Citat:
Du menar belöningskänslan att tillhöra en grupp? Den religiösa upplevelsen som folk känner när de ber i grupp i kyrkan eller sitter i läktaren på en fotbollsmatch?
Citat:
Det är inte heller något jag eftersträvar. Däremot kan jag inte visa hänsyn för sånt i min strävan efter sanningen. Notera att jag inte säger emot någons upplevelser, men jag ifrågasätter gärna.
Visst är det flummigt. Jag är själv inte troende längre, det är närmare trettio år sedan jag tappade min tro. Men jag ryggar av någon anledning tillbaks inför projektet att ta ifrån någon dess tro -
Citat:
Jag känner att jämförelsen haltar då det ena är analys av observationer och den andra är utövandet av traditionell vidskepelse. Jag tror inte det är någonting att grotta ner sig i dock då det inte är del i ämnet vi diskuterar.
såtillvida det inte handlar om fanatism utan den snälla stjärnögda tron. Jag försöker vara lite välvillig helt enkelt. Men visst - spekulationer om svarta hål är mer science fiction än religion.
Citat:
Vad jag menade var att åtskilja fenomen. Låt säga att du skrapar en lott och vinner pengar och någon säger att det var gud som fick det att hända. Nej, kanske du säger, det var jag som köpte en lott och fick rätt lott för att vinna. Var finns beviset för guds inblandning?
(Inom parentes: Det finns inga "naturliga händelser", universum är faktiskt ganska så outgrundligt)
I min frågeställning:
"Vilka egenskaper skiljer en icke existerande gud och naturliga händelser från en outgrundlig gud?"
Menar jag då, hur ser man skillnad på en icke existerande gud och en outgrundlig sådan. Vad för observationer kan vi räkna med som gör att vi kan se skillnad på dessa två tillstånd? Hur observerar vi guds hand bakom det växande trädet, och inte bara en vanligt förekommande organisk mekanism som växer genom tillförd energi?