länge vi vet så lite om kosmos som vi faktiskt gör, är det omöjligt att bevisa någon som helst guds existens. (Givetvis lika omöjligt att motbevisa)
Det kan dock vara lättare att motbevisa Gud, allt beroende på vilka egenskaper du ger Gud.
Citera
2017-10-18, 09:37
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det kan dock vara lättare att motbevisa Gud, allt beroende på vilka egenskaper du ger Gud.

Ja, på sätt och vis är det nog det jag menar. Mystiker undviker problemet genom via negativa - men mysticism är på många sätt något annat än antropocentriska religioner med en personlig gud.
Citera
2017-10-18, 09:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74

Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Ja, på sätt och vis är det nog det jag menar. Mystiker undviker problemet genom via negativa - men mysticism är på många sätt något annat än antropocentriska religioner med en personlig gud.

Mysticism som epistemisk underlag är ett kapitel för sig ... och det befinnar sig fortfarande på den strikt subjektiva planhalvan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in