2017-10-16, 23:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Azizok
Jag förstår vad du menar, men det brukar även vara Assyrier som talar om hur det var förr i tiden i Mesopotamien och att kurderna inte tillhör på mark som tillhör Assyrien. I själva verket handlar mycket om land grabbing och att territorium resulterar i makt, ökat BNP, olja osv. Jag tycker att religionen förstör mycket för människor i mellanöstern, och jag är bland många invandrare som har lämnat islam bakom mig för att fokusera på individen själv och inte tro att någon skapare ska lösa världens problem. Det är just detta som är problemet med religiösa också, att de tror att någon ska lösa världens problem åt de.

Vad som sägs om hur det var förr spelar mindre roll idag, den eller de som pratar om det är som en trasig CD- skiva. Ja mycket land grabbing eller kalla det vad du vill, vi har många exemplar av sånt, amerika, australien osv. Det tillhör det förgågna.

Nja, jag tycker att det är saudi som står bakom de mesta ont som sker i mö ett råmuslimskt land som ligger både med israel och usa. Sen har dom många intressen i området. saudi r mer fientlig inställd till iran än vad israel är. man kan vara en muslim och leva ett bra liv. du kan gå till mosken be, fasta och göra det religionen kräver och ta avtstånd från att dö för din religion genom att döda en annan muslim. finns det inte många kurder och turkar som är muslimer? går dom och dödar varandra för religionens skull? nej det är politisk konflikt som ställer till det och inte religionen.
Citera
2017-10-16, 23:53
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Här länkar jag till en källa som behandlar kurdernas tidiga historia:

https://en.wikipedia.org/wiki/Gutian_people

Du får klicka på de små siffrorna för att kolla upp vilka källor som används. Men jag tyckte att denna sammanfatta det ganska bra.

Jag visste att du skulle nämna gutierna. Min vän, bara för att språket har samma släktträd gör det inte er kurder per automatik till gutier. Det är som att påstå att armenierna är iranier med tanke på att språken är väldigt lika. Det är fortfarande inget bevis och källorna är väldigt oklara.

Väldigt lite talar för att ni fanns innan Jesus födelse, ska jag vara helt ärlig tror jag att kurderna kom på världskartan 200-300 år innan islams uppkomst. Det finns väldigt lite om er innan dess.
Citera
2017-10-17, 00:01
Medlem
Azizoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cents4

Jag visste att du skulle nämna gutierna. Min vän, bara för att språket har samma släktträd gör det inte er kurder per automatik till gutier. Det är som att påstå att armenierna är iranier med tanke på att språken är väldigt lika. Det är fortfarande inget bevis och källorna är väldigt oklara.

Väldigt lite talar för att ni fanns innan Jesus födelse, ska jag vara helt ärlig tror jag att kurderna kom på världskartan 200-300 år innan islams uppkomst. Det finns väldigt lite om er innan dess.

Du tvekar på källans trovärdighet samtidigt som du tror om vår existens 200-300 år innan Islams uppkomst, alltså har du inget som styrker det du skriver och du baserar dina argument på personliga förhoppningar istället. Jag gav dig en källa och du får tolka det hur du vill, objektiviteten såväl som sanningen kvarstår och inget av informationen som man erhåller därifrån är snedvriden utan det är skriven av författare som har gjort noggranna undersökningar. Bjuder på en rim: Läs på lite, det skadar inte!
Citera
2017-10-17, 00:04
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Du tvekar på källans trovärdighet samtidigt som du tror om vår existens 200-300 år innan Islams uppkomst, alltså har du inget som styrker det du skriver och du baserar dina argument på personliga förhoppningar istället. Jag gav dig en källa och du får tolka det hur du vill, objektiviteten såväl som sanningen kvarstår och inget av informationen som man erhåller därifrån är snedvriden utan det är skriven av författare som har gjort noggranna undersökningar. Bjuder på en rim: Läs på lite, det skadar inte!

Aja, vi gick off-topic för längesedan och diskussionen är död. Du har din åsikt och jag har min, i slutändan hoppas jag hursomhelst att ni slutar slicka amerikansk röv. För allas bästa runtom i MÖ. På återseende.
Citera
2017-10-17, 00:16
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Är källan Southfront?
Southfront hittar du mycket innehållsrikt på, deras Syrian War Report är extremt bra, dagliga snabba videor med bra förklaring över läget i Syrien. Dagens:
Syrian War Report - October 16:
https://southfront.org/syria-war-report-october-16-2017-government-forces-liberate-city-of-mayadin-from-isis/
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Du baserar verkligen din världsbild på usla källor och konspirationsteorier. Almasdarnews. En riktig trollkälla.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Al-Masdar_News
Nu vet jag inte fall du är en de som ständigt kommer med kommentarer som "usla källor" "konspirationsteorier!!" och sedan en hänvisning till varför ni inte få läsa, ofta nån "Media Bias Analys" men wikipedia var ju nytt 😂
Men Nej, https://www.almasdarnews.com är ingen "trollsida" tvärtom
(Fanimej Skandinaviens stolthet!)
De är klart att ni endast använder den genomkorrupta sionstistiska ljugmedian i väst så kommer massor låta helt otroligt, de påstår väl än idag att USA minsann slåss mot ISIS kan jag tänka mig?
(seriöst. det måste jag kolla efter detta inlägget, de kan ju fan slå i vad skit som helst)

Hursomhelst, du är välkommen att berätta vad som är usel o konspirationsteorier (som jag antar betyder nått knas för dig, men de finns inga krig utan konspirationer) eller diskutera själva innehållet åtminstone, att bara berätta vilken media du inte får läsa är ju tveksamt läsvärde på ärligt talat
Här är artikeln till AMN:
Maybe Nikki Haley can explain how US-backed “gangs” defeated ISIS without shooting: Syrian MP https://www.almasdarnews.com/article/maybe-nikki-haley-can-explain-us-backed-gangs-defeated-isis-without-shooting-syrian-mp/
Frågan var:
US backade Kurdiska SDF tar sig fram 50km i "ISIS-held territory" utan att ETT ENDA SKOTT AVLOSSAS?
Citera
2017-10-17, 02:48
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CAKARIM
Ibland skriver man fel, jag ser i dina alla inlägg fel, ska jag anmärka det din pajas?
Nu har jag läst länken om varför kurderna tvunget ska till havet, och jag vet inte, jag tycker kurderna har känts som ett jälvigt lurigt folk efter hela Independence Kurdistan

Men att det egentligen är ganska enkelt, de oljerika, Rothschilds-ägda delarna av Iraq plundras, med kurderna som proxy åt israël - är den bilden jag får av det jag läst / hört om situationen

Situation inte helt olik Ockuperade Golan, där SAA ny offensive är redo att starta
https://www.almasdarnews.com/article/syrian-army-prepares-big-offensive-israeli-backed-jihadists-golan

Citat:
Balkas? Du vet säkert inte vad barkar betyder, istället säger du balkas- balkanisering. Din jävla kommunist!
suck,palla gå Bananas över stavfel men Ibland skriver man fel, jag ser i dina alla inlägg fel, ska jag anmärka det din pajas?

Balkanisering / Splititng av Syrien enligt gammal judisk Divide and Conquer Tradition, precis som vad som skedde i Iraq är deras mål

Citat:
Du borde också då och då läsa viktiga saker istället för att skrynkla det lilla hjärna du har kvar.
Du var verkligen en unikt vidrig tangentbordskrigare - jag frågar om info och du går Full Idiot och jag är en knarkade kommunist med fascinerande stort kön eller vad de nu är du häver dig, sen får jag rådet att läsa på.

Nåväl jag fick länken tillslut o kunde göra det, och de verkar onekligen som du hade rätt men för fan notera att jag aldrig sagt nått annat, utan frågade om info!
Citera
2017-10-17, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Southfront hittar du mycket innehållsrikt på, deras Syrian War Report är extremt bra, dagliga snabba videor med bra förklaring över läget i Syrien. Dagens:
Syrian War Report - October 16:
https://southfront.org/syria-war-report-october-16-2017-government-forces-liberate-city-of-mayadin-from-isis/

Nu vet jag inte fall du är en de som ständigt kommer med kommentarer som "usla källor" "konspirationsteorier!!" och sedan en hänvisning till varför ni inte få läsa, ofta nån "Media Bias Analys" men wikipedia var ju nytt 😂
Men Nej, https://www.almasdarnews.com är ingen "trollsida" tvärtom
(Fanimej Skandinaviens stolthet!)
De är klart att ni endast använder den genomkorrupta sionstistiska ljugmedian i väst så kommer massor låta helt otroligt, de påstår väl än idag att USA minsann slåss mot ISIS kan jag tänka mig?
(seriöst. det måste jag kolla efter detta inlägget, de kan ju fan slå i vad skit som helst)

Hursomhelst, du är välkommen att berätta vad som är usel o konspirationsteorier (som jag antar betyder nått knas för dig, men de finns inga krig utan konspirationer) eller diskutera själva innehållet åtminstone, att bara berätta vilken media du inte får läsa är ju tveksamt läsvärde på ärligt talat
Här är artikeln till AMN:
Maybe Nikki Haley can explain how US-backed “gangs” defeated ISIS without shooting: Syrian MP https://www.almasdarnews.com/article/maybe-nikki-haley-can-explain-us-backed-gangs-defeated-isis-without-shooting-syrian-mp/
Frågan var:
US backade Kurdiska SDF tar sig fram 50km i "ISIS-held territory" utan att ETT ENDA SKOTT AVLOSSAS?

Det räcker väl med att konstatera att USA agerade CAS åt ISIS i Deir Ezzor för lite mer än ett år sedan eller nåt.
Citera
2017-10-17, 07:53
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micks
Det räcker väl med att konstatera att USA agerade CAS åt ISIS i Deir Ezzor för lite mer än ett år sedan eller nåt.
Sannolikt misstag pga de inte hade någon egen spaning och förbindelser i området.
Citera
2017-10-17, 08:22
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Varför skulle de vilja leva i harmoni när själva definitionen för harmoni bland grannländerna är att förtrycka minoriteter och själva leva i den såkallade harmonin. Kurderna vet inte vad harmoni är för att de inte har upplevt det.

Kolla bara på Erdogan och hans arrestering av Demirtas, politiska ledaren för HDP i Turkiet. Demirtas är ju kurd, självklart måste han ju bort? Sedan har vi Syrien där kurdiska språket är förbjudet och alla kurder måste assimileras.

I Irak får Kurderna inte ens en del av den budget som kommer in genom BNP(Bruttonationalprodukten), oljan osv. Kurder har inte fått sina löner sedan 2014 på grund av Irak. Irak vägrar ge kurderna de städer som togs ifrån de under Saddam regimen.

Iran ger dessutom inte heller kurderna några stora rättigheter i landet, de får inte tala sitt egna språk eller ha några politiska rörelser som ger kurder rättigheter i landet. Många kurder arresteras och dör på grund av deras shia regim.

Varför skulle kurder vilja leva bland dessa länder? Du förstår väl varför kurder är en viljestark folkgrupp eftersom de lider inom 4 olika områden. De vill ha det som var deras tillbaka.
Minoriteter har förtryckts i alla länder sedan nationalstaterna växte fram, kurderna är inte unika.

Kurderna har nu låtit sig utnyttjas av USA och Israel, som är fienden nr ett till alla folk, alla länder i Mellanöstern. Vi var många som från början beklagade sveket från kurderna. Kriget i Syrien har nog förlängts tack vare att USA har kunnat bita sig fast i kurd-områden.
Citera
2017-10-17, 08:36
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micks

Om du menar DeirEzzor Massacre September 2016 så jo, det är nog det mest talande exemplet eller det krävs nästan en korkad naivitet för att inte kunna se sambanden annars. (eller att man inte får besöka vissa hemsidor av alla möjliga konstiga anledningar folk har).

För sionistisk media nämnde ingenting, av nyhetsprogrammen på de stora amerikanska mediahusen var det 1 enda (hittade min tweet tom) som nämnde det: Fox News (Murdochs)
http://www.foxnews.com/world/2016/09/17/us-halts-air-raid-after-learning-syrian-forces-may-have-been-hit.html
..jämför den med RT: (Ryssland)
https://www.rt.com/news/359678-us-strikes-syrian-army/

Fox News tar dit nån Talking Head, som säger att de beror på olika agendor, Ryssland o USA vill fundemtalt annorlunda, vapenvilan var bräcklig, för svårt att hålla reda på alla jävla araber och de värsta av ALLT! Det kan komma att öka KONSPIRATIONSTEORIER (huuh, seriöst jag tror de är nått med ljudet som gör folk skraja) om att USA samarbetar med ISIS!

(Som tur var så gick en radikal ISIS terrorist från sin kyckling-restuarang och sprängde Cooker Pressure Bombs på Manhattan, och amerikanerna fick annat i sin news-feed och USA hatade hela arabvärlden (terroristerna) och muslimska världen hatade USA (terroristerna)

..inte konstigt Israel (terroristerna) är så ängelägna om sin censurering av hela jävla Internet

Jag vågar inte ens tänka på hur de beskriver SDF idag..
Citera
2017-10-17, 10:40
Medlem
Azizoks avatar
USA och israel har planerat allt från dag 1.

1.Först skapar de isis. isis besegrar syriska regimen och tar över mycket mark i syrien och irak.

2.Irakiska armen flyr och shia millis växer med hjälp av iran. Sunni irakier blir klassade som dash sympatisörer av shia regeringen i bagdad.

3. Kurder tar tillbaka omtvistade områden och planerar att behålla dem. bagdad stryper löner till krg då krg bestämt att sälja oljan till turkiet.

4. Irans inflytande blir bara större och större. (USA och Israels plan för att starta krig mot iran.)

5. Man säger åt KRG att offra något för att få stöd från omvärlden. PDK tvekar inte på att sälja
jezedierna.

6. Kurder får världsligt stöd från omvärlden(stor del tackvare tappra krigare i ypg som försvarade rojava mot dash). peshmerga och gerilla hyllas som hjältar världen över.

7. Dash blir svaga och börjat förlora fäste i irak och syrien.

8. KRG diskuterar referendum. ingen nation accepterar bara israel. Detta är taktik då israel vet att hatet mot kurderna kommer att öka om de är de enda som accepterar. Helt plötsligt så är kurdistan ett sionistiskt project enligit våra fiender. förtryckar staterna irak, turkiet och iran får otroligt många fler lojala soldater då man nu påstår att kurder är sionister.

9. irak, iran och turkiet hotar med att stänga ner gränser och gå in militärt om referendum görs.
USA och israel pushar kurder att hålla referendum (under bordet förstås). Man vill att iran ska anfalla.

10. Kriget mot kirkuk börjar starta. Man har sagt åt KRG att inte inleda en attack så att USA kan ha en anledning att blanda sig in i kriget om shia börjar attacken. Trump går ut och klassar iran som en terror stat, strax före kerkuk kriget.

11. PUK(Talabani gren) befarar att om Barzani blir den som utropar självständighet så kommer de att snabbt glömmas bort. Man inleder en plan med iran att sälja bort kerkuk för att få behålla makten. Man har även sålt slemani och halabja. Det här är något som bara talabani familjen planerat. VP Kosrat Rasul visste inget om detta svek och det var därför han var kvar i kerkuk. Enligt planen så skulle USA senare komma in och försvara kurderna. Kosrat fick meddelande från USA som sade att han offrat soldater i onödan då detta inte kan ge anledning för USA att angripa. Kosrat fick garanterat hjärtattack av just denna anledning. Sveket från PUK var oförväntad.

12. USAs plan går åt helvete. De har ingen anledning att gå in och kriga mot iran då kurdiska trupper lämnade staden.

13. Om det går enligt USAs plan så kommer iran att försvagas. Vad kurder vinner får vi vänta och se.
Senast redigerad av Azizok 2017-10-17 kl. 10:43.
Citera
2017-10-17, 12:50
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
USA och israel har planerat allt från dag 1.

1.Först skapar de isis. isis besegrar syriska regimen och tar över mycket mark i syrien och irak.

2.Irakiska armen flyr och shia millis växer med hjälp av iran. Sunni irakier blir klassade som dash sympatisörer av shia regeringen i bagdad.

3. Kurder tar tillbaka omtvistade områden och planerar att behålla dem. bagdad stryper löner till krg då krg bestämt att sälja oljan till turkiet.

4. Irans inflytande blir bara större och större. (USA och Israels plan för att starta krig mot iran.)

5. Man säger åt KRG att offra något för att få stöd från omvärlden. PDK tvekar inte på att sälja
jezedierna.

6. Kurder får världsligt stöd från omvärlden(stor del tackvare tappra krigare i ypg som försvarade rojava mot dash). peshmerga och gerilla hyllas som hjältar världen över.

7. Dash blir svaga och börjat förlora fäste i irak och syrien.

8. KRG diskuterar referendum. ingen nation accepterar bara israel. Detta är taktik då israel vet att hatet mot kurderna kommer att öka om de är de enda som accepterar. Helt plötsligt så är kurdistan ett sionistiskt project enligit våra fiender. förtryckar staterna irak, turkiet och iran får otroligt många fler lojala soldater då man nu påstår att kurder är sionister.

9. irak, iran och turkiet hotar med att stänga ner gränser och gå in militärt om referendum görs.
USA och israel pushar kurder att hålla referendum (under bordet förstås). Man vill att iran ska anfalla.

10. Kriget mot kirkuk börjar starta. Man har sagt åt KRG att inte inleda en attack så att USA kan ha en anledning att blanda sig in i kriget om shia börjar attacken. Trump går ut och klassar iran som en terror stat, strax före kerkuk kriget.

11. PUK(Talabani gren) befarar att om Barzani blir den som utropar självständighet så kommer de att snabbt glömmas bort. Man inleder en plan med iran att sälja bort kerkuk för att få behålla makten. Man har även sålt slemani och halabja. Det här är något som bara talabani familjen planerat. VP Kosrat Rasul visste inget om detta svek och det var därför han var kvar i kerkuk. Enligt planen så skulle USA senare komma in och försvara kurderna. Kosrat fick meddelande från USA som sade att han offrat soldater i onödan då detta inte kan ge anledning för USA att angripa. Kosrat fick garanterat hjärtattack av just denna anledning. Sveket från PUK var oförväntad.

12. USAs plan går åt helvete. De har ingen anledning att gå in och kriga mot iran då kurdiska trupper lämnade staden.

13. Om det går enligt USAs plan så kommer iran att försvagas. Vad kurder vinner får vi vänta och se.
Du fokuserar på kurderna och får det att låta som att de haft en huvudroll i kriget i Syrien, vilket inte alls stämmer. Merparten av striderna har skett i tätbefolkade områden där SAA med sina allierade bekämpat många olika terrorgrupper, där al-Qaida-grenen Jabhat al-Nusra (numera under annat namn) varit huvudpart. Dessa har haft aktivt stöd från USA, Israel, Saudi, EU m fl länder.
Media har envist framställt dessa som moderata rebeller, men de är av samma skrot och korn som IS.

Vad kurderna kan vinna, trots att USA förlorar, är samma sak som övriga folk i Syrien: Fred och säkerhet, nationellt självbestämmande. För det är ju detta kriget handlat om från början och hela tiden. USA och Israel har velat krossa Syrien och ta över styret där.
Kurderna ställde sig tyvärr på fiendesidan, det kan nog bli dyrt för dem. De kämpade för sin egen sak, istället för att kämpa mot USA-imperialismen och sionismen.

Du borde inse att omvärldens (alltså Västs) stöd till kurderna beror på att de samarbetar med USA och inget annat. Två kvällar i rad har svt visat tårdrypande reportage från Kirkuk, sympatierna är tydliga.
Senast redigerad av humanlife 2017-10-17 kl. 12:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in