2017-10-15, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poechali
Det är väl bara betyg man kommer in på och lämplighetstest senare när man kommer ut.
Har ingen koll riktigt.

Läkarutbildningen är den enda utbildningen i Sverige som har lämplighetstest INNAN utbildningen. Vilket får mig att bli väldigt fundersam vad den panelen tänkte när de intervjuade två 15-16-åringar. Det är generellt väldigt svårt att komma in på läkarutbildningen som nyutexaminerad gymnasiestudent, även om du gick ut med 2.0.
Senast redigerad av Macatho 2017-10-15 kl. 12:48.
Citera
2017-10-15, 12:56
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dellovic
Jag har hört en liknande historia tidigare, då rörde det sig om en mycket ung som fått 2.0 på högskoleprovet, då är du behörig om jag förstått det korrekt.

I ovan nämnda fall så gick det sedan åt skogen...

Du är inte behörig att komma in på läkarlinjen även om du har skrivit 2.0 på högskoleprovet eftersom du inte har högskolebehörighet, det vill säga du har inte fullföljt gymnasiet eller andra utbildningar som kan ge dig behörighet till universitetsstudier. Man kan inte behörig till högskolan med endast högskoleprovet. man måste ha tillräckligt många betyg från gymnasiet/Komvux för att komma in. Annars kan man inte komma in oavsett om man skrev 0.0 eller 2.0 på högskoleprovet.
Citera
2017-10-15, 12:58
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Läkarutbildningen är den enda utbildningen i Sverige som har lämplighetstest INNAN utbildningen. Vilket får mig att bli väldigt fundersam vad den panelen tänkte när de intervjuade två 15-16-åringar. Det är generellt väldigt svårt att komma in på läkarutbildningen som nyutexaminerad gymnasiestudent, även om du gick ut med 2.0.

Det finns inget allmänt lämplighetstest som alla genomgår.

Det gäller endast de som tas in vid en lokal alternativ uttagning som innehåller intervjuer.

Det låter ossannolikt att dessa två skulle kommit in via alternativ antagning. Rilmligen har de kommit in via betyg/högskoleprov.
Citera
2017-10-15, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harrylime
De kanske är runt 25 år och har pluggat i något annat land och därför kan kvala in.
Detta är mest sannolikt.
Citera
2017-10-15, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Det finns inget allmänt lämplighetstest som alla genomgår.

Det gäller endast de som tas in vid en lokal alternativ uttagning som innehåller intervjuer.

Det låter ossannolikt att dessa två skulle kommit in via alternativ antagning. Rilmligen har de kommit in via betyg/högskoleprov.

Tack, hade för mig att alla behövde gå igenom intervju.
Jag är väldigt nyfiken i det här fallet hur det har gått till. Det finns inte speciellt många genier som har tagit sig igenom gymnasiet med 2.0 när de är 15.
Citera
2017-10-15, 13:16
Medlem
lighten-ups avatar
I Sverige är det väldigt ovanligt att nån ska ha läst in behörigheten för grundskola+gymnasiet vid 15 års ålder, och därmed i princip tagit studenten. Genom vilken skola har man ordnat detta, kan man fråga sig?

För övrigt kan det mycket väl vara en aspergare som blivit antagen - såna finns det tyvärr gott om på Läkarprogrammet kan jag säga Normalpresterande personer är sannolikt bättre på att handskas med patienterna än dessa. Lägg därtill att dessa personer är omyndiga och ska betraktas som barn. Det kan inte bli något annat än fel.
Senast redigerad av lighten-up 2017-10-15 kl. 13:18.
Citera
2017-10-15, 13:19
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Ja, aspergare torde ju vara mycket lämpliga som läkare.
F.ö. Vad hände med någon slags lämplighetssållning?

Visst skojar du?
Citera
2017-10-15, 13:21
Medlem
Jag känner/vet om många som började läsa matematik på universitetet när de var 16-17 år. När jag gick envariabelanalys så var det en 17-åring med så det är ju inget konstigt. Eftersom läkarlinjen är enklare än matematikerutbildningen så borde det ju finns unga personer i den också.
Citera
2017-10-15, 13:26
Medlem
pissoars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
...
För särbegåvade barn torde gymnasiekompetens inte vara särskilt svårt att skaffa sig.
...

Exakt. Skolverket har inga problem med det: https://www.skolverket.se/skolutveckling/studie-och-yrkesvagledning/val-och-vagledning/syv-grundskola/lasa-gymnasiekurser-1.209891. Det handlar bara om att hitta ett gymnasium som är villiga att examinera dig.

Vissa gymnasiekurser kräver såklart ett visst mått av närvaro (typ kemi och fysik för labbar) vilket skulle kunna krocka med högstadielektionerna. Men det finns antagligen högstadieskolor som godkänner dig i högstadiekurserna genom att du läser gymnasiekurserna istället. Matte, Svenska, Engelska och kanske några andra ämnen torde man ju kunna godkännas i bara genom att skriva nationella.
Citera
2017-10-15, 13:36
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pissoar
Exakt. Skolverket har inga problem med det: https://www.skolverket.se/skolutveckling/studie-och-yrkesvagledning/val-och-vagledning/syv-grundskola/lasa-gymnasiekurser-1.209891. Det handlar bara om att hitta ett gymnasium som är villiga att examinera dig.

Vissa gymnasiekurser kräver såklart ett visst mått av närvaro (typ kemi och fysik för labbar) vilket skulle kunna krocka med högstadielektionerna. Men det finns antagligen högstadieskolor som godkänner dig i högstadiekurserna genom att du läser gymnasiekurserna istället. Matte, Svenska, Engelska och kanske några andra ämnen torde man ju kunna godkännas i bara genom att skriva nationella.
Ja, alltså, för att få MVG i säg Matematik A måste du kunna hantera högstadiematematiken på en MVG-nivå. Det är klart så att TS tes fortfarande skulle kunna stämma, men det skulle också kunna vara så att all debatt om särbegåvade de senaste åren faktiskt lett fram till något.

Med det sagt är jag mycket skeptisk till att minderåriga accepteras in på läkarprogrammet. Vårdutbildningar som läkare, sjuksyrra, psykolog med mera bör nog ha i alla fall 18-årsgräns. Ingenjörsutbildningar är betydligt mer lämpliga för minderåriga. Det finns dock en del sociala problem där. Även om en 16 eller 15-åring kan vara väldigt begåvad så är det stor skillnad mellan dem och en 19-åring. Större än den mellan en 19-åring och 25-åring (skulle jag som 25-åring nog säga). Jag ser inte var personen ska finna lämpligt umgänge.
Citera
2017-10-15, 13:37
Medlem
ts.nows avatar
Nog finns det dom som kan ha läst in både det ena och det andra i ung ålder. Jag hade en lärare i mellanstadiet som hade läst in alla mattekurser högstadiet hade att erbjuda i 6an. I 7an var han redan klar med resten av högstadiets alla kurser.

Tror inte han hade asperger, minns däremot att han var ständigt ursinnig och såg livsfarlig ut. Jag vet inte riktigt vad han gjorde på ett mellanstadie när han hade så grova aggressionsproblem och faktiskt var ett rent geni. Ett gymnasium hade varit lämpligare. Där hade han fått den bråkigaste ungjäveln att sitta knäpptyst på sin plats och arbeta flitigt medans han kunnat lära ut lite svårare grejer än multiplikationstabellen.
Citera
2017-10-15, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Om vi struntar i ditt enorma mindervärdeskomplex gentemot civilingenjörer för en stund och fokuserar på sakfrågan så kan vi snabbt konstatera att du inte har den blekaste aning om hur vederbörande kom att klassas som behörig, om det föreligger ett åldersfusk (alltså att personen faktiskt inte är sin angivna ålder), om det föreligger ett utbildningsfusk (alltså att personen faktiskt inte har läst det som angivits) eller liknande.

Sluta anta en massa saker så slipper du göra bort dig.
Sluta själv att anta massa saker!
Jag tror att antagningsnämnden har bra koll på sökandens meriter.
Tror du verkligen att en 15-årig "mena" kommer in på läkarlinjen med ett handskrivet papper där släktingen Abdullah intygar hens kompetens? LOL.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in