Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-14, 22:23
  #1
Medlem
pakkaks avatar
Jag är sällan så sugen på mat när jag vaknar så jag brukar leva på vatten och kaffe fram till det är lunchtid. Vad kan detta ha för långtgående konsekvenser? Är det någon annan som gör såhär?
Citera
2017-10-14, 22:27
  #2
Medlem
Zer0Shits avatar
Jag har inte ätit frukost på flera år och jag lever fortfarande.
Citera
2017-10-14, 22:33
  #3
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pakkak
Jag är sällan så sugen på mat när jag vaknar så jag brukar leva på vatten och kaffe fram till det är lunchtid. Vad kan detta ha för långtgående konsekvenser? Är det någon annan som gör såhär?

Jag.

Varför äta om man inte är hungrig? Blir ibland till fram emot 14.00 innan det är "frukost".
Citera
2017-10-14, 22:34
  #4
Medlem
jpettersson1991s avatar
Det är dygnets totala intag som är det viktiga, inget "måste" med frukost överhuvudtaget.
Citera
2017-10-14, 22:35
  #5
Medlem
Det är ju ett sätt att förlänga nattfastan. Om man sedan äter något nyttigt till lunch så lär detta vara en del av en sund livsstil.

I många Asiatiska länder äter man inte heller frukost som vi gör, man äter bara ett vanligt mål mat på morgonen, typ fisk eller soppa eller nått annat.
Citera
2017-10-14, 22:38
  #6
Medlem
NickSonnys avatar
Jag känner en polack som har tagit en shot vodka till frukost de senaste 15 åren. Han lever fortfarande och är lika stark som vi andra...
Citera
2017-10-14, 22:39
  #7
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Det är ju ett sätt att förlänga nattfastan. Om man sedan äter något nyttigt till lunch så lär detta vara en del av en sund livsstil.

I många Asiatiska länder äter man inte heller frukost som vi gör, man äter bara ett vanligt mål mat på morgonen, typ fisk eller soppa eller nått annat.

Det spelar ingen roll vad målet består utav, oavsett om det är fisk eller havregrynsgröt/mackor/flingor du äter på morgonen.
__________________
Senast redigerad av jpettersson1991 2017-10-14 kl. 22:47.
Citera
2017-10-14, 22:41
  #8
Medlem
Loliizhs avatar
Har inte ätit frukost sen jag var 13 år, jag är 25 nu. Jag lever. Det är ofarligt!
Citera
2017-10-14, 22:42
  #9
Medlem
4yoonlys avatar
Kul läsning! Hade det varit 70/80 tal så hade många ögonbryn höjts över att "inte" äta frukost klockan 7.00 typ...

Började min karriär på 70 talet med att äta frukost (det var mer eller mindre livsviktigt på den tiden nästan... som att andas)...
Men insåg på 90 talet att, man kan faktiskt istället äta när man är hungrig...
Äter jag frukost idag, absolut det händer då och då... för att jag vaknar hungrig... kan även hända att jag äter kvällsmat... för att jag är japp hungrig...

Samtidigt kan det vara för att jag aldrig någonsin haft rutiner om dom inte varit påtvingade...

Men kul att höra att jag inte är ensam... någon biafra, anorexia kropp har jag inte, men är inte för fet för ett fuck heller...
Citera
2017-10-14, 22:44
  #10
Medlem
Innan var det mycket snack om att kroppen ställde in sig på svältläge och allt vad det var, men som tidigare sagt i tråden så är det väl nu accepterat hos de flesta att det är det totala energiintaget sett över dygnet som spelar roll, sprid ut det på de mål du trivs med!
Citera
2017-10-14, 22:52
  #11
Medlem
Webbianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easl003
Innan var det mycket snack om att kroppen ställde in sig på svältläge och allt vad det var, men som tidigare sagt i tråden så är det väl nu accepterat hos de flesta att det är det totala energiintaget sett över dygnet som spelar roll, sprid ut det på de mål du trivs med!

"Svältläge" är en jävla meme och myt. Inträder inte förrän efter ett par dagar minst och minskar energiförbrukningen med typ 10-15% under några timmar för att sedan gå upp i förbränning igen. Kan vi inte döda denna jäkla myt?

Sedan om frukostens vikt är också en myt. Finns snarare mycket som tyder på att tvärtom gäller, att frukost kan vara skadligt.
Citera
2017-10-14, 23:30
  #12
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Stor och fet myt att just frukosten skulle vara så förbannat viktig. Obegripligt hur den myten uppstått!

Majoriteten av mänskligheten lider idag av problemet att man äter för mycket. Att fasta så stor del av dagen som möjligt gör givetvis att man äter mindre totalt, vilket är något bra för de flesta utom anorektiker, väldigt gamla människor och lite svältoffer i Afrika. Vilken tid på dagen som du fastar eller äter har däremot knappast någon betydelse.

Slutsats: Du mår troligen bra av att skippa frukosten!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback