2017-10-16, 23:08
Medlem
Azizoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
Ja, jag klandrar inte honom. Han repeterar bara det hans mamma och pappa matade i hans hjärna när det skulle nattas godnattsagor som liten. Det är inte hans fel egentligen att han saknar IQ, det är medfött.

Låt mig gissa. Bibeln är nu rasistisk också. Den nämner ju inte kurder. Den nämner dock ottomaner och turkar. Bibeln har fel, den är rasistisk säger kurden!

Gå och lägg dig. Du kan omöjligt tro på allt svammel som kommer ur din käft.

Haha ingenstans i mitt svar nämnde jag något om att Bibeln är rasistisk, dessutom kan inte en bok vara rasistisk - återigen, utveckla dina resonemang istället för att tänka med känslor och aggresivitet. Du har noll kunskap om kurdisk historia.

Ingenstans på google går det att hitta något om att Bibeln nämner ottoman, då dessa är inte pålitliga källor och 1:a hands källor:

https://www.google.se/search?q=bible+ottoman&oq=bible+ottoman&aqs=chrome ..69i57j0l3.3159j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Citera
2017-10-16, 23:11
Medlem
Azizoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CAKARIM
Men titta vad det står här om kurder;

http://www.sakerhetspolitik.se/Konflikter/Kurderna/Fordjupning/

Men vad tycker du att vi ska göra för att ni 40 miljoner eller 100 miljoner? Ska Mellanöstern bära ansvaret för att det enda ni kan är att göra barn? Ni säger att ni har varit förtryckta och så, hur fan har ett folk lust att öka sig med 1000% på några årtionden? Var det er enda motivation till att överleva?

Jaja, jag kan komma med andra källor som inte säger samma sak som denna. Vad som spelar mest roll är varför Kurder har en större befolkningsmängd än andra minoriteter i området, varför vi befinner oss i områden som har historiska platser och den största frågan: Varför auktoriteten i dessa områden förlorades till ''några klanmedlemmar från Iran''? Enligt dig så dök en folkgrupp upp från ingenstans, med ett eget språk, kultur osv? Har du läst något om Yazidi, och deras historia? Vet du varför vi firar Newroz, historian bakom denna högtid?
Citera
2017-10-16, 23:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Azizok
Jaja, jag kan komma med andra källor som inte säger samma sak som denna. Vad som spelar mest roll är varför Kurder har en större befolkningsmängd än andra minoriteter i området, varför vi befinner oss i områden som har historiska platser och den största frågan: Varför auktoriteten i dessa områden förlorades till ''några klanmedlemmar från Iran''? Enligt dig så dök en folkgrupp upp från ingenstans, med ett eget språk, kultur osv? Har du läst något om Yazidi, och deras historia? Vet du varför vi firar Newroz, historian bakom denna högtid?

Såg du ens källan? Inte ens den duger?

Befolkingsmängd är avgörande tycker du? Var ska man dra gränsen för det, 1 miljon, 10 miljoner eller just vid 40 miljoner? Föresten, är du helt säker på att det finns 40 miljoner kurder? Många kurder hävdar att det finns 60 miljonr kurder.

Självklart kommer alla folkgrupper från nått ställe, men jag har aldrig läst i någon historiabok där kurder nämns överhuvudtaget.
Yazidier som bor än idag på berg? Inte så insatt i yazidiers historia men du får inte blanda dig med dom, då kommer kniven upp, vet du det?

Inte så insatt i Newroz heller, afganer och perser firar också det va?
Citera
2017-10-16, 23:20
Medlem
Citat:
Du förstår inte vad jag försöker säga. Assyrier har mer rätt än turkmener att bo i Kirkuk och övriga delar av mesopotamien eftersom deras historia finns där och de har haft sin historia där längre än Ottomans spridning. Assyrier har alltid befunnit sig inom samma områden som vi snackar om, detta kan vi se eftersom de har gamla historiska platser i området medan turkmener saknar detta. Kurder och syrianer har levt i Turkiet långt före Mongoliet kom, och dessa två länder levde i fred tillsammans med grekerna.

Befolkningsmängden spelar ingen roll i Kirkuk när kurderna har fått ta emot stryk från grannländerna och våld. Turkmener har det bra som får stöd från Turkiet.

Du måste väl veta att turkmenerna fanns där långt innan Ottomanska riket? Assyrierna må ha levt där längre än turkmenerna, men turkmenerna har en historia i Mesopotamien ända sedan 600 talet, de har också sin historia där. Det är ingen ''mäta vem som har levt där längst'' diskussion, för då kan vi lika gärna kapa bort kurderna från Turkiet för de har inte bott i de områdena som har kurdiska majoriteter idag. Att de levde ifred är bara något som du har ätit upp från din mamma och pappa, assyrien och grekiska riken har varit i krig.

Egentligen levde kurderna, turkmenerna, assyrierna och araberna ganska bra tillsammans, ända fram tills väst fick intressen i området.
Senast redigerad av Epictrackz 2017-10-16 kl. 23:29.
Citera
2017-10-16, 23:27
Medlem
Citat:

Befolkingsmängd är avgörande tycker du? Var ska man dra gränsen för det, 1 miljon, 10 miljoner eller just vid 40 miljoner? Föresten, är du helt säker på att det finns 40 miljoner kurder? Många kurder hävdar att det finns 60 miljonr kurder.

Självklart kommer alla folkgrupper från nått ställe, men jag har aldrig läst i någon historiabok där kurder nämns överhuvudtaget.
Yazidier som bor än idag på berg? Inte så insatt i yazidiers historia men du får inte blanda dig med dom, då kommer kniven upp, vet du det?

Tror nog att de kan nå upp till 90 miljoner snart om de viftar lite hårdare med israels flaggor
Citera
2017-10-16, 23:29
Medlem
Azizoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epictrackz
Du måste väl veta att turkmenerna fanns där långt innan Ottomanska riket? Assyrierna må ha levt där längre än turkmenerna, men turkmenerna har en historia i Mesopotamien ända sedan 600 talet, de har också sin historia där. Det är ingen ''mäta vem som har levt där längst'' diskussion, för då kan vi lika gärna kapa bort kurderna från Turkiet för de har inte bott i de områdena som har kurdiska majoriteter idag. Att de levde ifred är bara något som du har ätit upp från din mamma och pappa, assyriska riken och grekiska riken har varit i krig.

Egentligen levde kurderna, turkmenerna, assyrierna och araberna ganska bra tillsammans, ända fram tills väst fick intressen i området.

Jag vill gärna ha källa på att de har funnits där sedan 600 talet, påhitt tänker jag i första hand. Förvisso har kurder inte levt i själva Turkiet eftersom det tillhörde Assyrier, Greker och Armenier. Kurder höll sig mer österut och söderut, men mest på bergsområden bland Zagros - till en början. Jag har inte fått något ifrån mamma och pappa när det kommer till historian, jag har varit påläst och alltid stått vid sida om den historiska sanningen.
Citera
2017-10-16, 23:33
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Haha ingenstans i mitt svar nämnde jag något om att Bibeln är rasistisk, dessutom kan inte en bok vara rasistisk - återigen, utveckla dina resonemang istället för att tänka med känslor och aggresivitet. Du har noll kunskap om kurdisk historia.

Ingenstans på google går det att hitta något om att Bibeln nämner ottoman, då dessa är inte pålitliga källor och 1:a hands källor:

https://www.google.se/search?q=bible+ottoman&oq=bible+ottoman&aqs=chrome ..69i57j0l3.3159j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Den nämner inte ottomanerna direkt vid namn, däremot finns en profetia om ottomanerna. Inget om kurderna, vad konstigt men ingen större skräll direkt.

http://www.truebibleteaching.com/bible-prophecy-and-world-events-today/924-turkey-in-bible-prophecy.html

Du har fortfarande inte gett mig en källa på att kurder fanns innan Jesus födelse.
Citera
2017-10-16, 23:33
Medlem
Azizoks avatar
Citat:

Det jag menar är att det inte finns en källa som definitvt kan förklara kurdernas historia eftersom de inte har befinnit sig i ett visst område permanent, vi härrör dock från gamla riken som Mederna, Guti och Akkadierna. Yaziderna bor på bergen som du säkert vet, ett exempel är Shingal. Yazider och Kurder talar samma språk hur som haver, vi är ett folk med samma historia. Jag vet inte vilka kurder som hävdar att de är 60 miljoner, men dessa måste nog vara barn - innan du säger att de är vuxna så är de inte det, detta är ett löjligt påstående från dessa människor. Hellre hålla sig till ren fakta än att gå på instinktiv känsla, rättare sagt.
Citera
2017-10-16, 23:34
Avslutad
Citat:
Jag vill gärna ha källa på att de har funnits där sedan 600 talet, påhitt tänker jag i första hand. Förvisso har kurder inte levt i själva Turkiet eftersom det tillhörde Assyrier, Greker och Armenier. Kurder höll sig mer österut och söderut, men mest på bergsområden bland Zagros - till en början. Jag har inte fått något ifrån mamma och pappa när det kommer till historian, jag har varit påläst och alltid stått vid sida om den historiska sanningen.

Har du tänkt på att det alltid kurder som hela tiden som drar upp snacket om vem som bott var innan?
Hur går vi vidare, för det är framåt vi bör blicka eller ska vi diskutera 200 år tillbaka? Jag vill prata om nuet för det är framtiden.
Citera
2017-10-16, 23:40
Avslutad
Citat:
Det jag menar är att det inte finns en källa som definitvt kan förklara kurdernas historia eftersom de inte har befinnit sig i ett visst område permanent, vi härrör dock från gamla riken som Mederna, Guti och Akkadierna. Yaziderna bor på bergen som du säkert vet, ett exempel är Shingal. Yazider och Kurder talar samma språk hur som haver, vi är ett folk med samma historia. Jag vet inte vilka kurder som hävdar att de är 60 miljoner, men dessa måste nog vara barn - innan du säger att de är vuxna så är de inte det, detta är ett löjligt påstående från dessa människor. Hellre hålla sig till ren fakta än att gå på instinktiv känsla, rättare sagt.

Precis! Därför lägger vi ned det där jävla onödiga tjafset om vem som var först. Det håller inte, det förstår du väl själv?

Det jag vill är hur vi ska synkas med varandra nu? För väldigt längesen skrev jag att den dagen usa lämnar er kurder kommer vi stå öga mot öga, kurderna här ( många har försvunnit) var så stolta över att väst stod bakom er, vad hände? Irak tog över på några fjuttiga timmar, vem kom till er hjälp? Har väst beklagat sig på allvar över situationen som råder nu?

Vi måste hitta en lösning, det går inte att hata, kurdernas talesman özz nujen borde förgöras av en kurd som spär på hatet ännu mer. Özz har bara gjutit hatet ännu mer, hat är det minsta vi behöver nu. Mellanöstern är vårt, vi bor där, inga andra ska komma och diktera för oss saker.
Citera
2017-10-16, 23:40
Medlem
Azizoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
Den nämner inte ottomanerna direkt vid namn, däremot finns en profetia om ottomanerna. Inget om kurderna, vad konstigt men ingen större skräll direkt.

http://www.truebibleteaching.com/bible-prophecy-and-world-events-today/924-turkey-in-bible-prophecy.html

Du har fortfarande inte gett mig en källa på att kurder fanns innan Jesus födelse.

Snygg designad sida, jag kan känna av legitimiteten på det som skrivs på denna sida

Som du säger, bibeln nämner inte folkgrupp vid namn. Bibeln uppkom ett par decennium efter Jesu födelse, inte sant? Ottoman dök inte upp fram tills Mongoliets avgång och Turkiet uppstod med blandat ras av greker, balkaner, armenier, syrianer, kurder och idag kallas de för turker.

Här länkar jag till en källa som behandlar kurdernas tidiga historia:

https://en.wikipedia.org/wiki/Gutian_people

Du får klicka på de små siffrorna för att kolla upp vilka källor som används. Men jag tyckte att denna sammanfatta det ganska bra.
Citera
2017-10-16, 23:44
Medlem
Azizoks avatar
Citat:
Har du tänkt på att det alltid kurder som hela tiden som drar upp snacket om vem som bott var innan?
Hur går vi vidare, för det är framåt vi bör blicka eller ska vi diskutera 200 år tillbaka? Jag vill prata om nuet för det är framtiden.

Jag förstår vad du menar, men det brukar även vara Assyrier som talar om hur det var förr i tiden i Mesopotamien och att kurderna inte tillhör på mark som tillhör Assyrien. I själva verket handlar mycket om land grabbing och att territorium resulterar i makt, ökat BNP, olja osv. Jag tycker att religionen förstör mycket för människor i mellanöstern, och jag är bland många invandrare som har lämnat islam bakom mig för att fokusera på individen själv och inte tro att någon skapare ska lösa världens problem. Det är just detta som är problemet med religiösa också, att de tror att någon ska lösa världens problem åt de.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in