2017-03-27, 13:50
Medlem
Är det stor skillnad mellan lärosätena gällande betygen? Är det tex lättare att få högre betyg på vissa lärosäten? Tänker främst på Gu och Lu
Citera
2017-03-27, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Under vilken rättning? heh

Det blev en jäkla massa rundor kring hans rättning av ordinarie tenta i CA HT 16. Det blev till och med en extrainsatt omtenta för de som misslyckades på den vanliga omtentan (60 % av de som skrev).
Citera
2017-03-27, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baarneey
Jag hörde att han hade somnat under rättningen och missat att ge poäng till studenter. Dessutom var hans fråga mycket oklar enligt de som jag pratat med.

Jag tror jag är en av få på T2 som gillar honom, men det är bara för att jag älskar när han lyckas reta upp PK-fanatikerna på föreläsningarna med sina skämt.

Konrad är den skönaste läraren på hela programmet. Konrad for president!
Citera
2017-03-27, 20:45
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Konrad är den skönaste läraren på hela programmet. Konrad for president!

Efter lite forskning verkar det som om anledningen mest är att 65 % blev underkända. Jag tror jag också är #teamkonrad.

Because fuck nästa generation.
Senast redigerad av Sobofied 2017-03-27 kl. 20:50.
Citera
2017-03-27, 20:49
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gongel
Ämne på kandidatuppsats
Någon som har tips på ämne till kandidatuppsatsen? Hade tänkt skriva om barnets bästa i vårdnadstvister men är så många som gjort det innan vilket gör det lite tråkigt. Förslag på någon intressant/ovanlig infallsvinkel på det?

Bortförande av barn. Barnets bästa leder till att det ibland - oftast, tror jag - anses bäst att barnet får vara kvar hos den bortrövande föräldern (pga. "rotat sig"), även om denna är olämplig som vårdnadshavare.

Citat:
Ursprungligen postat av Langemang
Är det stor skillnad mellan lärosätena gällande betygen? Är det tex lättare att få högre betyg på vissa lärosäten? Tänker främst på Gu och Lu

Om något lärosäte kan anses svårast är det GU. Detta bygger dock endast på anekdotisk bevisföring i denna tråd (vissa stora kurser med elak betygsstatistik), och det var länge sedan vi fick en update. I vilket fall lär det inte vara en faktor värd att tillmäta vikt. Välj efter var du vill bo.
Citera
2017-03-27, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Efter lite forskning verkar det som om anledningen mest är att 65 % blev underkända. Jag tror jag också är #teamkonrad.

Because fuck nästa generation.

Kan någon ladda upp tentafrågan? Måste utvärdera huruvida Konrad ställde en dålig fråga eller om de yngre juristaspiranterna är sämst :/
Citera
2017-03-27, 21:45
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Kan någon ladda upp tentafrågan? Måste utvärdera huruvida Konrad ställde en dålig fråga eller om de yngre juristaspiranterna är sämst :/

Jag tror att det är den här frågan som åsyftas (från VT 2016):

"Riskkapitalisten Björn Wargh överlämnar som gåva ett skuldebrev på 100 000 kr till sin son Ulf på dennes 25-årsdag under födelsedagsmiddagen i den närmaste familjekretsen.
a) Innebär transaktionen en fullbordad gåva, ett bindande löfte eller inte ens det?

b) Om det inte är en fullbordad gåva: hur kan den fullbordas?"

Skrev den här tentan och kommer ihåg att jag reagerade på att han inte angav vilken typ av skuldebrev som avses.
Senast redigerad av at95 2017-03-27 kl. 21:49.
Citera
2017-03-27, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av at95
Jag tror att det är den här frågan som åsyftas (från VT 2016):

"Riskkapitalisten Björn Wargh överlämnar som gåva ett skuldebrev på 100 000 kr till sin son Ulf på dennes 25-årsdag under födelsedagsmiddagen i den närmaste familjekretsen.
a) Innebär transaktionen en fullbordad gåva, ett bindande löfte eller inte ens det?

b) Om det inte är en fullbordad gåva: hur kan den fullbordas?"

Skrev den här tentan och kommer ihåg att jag reagerade på att han inte angav vilken typ av skuldebrev som avses.

Nej tentan du citerade är den som var terminen innan den som föranledde kaoset. Det är HT 16 och framåt som gäller
Citera
2017-03-27, 22:19
Medlem
Denna skrev han till tentamen HT 16.

Konsumenttjänstlagen innehåller några för avtalstypen speciella regler om uppdragstagarens skyldighet att prestera ett fackmässigt arbete (4 §) och att i vissa fall avråda (6 §), om en gräns uppåt för det skäliga priset på 115 % av angivet cirkapris (36 § 2 st) samt om beställarens avbeställningsrätt (42 §). Diskutera om det är motiverat att tillämpa dessa regler analogt eller inte på följande avtal!

a) Privatperson beställer hos veterinär ett operativt ingrepp på sin sällskapshund, som blivit så gammal att den fått svårigheter att gå.

b) En privatperson behöver få en enklare reparation utförd på sin bil. Eftersom han inte har tid att utföra den själv ber han sin granne – som har en likadan bil – att mot ersättning utföra reparationen.

c) En bilhandlare, som fått in en ganska medfaren bil för försäljning, beställer ”rekonditionering” av bilen hos en bilverkstad.
Citera
2017-03-27, 22:25
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:

Konsumenttjänstlagen innehåller några för avtalstypen speciella regler om uppdragstagarens skyldighet att prestera ett fackmässigt arbete (4 §) och att i vissa fall avråda (6 §), om en gräns uppåt för det skäliga priset på 115 % av angivet cirkapris (36 § 2 st) samt om beställarens avbeställningsrätt (42 §). Diskutera om det är motiverat att tillämpa dessa regler analogt eller inte på följande avtal!

a) Privatperson beställer hos veterinär ett operativt ingrepp på sin sällskapshund, som blivit så gammal att den fått svårigheter att gå.

b) En privatperson behöver få en enklare reparation utförd på sin bil. Eftersom han inte har tid att utföra den själv ber han sin granne – som har en likadan bil – att mot ersättning utföra reparationen.

c) En bilhandlare, som fått in en ganska medfaren bil för försäljning, beställer ”rekonditionering” av bilen hos en bilverkstad.

Kan du hitta omtentab också?
Citera
2017-03-27, 22:28
Medlem
Citat:

Tycker det är en rimlig tentafråga. Kan dock tänka mig att rättningen kan bli lite mer svår än en traditionell "hitta lagrum och argumentera för rekvisiten"-fråga.
Citera
2017-03-27, 22:29
Medlem
Denna skrev han till omtentan.

I samband med att bröderna Alexis, Balder och Cyrill Wrångberg startade en gemensam rörelse lånade de – också gemensamt - 240 000 kr av sin något mjäkige fader Yngve Wrångberg. Lånet, som var betalbart vid anfordran och löpte utan ränta, dokumenterades i ett enkelt skuldebrev. I ett separat dokument kom bröderna överens om att svara för lånet med 50 % på Alexis och 25 % var på de övriga. Sedan Yngve avlidit övertogs fordringen av änkan, brödernas mindre mjäkiga moder Lisbeth Wrångberg-Salamander, som var ensam dödsbodelägare. Därefter inträffade det, att Lisbeths under änkeståndet anskaffade pojkvän, Don Juan, tvingade Lisbeth att till underpris sälja fordringen till Dons syster, Donna Juan. En överlåtelseförklaring tecknades på skuldebrevet, som överlämnades till Donna. Företeende skuldebrevet krävde och fick Donna fullt betalt av Balder.

a) Under vilka förutsättningar har Balder betalt med befriande verkan?

b) Under vilka förutsättningar har Balder regressrätt mot Alexis med vilket belopp?

c) Antaget att regressrätt finns: hur påverkas Balder och Alexis av att Cyrill inte förmår betala mer än 30 000 kr?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in