Citat:
Ursprungligen postat av
Mapping
Fast jag tycker du är långt från bollen nu: Det handlar inte om huruvida Madsen är mördaren, OM det är ett mord vi har att göra med, utan om huruvida Kim Wall dog en naturligt död, eller av en olycka som Madsen påstått. OM rättsläkarna inte hittar dödsorsaken blir det lite komplicerat. Missförstå mig rätt: Jag är 100% övertygad om att det är Madsen som är GM, men det är skillnad på att ha rätt, och på att få rätt när det gäller juridiken. Det jag personligen tror (som jag skrev i min första post) är ytterst graverande för Madsen är alla knivstick, och dess placering, och att kroppen är styckad. Jag tror, och hoppas, att det kommer att påverka rättens bedömning. Om han inte hade utfört de gärningarna tror jag inte han blivit dömd för mord eller dråp, kanske inte ens vållande om han benfast hållit fast vid att det skett en olycka. Hans stora fördel gentemot de andra casen jag tog som exempel är att han inte har en relation till offret, och att han inte var i beroendeställning heller och då blir motivbilden knepig.
Madsen har avslöjats som lögnare ett flertal gånger under den här utrdeningen. Hans trovärdighet är i princip obefintlig. Det rätten ska bedöma är om åklagarens framställan bevisar bortom rimligt tvivel att Madsen mördat Kim. Fram till nu har Madsen agerat direkt enfaldigt och jag har svårt att se hur han ska ljuga ihop en story som väcker rimligt tvivel. Motiv spelar ingen roll.
Citat:
Ursprungligen postat av
Whyback
Du är HELT rätt ute, det finns många här i tråden, som inte kan skilja på vad som mycket sannolikt skett, att PM mördat KW, och hur det ska föras i bevis i domstol!
Det helt centrala, är att polisen är säker på DÖDSORSAKEN! Det begränsar kraftigt PM's möjligheter att passar in en ny berättelse, som kan göra det möjligt med en "olycka" ( sjukdom går nog inte, det kan rättsläkarna lätt avfärda.
PM sitter helt säkert och filar på ett magnifikt framträdande i rätten, han tänker inte missa en chans att få vara i fokus och rampljuset. Han har fått löpande information om fynden polisen gjort, och han vet ju EXAKT vad som hänt.
Jag tror att vi kommer att få se minst att stort/storslaget skådespel i rättssalen från PM, bara att hoppas på att polisen har fysiska fakta redo.
Återigen dödsorsak är naturligtvis bra men knappast nödvändigt. Enligt Sten Wersäll (hovrättspresident Svea hovrätt) finns det exempel på fall där personer fällts för mord fast kroppen saknats.
I det här fallet när två personer åker iväg i en ubåt en kommer tillbaka medans den andra påträffas styckad och skändad på havets botten samtidigt som ubåten är fylld med blod dna och kläder och Madsen är nedsmetad med Kims blod och dna så krävs en kreativitet i förklaringen som Madsen är helt i avsaknad av.
Du har däremot antagligen helt rätt i att Madsen filar på ett i hans tycke briljant försvar.
För oss övriga kommer det att framstå som ynkligt, fegt, patetisk och direkt enfaldigt