2017-10-15, 13:44
Medlem
Det spekuleras förmycket.

Vad vi vet är att två unga personer läser på läkarlinjen, långt innan vad som får anses vara normalt.

Hur vi än vrider och vänder på det har de lyckats skaffa sig behörighet på en tid långt mycket kortare än vad som i regel sker. Vi vet att set inte räcker med att skriva HP med 2.0 , man måste ha läst vissa kurser med för att vara behörig. Vi kan ju dessutom utesluta att en 14 åring skrivit 2.0 på HP , eller för den delen en 15 åring - Vi hade helt enkelt hört om det.

Vi kan ju räkna med att 15 åringen blev antagen i somras - Allt annat vore än mer absurt.

Hur skaffar sig en 15 åring, snabbaste vägen, 2.0 på HP och Max betyg (vilket kör krävas i utvals processen) under VT17? Om vi alltså leker med tanken att vi har så färska avslut som möjligt innan ansökan/intag?
Även om personen skall fylla 16 2017 blir det svårt att få ihop det rent tidsmässigt.

Är lite intresserad i fallet då jag själv har en högpresterande dotter som hoppat över flera klasser och hon deltar i studier på bla KI och i Uppsala. De andra barnen vi träffat är i regel hårt styrda av föräldrar och det känns mer som att de är ett lag snarare än att set handlar om ungen.

Återkommande samtalsämnen med studieledarna (försöks assistenter och forskare) är det här med tidsrymder och tidsåtgång...
Citera
2017-10-15, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Det spekuleras förmycket.

Vad vi vet är att två unga personer läser på läkarlinjen, långt innan vad som får anses vara normalt.

Hur vi än vrider och vänder på det har de lyckats skaffa sig behörighet på en tid långt mycket kortare än vad som i regel sker. Vi vet att set inte räcker med att skriva HP med 2.0 , man måste ha läst vissa kurser med för att vara behörig. Vi kan ju dessutom utesluta att en 14 åring skrivit 2.0 på HP , eller för den delen en 15 åring - Vi hade helt enkelt hört om det.

Vi kan ju räkna med att 15 åringen blev antagen i somras - Allt annat vore än mer absurt.

Hur skaffar sig en 15 åring, snabbaste vägen, 2.0 på HP och Max betyg (vilket kör krävas i utvals processen) under VT17? Om vi alltså leker med tanken att vi har så färska avslut som möjligt innan ansökan/intag?
Även om personen skall fylla 16 2017 blir det svårt att få ihop det rent tidsmässigt.

Är lite intresserad i fallet då jag själv har en högpresterande dotter som hoppat över flera klasser och hon deltar i studier på bla KI och i Uppsala. De andra barnen vi träffat är i regel hårt styrda av föräldrar och det känns mer som att de är ett lag snarare än att set handlar om ungen.

Återkommande samtalsämnen med studieledarna (försöks assistenter och forskare) är det här med tidsrymder och tidsåtgång...
Vadå max betyg och 2.0 på HP? Beta via prövning av gymnasiekurserna som krävs för behörighet och skriv sedan 1.75 på HP så är du inne

edit: Folk i den här tråden har ju helt klart NOLL jävla aning om hur antagning till svenska universitet fungerar. Meritfuskande babbar? Intervjuer och lämplighetsprövningar? Vad i helvete är det folk pratar om egentligen? 1.75 på HP (1.70 på några universitet) och vissa specifika gymnasiekurser krävs. That's it.
Senast redigerad av DrL0c 2017-10-15 kl. 13:54.
Citera
2017-10-15, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
edit: Folk i den här tråden har ju helt klart NOLL jävla aning om hur antagning till svenska universitet fungerar. Meritfuskande babbar? Intervjuer och lämplighetsprövningar? Vad i helvete är det folk pratar om egentligen? 1.75 på HP (1.70 på några universitet) och vissa specifika gymnasiekurser krävs. That's it.

KI har ett alternativt intag för 1/3 av sina platser via PIL vilket är egna tester och intervjuer. Jag antar att du i vart fall fortfarande måste uppfylla gymnasiekompetens kravet men det är som sagt en annan väg in om man inte enbart vill konkurrera via högskolepoäng eller betyg. Jag vet inte, och är inte tillräckligt intresserad att kolla alla de andra universiteten som erbjuder läkarutbildning om de kör något liknande eller inte.

http://ki.se/utbildning/alternativt-urval

Men om denna 15- och 16-åringar nu finns, vilket vi väl får anta att de gör så skall de alltså då finnas på antingen Karolinska, Linköping, Lund, Umeå, Uppsala eller Örebro. Vilka som läser där är knappast en hemlighet så om man nu vill veta är det bara att kontakta respektive skola och höra om de har någon 15-16 åring som läser på läkarlinjen eller inte.
Citera
2017-10-15, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
KI har ett alternativt intag för 1/3 av sina platser via PIL vilket är egna tester och intervjuer. Jag antar att du i vart fall fortfarande måste uppfylla gymnasiekompetens kravet men det är som sagt en annan väg in om man inte enbart vill konkurrera via högskolepoäng eller betyg. Jag vet inte, och är inte tillräckligt intresserad att kolla alla de andra universiteten som erbjuder läkarutbildning om de kör något liknande eller inte.

http://ki.se/utbildning/alternativt-urval

Men om denna 15- och 16-åringar nu finns, vilket vi väl får anta att de gör så skall de alltså då finnas på antingen Karolinska, Linköping, Lund, Umeå, Uppsala eller Örebro. Vilka som läser där är knappast en hemlighet så om man nu vill veta är det bara att kontakta respektive skola och höra om de har någon 15-16 åring som läser på läkarlinjen eller inte.
Precis. Det som fascinerar mig är att folk tror att det är någon slags "Man måste ha högsta betyg i allt och 2.0 på HP och sedan gå igenom intervju för att komma in". Eh, nej. Ungarna har betat av gymnasiekurserna som krävs för kompetensen och sedan skrivit ett hyfsat men inte magiskt HP-resultat aaaand you're in. Människor verkar på riktigt tro att det bara är übermenschen med max-allting som kommer in på läkarprogrammet.
Citera
2017-10-15, 14:19
Medlem
Om det är en nysvensk så kan hen vara smart och pluggat in en hel del kunskap på gymnasiet (i utlandet) och sen sökt asyl via blanketten barn och kommit in, tvingas sedan dras med åldern 15? Den välväxta sökanden ses som fullt lämplig och godkänns för att ingen egentligen tror att personen är 15.

Ett annat fall kan vara ett underbarn som gjorde högskoleprovet på skoj, fick mycket höga poäng och gör gymnasiet på Läkarlinjen.
Senast redigerad av Sunfire 2017-10-15 kl. 14:23.
Citera
2017-10-15, 14:22
Medlem
Krappfiskarns avatar
GP skriver om det:
http://www.gp.se/nyheter/sverige/barn-utbildas-till-l%C3%A4kare-i-sverige-1.4733884

Är det möjligen i Göteborg dessa barn studerar? Jag hittar inga andra nyhetssidor som tar upp det förutom gp och läkartidningen.
Citera
2017-10-15, 14:24
Medlem
Eroticon6s avatar
Citat:
Precis. Det som fascinerar mig är att folk tror att det är någon slags "Man måste ha högsta betyg i allt och 2.0 på HP och sedan gå igenom intervju för att komma in". Eh, nej. Ungarna har betat av gymnasiekurserna som krävs för kompetensen och sedan skrivit ett hyfsat men inte magiskt HP-resultat aaaand you're in. Människor verkar på riktigt tro att det bara är übermenschen med max-allting som kommer in på läkarprogrammet.

Men ändå måste man ha högsta betyg princip allt och skriva upp emot 2.0. Vet nu själv en som hade extremt höga betyg och högskoleprov, han kom inte in på läkarlinjen, för då platser. Vi snackar inte läkarutbildningen i Polen.
Citera
2017-10-15, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eroticon6
Men ändå måste man ha högsta betyg princip allt och skriva upp emot 2.0. Vet nu själv en som hade extremt höga betyg och högskoleprov, han kom inte in på läkarlinjen, för då platser. Vi snackar inte läkarutbildningen i Polen.

Men NEJ, vad gaggar du om? Det är ju exakt det där jag har sagt INTE stämmer. Du behöver antingen höga betyg eller 1.70 på HP. Det du säger är helt enkelt inte sant.

http://www.xn--antagningspong-hib.se/?q=l%C3%A4karprogrammet
Citera
2017-10-15, 14:33
Medlem
OrangePicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eroticon6

Antagningen fungerar inte på det viset. Det enda som krävs är att du har en fullständig gymnasieutbildning med de kurser som krävs för behörighet, och sen kommer in via en utav de kvoter som existerar. Det är fullt möjligt att komma in på läkarutbildningen med enbart godkänt i 2250 av 2500 poäng.

Din vän hade antingen för lågt betygssnitt, eller ett för lågt högskoleprovsresultat. Som andra postare tidigare har skrivit räcker det med 1.7 hp på vissa universitet, 1.7 är ett bra resultat men det är på inget vis ouppnåeligt, eller ens anmärkningsvärt.
Senast redigerad av OrangePick 2017-10-15 kl. 14:35.
Citera
2017-10-15, 14:43
Medlem
Kommer ni ihåg Läckan på SVT?
"Dolds reporter Samir Bezzazi fortsätter granskningen av fusket med högskoleprovet. Med påhittade identiteter och möten med hemliga källor tecknar han den omfattande och slutgiltiga bilden av ett omfattande fusk som kan hota hela provet."

https://www.svtplay.se/video/13851520/dold/dold-sasong-3-avsnitt-6?start=auto&tab=2017

Ett samband?
Senast redigerad av Sunfire 2017-10-15 kl. 14:49.
Citera
2017-10-15, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kepler-22b
Då måste de ha väldigt trovärdiga bevis, och dessutom framstå som extremt intelligenta och prata perfekt svenska redan.
Läkare behöver inte vara "extremt intelligenta". De behöver bara ha kommit in på och klarat av läkarlinjen. Många med just asperger som satsat på läkaryrket, men har haft noll social kompetens. Det borde vara strikta krav på att man besitter både ock.

Bertäffande "prata perfekt svenska" får man idag vara glad om man lyckas förstå något över huvudtaget. Synd om alla äldre, som kanske hör lite dåligt och inte vågar säga ifrån.

Läkarbristen skulle inte behöva vara så hög om man stuvade om lite i intagningskriterierna. Utöka antagningen. En normalbegåvad och intresserad elev med hög social kompetens, vore att föredra framför de rigida och ibland nästan otrevliga läkare som det tycks finnas ganska gott om. För att inte tala om de som man inte förstår vad de säger, eller som inte förstår vad jag säger.
Citera
2017-10-15, 14:44
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Men NEJ, vad gaggar du om? Det är ju exakt det där jag har sagt INTE stämmer. Du behöver antingen höga betyg eller 1.70 på HP. Det du säger är helt enkelt inte sant.

http://www.xn--antagningspong-hib.se/?q=l%C3%A4karprogrammet

Han skriver ju inte att det gäller det här året? Har för mig att det krävdes 2.0 på HP en gång i tiden. Tror nästan att det var lottning något år bland de som hade 2.0 också?

För övrigt anser jag att de 2 troligen blir bra barnläkare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in