2017-10-17, 13:18
Medlem
Azizoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Du fokuserar på kurderna och får det att låta som att de haft en huvudroll i kriget i Syrien, vilket inte alls stämmer. Merparten av striderna har skett i tätbefolkade områden där SAA med sina allierade bekämpat många olika terrorgrupper, där al-Qaida-grenen Jabhat al-Nusra (numera under annat namn) varit huvudpart. Dessa har haft aktivt stöd från USA, Israel, Saudi, EU m fl länder.
Media har envist framställt dessa som moderata rebeller, men de är av samma skrot och korn som IS.

Vad kurderna kan vinna, trots att USA förlorar, är samma sak som övriga folk i Syrien: Fred och säkerhet, nationellt självbestämmande. För det är ju detta kriget handlat om från början och hela tiden. USA och Israel har velat krossa Syrien och ta över styret där.
Kurderna ställde sig tyvärr på fiendesidan, det kan nog bli dyrt för dem. De kämpade för sin egen sak, istället för att kämpa mot USA-imperialismen och sionismen.

Du borde inse att omvärldens (alltså Västs) stöd till kurderna beror på att de samarbetar med USA och inget annat. Två kvällar i rad har svt visat tårdrypande reportage från Kirkuk, sympatierna är tydliga.

Tyvärr, ingenstans på medier såg jag Irakierna försvara städerna mot IS när de anföll. De sprang från Mosul, Kirkuk och flera andra städer. SAA är heller inte ens i närheten av norra syrien då ISIS kontrollerar dessa områden, därför anser man att YPG och PKK såväl som PYD förhindrar ISIS från att ta sig till andra områden. Självklart uppskattar Turkiet inte detta, då de vill destabilisera Syrien och skicka in fler ISIS medlemmar. Samtidigt som de köper ISIS olja, och skickar vapen och förnödenheter till ISIS medlemmar i Syrien. Så vem är det egentligen som inte gör hela smutsjobbet? Du kanske borde läsa på lite. Irak hade inte förgört ISIS om det inte vore för hjälpen av Kurderna.

Kurderna ville ha stöd ifrån länder som stödjer självständigheten och inte tvärtom, varför skulle kurderna kämpa för de grannländer som förtrycker de och förnekar deras rättigheter? Jag tycker att det är helt rätt av de att skapa en självständighet för deras egna skull och inte omvärldens, tror knappast självständigheten ligger i Israel och USA intresse. Trump har själv sagt att han inte vill lägga sig i andra länders problem, i hans senaste uttal: "We're not taking sides, but we don't like the fact that they're clashing".
Citera
2017-10-17, 13:27
Medlem
dontblamecains avatar
Läser på Omni att Margot Wallström är glad att IS har besegrats i Syrien. På henne låter det som om det är enbart västs förtjänst. Nu skall "vi" stabilisera situationen där, säger hon också.

Skall man skratta eller gråta?
Citera
2017-10-17, 13:48
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azizok
Tyvärr, ingenstans på medier såg jag Irakierna försvara städerna mot IS när de anföll. De sprang från Mosul, Kirkuk och flera andra städer. SAA är heller inte ens i närheten av norra syrien då ISIS kontrollerar dessa områden, därför anser man att YPG och PKK såväl som PYD förhindrar ISIS från att ta sig till andra områden. Självklart uppskattar Turkiet inte detta, då de vill destabilisera Syrien och skicka in fler ISIS medlemmar. Samtidigt som de köper ISIS olja, och skickar vapen och förnödenheter till ISIS medlemmar i Syrien. Så vem är det egentligen som inte gör hela smutsjobbet? Du kanske borde läsa på lite. Irak hade inte förgört ISIS om det inte vore för hjälpen av Kurderna.

Kurderna ville ha stöd ifrån länder som stödjer självständigheten och inte tvärtom, varför skulle kurderna kämpa för de grannländer som förtrycker de och förnekar deras rättigheter? Jag tycker att det är helt rätt av de att skapa en självständighet för deras egna skull och inte omvärldens, tror knappast självständigheten ligger i Israel och USA intresse. Trump har själv sagt att han inte vill lägga sig i andra länders problem, i hans senaste uttal: "We're not taking sides, but we don't like the fact that they're clashing".

Jag håller mig till Syrien här, eftersom tråden handlar om kriget där.

Turkiet stödde tidigare IS och de andra terroristerna, men de har ju bytt sida och samarbetar nu med Ryssland och Iran efter att samarbetet med USA hade börjat gnissla.

Det är ju precis ditt synsätt som satt kurderna i en knepig sits. De satsade på att USA skulle vinna och Assad skulle krossas och Syrien kanske delas upp i mindre delar. En del till kurderna, en del till Israel hade det väl troligen blivit.

Att kurdernas självständighet skulle betyda underkastelse gentemot USA och Israel spelade tydligen ingen roll för dem. De var beredda att hellre underkasta sig USA/Israel än Assad.
Vilket ju måste vara ytterst enfaldigt. Kurderna föredrar den värsta krigsmaskinen världen någonsin skådat framför Syriens egna ledarskap. Sånt brukar kallas landsförräderi.
Citera
2017-10-17, 16:23
Medlem
SU-35s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dontblamecain
Läser på Omni att Margot Wallström är glad att IS har besegrats i Syrien. På henne låter det som om det är enbart västs förtjänst. Nu skall "vi" stabilisera situationen där, säger hon också.

Skall man skratta eller gråta?

Ganska förväntat. USA komner få all ära, men folket i MÖ vet vem som verkligen gjorde grovjobbet. Denna "vem" kommer inte tillåta väst att "stabilisera" MÖ heller då denne vet vad väst menar med "stabilisering". Jag väljer att skratta förargat.
Citera
2017-10-17, 17:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Azizok
USA och israel har planerat allt från dag 1.

1.Först skapar de isis. isis besegrar syriska regimen och tar över mycket mark i syrien och irak.

2.Irakiska armen flyr och shia millis växer med hjälp av iran. Sunni irakier blir klassade som dash sympatisörer av shia regeringen i bagdad.

3. Kurder tar tillbaka omtvistade områden och planerar att behålla dem. bagdad stryper löner till krg då krg bestämt att sälja oljan till turkiet.

4. Irans inflytande blir bara större och större. (USA och Israels plan för att starta krig mot iran.)

5. Man säger åt KRG att offra något för att få stöd från omvärlden. PDK tvekar inte på att sälja
jezedierna.

6. Kurder får världsligt stöd från omvärlden(stor del tackvare tappra krigare i ypg som försvarade rojava mot dash). peshmerga och gerilla hyllas som hjältar världen över.

7. Dash blir svaga och börjat förlora fäste i irak och syrien.

8. KRG diskuterar referendum. ingen nation accepterar bara israel. Detta är taktik då israel vet att hatet mot kurderna kommer att öka om de är de enda som accepterar. Helt plötsligt så är kurdistan ett sionistiskt project enligit våra fiender. förtryckar staterna irak, turkiet och iran får otroligt många fler lojala soldater då man nu påstår att kurder är sionister.

9. irak, iran och turkiet hotar med att stänga ner gränser och gå in militärt om referendum görs.
USA och israel pushar kurder att hålla referendum (under bordet förstås). Man vill att iran ska anfalla.

10. Kriget mot kirkuk börjar starta. Man har sagt åt KRG att inte inleda en attack så att USA kan ha en anledning att blanda sig in i kriget om shia börjar attacken. Trump går ut och klassar iran som en terror stat, strax före kerkuk kriget.

11. PUK(Talabani gren) befarar att om Barzani blir den som utropar självständighet så kommer de att snabbt glömmas bort. Man inleder en plan med iran att sälja bort kerkuk för att få behålla makten. Man har även sålt slemani och halabja. Det här är något som bara talabani familjen planerat. VP Kosrat Rasul visste inget om detta svek och det var därför han var kvar i kerkuk. Enligt planen så skulle USA senare komma in och försvara kurderna. Kosrat fick meddelande från USA som sade att han offrat soldater i onödan då detta inte kan ge anledning för USA att angripa. Kosrat fick garanterat hjärtattack av just denna anledning. Sveket från PUK var oförväntad.

12. USAs plan går åt helvete. De har ingen anledning att gå in och kriga mot iran då kurdiska trupper lämnade staden.

13. Om det går enligt USAs plan så kommer iran att försvagas. Vad kurder vinner får vi vänta och se.

Håller med dig i alla punkter. Skönt att flera ser verkligheten. Allt det här har inte uppstått på måfå.
USA styr IS till ett område, sen skickar usa in kurderna och knäpper fingarna åt IS och säger nu får ni gå till en annan punkt och lämna området till kurderna. Så har det fortsatt.

Jag ser också på det att usa skulle ganska snart attackera Iran efter det här, man tänkte använda kurdena som fotsoldater men hur det blir nu vet vi inte. Usa hade inte beväpnat kurderna som mycket som man gjort nu.
Citera
2017-10-17, 18:25
Medlem
arbetets avatar
Det här är ju högst intressant om det stämmer:

Israel Is Hiding That Its State-Of-Art F-35 Warplane Was Hit By Syrian S-200 Missile – Reports

Citat:
According to the available information, the Syrian Defense Forces used a S-200 missile against the Israeli warplane. This Soviet-made missile is the most advanced long range anti-aircraft system opearated by the Syrian military. Even in this case, it’s old-fashioned in terms of the modern warfare.

Despite this, the Syrian Defense Ministry said in its statement that government forces responded to the violation of the airspace and “directly hit one of the jets, forcing [Israeli aircraft] to retreat.” This statement contradicts to the Israeli claim that “no hit” was confirmed.

Few hours after the missile incident with Syria, the Israeli media reported that the Israeli Air Force’s F-35 stealth multirole fighter went unserviceable as a result of an alleged bird collision during a training flight.

The incident allegedly took place “two weeks ago” but was publicly reported only on October 16. However, Israeli sources were not able to show a photo of the F-35 warplane after the “bird collision”.

Furthermore, it is not clear if the F-35 can become operational again because its stealth coating was damaged. Thus, according to the Israeli version, the warplane reportedly became no longer operational after the bird collision despite the fact that the F-35 earlier passed the bird strike sertification with great results (official info here). The F-35 is the world’s most expensive warplane. The price of developing the F-35 is now about $406.5 billion.

Israel is actively buying the world’s self-proclaimed most advanced fighter paying about $100 million for each plane.

So what did really hit the F-35?

https://southfront.org/israel-hiding-state-art-f-35-warplane-hit-syrian-s-200-missile-reports/

Jo, jo,
Citera
2017-10-17, 18:46
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Sannolikt misstag pga de inte hade någon egen spaning och förbindelser i området.

Vad grundar du uppgiften "de inte hade någon egen spaning och förbindelser i området" på?

Vilken är din källuppgift till detta?
Senast redigerad av Tillsson 2017-10-17 kl. 19:01.
Citera
2017-10-17, 19:32
Medlem
Börjat dyka upp uppgifter att saa korsat floden vid Mayaden

https://mobile.twitter.com/IvanSidorenko1/status/920310555356946432

#DeirEzZor - Deir EzZor
SAA crossed the Euphorates River and captured Thayban town east of Al Mayadin city
Citera
2017-10-17, 19:32
Medlem
Tjena!

Har följt denna tråden ett bra tag nu för att försöka få så mycket information som möjligt då jag är mycket intresserad av vad som händer i MÖ. Tycker att jag lyckats få en rätt bra överblick av läget då ni skriver efter egna intressen vilket naturligtvis är fullt förståeligt.

Jag själv härstammar från MÖ och har trots inställningen att försöka vara neutral i konflikterna då jag hela tiden har i huvudet att andra krafter försöker söndra och härska på andras bekostnad i regionen.

Trots det har mina åsikter svängt som en jojo fram och tillbaka, är ju inte mer än människa jag med. Har dock haft mycket rätt i det jag anat från början. Kurdfrågan exempelvis, syftet hela tiden har varit en självständigt kurdistan. Man offrar inte liv för araberna, rätt uppenbart!

Vad gäller Assad är han ingen favorit direkt men Assad själv lär fått sig en flashback när gaddafi höll sitt tal för arabförbundet år 2008 där Assad av många hånflina honom i ansiktet då han förutsåg just vad som skulle ske i exempelvis Syrien!

Vill också erkänna att när kriget bröt ut i Syrien och det lilla jag visste om landet tyckte jag att krigarna "rebeller" var hjältarna och hoppades att dom skulle få stopp på mördandet av civila likt dem flesta åsikter. Saudi var ju på dom godas sida men så fel jag hade!

Är glad att Turkiet och Qatar har släppt sin stolthet och insett att det var ett misstag att stötta ena sidan av kriget och ställt sig på det andra som det ser ut idag!

Vill bara påpeka att jag inte har något emot kurder och tycker synd om dom samtidigt som jag mycket irriterande ser hur dom på ett mycket fult sett försöker med fula knep få sitt "kurdistan".

Sen är allting mycket mer komplicerat än den bilden jag har förståss.

Är glad att krafterna med sitt fula försök att starta ett sekteristisk inbördeskrig i mycket stor skala misslyckades☺

Hoppas det blir ett slut på lidandet snart för folket i Mellanöstern!
Citera
2017-10-17, 19:47
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Tjena!

Har följt denna tråden ett bra tag nu för att försöka få så mycket information som möjligt då jag är mycket intresserad av vad som händer i MÖ. Tycker att jag lyckats få en rätt bra överblick av läget då ni skriver efter egna intressen vilket naturligtvis är fullt förståeligt.

Jag själv härstammar från MÖ och har trots inställningen att försöka vara neutral i konflikterna då jag hela tiden har i huvudet att andra krafter försöker söndra och härska på andras bekostnad i regionen.

Trots det har mina åsikter svängt som en jojo fram och tillbaka, är ju inte mer än människa jag med. Har dock haft mycket rätt i det jag anat från början. Kurdfrågan exempelvis, syftet hela tiden har varit en självständigt kurdistan. Man offrar inte liv för araberna, rätt uppenbart!

Vad gäller Assad är han ingen favorit direkt men Assad själv lär fått sig en flashback när gaddafi höll sitt tal för arabförbundet år 2008 där Assad av många hånflina honom i ansiktet då han förutsåg just vad som skulle ske i exempelvis Syrien!

Vill också erkänna att när kriget bröt ut i Syrien och det lilla jag visste om landet tyckte jag att krigarna "rebeller" var hjältarna och hoppades att dom skulle få stopp på mördandet av civila likt dem flesta åsikter. Saudi var ju på dom godas sida men så fel jag hade!

Är glad att Turkiet och Qatar har släppt sin stolthet och insett att det var ett misstag att stötta ena sidan av kriget och ställt sig på det andra som det ser ut idag!

Vill bara påpeka att jag inte har något emot kurder och tycker synd om dom samtidigt som jag mycket irriterande ser hur dom på ett mycket fult sett försöker med fula knep få sitt "kurdistan".

Sen är allting mycket mer komplicerat än den bilden jag har förståss.

Är glad att krafterna med sitt fula försök att starta ett sekteristisk inbördeskrig i mycket stor skala misslyckades☺

Hoppas det blir ett slut på lidandet snart för folket i Mellanöstern!
Ja, det är mycket rörigt och saker och ting är inte vad man tror. Det största misstaget jag märker att folk gör när de försöker förstå kriget är att inte se att den minsta gemensamma nämnaren är klan i de här trakterna. Bara man förstår detta faller många bitar på plats. Hursomhelst, detta har varit ett proxykrig och inget annat, som väst och USA samt andra aktörer har velat få oss att tro att det är ett sekteristiskt krig. Konflikten har haft tre plan: lokalt, regionalt och globalt. Man måste se detta också för att förstå sammanhangen.
Citera
2017-10-17, 21:18
Avslutad
Irakkonflikten har tagit över den här tråden, händer mer där i Irak just dom här dagarna men vad händer i Syrien nu?
Är YPG:s stridsmoral som den borde vara eller har irakkonflikten drabbat kurdernas stridsmoral?
Citera
2017-10-17, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CAKARIM
Irakkonflikten har tagit över den här tråden, händer mer där i Irak just dom här dagarna men vad händer i Syrien nu?
Är YPG:s stridsmoral som den borde vara eller har irakkonflikten drabbat kurdernas stridsmoral?

Raqqa verkar iaf i princip befriad ifrån IS, men i övrigt är det små förändringar på marken, de avancerar lite i Deir Ezzor och längs floden öst om Deir Ezzor.

Det är framförallt SAA som gjort framsteg denna dag, gått över floden vid Mayaden och tagit någon by samt att de har rensat fickan som fanns väster om floden mellan Mayaden och Deir Ezzor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in