2017-10-15, 02:18
Medlem
Förlängd nattfasta eller 16:8 äger som viktredskap. Ibland kör jag mellan 00-16 och ibland mellan 20-12. Äter bara frukost när jag är på bortaplan för att vara hygglig, och känner alltid efteråt att jag lika gärna kunnat vara utan.
Citera
2017-10-15, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brimfull
Det som är så kul är just in mammas ständiga mantra att man måste äta en fin, bra Muslifrukost var dag för att orka.
jag har aldrig klarat att äta för jag inte är hungrig. Medans min syster mumsade på.
När man flyttade hemmifrån så blev det en bortglömd del.

Frågan är man om man ska tvinga barnen att äta ?

Jag kommer från en släkt där det var och är ett ständigt tjat om mat. Ingen av oss är feta konstigt nog. Bordet är fullt på varenda liten träff och man kan äta ihjäl sig inför alla men nog fan kommer det vara någon som inte kan låta bli att svinga upp ett av serveringsfaten, sticka det under näsan och fråga om man inte skall ta lite till. Detta fick mig ganska tidigt att inte sällan tappa aptiten. Min mormor var värst. Hon satt aldrig still under ett besök, vandrade mellan kök och vardagsrum konstant och det spelade ingen roll hur mycket man åt eller hur många olika saker man åt, det var ett konstant frågande om jag inte skulle ta mer.

Barn är tufft. Min övertygelse är att man inte skall tvinga dem men samtidigt inte bara släppa dem utan något på morgonen. Kanske vara mer vaken är svaret. Vill de inte kanske man skall försöka med olika saker under så många dagar som det krävs tills de äter villigt. Själv tyckte jag som barn att bröd på morgonen var för torrt och mäktigt.
Om ett barn inte vill äta kan det beror på att maten inte passar, att de äter för sent kvällen innan, att de inte rör på sig tillräckligt under dagarna eller till och med att de är deppiga. Och flera andra alternativ. Att bara tvinga i dem vad TV-doktorn säger är nyttigt, morsan sa var nyttigt då man själv var liten eller trycka ner mat i halsen av annan lika vag anleding kan få motsatt resultat. Barn är lika mycket individer som vi och ett kanske vill ha gröt på morgonen, ett annat bara en banan.
Citera
2017-10-15, 02:19
Medlem
Äter ibland frukost om jag bor på hotell men annars aldrig. Tror inte det är skadligt att äta frukost så gör det om du vill,

En sak som jag har hört förresten, om du försöker gå ner i vikt så ska du inte hoppa över frukosten då bör då äta nånting på morgon för att få igång förbränningen
Citera
2017-10-15, 02:21
Medlem
Citat:
Det som är så kul är just in mammas ständiga mantra att man måste äta en fin, bra Muslifrukost var dag för att orka.
jag har aldrig klarat att äta för jag inte är hungrig. Medans min syster mumsade på.
När man flyttade hemmifrån så blev det en bortglömd del.

Frågan är man om man ska tvinga barnen att äta ?
Man ska absolut tvinga barnen att äta frukost, inte så mycket för att just frukost är så viktigt men för att det är viktigt att skapa fasta rutiner med maten
Citera
2017-10-15, 02:23
Medlem
MrGreyspoon13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaricaHase
Äter ibland frukost om jag bor på hotell men annars aldrig. Tror inte det är skadligt att äta frukost så gör det om du vill,

En sak som jag har hört förresten, om du försöker gå ner i vikt så ska du inte hoppa över frukosten då bör då äta nånting på morgon för att få igång förbränningen

Tja, hotellfrukost tenderar att få mig att hoppa inställningen om att låta bli frukost, varje gång
Citera
2017-10-15, 02:45
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Frukosten är det viktigaste målet på dagen säger dom juh. Själv är jag för cool för att äta frukost och har inte dött än iallafall.
Citera
2017-10-15, 02:54
Medlem
Citat:
Man ska absolut tvinga barnen att äta frukost, inte så mycket för att just frukost är så viktigt men för att det är viktigt att skapa fasta rutiner med maten

Vad betyder det ens, fasta rutiner? Att alla skall ha en klocka som Skalman i Bamse och äta som en robot? Tråkiga med moderna samhällen i väst är att allt skall pressas ihop till någon rutin.
Citera
2017-10-15, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenBeirut
Jag kommer från en släkt där det var och är ett ständigt tjat om mat. Ingen av oss är feta konstigt nog. Bordet är fullt på varenda liten träff och man kan äta ihjäl sig inför alla men nog fan kommer det vara någon som inte kan låta bli att svinga upp ett av serveringsfaten, sticka det under näsan och fråga om man inte skall ta lite till. Detta fick mig ganska tidigt att inte sällan tappa aptiten. Min mormor var värst. Hon satt aldrig still under ett besök, vandrade mellan kök och vardagsrum konstant och det spelade ingen roll hur mycket man åt eller hur många olika saker man åt, det var ett konstant frågande om jag inte skulle ta mer.

Barn är tufft. Min övertygelse är att man inte skall tvinga dem men samtidigt inte bara släppa dem utan något på morgonen. Kanske vara mer vaken är svaret. Vill de inte kanske man skall försöka med olika saker under så många dagar som det krävs tills de äter villigt. Själv tyckte jag som barn att bröd på morgonen var för torrt och mäktigt.
Om ett barn inte vill äta kan det beror på att maten inte passar, att de äter för sent kvällen innan, att de inte rör på sig tillräckligt under dagarna eller till och med att de är deppiga. Och flera andra alternativ. Att bara tvinga i dem vad TV-doktorn säger är nyttigt, morsan sa var nyttigt då man själv var liten eller trycka ner mat i halsen av annan lika vag anleding kan få motsatt resultat. Barn är lika mycket individer som vi och ett kanske vill ha gröt på morgonen, ett annat bara en banan.

Hehhe diskuterade detta med min sambo som sa, att vi tar det som det kommer. Kul då min familj likar din mycket och såklart då jag älskade Mormor Currysås så bjöds det på massor. Men min kropp klarade inte detta och jag blev såklart överviktig.
inte grovt men lagomt, men ändå för mycket tack vare min släkts dårskap om mat. Mamma sa alltid att man inte bli fet av mat. Den största lögn jag någonsin hört.

Det kommer bli en fråga för sig " men jag tror inte på frukost fast jag kommer tvinga mina barn,
Citera
2017-10-15, 03:07
Medlem
Citat:
Det kommer bli en fråga för sig " men jag tror inte på frukost fast jag kommer tvinga mina barn,

Gör frukost till en kul grej så blir det inga problem. Var lyhörd med vad de gillar och inte gillar på morgonen. Det kan vara något som de annars gillar, men inte just till sin frukost för att det känns som att de måste tvinga i sig allt av den sorten så tidigt.

Omväxling är inte fel. Värsta rutinen är när det serveras samma jäkla gröt varenda eviga dag. Kommer aldrig förstå den biten med barn som serveras repetition av åttahundra föregående dagar. Som vuxen kan man älska en viss pizza, men nog skulle man spy efter ett tag om man tvingades äta samma sorts pizza hundra dagar i rad. Varför frukost skulle vara annorlunda fattar jag inte.

Och till sist går det att göra det kul. Man kan skippa nattfilmen någon gång, lägga sig tidigare, gå upp en halvtimma tidigare och göra uppfinningsrika upplägg på talriken. Ett barn som inte vill äta sin smörgås på morgonen kan plötslig sluka den nästa dag bara för att dubbelmackan är ett ansikte.
https://i.pinimg.com/736x/85/75/e9/8...unny-faces.jpg
Citera
2017-10-15, 04:41
Medlem
GoranPongs avatar
Har inte ätit frukost på flera år
Citera
2017-10-15, 05:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Webbiana
"Svältläge" är en jävla meme och myt. Inträder inte förrän efter ett par dagar minst och minskar energiförbrukningen med typ 10-15% under några timmar för att sedan gå upp i förbränning igen. Kan vi inte döda denna jäkla myt?

Sedan om frukostens vikt är också en myt. Finns snarare mycket som tyder på att tvärtom gäller, att frukost kan vara skadligt.

På vilket sätt kan frukost vara skadligt? Källa på det, tack :-)
Citera
2017-10-15, 07:10
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:

Citat:
det är viktigt att skapa fasta rutiner med maten

Du är en sån där typisk Aftonbladetläsare som tror på allt skit du läser där va?

Hur i helvete kan det påverka förbränningen? Förbränningen påverkas av hur mycket energi kroppen gör av med. Som jag skrev tidigare i tråden så påverkas vikten av hur mycket du äter och att äta färre gånger per dag gör att man oftast äter mindre totalt sett. Så det är tvärtom så att du troligen lättare går ner i vikt om du inte äter frukost.

Varför är fasta matrutiner viktigt? Det är ytterligare en sån där hälsomyt. Människan har knappast haft fasta matrutiner under evolutionen utan man åt när man var hungrig och när mat fanns att tillgå. Så tvärtom borde det vara dåligt att äta vid en fast tidpunkt oavsett om man är hungrig eller inte. Det naturliga är att äta mycket ibland och att fasta ibland. Oregelbundenhet snarare än regelbundenhet alltså!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in