2017-10-15, 07:36
Medlem
"Skipping breakfast can increase your risk of a heart attack or fatal coronary heart disease by as much as 27 per cent, a new study has found.

While the benefits of having a regular breakfast for daily energy levels and weight control are well known, researchers at Harvard University found that it was also crucial for good heart health."

http://www.independent.co.uk/life-st...0-8726919.html
Citera
2017-10-15, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Stor och fet myt att just frukosten skulle vara så förbannat viktig. Obegripligt hur den myten uppstått!

Frukosten var väl inte vanlig innan en viss person uppfann cornflakes och ville börja tjäna pengar på det? Har nästan aldrig käkat frukost och känner mig bara hungrigare under dagen när jag gjort det.

Citat:
Ursprungligen postat av FidoBerggren
"Skipping breakfast can increase your risk of a heart attack or fatal coronary heart disease by as much as 27 per cent, a new study has found.

While the benefits of having a regular breakfast for daily energy levels and weight control are well known, researchers at Harvard University found that it was also crucial for good heart health."

http://www.independent.co.uk/life-st...0-8726919.html

"It is not. In fact, it is the most dangerous meal of the day."
https://www.reddit.com/r/explainlike...rtant_meal_of/

Vet ej vem som tjänar pengar på att vi inte äter frukost, men är ju enkelt att se vilka som tjänar på att man gör det.

Har ju svårt att tro att vi käkat frukost under människans utveckling. Man har nog spenderat stor del av morgonen till att samla maten först.
Citera
2017-10-15, 08:30
Avstängd
SvartaVargens avatar
Tänk bakåt i tiden så är det realistiskt att endast äta 3gånger per dag. Frukost är inte viktigt. Vi överkonsumerar föda, som nästan allt är med farliga ämnen i, antibiotika och fyllnadsmedel som socker mm. Inte konstigt vi har cancer
Citera
2017-10-15, 09:03
Medlem
Det är givetvis en mängd faktorer som påverkar hälsan. Studien jag refererade till visade att det finns förhöjda risker för att utveckla hjärt-/kärlproblematik om man i regel skippar frukosten under flera års tid. Vilka som finansierat studien vet jag inte, men precis som med annan forskning generellt kan det finnas intressen bakom med specifika agendor. Sen får man vara källkritisk.

Jag upplevde tråden som en smula onyanserad och tänkte inflika med fler perspektiv.

Lite OT: enligt den här professorn bör vi prioritera sömn framför annat: Kosttillskott myt – så här maxar vi immunförsvaret | SvD
https://www.svd.se/professorn-skuldb...-som-blir-sjuk
Citera
2017-10-15, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av area50
Mycket snack här.
Någon med källhänvisningar att frukost skulll vara så överskattat?
Inte jag i alla fall, för hur kul är det att ständigt behöva vifta med forskningsresultat?
Ibland kanske sunt förnuft kan få råda, och då kanske man finner att måltider baserade på hunger är mer rimliga än de som baseras på klockslag. Folk är olika i vår herres hage så vissa vill äta frukost på morgnarna medan andra vill göra saker de tycker är viktigare.
Citera
2017-10-15, 09:36
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Vi talar om en variant av periodisk fasta, där man förlänger fastan under natten och bryter fastan vid lunch istället för på morgonen ä.

Detta är inget farligt om man har normala värden.
Snarare mer hälsosammare än att äta frukost.

Extremt bra vid träning. Lättare att bygga muskler samt tappa och bibehålla lågt kroppsfett.

Dock är inte detta att rekommendera för alla.

Vad som hände mig var att jag fick för lågt blodsocker.
Kan tilläga att jag inte är diabetiker utan min kropp klarade inte äta hela dagens födointag mellan lunch o middag.
Vilket ledde till att mitt blodsocker kröp ner på läskigt lågs nivåer och jag svimmade.

(FB) Hypoglykemi i förmiddags.
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2017-10-15 kl. 09:43.
Citera
2017-10-15, 10:15
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av area50
Mycket snack här.
Någon med källhänvisningar att frukost skulll vara så överskattat?
Det är individuellt, det är dygnet som helhet som är av betydelse, inte hur du delar upp det.

http://tyngre.se/artiklar/folk-kan-g...-aeta-frukost/
Citat:
Att personer som äter frukost regelbundet är i bättre hälsa kan likaväl bero på att det är personer med en bra struktur på sin dag och matvanor.
Citat:
Så ät frukost, om du vill det. Om du inte vill det så behöver du inte äta det och låt ingen säga till dig att du måste göra det utan en väldigt bra motivering som är anpassad efter just din personliga situation.
Citera
2017-10-15, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Du är en sån där typisk Aftonbladetläsare som tror på allt skit du läser där va?

Hur i helvete kan det påverka förbränningen? Förbränningen påverkas av hur mycket energi kroppen gör av med. Som jag skrev tidigare i tråden så påverkas vikten av hur mycket du äter och att äta färre gånger per dag gör att man oftast äter mindre totalt sett. Så det är tvärtom så att du troligen lättare går ner i vikt om du inte äter frukost.

Varför är fasta matrutiner viktigt? Det är ytterligare en sån där hälsomyt. Människan har knappast haft fasta matrutiner under evolutionen utan man åt när man var hungrig och när mat fanns att tillgå. Så tvärtom borde det vara dåligt att äta vid en fast tidpunkt oavsett om man är hungrig eller inte. Det naturliga är att äta mycket ibland och att fasta ibland. Oregelbundenhet snarare än regelbundenhet alltså!
Men alltså kan du börja tänka till en gång extra innan du svarar?

jag tycker det verkar rimligt, kroppen får signal om att det kommer mat och förbränningen startar istället för att vara inställd på fasteläge, sen att frukosten kanske bara är en banan spelar ingen roll
vill du gå ner i vikt ska du alltså äta lite frukost, inte hoppa över den helt

fasta rutiner är viktigt för vi lever inte på stenåldern längre vill man ha en köttbit behöver man inte springa tio kilometer först utan det är bara att öppna kylskåpet, man ska tvinga ungarna att äta frukost för att de ska ge fan i att trycka i sig en massa socker före lunch.
Citera
2017-10-15, 11:32
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaricaHase
Men alltså kan du börja tänka till en gång extra innan du svarar?

jag tycker det verkar rimligt, kroppen får signal om att det kommer mat och förbränningen startar istället för att vara inställd på fasteläge, sen att frukosten kanske bara är en banan spelar ingen roll
vill du gå ner i vikt ska du alltså äta lite frukost, inte hoppa över den helt

fasta rutiner är viktigt för vi lever inte på stenåldern längre vill man ha en köttbit behöver man inte springa tio kilometer först utan det är bara att öppna kylskåpet, man ska tvinga ungarna att äta frukost för att de ska ge fan i att trycka i sig en massa socker före lunch.

Nej, vill du gå ned i vikt är det en negativ kaloribalans över en längre tidsperiod som gäller, och det spelar ingen roll om du äter en gång om dagen eller delar upp det, och definitivt inte ett måste med ett mål så fort man vaknar. Förbränningen är heller ingen av/på knapp, den pågår konstant mer eller mindre, tills den dagen du dör.
Citera
2017-10-15, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Frukosten är det viktigaste målet på dagen säger dom juh. Själv är jag för cool för att äta frukost och har inte dött än iallafall.
nja det var många år sen "dom" sa att frukost var viktigaste målet om dagen, det är allmänt accepterat att det man troligtvis inte dör av att hoppa över frukost och att det inte är dagens viktigaste mål, så har det varit i minst 20 år
Citera
2017-10-15, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenBeirut
Vad betyder det ens, fasta rutiner? Att alla skall ha en klocka som Skalman i Bamse och äta som en robot? Tråkiga med moderna samhällen i väst är att allt skall pressas ihop till någon rutin.
För mig innebär det till exempel att man som barnfamilj äter frukost och middag tillsammans,

upplever du verkligen att moderna samhällen pressar till rutiner? jag tycker snarare det går åt motsatt håll
Citera
2017-10-15, 12:11
Medlem
Själv blev jag oerhört trött och orkeslös främst psykiskt under dom åren jag skippade frukost.

Nuförtiden startar jag alltid dagen med en god näringsrik frukost och mår prima hela dagen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in