2017-10-11, 13:04
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Det är ju den där kraften som är skillnaden... Den kosmiska kärlekskraftskänslan. Altruism de lux.
Du menar belöningskänslan att tillhöra en grupp? Den religiösa upplevelsen som folk känner när de ber i grupp i kyrkan eller sitter i läktaren på en fotbollsmatch?

Citat:
Visst är det flummigt. Jag är själv inte troende längre, det är närmare trettio år sedan jag tappade min tro. Men jag ryggar av någon anledning tillbaks inför projektet att ta ifrån någon dess tro -
Det är inte heller något jag eftersträvar. Däremot kan jag inte visa hänsyn för sånt i min strävan efter sanningen. Notera att jag inte säger emot någons upplevelser, men jag ifrågasätter gärna.
Citat:
såtillvida det inte handlar om fanatism utan den snälla stjärnögda tron. Jag försöker vara lite välvillig helt enkelt. Men visst - spekulationer om svarta hål är mer science fiction än religion.
Jag känner att jämförelsen haltar då det ena är analys av observationer och den andra är utövandet av traditionell vidskepelse. Jag tror inte det är någonting att grotta ner sig i dock då det inte är del i ämnet vi diskuterar.

Citat:
(Inom parentes: Det finns inga "naturliga händelser", universum är faktiskt ganska så outgrundligt)
Vad jag menade var att åtskilja fenomen. Låt säga att du skrapar en lott och vinner pengar och någon säger att det var gud som fick det att hända. Nej, kanske du säger, det var jag som köpte en lott och fick rätt lott för att vinna. Var finns beviset för guds inblandning?

I min frågeställning:
"Vilka egenskaper skiljer en icke existerande gud och naturliga händelser från en outgrundlig gud?"
Menar jag då, hur ser man skillnad på en icke existerande gud och en outgrundlig sådan. Vad för observationer kan vi räkna med som gör att vi kan se skillnad på dessa två tillstånd? Hur observerar vi guds hand bakom det växande trädet, och inte bara en vanligt förekommande organisk mekanism som växer genom tillförd energi?
Citera
2017-10-11, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bevisareligon
Jag har länge varit en stark ateist och har alltid försökt att göra mitt yttersta för att verkligen förstå mig på folket som tror på en Gud. Det här är er chans att bevisa att en Gud faktiskt existerar.

Jag kommer inte acceptera:

Jag vill inte ha några inlägg om Hinduism eller någon annan religion utan bara kristendomen.

Något stycke eller citat från Bibeln.

Jag vill inte ha några spam inlägg som "Gud skapade allt det finns ingen annan förklaring" eller "Evolutionen är en bluff"

Som kristen, och vi säger att vi utesluter Biblen och allt de den säger, så tittar jag bara ut i naturen på allt fantastiskt som finns. Du har flera miljoner olika sortes djur (stor djurälskare.) Flera miljoner olika sortes växter, frukt, grönt etc. ALLT detta finns, pga vad? Ingenting? Sen tänker jag bara på hur fantastisk vår egna kropp är. Vi kan skapa en helt egen människa, och (oftats) kommer en frisk liten mini verison utav mig själv ut, med alla dess kroppsdelar på rätt plats, (nästan) varenda gång. När du får ett skärsår, slår dig så lagar din egna kropp dig. Och detta utvecklade din kropp att göra helt utav sig själv?
Visste du att ett litet regnmoln kan väga flera miljoner ton pga allt vatten som är i det? Hur sjutton kan något som väger flera ton bara sväva lätt som en fjäder i himlen utan att bara ramla rakt ner?
Det är alla små grejer som gör mig övertygad att detta måste ha varit skapat, och inte fram sprängt utav atomer som sedan utvecklades.
Citera
2017-10-12, 07:53
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nisenduvet
Som kristen, och vi säger att vi utesluter Biblen och allt de den säger, så tittar jag bara ut i naturen på allt fantastiskt som finns. Du har flera miljoner olika sortes djur (stor djurälskare.) Flera miljoner olika sortes växter, frukt, grönt etc. ALLT detta finns, pga vad? Ingenting? Sen tänker jag bara på hur fantastisk vår egna kropp är. Vi kan skapa en helt egen människa, och (oftats) kommer en frisk liten mini verison utav mig själv ut, med alla dess kroppsdelar på rätt plats, (nästan) varenda gång. När du får ett skärsår, slår dig så lagar din egna kropp dig. Och detta utvecklade din kropp att göra helt utav sig själv?
Visste du att ett litet regnmoln kan väga flera miljoner ton pga allt vatten som är i det? Hur sjutton kan något som väger flera ton bara sväva lätt som en fjäder i himlen utan att bara ramla rakt ner?
Det är alla små grejer som gör mig övertygad att detta måste ha varit skapat, och inte fram sprängt utav atomer som sedan utvecklades.
Att du är övertygad om något är inget bevis på att gud(ar) finns.
Citera
2017-10-12, 09:33
Medlem
Citat:
Vet du vad som kan hända om du inte tvättar ett skärsår? Hur tänkte Gud där?
Misslyckades Gud med de delar av universum där det inte finns liv?
Citera
2017-10-12, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Att du är övertygad om något är inget bevis på att gud(ar) finns.

Jo om det är min övertygelse?
Citera
2017-10-12, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vet du vad som kan hända om du inte tvättar ett skärsår? Hur tänkte Gud där?
Misslyckades Gud med de delar av universum där det inte finns liv?

Yes, helt medveten om hur kroppen fungerar, men som sagt finns det en anledning till att skärsår kan bli infekterar när vi inte rengör det, eller att man får sjukdomar som kroppen inte själv kan arbeta bort.
Men kan det vara så att det extremt kostsamma sökandet efter liv i yttre rymden till stor del motiveras av önskan att finna något bevis för evolutionsteorin, bevis för att människan inte skapades av Gud?
Citera
2017-10-12, 19:57
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jo om det är min övertygelse?
Nej, idén med bevis är att de ska vara allmängiltiga.
Citera
2017-10-12, 20:07
Medlem
Citat:
Yes, helt medveten om hur kroppen fungerar, men som sagt finns det en anledning till att skärsår kan bli infekterar när vi inte rengör det, eller att man får sjukdomar som kroppen inte själv kan arbeta bort.
Men kan det vara så att det extremt kostsamma sökandet efter liv i yttre rymden till stor del motiveras av önskan att finna något bevis för evolutionsteorin, bevis för att människan inte skapades av Gud?
Nej, jag tror inte det är det som är drivkaften. Det är nog den gamla hederliga nyfikenheten.
Jag tror människor i alla tider har tittat upp och undrat vad som finns där.
Citera
2017-10-12, 21:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Men personligen uppskattar jag spekulativa försök att få den senaste vetenskapen att gå ihop med idén om en gud. Vilken typ av gud återstår att bevisa

Spekulationer är inte det samma som bevis.
Citera
2017-10-13, 00:24
Medlem
Citat:
Vad har sökandet med liv i yttre rymden med evolutionsteorin att göra ? Evolutionsteorin är ju förövrigt bevisad ...annars skulle den inte vara en vedertagen teori.
Citera
2017-10-13, 05:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av DIEGLOCKE
Vad har sökandet med liv i yttre rymden med evolutionsteorin att göra ?

Kosmologisk evolutionsteoretisk sökande för wannabe-filosofer ... kanske.

Citat:
Evolutionsteorin är ju förövrigt bevisad ...annars skulle den inte vara en vedertagen teori.

Den biologiska evolutionsteori HAR faktisk inte så hög teori-status som annan hard science.
Citera
2017-10-13, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIEGLOCKE
Vad har sökandet med liv i yttre rymden med evolutionsteorin att göra ? Evolutionsteorin är ju förövrigt bevisad ...annars skulle den inte vara en vedertagen teori.

Hur kan något vara bevisat om det fortfarande kallas för en teori?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in