Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-17, 08:14
  #157
Medlem
KingStanniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Jag är tillbaka nästa vecka iaf! Totalt är det typ 20 av dom kvarvarande veckorna som jag ännu inte ordnat någon film till.

Härligt! Välkommen tillbaka då

Citat:
Ursprungligen postat av mrboom
Frilansar tills det är dags för Kurosawa.

Inga problem, välkommen tillbaka när det är Kurosawa dags

Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Gjorde ett litet försök på en topp 20-lista för mina favoritfilmer från stumfilmseran som kanske kan vara inspiration till filmval för någon inför nästa vecka. Saknar kanske allra främst (potentiellt) Abel Gance som jag inte har tagit tag i än.

Listan:

Trevliga rekommendationer! Har spanat in Sunrise länge så inte omöjligt att det blir den.
Citera
2017-10-18, 05:17
  #158
Medlem
jsa86-xs avatar
Vecka 42, Douglas Sirk

Vald film = Magnificent obsession

Omdöme = När den ohyfsade miljonären Bob dåraktigt kraschar med sin racerbåt, väcker räddningsstyrkan honom till liv med utrustning som egentligen skulle använts för att rädda den populäre läkaren Wayne. 3/5
Citera
2017-10-18, 08:24
  #159
Medlem
KingStanniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Film 7: Vecka 42 – "Old Master" - Douglas Sirk

Filmen jag valt: The Tarnished Angels (1957)
Mitt betyg på filmen: 2/5
Kommentarer om filmen: Filmens förmildrande drag är att den ser väldigt bra ut samt att den känns påkostad med riktigt bra flygscener men det är bara för mycket såpa av det hela där alla karaktärers reaktioner är för överdrivna för att jag ska orka köpa eller vara intresserad av filmen som helhet. I Imitation of Life och All That Heaven Allows fungerar hans melodrama för mig av anledningar man kan spekulera kring men nu stör det mest, det kanske passar materialet bättre. Jag gillar åtminstone Dorothy Malones karaktär.

Hur förhåller sig filmen till Written on the Wind? Tänker eftersom det är exakt samma cast minus Lauren Bacall, spelar de liknande roller som i den eller är det helt annorlunda?
Citera
2017-10-18, 09:00
  #160
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingStannis
Hur förhåller sig filmen till Written on the Wind? Tänker eftersom det är exakt samma cast minus Lauren Bacall, spelar de liknande roller som i den eller är det helt annorlunda?
Kommer ärligt talat inte ihåg Written on the Wind bra nog för att kunna ge något djupare svar men jag känner inte att den mer lik än någon annan Sirk-film. The Tarnished Angels utspelar sig ju dels under depressionen och är en Faulkner-adaption så bara det gör skillnaderna ganska stora.
Citera
2017-10-20, 12:27
  #161
Medlem
Captinheros avatar
Filmen jag har valt. sammanfattning

Imitation of life. En änka som är skådespelerska tappar bort sin dotter en dag på stranden. Där stöter hon på en svart hemlös kvinna med sin egna dotter. Den svarta kvinnan med dottern flyttar in till henne. Den svarta kvinnas dotter har en identitets kris eftersom hon vill ej se sig som svart( hennes far var vit så hon är också väldigt vit).

Skådespelerskan kämpar för att hitta arbete och få ett stabilt liv. På många sätt en tänkvärd och intressant story om identitet och baksidan av skådespelar branschen. Bra rolltolkningar runt om och snyggt filmad. Lite halvseg tidvis och förlorade lite fokus. Men välgjort drama som kan rekommenderas

3.5/5

Projektet

36 American New Wave - Martin Scorsese - King of comedy 3.5/5
37. Foreign Director- François Truffaut La mariée était en noir/The Bride Wore Black 4/5
38 " Old Master" - John Ford The man who shot Liberty Valance 3/5
39. Genre - Sci-FI predestination 3/5
40. American New Wave - David Lynch dune 2.5/5
41. Foreign Director - Fritz Lang Das Testament des Dr. Mabuse 2/5
42. "Old Master" - Douglas Sirk Imitation of Life 3.5/5

Citera
2017-10-22, 09:28
  #162
Medlem
Captinheros avatar
Kommande veckas tema silent

Gillar stum filmer, tycker de har en viss charm över sig. Dels för att skådespelarna agerade mer med kroppsliga rörelser och överdrivna ansiktsuttryck.Samt att Det är inga dator effekter här, stuntsen kläder allt är byggt eller riktigt.



Tidigare sedda silent

Sett en hel del, allt från charlie chaplin buster keaton skräckfilmer drama filmer äventyrs filmer sci-fi mfl.

Rekommenderade filmer

Finns många man kan rekommendera. Om man vill se skräck inspirerat eftersom det är oktober så kan jag rekommendera Dr, caligari 1920. Annars Chaplin ( men han har ju också sin egna vecka).

Vill man se något stort kan jag rekommendera The birth of a nation eller intolerance. , Sunrise och om man fortfarande inte sett den metropolis Om man vill fuska lite och se moderna eller med lite tal.

Så kan jag rekommendera Mel brooks Silent movie ( bara ett ord sägs) komedi, The artist modern drama 2011( men stum film) eller The jazzsinger från 1927 som var den första filmen med tal i ( fast majoriteten är stum film). Kul fakta han som spelar pappan till huvudpersonen är en svensk skådespelare

Om man vill se galna stunts ska man ju helt klart se buster keaton eller något med douglas fairbanks.

Om man vill se vad som inspirerade till batmans joker kan man ju kolla in the man who laughs
Filmen jag har valt.

Körkarlen, har inte sett allt för många svenska stumfilmer. Så ska bli spännande att utforska lite mer svensk filmhistoria

Projektet

36 American New Wave - Martin Scorsese - King of comedy 3.5/5
37. Foreign Director- François Truffaut La mariée était en noir/The Bride Wore Black 4/5
38 " Old Master" - John Ford The man who shot Liberty Valance 3/5
39. Genre - Sci-FI predestination 3/5
40. American New Wave - David Lynch dune 2.5/5
41. Foreign Director - Fritz Lang Das Testament des Dr. Mabuse 2/5
42. "Old Master" - Douglas Sirk Imitation of Life 3.5/5
43. Genre - Silent körkarlen

__________________
Senast redigerad av Captinhero 2017-10-22 kl. 09:56.
Citera
2017-10-22, 11:01
  #163
Medlem
chessjamts avatar
Film 7: Vecka 42 – "Old Master" - Douglas Sirk

All That Heaven Allows (1955)


En välbärgad änka (Jane Wyman) blir kär i en yngre trädgårdsintresserad man (Rock Hudson). Ganska snart börjar dock deras relation få de andra i bekantskapskretsen att prata och obekväma situationer uppstår.

En till stora delar fin film med ett härligt foto som man bara kan luta sig tillbaka och njuta av. Gillar färgerna i filmen som Douglas Sirk får till riktigt bra, samt att samspelet mellan Hudson och Wyman var ömsint och vackert. Filmen är såklart före sin tid när allt som bröt mot konventionen var närapå tabu. Påfrestningen som huvudkaraktären får genomlida är temat för hela filmen: priset att sticka ut från gängse norm är ett för stort obehag än den inre belöningen av att följa sin kärlek.

En mysig och temat till trots ändå en närapå harmlös film där man i stort sett vet vad man får. Jag gillar miljön och set-designen. Mycket ögongodis att ta med sig, men förutom det så var filmen ganska så tunn i substans. Vacker och fin, men inte så jättemycket i innehåll. En trea får den.

3/5
Citera
2017-10-22, 11:02
  #164
Medlem
chessjamts avatar
Film 8: Vecka 43. Genre - Silent

Tidigare sedda filmer: Drygt 20 stycken ungefär. Har inte sett så jättemycket stumfilm även om jag kan finna konstformen charmig, fängslande och rörande i sina bästa stunder.

Rekommenderade filmer: Topp tre är nog Metropolis (1927), Sunrise: A Song of Two Humans (1927) och La passion de Jeanne d'Arc (1928).

Filmen jag valt: Das Cabinet des Dr. Caligari (1920) av Robert Wiene. Har inte sett så mycket tysk expressionism som jag skulle velat så tänkte ta tag i saken nu.
__________________
Senast redigerad av chessjamt 2017-10-22 kl. 11:06.
Citera
2017-10-22, 12:31
  #165
Medlem
Vecka 43. Genre - Silent

Rekommenderade filmer: Mina stumfilmsfavoriter är helt klart Nosferatu och Le voyage dans la lune så dom kan jag rekommendera.

Filmen jag valt: Pansarkryssaren Potemkin. Känns som en film en borde ha sett.
Citera
2017-10-22, 12:47
  #166
Medlem
jsa86-xs avatar
Vecka 43, Stumfilm

Tidigare sedda = cirka 50 stycken

Rekommenderade filmer = Resan till månen, Körkarlen, Poliser överallt, Upp genom luften, Soluppgång, Underworld, Cirkus, En kvinnas martyrium.


Vald film = The artist (2011), då jag anser att jag sett de stumfilmer man "bör ha sett" ifrån förut så tänkte jag ta mig en an en modern stumfilm.
Citera
2017-10-22, 13:43
  #167
Medlem
BlackMetals avatar
Film 8: Vecka 43. Genre - Silent

Rekommenderade filmer: Länkar till Topp 20 som jag skrev tidigare i veckan. Redan lite missnöjd med ordningen men whatevs -> (FB) Filmprojekt - 52 veckor 52 filmer

Filmen jag valt: Av de tre stora stumfilmskomikerna så har jag sett överlägset minst med Harold Lloyd. Kör därför på en lite lättsammare vecka och väljer The Kid Brother (1927).
__________________
Senast redigerad av BlackMetal 2017-10-22 kl. 13:46.
Citera
2017-10-22, 17:19
  #168
Medlem
KingStanniss avatar
Film 8: Vecka 43. Genre Silent


Tidigare sedda filmer: Från stumfilmseran har jag sett det mesta av Charlie Chaplin samt The Crowd. Utöver det har jag även sett Silent Movie och The Artist som jag räknar som stumfilmer.

Rekommenderade filmer: Tror de flesta av har sett mer än mig och jag sett ett flertal rekommendationer från er andra som säkert är mer fascinerade än det jag har sett, men jag har gillat det mesta jag sett så i stort sett allt rekommenderas.

Filmen jag valt: Sunrise: A Song of Two Humans, detta är en film jag kikat på länge och jag har sett ett flertal rekommendationer kring denna film så jag har stora förväntningar på vad denna filmen ska erbjuda för något.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback