2017-10-16, 19:48
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P1T
Genom experiment säger du.. Så vadå, du menar att det finns en magisk kraft som binder sig till alla jordens ämnen, och samtidigt drar ner dessa? Men vi kan inte bevisa att den finns, vi bara "vet"?
Den drar inte ned ämnen, den drar ihop ämnen.
Och nej den är inte ett dugg magiskt - det är bara något som alla plattjordare har fått för sig.

Och jo, självklart kan vi bevisa dess existens. Att vågen gör utslag när du lägger vikter på den är ett bevis för att gravitation finns.

Citat:
Jag kan kasta stenen och säga att satan gjorde så att stenen föll.
Det är klart att du kalla den nedåtriktade kraften för satan om du känner för det. Men det handlar ändå om en nedåtriktad kraft.

Citat:
Ni har själva inga konkreta bevis.
Det finns massor med bevis för såväl gravitation som att jorden är en sfär.

Citat:
Ja, det är vad du tror att vetenskapen är. Det är ju det som är meningen. Du tror att den absolut inte går att ifrågasättas pga alla experiment och undersökningar etc etc.. Auktoritetstro, det är vad ert problem är.
Vetenskap går till stor del ut på att just ifrågasätta, vetenskapen går definitivt inte ut på att tro på auktoriteter.

Citat:
Vad har ni för bevis att den existerar? Att objekt faller neråt? Är det ett bevis?
Ja lite hårdraget. I alla fall om du kombinerar observationen med tidigare draga slutsatser såsom Newtons rörelselagar.

Det behövs en kraft för att accelerera en sten. Stenen accelererar nedåt. Därför måste det finnas en nedåtriktad kraft.

Men det viktiga ur ett vetenskapligt perspektiv är att trots ihärdiga försök att ifrågasätta gravitationen har man aldrig lyckats, man har inte kunnat visa att teorin inte stämmer.
Citera
2017-10-16, 19:56
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Ja, atmosfären är vatten i gasform under lägre tryck och densitet. Vad är det du raljerar du över?

Jag raljerade över att någon annan FE:are samtidigt skrev att vatten inte kan förångas (förgasas). Och det tyckte jag var hysteriskt roligt och väldigt typiskt för er hittapå-fysik. Det finns ingen linje eller teori utan alla får tycka och tro lite som de vill.

Däremot orkar jag inte ens bemöta ditt påstående om att luft är vatten, det är liksom klassisk Sebban-vetenskap som talar för sig själv. Och det är dessutom ett väldigt tydligt exempel på hur världen ser ut i plattjordares hjärnor och den fysik som skulle behövas om jorden vore platt.
Senast redigerad av madtop 2017-10-16 kl. 20:01.
Citera
2017-10-16, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Ni är för jävla sköna, i er värld är det liksom bara att dra till med vad som helst.

Men nu blir jag lite förvirrad på vad plattjordsteorin egentligen säger.
Menar ni att jordens atmosfär är vatten som inte är förångat, dvs atmosfären är flytande vatten? Vi går omkring i en sjö typ?

Märklig värld ni målar upp. Stenar som flyger omkring av sig själva, människor med gälar, vatten som inte kan förångas och dagsljus som inte kommer från solen. Ingenting är omöjligt i den platta världen - det gäller bara att tro tillräckligt mycket.

Och mitt i allt detta springer vi människor omkring och andas luft, väger stenar, destillerar vatten, leker med ångmaskiner och suckar när solen går i moln.

Vad fan är ditt problem? Du tar ju mina texter ur dess kontext? Vad försöker du göra? I min text skrev jag att vattnet som de hittade vid 15km djup inte förångades, utan det förblev vatten, i sin flytande form. Vad har min text att göra med sebbans text? Är detta vad ni gör när ni inte har något annat att komma med? Kopiera och klistra in olika texter från olika personer som pratar om helt olika saker? Fan nu får du ge dig din lilla smuts.

Sedan har jag sagt att alla platt jordare inte är eniga om formen och hur det hela egentligen funkar då det är väldigt brett, och så finns det ju äckliga små människor som du som gör allt för att försvåra det hela. Flera gånger har jag sagt att jag är osäker på om jorden är platt, dock är jag säker på att den inte är rund. Men att du sitter och plockar våra texter ur dess kontext säger väldigt mycket om vad du egentligen försöker göra.
Senast redigerad av P1T 2017-10-16 kl. 20:34.
Citera
2017-10-16, 20:35
Medlem
madtops avatar
Citat:
Fan nu får du ge dig din lilla smuts.

Har du någon förklaring till att polstjärnan är synlig lika många grader över horisonten som breddgraden betraktaren befinner sig på?

Citat:
Flera gånger har jag sagt att jag är osäker på om jorden är platt, dock är jag säker på att den inte är rund.

Hur kom du fram till att den inte är en sfär?
Citera
2017-10-16, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Ja, atmosfären är vatten i gasform under lägre tryck och densitet. Vad är det du raljerar du över? Men förstår din upprördhet över att allt fler ifrågasätter dina stolligheter, ingen vill ju avslöja sig som en uppblåst nolla.
Jag är inte upprörd över dina stolligheter, jag är van vid dem. Men att atmosfären skulle vara vatten är då så stolligt att du nästan överträffar dig själv. Och det säger inte lite.

Jag är inte heller förvånad över att du inte svarar på mina frågor - du vill naturligtvis inte avslöja för fler vilken uppblåst nolla du är.
Citera
2017-10-16, 21:07
Medlem
Citat:
Den drar inte ned ämnen, den drar ihop ämnen.
Och nej den är inte ett dugg magiskt - det är bara något som alla plattjordare har fått för sig.

Ok, låt oss prata "vetenskap". För att "gravitationen" ska kunna dra ihop ämnen, måste det väl finnas ett annat ämne som gör detta möjligt? Visst finns det lagar och "observationer", men nu är ju gravitation inte enbart matte utan det måste också vara någon fysisk, realistisk, materialistisk kraft däremellan också? Utan den materialistiska kraften är inte gravitationen värt ett piss. Så jag frågar dig, du som är expert, vart är den kraften? Vad är det för kraft? En boll får ju sin kraft antingen av vinden eller av människan. Vi har ju kemiskt bunden energi, rörelseenergi, värmeenergi, lägesenergi etc. Saker som faktiskt finns i verkligheten. Vad är gravitation för energi?

Citat:
Och jo, självklart kan vi bevisa dess existens. Att vågen gör utslag när du lägger vikter på den är ett bevis för att gravitation finns.

Nej, vågen visar bara hur fet du är. Hur mycket du väger i massa. Magiska krafter behövs inte för att kunna väga det.

Citat:
Det är klart att du kalla den nedåtriktade kraften för satan om du känner för det. Men det handlar ändå om en nedåtriktad kraft.

Ja, en kraft som inte existerar och som inte har blivit bevisad än. Efter flera hundra, kanske tusen år, och fortfarande är den inte bevisad.

Citat:
Det finns massor med bevis för såväl gravitation som att jorden är en sfär.

Jaha? Det finns även massor med bevis för såväl som att gravitationen inte existerar som att jorden inte är en sfär.

Citat:
Vetenskap går till stor del ut på att just ifrågasätta, vetenskapen går definitivt inte ut på att tro på auktoriteter.

Exakt, men tyvärr så har vi riktigt pantade människor idag som inte ifrågasätter vetenskapen, speciellt när den kommer från auktoriteter, samma auktoriteter som styr alla ledande "vetenskapsbolag" och "vetenskapsmän". Visst går det. Vetenskap, scientism, är den nya religionen som ni aldrig hört talas om.

Citat:
Ja lite hårdraget. I alla fall om du kombinerar observationen med tidigare draga slutsatser såsom Newtons rörelselagar.

Det bevisar fortfarande inte kraften. En matematisk formell bevisar absolut inte att gravitationen existerar, den bevisar bara att formeln funkar, eller inte funkar.

Citat:
Det behövs en kraft för att accelerera en sten. Stenen accelererar nedåt. Därför måste det finnas en nedåtriktad kraft.

Hur accelerar stenen nedåt? Antingen via lägesenergi, att den hamnat i en position som i sin tur gett den kraften att accelerera nedåt. Eller kanske att någon kastat stenen, rörelsenergi, då är det likadant där, mänskliga och naturliga krafter, det kan jag köpa, det är något som får stenen att röra på sig. Vare sig det är uppåt eller nedåt. Varför rör inte stenen på sig när den ligger på marken, eller i ett annat läge? Den borde väl sträva efter att komma ner hela tiden? Men det gör inte stenen, varför?

Citat:
Men det viktiga ur ett vetenskapligt perspektiv är att trots ihärdiga försök att ifrågasätta gravitationen har man aldrig lyckats, man har inte kunnat visa att teorin inte stämmer.

Man har heller inte kunnat visa att teorin stämmer. Och mycket mer pekar på att gravitationen inte existerar.
Citera
2017-10-16, 21:34
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Man har heller inte kunnat visa att teorin stämmer. Och mycket mer pekar på att gravitationen inte existerar.
Mycket pekar på att youtube är ett utmärkt verktyg för hjärntvätt. Det är bara tragiskt att läsa vad ni plattjordare skriver i tråden. Tragiskt för att det tyder på att utbildningsväsendet har misslyckats. Ni är så fastlåsta i er tro på plattjorden att ni ite ens kan förstå att det finns rimligare förklaringar till alla observationer och experiment än era helgalna idiotier.

Gravitation existerar bevisligen. Teorin om gravitation är läran om den och är falsifierbar (vilket kanske kommer att hända med stränghypoteserna). Enklast bevisas gravitation genom att släppa en sten eller låta en kork flyta på vatten eller att väga sig. Era alternativa förklaringar är bara efterblivna.
Citera
2017-10-16, 21:56
Medlem
Citat:

Jag kom fram till det genom logiskt tänkande vettu. Något som du aldrig skulle förstå, så jag tänker inte ta den diskussionen med dig. Smutsig liten lögnare, det är vad du är. Sprider endast desinformation och en massa dynga, byter ämne lite hursomhelst och tar folks text ur kontext för att bevisa din "sak". Riktigt äcklig är du.
Så länge du inte beskriver detta "logiska tänkande" och dess resultat är det omöjligt att ta detta snack på allvar. Men du ska få ett par frågor att svara logiskt på:

Hur kommer det sig att ingen har presenterat en platt karta över den platta jorden? En karta där avstånd, vinklar och ytor stämmer med verkligheten. Om jorden är platt måste detta vara hur enkelt som helst. Ändå har ingen visat upp någon sådan.
Däremot finns denna karta, där alla avstånd, vinklar och ytor stämmer med de uppmätta resultaten. Den kartan är - en jordglob.

Hur lång är en färd utmed den linje som på jordgloben är ekvatorn? Avståndet från nordpolen till ekvatorn är 1000 mil, det är ingen idé att förneka det. På den vanligaste "plattjordskartan (med nordpolen i centrum och Antarktis som en isvall runt jorden) blir därmed ekvatorn 6283 mil - även på en platt jord måste plangeometriska regler gälla.
Men vi vet att ekvatorns längd är 4008 mil. Hur får en plattjording ihop det? Försök med ditt "logiska tänkande".

Alla FE-kramare är välkomna att svara. Jag har ställt båda frågorna förut - ingen har ens försökt att svara. Förvåna mig nu genom att göra det.
Senast redigerad av pewana 2017-10-16 kl. 21:59.
Citera
2017-10-16, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Mycket pekar på att youtube är ett utmärkt verktyg för hjärntvätt. Det är bara tragiskt att läsa vad ni plattjordare skriver i tråden. Tragiskt för att det tyder på att utbildningsväsendet har misslyckats. Ni är så fastlåsta i er tro på plattjorden att ni ite ens kan förstå att det finns rimligare förklaringar till alla observationer och experiment än era helgalna idiotier.

Gravitation existerar bevisligen. Teorin om gravitation är läran om den och är falsifierbar (vilket kanske kommer att hända med stränghypoteserna). Enklast bevisas gravitation genom att släppa en sten eller låta en kork flyta på vatten eller att väga sig. Era alternativa förklaringar är bara efterblivna.

Återigen, jag är ingen plattjordare och jag kan säga exakt likadant om er. Ni får tro på vad ni vill, jag skiter fullständigt i det. En rimlig förklaring till mig ang gravitationen är att den helt enkelt inte finns. Det är enligt er en osynlig magisk kraft som drar ner allting, ändå lyckas ni inte bevisa hur. Ni använder er utav olika energi former och kallar det för gravitation, sedan kallar ni oss för en massa saker. Om du släpper en sten faller den pga lägesenergi. En kork flyter på vatten för att luft väger mindre än vatten. Enkel logik..
Citera
2017-10-16, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Så länge du inte beskriver detta "logiska tänkande" och dess resultat är det omöjligt att ta detta snack på allvar. Men du ska få ett par frågor att svara logiskt på:

Hur kommer det sig att ingen har presenterat en platt karta över den platta jorden? En karta där avstånd, vinklar och ytor stämmer med verkligheten. Om jorden är platt måste detta vara hur enkelt som helst. Ändå har ingen visat upp någon sådan.
Däremot finns denna karta, där alla avstånd, vinklar och ytor stämmer med de uppmätta resultaten. Den kartan är - en jordglob.

Hur lång är en färd utmed den linje som på jordgloben är ekvatorn? Avståndet från nordpolen till ekvatorn är 1000 mil, det är ingen idé att förneka det. På den vanligaste "plattjordskartan (med nordpolen i centrum och Antarktis som en isvall runt jorden) blir därmed ekvatorn 6283 mil - även på en platt jord måste plangeometriska regler gälla.
Men vi vet att ekvatorns längd är 4008 mil. Hur får en plattjording ihop det? Försök med ditt "logiska tänkande".

Är alla i denna tråden tröga på något sätt? Hur många gånger ska jag säga att jag inte är en plattjordare? Blir man automatiskt en plattjordare om man inte tror på en globjord? Vad är det för fel på er`? Tröga jävlar är ni allihopa
Citera
2017-10-16, 22:03
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Återigen, jag är ingen plattjordare och jag kan säga exakt likadant om er. Ni får tro på vad ni vill, jag skiter fullständigt i det. En rimlig förklaring till mig ang gravitationen är att den helt enkelt inte finns. Det är enligt er en osynlig magisk kraft som drar ner allting, ändå lyckas ni inte bevisa hur. Ni använder er utav olika energi former och kallar det för gravitation, sedan kallar ni oss för en massa saker. Om du släpper en sten faller den pga lägesenergi. En kork flyter på vatten för att luft väger mindre än vatten. Enkel logik..
Lägesenergi föreutsätter att den finns en kraft som verkar i en viss riktning. Utan denna kraft skulle lägesenergi inte kunna existera. Densitet i sig kan inte skapa detta eftersom den inte har någon riktning.
Citat:
Är alla i denna tråden tröga på något sätt? Hur många gånger ska jag säga att jag inte är en plattjordare? Blir man automatiskt en plattjordare om man inte tror på en globjord? Vad är det för fel på er`? Tröga jävlar är ni allihopa
Om du varken tror på en platt jord eller en rund. Hur föreställer du dig då att jorden ser ut?
Senast redigerad av Jonas1968 2017-10-16 kl. 22:05.
Citera
2017-10-16, 22:05
Medlem
Citat:

Citat:

Ja just det...

Varför stämmer jordgloben perfekt med alla avstånd om inte jorden är sfärisk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in