2018-01-19, 21:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Refererar du med orden "din religion" till att jag är deltids-pastafarian?

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Ok!

Kan vi återgå till bevisföring för 'gud'?
Citera
2018-01-19, 22:20
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:

Javisst gör det DU!
Senast redigerad av Erik Öst 2018-01-19 kl. 22:39.
Citera
2018-01-20, 00:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Javisst gör det DU!

Jag deltar inte i nån svart/vit bevisbörda-jonglerande argumentation.
Citera
2018-01-29, 13:33
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag vågar tro. Så, nu kan du ge mig bevisen!
Citat:
Förtydliga och belägga vad "praktiskt bevisade värderingar" ÄR, tack.
Den som vågar tro finner i praktiken bevisen inom sig själv och behöver inte övertygas av någon annan. Tron som privatsak fungerar överlägset bäst även om man som Hammarskjöld måst känna sig ensam.
Citera
2018-01-29, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Den som vågar tro finner i praktiken bevisen inom sig själv och behöver inte övertygas av någon annan. Tron som privatsak fungerar överlägset bäst även om man som Hammarskjöld måst känna sig ensam.
Även om jag skulle finna bevis inom mig själv, hur avgör jag vilken gud som existerar? Och hur många gudar?
Citera
2018-01-29, 16:49
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Även om jag skulle finna bevis inom mig själv, hur avgör jag vilken gud som existerar? Och hur många gudar?

Ett bevis på att allt bara är påhittat strunt är väl att den som plötsligt "hittar gud" alltid hittar en "gud" som omnämnts under dennes uppväxt eller som någon annan i bekantskapskretsen redan tror på. Det vill säga, det är ingen i Kiruna som plötsligt hittar Ganesha som den ende rätte guden, lika lite som någon i Bombays yttre slumområden plötsligt blir mormon efter en gudsupplevelse.

Om det fanns någon gud över huvud taget så skulle ju rimligen alla som "hittat gud" faktiskt också ha hittat samma gud. De andra alternativen är ju att det antingen inte finns någon gud alls eller att det finns ett flertal olika gudar (och ingen gud då är den ende rätte guden).
Citera
2018-01-29, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Ett bevis på att allt bara är påhittat strunt är väl att den som plötsligt "hittar gud" alltid hittar en "gud" som omnämnts under dennes uppväxt eller som någon annan i bekantskapskretsen redan tror på. Det vill säga, det är ingen i Kiruna som plötsligt hittar Ganesha som den ende rätte guden, lika lite som någon i Bombays yttre slumområden plötsligt blir mormon efter en gudsupplevelse.

Om det fanns någon gud över huvud taget så skulle ju rimligen alla som "hittat gud" faktiskt också ha hittat samma gud. De andra alternativen är ju att det antingen inte finns någon gud alls eller att det finns ett flertal olika gudar (och ingen gud då är den ende rätte guden).
Ja, jag brukar ofta påpeka att religion har med geografi att göra. Även om folk inte blir indoktrinerad till en tro, utan kommer till tro genom en upplevelse, så blir tron oftast den som är poppis i det området.
Detta motbevisar inte Gud, men det är ett bra motargument till varför just din ( den jag talar med ) Gud/tro/religion ska vara den rätta.
Citera
2018-01-29, 17:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Den som vågar tro finner i praktiken bevisen inom sig själv och behöver inte övertygas av någon annan.

Tro mig, du kommer att få betala för ditt vårdslösa användande av ordet "vågar".
Citera
2018-01-29, 17:32
Bannlyst
Citat:

Ett annat alternativ skulle väl kunna vara att Gud är en person, och att de olika religionerna inte på något sätt är heliga utan bara sätt att försöka beskriva relationen med honom?
Citera
2018-01-29, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperSizeMe
Ett annat alternativ skulle väl kunna vara att Gud är en person, och att de olika religionerna inte på något sätt är heliga utan bara sätt att försöka beskriva relationen med honom?
Nej, det är inte ett alternativ. Det stämmer inte in på Gud enligt kristendomen.
Citera
2018-01-29, 18:10
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperSizeMe

Ja, men nu skrev jag specifikt om problemet med att personer som säger sig ha hittat gud inte har en enhetlig beskrivning av denne gud, utan alltid har en redan etablerad bild från sin uppväxt som de relaterar till. Om de "träffat gud" så skulle de ju rimligen alla beskriva honom på liknande sätt om det bara fanns en enda gud.

Ditt alternativ att gud finns men ingen religion lyckats beskriva honom korrekt är en möjlighet.
Citera
2018-01-29, 18:27
Bannlyst
Citat:
Ja, men nu skrev jag specifikt om problemet med att personer som säger sig ha hittat gud inte har en enhetlig beskrivning av denne gud, utan alltid har en redan etablerad bild från sin uppväxt som de relaterar till. Om de "träffat gud" så skulle de ju rimligen alla beskriva honom på liknande sätt om det bara fanns en enda gud.

Ditt alternativ att gud finns men ingen religion lyckats beskriva honom korrekt är en möjlighet.

Om det nu är så att man när man får en eller fler djupa, personliga insikter, vill försöka binda det till en religion, varför? Kanske för att upplevelserna och välsignelserna är flyktiga, men man vill göra dem till regler, som dessutom är skrivna i en bok, som dessutom är helig, för då kan inte "gud" ta dem ifrån en igen?

Uppskattar dina inlägg för övrigt, har bara svårt att visa det
Senast redigerad av SuperSizeMe 2018-01-29 kl. 18:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in