2017-10-15, 19:39
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
KW hade inga kläder på sig när hon togs upp på däck, likaså var inte kroppen intakt när så skedde.
Kan så vara, men på det här stadiet - innan allt bevismaterial presenterats och den misstänkte gett sin version av saken (som av olika skäl kan ha ändrats ännu en gång) är det mer intressant hur varje ev. bevis kan tänkas bemötas. - Jag kan ju lika gärna slänga ur mig: PM har sett en massa tortyr- och mordfilmer med verkliga offer och har därtill presenterat ett bevisat falskt händelseförlopp och detta t.o.m. två gånger - varav följer att han är skyldig. - Detta kan ju iofs stämma överens med verkligheten - men behöver inte göra det. Och vad mer är: Allt måste också kunna bevisas: Uppsåtet och ett troligt händelseförlopp; hur nära döden skadorna åsamkats KW, i vilket syfte styckning har skett, osv.

Vi saknar f.n. en hel del fakta - och dödsorsaken är heller inte fastställd. - Tydigen är inte ett enda av de hitintills påvisade knivsticken (inkl. det i bröstet); vart och ett, eller ens sammantagna, tillräckligt för att förblödning kan ha ägt rum under den tidsrymd man beräknat. Man söker nu med ledning av huvudfynd/torso svar på frågan om det i halsregionen skulle kunna finnas ytterligare ett knivsnitt, alt. bevis på kvävning - men än så länge finns ingen information om detta. - Armarna är inte hittade, och vad dessa kan uppvisa är fortfarande en saknad pusselbit.
Citera
2017-10-15, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Vet du att det krävs en dödsorsak för att kunna dömas till manddrap i Danmark?

Nej, det vet jag inte, men vad jag vet är att i detta fallet kan PM komma med en massa förnedrande historier och KW, och då blir det mycket viktigt med dödsorsaken.

Vad jag vet, kan det bli domar på indicier, starka sådana, men polisen är nog mycket orolig för att PM kan lägga fram en ny historia, som kan stödja någon form av olycka! Om PM lyckas med det, blir han dömd för griftefridsbrott, under ett år i fängelse!!!
Citera
2017-10-15, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
NEJ, det finns inga, och att det först är ett stick i bröstkorgen är en ren spekulation!
Nja, jag har allt för mig att rättsläkaren kommit fram till att bröststicket kom först under det att hon var fullt vid liv. Men jag vet inte HUR. Eller så kanske mitt minne lurar mig. Det har varit många turer de här två månaderna.
Citera
2017-10-15, 19:43
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men, jag ska försöka skriva så tydligt... vad man "tror" och kan bevisa så det håller till en fällande dom kan vara vitt skilda saker.

Jag har inte sett att det är fastslaget att KW dog genom att hon fått halsen avakuren eller stungen upprepade gånger i bröstkorgen. I de artiklar jag läst så framställs att detta må ha gjorts i nära anslutning till dödsfallet, vilket inte utesluter att hon var död då.
Eftersom du hävdar något mer specifikt än många andra i tråden uppmärksammat är det väl ganska "fair" att kräva att du länkar till uppgiften?
Sant
Själv har jag inte sett ett enda inlägg som tror Kim dött en naturlig död, så hans "djävulens advokater" är jag inte riktigt med på.
Citera
2017-10-15, 19:43
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Det går nog inte att få mer exakta tidsangivelser än de som redan presenterats.

Att hon var helt och fullt vid liv när hon knivhöggs i bröstet, medan huggen i underlivet gjordes strax före eller efter dödens inträde.

Det är helt enkelt max för vad man kan läsa ut av blödningarna som blev resultatet.

Som jag skrev är det intressant om rättsläkaren kan ge ett mer tydligt svar, t ex efter att ha undersökt halsen. Om det hände något där - avskuret eller strypning etc. Men man behöver inte mer för att dö, än att bli huggen i brösten utan att få hjälp.

Men det förutsätter fortfarande att man inte redan är död när hugget sker. Det finns nog olika varianter som kan argumenteras för den händelse att dödsorsak inte exakt kan fastställas men det absolust sämsta sättet är att hitta på en dödsorsak som inte styrks av rättsläkarutlåtande. Det är väldigt antagligt inte så att rätten kommer att glömma bort att kolla det om åklagaren skriker tillräckligt högt.
Citera
2017-10-15, 19:44
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Fast jag tycker du är långt från bollen nu: Det handlar inte om huruvida Madsen är mördaren, OM det är ett mord vi har att göra med, utan om huruvida Kim Wall dog en naturligt död, eller av en olycka som Madsen påstått. OM rättsläkarna inte hittar dödsorsaken blir det lite komplicerat. Missförstå mig rätt: Jag är 100% övertygad om att det är Madsen som är GM, men det är skillnad på att ha rätt, och på att rätt när det gäller juridiken. Det jag personligen tror (som jag skrev i min första post) är ytterst graverande för Madsen är alla knivstick, och dess placering, och att kroppen är styckad. Jag tror, och hoppas, att det kommer att påverka rättens bedömning. Om han inte hade utfört de gärningarna tror jag inte han blivit dömd för mord eller dråp, kanske inte ens vållande om han benfast hållit fast vid att det skett en olycka. Hans stora fördel gentemot de andra casen jag tog som exempel är att han inte har en relation till offret, och att han inte var i beroendeställning heller och då blir motivbilden knepig.

Madsen har avslöjats som lögnare ett flertal gånger under den här utrdeningen. Hans trovärdighet är i princip obefintlig. Det rätten ska bedöma är om åklagarens framställan bevisar bortom rimligt tvivel att Madsen mördat Kim. Fram till nu har Madsen agerat direkt enfaldigt och jag har svårt att se hur han ska ljuga ihop en story som väcker rimligt tvivel. Motiv spelar ingen roll.

Citat:
Du är HELT rätt ute, det finns många här i tråden, som inte kan skilja på vad som mycket sannolikt skett, att PM mördat KW, och hur det ska föras i bevis i domstol!

Det helt centrala, är att polisen är säker på DÖDSORSAKEN! Det begränsar kraftigt PM's möjligheter att passar in en ny berättelse, som kan göra det möjligt med en "olycka" ( sjukdom går nog inte, det kan rättsläkarna lätt avfärda.

PM sitter helt säkert och filar på ett magnifikt framträdande i rätten, han tänker inte missa en chans att få vara i fokus och rampljuset. Han har fått löpande information om fynden polisen gjort, och han vet ju EXAKT vad som hänt.

Jag tror att vi kommer att få se minst att stort/storslaget skådespel i rättssalen från PM, bara att hoppas på att polisen har fysiska fakta redo.

Återigen dödsorsak är naturligtvis bra men knappast nödvändigt. Enligt Sten Wersäll (hovrättspresident Svea hovrätt) finns det exempel på fall där personer fällts för mord fast kroppen saknats.

I det här fallet när två personer åker iväg i en ubåt en kommer tillbaka medans den andra påträffas styckad och skändad på havets botten samtidigt som ubåten är fylld med blod dna och kläder och Madsen är nedsmetad med Kims blod och dna så krävs en kreativitet i förklaringen som Madsen är helt i avsaknad av.

Du har däremot antagligen helt rätt i att Madsen filar på ett i hans tycke briljant försvar.
För oss övriga kommer det att framstå som ynkligt, fegt, patetisk och direkt enfaldigt
Citera
2017-10-15, 19:44
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
NU har ni väl ändå backat - det har redan kommit fram att han inte hissat upp kroppen med strumpbyxor o trosor -
offret var redan delad-och hela kroppen har således inte släpats upp i torn-gången.
Han klättrade upp med de olika delarna och slängde de var för sig i vattnet.

Ja det vet jag mycket väl, mitt inlägg var mera för att påpeka hur PM's förklaring/lögn
helt och hållet är utan logik.
Citera
2017-10-15, 19:46
Medlem
Docklands avatar
Det kommer förhoppningsvis ett statement från dansk polis i veckan om hur undersökningarna av de nya fynden gått. Fast å andra sidan är det ingen som har speciellt bråttom längre, då Peters versioner hittills smulats sönder till atomer. Vi vet, de vet att de har rätt gärningsman.

Jag tror de hittar spår av Peter på både såg och kniv.
Citera
2017-10-15, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Det kommer förhoppningsvis ett statement från dansk polis i veckan om hur undersökningarna av de nya fynden gått. Fast å andra sidan är det ingen som har speciellt bråttom längre, då Peters versioner hittills smulats sönder till atomer. Vi vet, de vet att de har rätt gärningsman.

Jag tror de hittar spår av Peter på både såg och kniv.

Jag hoppas verkligen det. Det kan också vara så att de just nu har ganska klart för sig hur hon dog. De har haft en vecka på sig. Och rättsläkaren har säkert fått order att lägga allt annat åt sidan just nu. Så möjligt är att de sitter med en hel massa svar som vi kanske, eller kanske inte, får svar på. Frågan är hur mycket de tycker att de ska släppa till media. Men vad som är klart är att Madsen och hans advokat vet åt helvete mer än vi gör. De får hela tiden veta resultaten från de olika undersökningarna.
Citera
2017-10-15, 19:50
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Nej, det är inte ett dugg märkvärdigt! Båten vattenfylldes vid sänkningen, då uppstod en massa strömmar inne i båten, sedan bärgades den, full med vatten, och sedan sögs allt vatten ut, innan polisen gick in och började kartlägga.

Nu blev det ganska enkelt, va, när någon förklarar?

Det var Vekruset som upprepade gånger påpekat att trosor och strumpbyxor låg långt ifrån varandra. Ett plagg under luckan samt det andra inne i maskinrummet.

Som man säger på engelska; don’t get your knickers all twisted.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2017-10-15 kl. 20:05.
Citera
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Madsen har avslöjats som lögnare ett flertal gånger under den här utrdeningen. Hans trovärdighet är i princip obefintlig. Det rätten ska bedöma är om åklagarens framställan bevisar bortom rimligt tvivel att Madsen mördat Kim. Fram till nu har Madsen agerat direkt enfaldigt och jag har svårt att se hur han ska ljuga ihop en story som väcker rimligt tvivel. Motiv spelar ingen roll.

Återigen dödsorsak är naturligtvis bra men knappast nödvändigt. Enligt Sten Wersäll (hovrättspresident Svea hovrätt) finns det exempel på fall där personer fällts för mord fast kroppen saknats.

I det här fallet när två personer åker iväg i en ubåt en kommer tillbaka medans den andra påträffas styckad och skändad på havets botten samtidigt som ubåten är fylld med blod dna och kläder och Madsen är nedsmetad med Kims blod och dna så krävs en kreativitet i förklaringen som Madsen är helt i avsaknad av.

Du har däremot antagligen helt rätt i att Madsen filar på ett i hans tycke briljant försvar.
För oss övriga kommer det att framstå som ynkligt, fegt, patetisk och direkt enfaldigt

Det k a n inte vara ett krav. Annars kan alla strypmördare skära bort hela halsregionen och elda upp tungben och mena att vedebörande redan var död.
Tror inte det blir några större konstigheter att få Peter dömd för hela baletten, men med reservation för någon ytterligare osannolik utsaga rätten måste ta ställning till förstås.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Kan så vara, men på det här stadiet - innan allt bevismaterial presenterats och den misstänkte gett sin version av saken (som av olika skäl kan ha ändrats ännu en gång) är det mer intressant hur varje ev. bevis kan tänkas bemötas. - Jag kan ju lika gärna slänga ur mig: PM har sett en massa tortyr- och mordfilmer med verkliga offer och har därtill presenterat ett bevisat falskt händelseförlopp och detta t.o.m. två gånger - varav följer att han är skyldig. - Detta kan ju iofs stämma överens med verkligheten - men behöver inte göra det. Och vad mer är: Allt måste också kunna bevisas: Uppsåtet och ett troligt händelseförlopp; hur nära döden skadorna åsamkats KW, i vilket syfte styckning har skett, osv.

Vi saknar f.n. en hel del fakta - och dödsorsaken är heller inte fastställd. - Tydigen är inte ett enda av de hitintills påvisade knivsticken (inkl. det i bröstet); vart och ett, eller ens sammantagna, tillräckligt för att förblödning kan ha ägt rum under den tidsrymd man beräknat. Man söker nu med ledning av huvudfynd/torso svar på frågan om det i halsregionen skulle kunna finnas ytterligare ett knivsnitt, alt. bevis på kvävning - men än så länge finns ingen information om detta. - Armarna är inte hittade, och vad dessa kan uppvisa är fortfarande en saknad pusselbit.

En mycket stringent beskrivning av nuläget, för FB skrivare, polisen kan såklart ha mer.

Att PM kommer att ha någon eller flera framträdanden i rätten, är ingen Einstein. Han har ju nu sitt livs chans, en världspublik kommer att följa denna helt osannolika händelse, som ändå hände. Han sitter säkert nu i sin häktescell och skissar på sin nya version av vad som hände. Ska den ha relevans och trovärdighet, måste han komma med något, där han tidigare försökt "skydda" KW från pinsamheter. Det kan vara panik under vattnet, det kan vara att hon drev något med sado-sex, det kommer att bli något mycket obehagligt för de flesta människor....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in