2017-10-15, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zhelnurgath
Posten/Postnord frakt priser är ett skämt, beställde en pytte grej och frakten var 200% av priset. de borde skjuta sig själva för övertramp av idiotlagen.
du kan ju gå till affären och köpa det då?
2017-10-15, 20:08
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Posten/Postnord frakt priser är ett skämt, beställde en pytte grej och frakten var 200% av priset. de borde skjuta sig själva för övertramp av idiotlagen.

Frakten är densamma oavsett vad det som fraktas kostar, så sluta köpa enstaka småsaker på postorder/online.

Ibland lönar det sig att göra en större beställning, eller slå sig ihop flera stycken och dela på frakten.
2017-10-15, 21:38
Medlem
miikoss avatar
Citat:

Det är vanligen inte Postens priser man betalar hos en butik, utan affären väljer själva vad de tar ut i fraktavgift.

Dessa kan vara lägre eller högre än vad kostnaden är för att sända försändelsen.

Många affärer kör med enhetsfrakt, oberoende av storlek på beställningen, eller fri frakt, men då är kostnaderna oftast inbakade i varans pris.
2017-10-16, 06:09
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Jag beställde en vara från en butik online förra veckan. Fick ett mejl om att paketet hade skickats och förväntade mig (som vanligt) SMS-avisering. Jag befinner mig inte på min hemort just nu, utan ställde in ett uthämtningsställe (ICA) i närheten av där jag befinner mig för tillfället som uthämtningsställe. När jag lade beställningen skrev jag i mitt mobiltelefonnummer för SMS-avisering som vanligt, men fick ingen sådan i fredags (när paketet förväntades levereras till ICA). För en stund sedan spårade jag paketet via Postnords hemsida och fick veta att det hade levererats till uthämtningsstället i fredags, men att aviseringen hade skickats ut via brev till min hemadress (är för långt hemifrån just nu för att kunna åka dit och hämta det).

Min fråga: Jag har kolli-ID. Jag kan legitimera mig. Brukar det gå att hämta ut paket med den informationen?
2017-10-16, 12:00
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Jag beställde en vara från en butik online förra veckan. Fick ett mejl om att paketet hade skickats och förväntade mig (som vanligt) SMS-avisering. Jag befinner mig inte på min hemort just nu, utan ställde in ett uthämtningsställe (ICA) i närheten av där jag befinner mig för tillfället som uthämtningsställe. När jag lade beställningen skrev jag i mitt mobiltelefonnummer för SMS-avisering som vanligt, men fick ingen sådan i fredags (när paketet förväntades levereras till ICA). För en stund sedan spårade jag paketet via Postnords hemsida och fick veta att det hade levererats till uthämtningsstället i fredags, men att aviseringen hade skickats ut via brev till min hemadress (är för långt hemifrån just nu för att kunna åka dit och hämta det).

Min fråga: Jag har kolli-ID. Jag kan legitimera mig. Brukar det gå att hämta ut paket med den informationen?

Ja, det går alldeles utmärkt.
2017-10-16, 12:16
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Ja, det går alldeles utmärkt.

Yes, det gick alldeles utmärkt, som tur var. Leg+4 sista siffrorna i kollinumret.
2017-10-16, 22:00
Medlem
https://www.expressen.se/gt/har-spri...ostnords-miss/ Runt Postnord blåser det för jämnan QUOTE=Tobiaslundin|62041013]Vad jag hatar postnord! Jag skickar en del brev till folk och titt som tätt så kommer det ett kravbrev från Postnord där de säger att kuvertet varit felaktigt frankerat och så krävs jag på extra porto plus en extra avgift för det.

Det har hänt flera gånger och jag är numera maniskt noggrann med att sätta på tillräckligt med frimärken och ändå så fortsätter kravbreven dimpa ner! Jag tror att deras sorteringsmaskiner eller något annat moment river loss frimärken eller liknande och att det är därför kraven kommer.

Måste jag betala dessa räkningar? Kan jag skicka tillbaka dem till Postnord och be dem bevisa vilket brev som saknat frimärke? Jag vill fan inte betala för saker jag själv inte är skyldig till![/quote]
2017-10-17, 01:40
Medlem
Här går allt snett för Postnords brevbärare
Citat:
Postnord har utstått skarp kritik senaste månaderna. Bakgrunden är försenade och trasiga försändelser.
Jesper Hyving, 17, var i skolan när han fick syn på en brevbärare som hade en minst sagt dålig dag på jobbet. Hyving såg hur Postnords chaufför kämpade med en trave paket – och tappade dem ett par gånger.
– Jag var i klassrummet och såg hur han höll på att tappa massa grejer, så jag tänkte att jag kunde lika gärna filma det, säger Jesper Hyving.
Jesper blev vittne till hur chauffören tappade både paket och humöret.
https://www.expressen.se/nyheter/har...ds-brevbarare/

Amatör som inte bör arbeta med sådana arbetsuppgifter.
När han - efter att ha tappat paket - släpper ner pakettraven, liksom droppar paketen demonstrativt för att han är irriterad på att han sumpat paket före - visar han på sin olämplighet för detta arbete.
En sorts trestegsraket (se videon i klippet): först ställer han till det på ett obegåvat sätt, som regionschefen beskriver (även om "hamnar" är fel ordval då mannen väljer att fumla och att hamna i detta problematiska läge!), sedan tappar han alltså flera paket och därefter utagerar han genom att droppa de 5-6 paket som är kvar i stället för att ställa ner dessa lugnt och strax efter det drar han igen dörren ungefär som en tonåring som lackar till och smäller igen en dörr som markering mot föräldrarna.

Postnord-mannen = stolle och alltför obegåvad för detta arbete.

Citat:
Postnords regionchef för region norr Mikael Salomonsson beklagar det inträffade.
– Jag tycker att det är olyckligt att vår chaufför hamnar i en situation där han har alldeles för många paket i famnen när han ska stänga bildörren, säger han och fortsätter:
– Vi ska aldrig sätta oss i en situation där vi riskerar att tappa en kunds paket.
Postnord säger, enligt ertikeln, att de nu kommer se över sina rutiner och tala med den aktuella chauffören – för att förhindra framtida olyckor.

Precis som i andra fall med Postnord-chaffisar som inte håller måttet - ja, en del Postnord-folk (eller personer som jobbar åt Postnord) är till och med kriminella och spöar upp folk i trafiken - undrar man vem paketsumparen här är. Någon som vet?
2017-10-17, 07:37
Medlem
Personlig utlämning, vad gäller vid c/o?

Hej.

När ett företag skickar en produkt med tjänsten "personlig utlämning",vad gäller vid c/o?
Telia har nämligen det vid delbetalning. Endast den som köpt får hämta ut.
Möjligheten att skriva i c/o finns dock och vad gäller då?

Om jag beställer och skriver min sambos namn i c/o får hen hämta ut paketet då?
Då jag är "oförmögen" att själv hämta det.
Befinner mig utomlands så vill veta om det är möjligt.

Tacksam för svar!
2017-10-17, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Italienskpost
Amatör som inte bör arbeta med sådana arbetsuppgifter.
När han - efter att ha tappat paket - släpper ner pakettraven, liksom droppar paketen demonstrativt för att han är irriterad på att han sumpat paket före - visar han på sin olämplighet för detta arbete.
En sorts trestegsraket (se videon i klippet): först ställer han till det på ett obegåvat sätt, som regionschefen beskriver (även om "hamnar" är fel ordval då mannen väljer att fumla och att hamna i detta problematiska läge!), sedan tappar han alltså flera paket och därefter utagerar han genom att droppa de 5-6 paket som är kvar i stället för att ställa ner dessa lugnt och strax efter det drar han igen dörren ungefär som en tonåring som lackar till och smäller igen en dörr som markering mot föräldrarna.

Postnord-mannen = stolle och alltför obegåvad för detta arbete.

"först ställer han till det på ett obegåvat sätt, som regionschefen beskriver (även om "hamnar" är fel ordval då mannen väljer att fumla och att hamna i detta problematiska läge!)"

Du använder ju själv ordet HAMNA din tomte!

Paket som skickas ska klara av att tappas från en meter utan problem, det är därför det alltid är massa embalage osv. En förare har 3-500 paket om dagen att leverera, klart man tappar paket ibland. Och hur tror du det ser ut i bilen, klart paket åker runt lite i bilen när man kör i rondeller, måste bromsa osv. Det här händer dagligen för varje budbilsförare och är verkligen inget att höja på ögonbryna för. Paketen hanteras mycket värre då de sorteras inne på terminalerna. Vill man att paketet ska hanteras som en mingvas får man nog räkna med att trippla fraktkostnaderna och då skulle det gnällas på det istället.

Sedan att gnälla på hur hårt han smäller igen dörren, herregud, för det första är det inte speciellt hårt och för det andra så är dörrarna oftast lite sega efter att ha öppnats några hundra gånger per dag och man måste använda lite kraft för att få igen dem.

Han droppar alltså paketen från 1-2 dm över marken... Jaha, och? Exakt var tror du är i paketet som skulle ta skada av det?

Alla som gnäller över hur ovarsamma förarna är borde åka med någon gång för att komma in lite i verkligheten.
2017-10-17, 19:39
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikkenicke
"först ställer han till det på ett obegåvat sätt, som regionschefen beskriver (även om "hamnar" är fel ordval då mannen väljer att fumla och att hamna i detta problematiska läge!)"

Paket som skickas ska klara av att tappas från en meter utan problem, det är därför det alltid är massa embalage osv. En förare har 3-500 paket om dagen att leverera, klart man tappar paket ibland. Och hur tror du det ser ut i bilen, klart paket åker runt lite i bilen när man kör i rondeller, måste bromsa osv. Det här händer dagligen för varje budbilsförare och är verkligen inget att höja på ögonbryna för. Paketen hanteras mycket värre då de sorteras inne på terminalerna. Vill man att paketet ska hanteras som en mingvas får man nog räkna med att trippla fraktkostnaderna och då skulle det gnällas på det istället.

Sedan att gnälla på hur hårt han smäller igen dörren, herregud, för det första är det inte speciellt hårt och för det andra så är dörrarna oftast lite sega efter att ha öppnats några hundra gånger per dag och man måste använda lite kraft för att få igen dem.

Han droppar alltså paketen från 1-2 dm över marken... Jaha, och? Exakt var tror du är i paketet som skulle ta skada av det?

Alla som gnäller över hur ovarsamma förarna är borde åka med någon gång för att komma in lite i verkligheten.
Eller så får folk en gång för alla fatta att om produkten inne i paketet går sönder för att paketet tappas från 60 70 cm höjd så är det avsändarens fel, denne har packat det för dåligt i så fall.
2017-10-17, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikkenicke

Postnord-chauffören har alldeles uppenbart varit oprofessionell.

Regionchefens "hamnar" är missvisande och lätt oansvarigt – och det har jag försökt beskriva också (att du sedan inte förstår detta, utan i stället fokuserar på annat ovidkommande och tramsar bort det sakliga, är en annan femma).

Att "man ibland tappar paket" är något annat. Föraren i fråga uppträdde som jubelåsna och amatör genom att agera ut likt en parodi på en uppkäftig yngre tonåring utöver själva ovarsamheten med paketen. Mycket dålig reklam för företaget. Folk som ser honom i aktion, både där och då och via filmen, dras inte direkt till Postnord som företag efter detta. Kan man välja andra företag än Postnord gör man det - det blir resultatet efter Postnords/chaufförens amatörmässighet, nonchalans och allmänna olämplighet.

Det är inte första gången Postnord skämmer ut sig. Detta visar alla fall de senaste åren.

Postnord-chaffören i fråga. Man får hoppas det räcker med att "se över sina rutiner och tala med den aktuella chauffören", som regionchefen yttrat. Jag skulle dock inte bli förvånad om chauffören uppvisat denna typ av brist och oförmåga vid andra tillfällen tidigare varför en uppsägning kanske kunde vara på sin plats.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in