2017-10-15, 08:57
Medlem
Celiakis avatar
Hur mycket spelar specialkurserna roll för ett eventuellt yrkesval sen? Har ni fått frågor om specialkurs eller uppsatsämne på arbetsintervju ? Kan man ha humanjuridiska specialkurser och söka affärsjuridiska jobb ? Och är det samma med uppsatsen ? Går T8 och tänkte söka jobb under uppsatstiden. Antar att man kan söka jobb under tiden man skriver uppsatsen.
Citera
2017-10-15, 10:04
Medlem
Menar ni att valet av lärosäte inte spelar någon roll? Arbetsgivaren går bara på betygen?
Citera
2017-10-15, 10:42
Medlem
Celiakis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tylosande
Menar ni att valet av lärosäte inte spelar någon roll? Arbetsgivaren går bara på betygen?

Ja är mer eller mindre så nu. Bakgrunden är att det endast funnits 6 lärosäten som bedrivit juristprogrammet, tillkomsten av Umeå och Örebro har inte utarmat utbildningen. Frågan är om tillkomsten av Karlstads universitet kommer att förändra den saken. Om intagningspoängen sjunker för att komma in och ännu fler uni läggs till för utbildningen så kommer lärosäten spela större roll. Se på en kandidatexamen i ekonomi på handels resp. Karlstads universitet. Är en enorm vilka jobb du kan söka=erhålla. Redan nu rankas de etablerade lärosätena högre men det spelar ingen roll för det rekryteras så mycket affärsjurister t.ex. och kvaliteten på eleverna har inte haft någon större skillnad. Det kan det bli ändring på om det bli ett HP på 1.0 som intagningspoäng, då kommer "socionomstudenterna" som vill rädda välden välja juristprogrammet istället och vips är det en pajasutbildning.
Citera
2017-10-15, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celiaki
Hur mycket spelar specialkurserna roll för ett eventuellt yrkesval sen? Har ni fått frågor om specialkurs eller uppsatsämne på arbetsintervju ? Kan man ha humanjuridiska specialkurser och söka affärsjuridiska jobb ? Och är det samma med uppsatsen ? Går T8 och tänkte söka jobb under uppsatstiden. Antar att man kan söka jobb under tiden man skriver uppsatsen.

Du lär få en fråga om ditt val av specialkurser, men det är ingen deal breaker. Jag läste en för mig numera irrelevant specialkurs, och vid arbetsintervju fick jag frågan och svaret var kort och gott att jag var intresserad men fann annan typ av juridik med intressant till slut.
Citera
2017-10-15, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baarneey
Jag har en fråga till er som läst klart de obligatoriska kurserna på SU. Finns det någon kurs som är lika jobbig som CC:n eller är det den tuffaste? Det går inte ens att uppskatta rättsområden man studerar, eftersom kursen består av sex olika examinationsmoment.

Skulle inte säga att jag tycker CC var värre än vissa andra kurser i mängden att göra, men definitivt att många kurser efter CC är lugnare. Skatterätten, processrätten, straffrätten, förvaltningsrätten (större kurser överlag) är lugnare. Assen och folkrätt/IP är intensiva innehållsmässigt, men till skillnad från CC inte intensiva när det gäller mängden examinationer. Sen är vissa kurser mer abstrakta, som allmän rättslära och rättshistoria, där det blir en annart sorts vinkel på juridiken som många blev stressade över då man inte förstod det man läst flera gånger om. Det finns dock svårigheter i alla kurser. Min CD tenta var nog den konstigaste jag gjorde på juristprogrammet, och den jag var mest orolig över, även fast det gick bra i slutändan.
Senast redigerad av Mercatoria 2017-10-15 kl. 21:44.
Citera
2017-10-15, 21:46
Medlem
Citat:

Ja du kommer förmodligen få frågor om det, speciellt om du valt något som ligger långt från vad du kommer syssla med på arbetsplatsen du söker.
Citera
2017-10-16, 08:27
Medlem
Celiakis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Du lär få en fråga om ditt val av specialkurser, men det är ingen deal breaker. Jag läste en för mig numera irrelevant specialkurs, och vid arbetsintervju fick jag frågan och svaret var kort och gott att jag var intresserad men fann annan typ av juridik med intressant till slut.

Tack, har läst både straffrätt och bolagsrätt men var sugen på att skriva uppsats i straffrätt mest för att jag har en viss fallenhet för offentlig rätt och det finns färre uppsatser i ämnet men kanske ska vara lite strategisk med uppsatsämnet.
Citera
2017-10-16, 18:01
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Tack, har läst både straffrätt och bolagsrätt men var sugen på att skriva uppsats i straffrätt mest för att jag har en viss fallenhet för offentlig rätt och det finns färre uppsatser i ämnet men kanske ska vara lite strategisk med uppsatsämnet.

Det behövs inte. En annan sak om du siktar på uppsatspraktik på byrå.
Citera
2017-10-17, 16:11
Medlem
Grixlermajns avatar
Citat:

Klart det spelar roll, annars hade frågan inte förekommit så mycket i tråden. Har LU, UU och SU högre anseende än de andra? Ja..

Varför kan man då fråga sig? Det är där de flesta av olika skäl vill plugga, vilket gör att de med högst betyg hamnar där, alltså de överlag bättre studenterna.

Så självklart tycker en arbetsgivare att det känns trevligare om du kommer från något av de "bättre" lärosätena. Men sen tillkommer ytterligare en detalj, är det så att killen från Umeå, Örebro eller Karlstad är bättre än personen från SU, LU, eller UU.. kommer ju rimligtvis, en normalt funtad, inte helt obegåvad chef, att välja den mest kvalificerade personen. Utifrån aspekter som socialkompetens, betyg, mental skärpa, utseende (ta inte illa upp, men ser någon ut som en svärmorsdröm tror jag att det är ett plus), osv, osv.

Men att helt avfärda att det skulle göra någon skillnad tycker jag är idiotiskt, för hade det varit så hade diskussionen inte existerat. Sen att människor inte rakt ut erkänner det är en annan sak.
Citera
2017-10-17, 16:29
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grixlermajn
Klart det spelar roll, annars hade frågan inte förekommit så mycket i tråden. Har LU, UU och SU högre anseende än de andra? Ja..

Varför kan man då fråga sig? Det är där de flesta av olika skäl vill plugga, vilket gör att de med högst betyg hamnar där, alltså de överlag bättre studenterna.

Så självklart tycker en arbetsgivare att det känns trevligare om du kommer från något av de "bättre" lärosätena. Men sen tillkommer ytterligare en detalj, är det så att killen från Umeå, Örebro eller Karlstad är bättre än personen från SU, LU, eller UU.. kommer ju rimligtvis, en normalt funtad, inte helt obegåvad chef, att välja den mest kvalificerade personen. Utifrån aspekter som socialkompetens, betyg, mental skärpa, utseende (ta inte illa upp, men ser någon ut som en svärmorsdröm tror jag att det är ett plus), osv, osv.

Men att helt avfärda att det skulle göra någon skillnad tycker jag är idiotiskt, för hade det varit så hade diskussionen inte existerat. Sen att människor inte rakt ut erkänner det är en annan sak.

Jag tycker det verkar idiotiskt att avfärda att förintelsen inte ägt rum. Det finns många inlägg på flashback om det. Diskussionen hade inte existerat om det inte var någon sanning i det.

Har du mycket erfarenhet av arbetsmarknaden och rekrytering? De som diskuterar frågan brukar vara juriststudenter, mestadels på de lägre terminerna där osäkerheten är som störst. Dessa har sällan någon koll på hur rekryteringen fungerar. Det finns en del svar i den här tråden från folk som jobbat och rekryterat på byråerna. Jag skulle lägga mer vikt vid de svaren.
Senast redigerad av Sobofied 2017-10-17 kl. 16:31.
Citera
2017-10-17, 16:45
Medlem
Sobofied, tycker du det stämmer som Grixlermajn påstår angående lärosäte & betyg?

En person från Lund med sämre betyg än den som gick i Örebro, kommer den från Örebro vinna då hos majoriteten av arbetsgivare tror du?
Citera
2017-10-17, 16:58
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Sobofied, tycker du det stämmer som Grixlermajn påstår angående lärosäte & betyg?

En person från Lund med sämre betyg än den som gick i Örebro, kommer den från Örebro vinna då hos majoriteten av arbetsgivare tror du?
1. Nej, det spelar ingen roll var du läser.

2. Ja, om det är det enda som finns att gå på. Bedömningen görs på annat också.
Senast redigerad av Sobofied 2017-10-17 kl. 17:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in