2017-10-14, 21:22
Avslutad

Kommande veckas regissör v 42 Douglas Sirk

En regissör jag helt har missat tidigare. Inte sett någon av hans filmer så vet ej vad jag ska förvänta mig

Tidigare sedda med regissören

0

Rekommenderade filmer

0

Filmen jag har valt.

Imitation of life. Blev en helt random film från honom. Valde denna eftersom den såg intressant ut och har fått bra betyg.

Projektet

36 American New Wave - Martin Scorsese - King of comedy 3.5/5
37. Foreign Director- François Truffaut La mariée était en noir/The Bride Wore Black 4/5
38 " Old Master" - John Ford The man who shot Liberty Valance 3/5
39. Genre - Sci-FI predestination 3/5
40. American New Wave - David Lynch dune 2.5/5
41. Foreign Director - Fritz Lang Das Testament des Dr. Mabuse 2/5
42. "Old Master" - Douglas Sirk Imitation of Life

Citera
2017-10-15, 03:35
Medlem
jsa86-xs avatar
Vecka 42, Douglas Sirk

Tidigare sedda = Ingen

Vald film = Fann ingen film jätteintressant på förhand men valde Magnificent obsession då det är en rekomenderad 4:a på filmtipset
Citera
2017-10-15, 11:26
Medlem
chessjamts avatar
Film 7: Vecka 42 – "Old Master" - Douglas Sirk

Tidigare sedda filmer av regissören: Noll.

Rekommenderade filmer: Kände faktiskt inte till regissören. Har kanske stött på namnet någon gång men mest trott att det då kanske varit en felstavning på skådisen Kirk Douglas.

Filmen jag valt: All That Heaven Allows (1955) ser ut att vara en mysig film i amerikansk 1950-tals miljö så den föll valet på.
Citera
2017-10-15, 11:33
Medlem
KingStanniss avatar
Kul att Sirk verkar vara något okänd här bland oss med få filmer sedda. Så ska bli intressant att se vad folk tycker kring hans filmer då de är väldigt unika på sitt sätt.

Film 7: Vecka 42. "Old Master" - Douglas Sirk

Tidigare sedda filmer av regissören: All That Heaven Allows & Written on the Wind.

Rekommenderade filmer: Gillade All That Heaven Allows mest av de två, men Written on the Wind är även den mycket sevärd, Dorothy Malones Oscarsbelönade prestation i den filmen går inte av för hackor.

Filmen jag valt: Imitation of Life har jag spanat in länge då den verkar väldigt intressant.
Citera
2017-10-15, 18:46
Medlem
BlackMetals avatar

Tidigare sedda filmer av regissören: 4st - Magnificent Obsession (1954), All That Heaven Allows (1955), Written on the Wind (1956), Imitation of Life (1959)
Rekommenderade filmer: Imitation of Life (1959) har varit favoriten av de jag har sett men Douglas Sirk är inte riktigt min kopp te så det får bli rekommendationen.
Filmen jag valt: The Tarnished Angels (1957)
Senast redigerad av BlackMetal 2017-10-15 kl. 19:04.
Citera
2017-10-16, 00:26
Medlem
Samizdats avatar
Film 6: Vecka 41. Foreign Director – Fritz Lang

M (1931)

I Berlin härjar en barnamördare och polisen blir alltmer desperat då det inte finns några ledtrådar att gå efter. Vittnen som påstår sig ha sett något motsäger varandra kring de simplaste detaljerna (som vad den försvunna flickan var klädd i). Samtidigt bestämmer sig stadens ledande kriminella för att på egen hand utreda händelserna i hopp om att ta fast mördaren. En i grunden ganska enkel och okonstlad historia, som naturligtvis går att knyta till den ständigt aktuella frågan Rule of Law vs Rule of Men.

Inget ljudspår över huvud taget - det enda man får i ljudväg är mördarens återkommande visslande av I bergakungens sal, vilket slutar förekomma precis innan man börjar störa sig på det. Lang är smart när han låter polisens och de kriminellas möten utspela sig samtidigt, riktigt snyggt gjort. Peter Lorre bra, särskilt i slutet. Sevärd och mer därtill, klart bättre (om än enklare) än Metropolis i mitt tycke.

7/10
Senast redigerad av Samizdat 2017-10-16 kl. 00:28.
Citera
2017-10-16, 08:20
Medlem
KingStanniss avatar
Sammanfattning Film 6: Vecka 41. Foreign Director – Fritz Lang

KingStannis The Big Heat 4/5
jsa86-x Fury 3/5
Captinhero Das Testament des Dr. Mabuse 2/5
BlackMetal Der müde Tod 3,5/5
chessjamt M 3/5
Samizdat M 3,5/5
Mrboom Clash by Night 3/5
JefCostello -
Kirk.Douglas -
Chenille -

Ännu en vecka har avslutats och det har setts filmer av Fritz Lang, det har blandats friskt mellan hans tyska filmer och hans hollywood filmer. Ni som missat någon eller några veckor hoppas jag får tillbaka suget för det här medan ni som varit med varje vecka ska ha en stor eloge för ert visade intresse och intressanta filmval!
Citera
2017-10-16, 22:35
Medlem
KingStanniss avatar

Filmen jag valt: Imitation of Life
Mitt betyg på filmen: 4,5/5
Kommentarer om filmen: Detta var en positiv överraskning som verkligen gick hem hos mig. Filmen handlar om 2 änkor som både har 2 unga döttrar, en av dem är svart och den andra vit. Vi får sedan följa deras resa under en tioårsperiod där de lever med varandra och möter de problemen som uppstår på vägens gång. Det är finfina prestationer i filmen, Lana Turner har jag aldrig sett bättre än vad hon är här, Juanita Moore är mycket bra och scenerna mellan hennes och hennes dotter spelad av Susan Kohner är hjärtskärande. Filmen påminner något om Michael Curtiz film Mildred Pierce där relationen mellan mor och dotter verkligen sätts på prov. Avslutande kan det vara kul att tillägga att innan filminspelning började så dödades Lana Turners dåvarande pojkvän av hennes dotter, vilket ska ha gett henne inspiration för hennes roll, bara en sådan sak..
Citera
2017-10-16, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingStannis
Ännu en vecka har avslutats och det har setts filmer av Fritz Lang, det har blandats friskt mellan hans tyska filmer och hans hollywood filmer. Ni som missat någon eller några veckor hoppas jag får tillbaka suget för det här medan ni som varit med varje vecka ska ha en stor eloge för ert visade intresse och intressanta filmval!

Jag är tillbaka nästa vecka iaf! Totalt är det typ 20 av dom kvarvarande veckorna som jag ännu inte ordnat någon film till.
Citera
2017-10-16, 23:10
Medlem
mrbooms avatar
Frilansar tills det är dags för Kurosawa.
Citera
2017-10-17, 05:19
Medlem
BlackMetals avatar

Filmen jag valt: The Tarnished Angels (1957)
Mitt betyg på filmen: 2/5
Kommentarer om filmen: Filmens förmildrande drag är att den ser väldigt bra ut samt att den känns påkostad med riktigt bra flygscener men det är bara för mycket såpa av det hela där alla karaktärers reaktioner är för överdrivna för att jag ska orka köpa eller vara intresserad av filmen som helhet. I Imitation of Life och All That Heaven Allows fungerar hans melodrama för mig av anledningar man kan spekulera kring men nu stör det mest, det kanske passar materialet bättre. Jag gillar åtminstone Dorothy Malones karaktär.
Citera
2017-10-17, 06:25
Medlem
BlackMetals avatar
Gjorde ett litet försök på en topp 20-lista för mina favoritfilmer från stumfilmseran som kanske kan vara inspiration till filmval för någon inför nästa vecka. Saknar kanske allra främst (potentiellt) Abel Gance som jag inte har tagit tag i än.

Listan:
Senast redigerad av BlackMetal 2017-10-17 kl. 06:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in