2017-10-15, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kepler-22b
För att det krävs en hel del för att godkännas till läkarutbildningen, ännu mer om du är 15 år...

Om de bara godkändes utifrån personliga utsagor och "papper" på tidigare utbildning som sedan bedömts likvärdig den svenska, blir man orolig över vilka som släpps in på läkarutbildningen.
Det räcker väl att man har behörighet och bra poäng på högskoleprovet? Finns såklart andra vägar men detta bör fungera oavsett ålder och härkomst.
Citera
2017-10-15, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dellovic
Så med andra ord, du gissar att barnen läst in gymnasiala kurser i grundskolan och framför detta som en sanning, bra, då vet jag hur jag ska tolka det du skriver i fortsättningen.

Det är ren logik. Universiteten har lagar att följa och däri står det att sökande skall ha grundläggande högskolebehörighet. Hur den sökande sedan får denna behörighet är helt upp till den sökande.
Citera
2017-10-15, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det är ren logik. Universiteten har lagar att följa och däri står det att sökande skall ha grundläggande högskolebehörighet. Hur den sökande sedan får denna behörighet är helt upp till den sökande.

Antar du eller vet du?

Både du och jag vet svaret!
Citera
2017-10-15, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dellovic
Antar du eller vet du?

Både du och jag vet svaret!

Svaret är att du inte kommer in utan grundläggande högskoleberhörighet. Svaret är också att det faktiskt finns barn som är smartare än er civilingenjörer.
Citera
2017-10-15, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigity-Wigity
Hur kan du starta en tråd där du lägger upp två teorier (grundade på dina - förlåt, rasistiska värderingar) och sen varken motbevisa dem eller stödja senare? Denna tråd blir ju värdelös då..
Intressant. Förklara gärna vad du menar med "rasistiska" eftersom muslimer från MENA inte är en ras utan en grupp av människor av olika nationaliteter med samma religion och snarlika kulturella värderingar. Men i din vänsterliberala värld spelar väl sådana småsaker ingen större roll.
Citera
2017-10-15, 12:15
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Svaret är att du inte kommer in utan grundläggande högskoleberhörighet. Svaret är också att det faktiskt finns barn som är smartare än er civilingenjörer.

Om vi struntar i ditt enorma mindervärdeskomplex gentemot civilingenjörer för en stund och fokuserar på sakfrågan så kan vi snabbt konstatera att du inte har den blekaste aning om hur vederbörande kom att klassas som behörig, om det föreligger ett åldersfusk (alltså att personen faktiskt inte är sin angivna ålder), om det föreligger ett utbildningsfusk (alltså att personen faktiskt inte har läst det som angivits) eller liknande.

Sluta anta en massa saker så slipper du göra bort dig.
Citera
2017-10-15, 12:18
Medlem
Jiiimboohs avatar
Förutsatt att de har behörighet (och de inte har fuskat och behörigheten bedömts korrekt) ska de ha rätt att studera vid universitet eller högskola. Det tar ett tag att läsa till läkare, så de lär vara unga vuxna när de är klara. Vi vet för lite för att säga att det är olämpligt.

EDIT: Har inte träffat läkare på länge, men visst kan man tacka nej till att träffa läkarstudenter när man söker vård?
Senast redigerad av Jiiimbooh 2017-10-15 kl. 12:23.
Citera
2017-10-15, 12:28
Medlem
Nu vill jag bara påpeka att det finns utomeuropeiska länder som har en stark tradition vad gäller studier. Iran är ett sådant land. Hittar ingen källa nu men läste någonstans att barn i Sverige som har Iranska föräldrar har högre snittbetyg än andra grupper.

I vissa kulturer så startas också studierna väldigt tidigt. Så om inget snillebarn från Sverige så kan tex vara ett begåvat barn från tex Iran som kommit in på utbildningen.

Om nu skulle vara någon som fuskat sig in så får vi hoppas att utbildningen är utformad så att den som inte har förkunskaperna som krävs missar så många tentor att inte kan fullfölja utbildningen och då inte bli läkare.
Citera
2017-10-15, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kepler-22b
För att det krävs en hel del för att godkännas till läkarutbildningen, ännu mer om du är 15 år...

Om de bara godkändes utifrån personliga utsagor och "papper" på tidigare utbildning som sedan bedömts likvärdig den svenska, blir man orolig över vilka som släpps in på läkarutbildningen.

Vad gaggar du om? Har ungarna betygen eller behörighet+HP som krävs så är det ingen jävla godkänningsprocess inblandad. Man klickar på ansök och om man ligger tillräckligt långt upp i skalan får man en plats.

Citat:
Ursprungligen postat av teacher80
Detta är från antagning till alternativt urval på KI.

1. Jag har inte läst alla kurser som krävs för behörighet, kan jag bli antagen via ett alternativt urval ändå?

Du kan anmäla dig till något av de alternativa urvalen även om du läser sista terminen på gymnasiet eller kompletterar för att bli behörig. Vi bedömer inte om man uppfyller behörighetskraven förrän sista kompletteringsdag har passerat (se viktiga datum på antagning.se). Om du då inte uppfyller behörighetskraven så kommer du att bli struken, oavsett om du fått ett bra meritvärde. De alternativa urvalsgrupperna är alltså inget sätt att visa att man har rätt förkunskaper, utan endast ett tredje sätt att konkurrera om en plats för dem som är behöriga i tid.
Varför tror du att dom inte läst alla kurser som krävs för behörighet? Det mest sannolika är ju att dom gjort just det.
Citera
2017-10-15, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Kan det rör sig om några som har gått i skolan i England och därför har fått hoppa över en klass? Sen kanske de var skitsmarta och fick hoppa över en till klass.

Jo det är fullt möjligt, och nog inte alls ovanligt. Jag pluggade i england i två år och hoppade över ett år när jag kom tillbaka- började sen universitetet efter att ha fyllt 17 under sommaren. Hade jag varit född några månader senare skulle jag varit 16, trots att jag bara hoppat över ett år.
Citera
2017-10-15, 12:43
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teacher80
Enligt läkartidningen studerar nu en 15- och 16-åring på universitet till läkare. Universitet uppger att de är behöriga och att det regelmässigt inte finns någon åldersgräns bara behörigheten finns.
Ja. Det kan man ifrågasätta men så är det.

Citat:
Detta leder till två frågor. 1) Hur har de blivit behöriga och vem har godkänt denna behörighet? 2) Vilka är de och hur har de fått denna ålder och kunna gå vid universitet?
För särbegåvade barn torde gymnasiekompetens inte vara särskilt svårt att skaffa sig.

Citat:
Svaren på dessa frågor kan naturligtvis ges av en kvalificerad gissning så som att de är utomeuropeiska parasitmuslimer som ljugit rejält vid sin asylansökning om åldern och köpt ett utländskt diplom vilket inte är ovanligt och därmed fått "behörighet".
Bevis?

Citat:
Dock så är en utländsk MENAitutbildning långt ifrån jämförbar med en svensk utbildning vilket innebär att både universitet och de som har godkänt deras behörighet skarvat rejält med godkännandet och gett dem plats på universitet trots att de med viss sannolikhet har fått gå före i studentkön.
Problemet med att göra om utländska eller internationella betyg gäller knappast enbart muslimer. Bara svenskar som går IB får problemet. Å andra sidan är ju det svenska betygssystemet redan så urkaosat så jag vette fåglarna om det är problemet.

Citat:
Detta påminner om Uppsala universitets juridikutbildning där två unga kvinnor med höga betyg blev överkörda i antagningsprocessen till två utomeuropeiska MENAiters fördel med sämre betyg.
Rättsläget var väldigt oklart då och SU:s juristlinje övervägde att göra samma sak men valde att istället gå på att det nog var brottsligt. SU visade sig ha gjort rätt bedömning, och Uppsala Universitet blev fällda för diskriminering vill jag påminna mig.

Citat:
Kan det då vara som så att även här har samma sak skett där två MENAiter har med tvivelaktiga betyg fått läkarplatser och ska få leka doktor med svenska patienter?
Du spekulerar.
Citera
2017-10-15, 12:44
Medlem
harrylimes avatar
De kanske är runt 25 år och har pluggat i något annat land och därför kan kvala in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in