2017-10-16, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Det var väl i och för sig yrkesrollen som journalist som förde KW till PM, men risken bestod i att hon var en ensam, attraktiv kvinna fångad i ett slutet utrymme med ett rovdjur. Som jag ser det.

Ja, det är det som är så hemskt.
Citera
2017-10-16, 14:20
Medlem
Pajosvs avatar
Jag vet inte om det har skrivits om det och länkats tidigare i tråden, men jag tittade igenom de bilder jag har när det gäller Madsen och ubåten.

Först nu upptäckte jag kaffemuggen på bänken till vänster om såg-klingan eller vad det nu är. På muggen avbildas två kvinnor. Kvinnan till vänster har nästan ett plågat ansiktsuttryck.

Det kan nästan vara vad som helst, en kvinnlig pop-duo eller liknande. Men jag reagerade på bilden på muggen.

http://s1001.photobucket.com/user/Pajosv/media/P%20L/images_zpsuvyjg4uv.jpeg.html
Citera
2017-10-16, 14:23
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Jag vet inte om det har skrivits om det och länkats tidigare i tråden, men jag tittade igenom de bilder jag har när det gäller Madsen och ubåten.

Först nu upptäckte jag kaffemuggen på bänken till vänster om såg-klingan eller vad det nu är. På muggen avbildas två kvinnor. Kvinnan till vänster har nästan ett plågat ansiktsuttryck.

Det kan nästan vara vad som helst, en kvinnlig pop-duo eller liknande. Men jag reagerade på bilden på muggen.

http://s1001.photobucket.com/user/Pajosv/media/P%20L/images_zpsuvyjg4uv.jpeg.html

En typisk fotomugg alltså - pinsamt för den som hamnar på den. Jag tror inte att du kommer närmare svar på de frågor som finns i detta ämne genom att studera muggen vidare tyvärr.
Citera
2017-10-16, 14:44
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Om PM är en seriemördare, eller "bara" en pervers förstagångsmördare som underhållit fantasin genom att titta på faktiska mord och tortyr på kvinnor, av fynden på datorn att döma, så skulle det väl vara möjligt att med mycket kort varsel förbereda detta mord. I princip inom något enstaka dygn, antar jag. Det "enda" som kräver någon förberedelse är lögnen inför polisen och undanröjandet av bevis. Inga småsaker förvisso. Allt handlar om hur erfaren PM är i faktiska erfarenheter eller fullgångna fantasier, och vilken risk att åka fast han var villig att ta.
Tidigare kollegor vittnar om att Madsen diskuterat att sänka kroppar just i Køgebukten, så det är säkert en tanke han gått och närt ett tag. Han hade nog haft hela konceptet klart för sig ett tag, men det är möjligt att det blev ganska spontant initierat när Kim tog kontakt (han kände ju inte henne och visste inte på förhand att hon skulle ringa och boka möte för att göra en intervju).
Citera
2017-10-16, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Tidigare kollegor vittnar om att Madsen diskuterat att sänka kroppar just i Køgebukten, så det är säkert en tanke han gått och närt ett tag. Han hade nog haft hela konceptet klart för sig ett tag, men det är möjligt att det blev ganska spontant initierat när Kim tog kontakt (han kände ju inte henne och visste inte på förhand att hon skulle ringa och boka möte för att göra en intervju).
Som jag uppfattat det påståendet så är det en anonym uppgiftslämnare som sagt det till en tabloidtidning. Inget som polisen hittills velat styrka eller avvisa riktigheten i.

Men om PM är en så morbid typ som han föreställs vara, med mordmaterial på sin dator, så är det ju tänkbart - som jag tidigare påpekat - att han har en färdig modell, en levande fantasi, som när tillfälle yppar sig snabbt kan omsättas till handling. Bara en frågan om hur skickligt efterarbete och lögnaktig berättelse han kan prestera.
Citera
2017-10-16, 15:18
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Sant
Själv har jag inte sett ett enda inlägg som tror Kim dött en naturlig död, så hans "djävulens advokater" är jag inte riktigt med på.

Men om KW inte dog en naturlig död, och det nu faktiskt inte finns utrymme för någon annan mördare - vad anser du då att de tjafsar om? Som jag uppenbarligen ska ha missat?
Citera
2017-10-16, 15:24
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Det är här, du inte förstår, vad vattenfyllning kan göra med saker i en båt.

Förklara för mig varför du tycker det är märkligt att klädesplaggen ( trosor och strumpbyxor) ligger långt ifrån varandra, när polisen på land gick in i båten?!

Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag ställer frågan TILLBAKA till Vekrus. Vekrus har skrivit det om och om igen, att plaggen låg långt ifrån varandra och att det inte beror på vattenfyllnad osv.🙄

Läs människa.

Jag påpekade det för att vi fått höra från polisen att strumpbyxorna låg där det kunde förväntas, efter PMs påstående om olyckan med locket och upphalandet av KW genom luckan, men att trosorna låg i maskinrummet. Jag förutsatte därför att det inte var något naturligt som skett.

Edit: En kraftig vattenström genom ubåten borde dessutom innebära att inget blev kvar under luckan, och att spåren rent allmänt är spolade, skadade och sammanblandade.
Senast redigerad av Vekruset 2017-10-16 kl. 15:27.
Citera
2017-10-16, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
All sentida forskning visar att psykopati beror på ett nedärvt genetiskt fel. Att han eventuellt haft det tufft hos sin pappa beror på att hans pappa sannolikt var den som gav honom sitt genetiska fel (psykopati-genen). Det kausala sambandet är alltså att PM:s pappa var psykopat och därför slog PM som resultat av sin egen psykopati som PM ärvt. PM utvecklade inte psykopati för att han blev slagen hemma. Miljoners miljoner barn har växt upp i våldsamma hem utan att slå andra eller utveckla psykopati. Genom historien har mänskligheten levt extremt hårda liv med trauman som vi knappt kan föreställa oss - och detta utan att folk började slå ihjäl varandra för att man haft en tuff barndom (mänskligheten hade dött ut för miljoner år sedan om folk utvecklade psykopati som resultat av en tuff uppväxt).

Vetenskapen trycker hårt på att man man nu vet att det är en nedärvd genetisk egenskap. Vanliga familjer som fått ett barn med psykopati har redan enorma problem med det här barnet genom hela livet. Om familjen dessutom ska bli misstänkliggjord för att ha givit barnet en dålig uppväxt, är det dubbel bestraffning för en redan hårt prövad familj. Dock växer dessa barnen ofta upp i problemhem eftersom de ärvt sin usla genuppsättning från en psykopat-förälder, så i praktiken är det nästan alltid problem i de familjerna där psykopatbarn växer upp (så man kan förstå varför man tidigare trodde att det var den sociala uppväxtmiljön som gjorde att barn utvecklade psykopati).

För att markera att man nu vet att den sociala miljön inte är viktig för utvecklandet av psykopati, har man döpt om ”diagnosen” (det är ingen medicinsk diagnos) från sociopati till psykopati.
Åren ensam med pappa var nog inte bra. Men de första åren var sannolikt ännu mer kaotiska, medan mamma var kvar. Inte ens när vi ligger i moderlivet är vi opåverkade av (moderns) omgivning.

Späd- och småbarnsår i otrygghet påverkar oss negativt, oavsett eventuell genetisk benägenhet. Arv är ju som vi vet oerhört socialt, om än också. Och som du säger, det går sammanflätat hand i hand.
Citera
2017-10-16, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Fast han är ju van att hålla på med sina projekt och det arbetet är ju både kreativt och fysiskt krävande. Att en sådan person som jag tror gillar frihetskänslan kanske mer än de flesta, blir inlåst, tror jag är mycket påfrestande för vederbörande.

Men vi människor är ju oftast bra på att anpassa oss. Frågan är bara om det även gäller PM.
Men han sa ju att Raket-Madsen dog 10 augusti. Det var Raket-Madsen som var den klämkäcke. Nu återstår endast mördarkufen Peter Madsen.
Citera
2017-10-16, 16:00
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjärnsläppet
Jag hittar det inte nu, men i ett videoklipp från tidigare sa han att han skulle kröna sin karriär med att bli superkriminell och jagas av polishelikopter genom stan (inte ett exakt citat alltså, men precis så sa han, vilket väl framstod som ett skämt då, men var creepy att se nu). Så jag tror nog att han, om inte stolt, är nöjd på något vis. Jag tror också därför att mer kommer att knytas till honom.

Hans barndom rymmer så mycket trauma att hans personlighet (narcissist-psykopat får man förmoda) grundlades då, sånt förvärvar man extremt sällan senare. Däremot tror jag skallskadan reducerat hans impulskontroll. Att han gick från knepigt skruvad till sönderskruvad, eller hur man nu ska säga. Mer en fasadskada än en personlighetsförändring, tror jag (härifrån min åskådarbänk).

Blixt från klar himmel är sånt här alltid för anhöriga och vänner. Självklart döljer man sina lustmord och sin längtan efter dem. Det vanliga är att det finns en högst respektabel ytperson-lighet som är den andra får möta. Ofta till och med charmerande och och till synes pålitlig. Endast offren får en inblick i den hemliga inre världen.

Det är ett tidningscitat, och ett som jag för ovanlighets skull bokmärkte:

https://www.sondagsavisen.dk/underholdning/kendte/2014-12-11-peter-vil-skyde-sig-selv-ud-i-rummet/

Jag sparade det, eftersom jag tycker att det har feltolkats. Madsen är i artikeln mycket noga med att påpeka att han vill göra en glad, busig happening, där absolut ingen kommer till skada.

Citat:
»Jeg håber, at jeg på sigt får en kriminel løbebane. Ikke at jeg vil røve en bank. Nej, for satan, det må ikke gå ud over nogen,« siger han og forklarer, hvad han så vil gøre. »Jeg vil gerne i al hemmelighed bygge en kæmpestor brintballon og flyve ind over København i den, mens et hav af politibiler jagter mig nede på jorden. Ballonen vil jeg lande mellem de to spir på Roskilde Domkirke, mens politiet står klar til at fange mig. Jeg ved ikke, om det bliver lige præcis det, jeg kommer til at gøre, men jeg vil gerne lave en happening af gigantiske dimensioner,« siger han og smiler.

Den mörka sanningen om vad som pågick i hans inre, höll han väl dolt.

Jag bokmärkte däremot inte passusen om knivhuggsordningen, och om ingen låter mig fakturera timkostnad för att plöja igenom allt material igen, så kan ni välja att inte tro mig (och de som hört samma sak). Sak samma för mig vad ni tror.

Och - om ni tror att alla knivhugg kom i samband med döden, så är det fortfarande tillräckligt för att dö av - om man inte får hjälp. Så det ändrar inget i sak.
Citera
2017-10-16, 16:02
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjärnsläppet
Åren ensam med pappa var nog inte bra. Men de första åren var sannolikt ännu mer kaotiska, medan mamma var kvar. Inte ens när vi ligger i moderlivet är vi opåverkade av (moderns) omgivning.

Späd- och småbarnsår i otrygghet påverkar oss negativt, oavsett eventuell genetisk benägenhet. Arv är ju som vi vet oerhört socialt, om än också. Och som du säger, det går sammanflätat hand i hand.

Få människor har en lycklig barndom. Att ha en sträng pappa är ingenting man automatiskt blir en mördare av. Det är ingen rimlig orsak, och det är ingen ursäkt.
Citera
2017-10-16, 16:05
Medlem
Theforeigners avatar
WIRED magazine, som Kim Wall, antingen jobbade åt eller skulle sälja PM interviewt til,
hade en artikel om bla. Peter Madsen i sit magasin redan för 4 år sedan, den 20 Augusti, 2013.

https://www.wired.com/2013/08/getting-suited-up-space-suit-session-day-02/

RISTIAN VON BENGTSON
SCIENCE
08.20.1310:48 AM
GETTING SUITED UP - SPACE SUIT SESSION DAY 02
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in