2017-10-15, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Nja, dina exempel är inte helt lyckade. Såvitt jag vet ( är inte helt insatt i Linda c) så utspelade inte det på en ubåt med enbart två personer inblandade. Beträffande TQ så ville samtliga inblandade; TQ, hans advokat, polis, åklagare samt expertvittnen att han skulle dömas vilket påverkade bevisning och rättegångar
I liknande trådar när bevisen samlats och det inte syns att nått mer kommer fram brukar, utan undantag, dessa hobbyjurister komma fram och börjar skriva att bevisen inte räcker, det är inte bortom all rimlig tvivel, dödsorsak ej faställd, annat kan inte uteslutas mm mm. Även i detta fall har det blivit så, trots att bevisen är många ch talar i tydlig riktning mot PM.
Citera
2017-10-15, 10:34
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Jag tycker inte man får glömma att Madsen har en förklaringsbörda. Ska han tiga sig igenom förhandlingen? Hur ska han förklara att något/några stick är gjorda ante eller perimortem? Hur ska han förklara att hans overall har rester av muskler, ben och fett (som förhoppningsvis kan DNA bestämmas till KW)?

Han behöver inte uttala sig utan kan vara tyst under resten av utredninge och senare rättegången.

Så har jag uppfattat dansk lagstiftning iaf.
Citera
2017-10-15, 10:38
Medlem
Det är ju glädjande att det faktiskt var svenskar som hittade resterna av KW. Specialtränade polishundar från Lund sniffade sig fram till likdelarna ovan ytan. Helt otroligt enligt min mening, men så funkar det tydligen med hundens extremt goda luktsinne.

https://www.expressen.se/kvallsposten/sa-loste-polishundar-bevisen-mot-madsen/

Något som PM uppenbarligen inte heller kände till.
Citera
2017-10-15, 10:39
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Att Madsen talar mycket i tredje person kan bero på att han växte upp med en åldrig pappa, född på 1800-talet. När min mormor levde talade hennes barn och barnbarn till henne i tredje person!

Vi har levt i en tid där allt förändrats väldigt snabbt. När jag började skolan var det många lärare man inte fick säga du till. Jag minns en lärare på universitetet som tilltalade studenter med, typ: om kandidaten vill något, så kan kandidaten...

Det jag menar i belysning av dina tidigare inlägg, så är detta så ofattbart för det blir för enkelt att förklara detta illdåd med taskig barndom, slag mot huvudet, och allt annat som drabbat Madsen i livet.

Associationen med en såg på Jula, är klockren. Jag tänker på alla banala saker som sågar, knivar, verktyg, buntband, silvertejp, sopsäckar m.m. som jag har i källaren, att det är något helt annat för en mördare än vad det är för oss. Då ryser man, och inser att det finns människor med en sådan obegriplig ondska, som kan göra vem som helst till offer utan någon som helst provokation från brottsoffret.

Ja, visst var det så förr i tiden men inte nu. Att i dag tala om sig själv i tredje person får nog anses som ett ganska rubbat beteende.

Hur menar du att din mormor blev tilltalad i 3e person av sina barn och barnbarn? Kan du ge något exempel? Tack.

Det är ju enbart personen själv som kan tala om sig själv i 3e person? Om du menar att man säger ” fru Madsen, Ers Höghet osv så är det ju detas titel man använder sig av. Det är ju inte de själva som kallar sig Drottningen, Fru Madsen osv.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2017-10-15 kl. 10:43.
Citera
2017-10-15, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Han behöver inte uttala sig utan kan vara tyst under resten av utredninge och senare rättegången.

Visst är det så. Men det är långt till huvudförhandling. Fram till dess är det häktningsförhandlingar som ska se till att han är inlåst och oskadliggjord .
Citera
2017-10-15, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka

Jo, det kommer nog inte komma ett knyst från honom innan polisen ev lägger fram en dödsorsak. Därefter kan han spinna vidare på att det inte var överlagt, så här sa han enl Berlingske:
"Jeg vil bare sige at de ting, der kommer frem her jo altså handler om den sekundære sigtelse i mine øjne. Hvad der er sket med Kim... Jeg har ikke set noget endnu - og jeg tror heller ikke, jeg kommer til det - som beviser, at Kim Wall er død som følge af en overlagt handling. Jeg har set hende dø og en hel del andet.,set hende falde ned..." siger Peter Madsen

Vad 17 menar han med sekundär sigtelse?
Citera
2017-10-15, 10:47
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Att han talar om sig själv i tredje person är ett tecken på att han är störd, men det är efter vad vi fått kännedom om nu.

När han var den uppburne Raket-Madsen, var det bara lite originellt och en skojig del av hans personlighet, där han gör sig märkvärdig. Kunde innan detta illdåd till och med tolkas som självironi.

Visst, vi vet nu i efterhand att han är galen men jag skulle definitivt reagera om jag mötte någon som talade om sig själv i 3e person. Det är väldigt udda och jag skulle inte behöva belägg för att anse att hästarna lämnat stallet.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2017-10-15 kl. 10:52.
Citera
2017-10-15, 10:50
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Fruktansvärt. Jag har också varit med om liknande händelser; Det var på gymmet när två danska unga piger, ungefär samma ålder som Kim , en hade långt rödbrunt hår, snackade högljutt och glatt när de bytte om till träningskläder och jag kunde se Kim i dem. Deras unga kroppar, nakna ben, överkropp, huvud och armar såg jag Kim framför mig och vad Madsen gjorde med henne. Kniven. Sågen. Blodet. Resterna, Huvudet. Mådde illa, blev kall i magen och som du beskriver det, insåg hur ohyggligt det som hänt är, att det bara inte går att ta in, hur mycket man än försöker att förstå.

Försök inte förstå ens. Jag tror att du ska pausa från det här fallet ett tag och kanske läsa om något helt annat. Att stå på ett gym, se unga tjejer och börja tänka så som du gjorde framstår som osunt.
Den där "grumpy" gamla gubben hade visst också upplevt något liknande och även hen borde pausa om hen inte kan gå i butiker utan att få sådana grova associationer. För mig ringer det i alla fall klockor.
Citera
2017-10-15, 10:51
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Jo, det kommer nog inte komma ett knyst från honom innan polisen ev lägger fram en dödsorsak. Därefter kan han spinna vidare på att det inte var överlagt, så här sa han enl Berlingske:
"Jeg vil bare sige at de ting, der kommer frem her jo altså handler om den sekundære sigtelse i mine øjne. Hvad der er sket med Kim... Jeg har ikke set noget endnu - og jeg tror heller ikke, jeg kommer til det - som beviser, at Kim Wall er død som følge af en overlagt handling. Jeg har set hende dø og en hel del andet.,set hende falde ned..." siger Peter Madsen

Vad 17 menar han med sekundär sigtelse?

Han menar att sekundär sigtelse är tex brott mot griftefriden, det som han gjort sig skyldig till efter att hon dött. Inte huvud sigtelsen mord eftersom han hävdar/hävdade att det var en olycka hon dog till följd av. Så tolkar jag det.
Citera
2017-10-15, 10:57
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Mja, jag tycker nog personligen att M*ts A*m-fallet är ett undantag som bekräftar regeln så att säga, det målet var ganska unikt i Sverige så jag tror inte att det går att dra för stora jämförelser med det.

Thomas Quick är ju också unikt så det är likadant där, jämförelserna blir lite väl vidlyftiga enligt mig.

Danskarna är pragmatiska så jag tror de kan skilja agnarna från vetet och se till att madsen blir dömd för mord.

Visst är det så. Men inte för jag tror Peter slipper mord-dom, men innan domen fallit vågar jag inte korka upp.
Citera
2017-10-15, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Nej, jag menar vår EVOLUTION, vårt mindset i förhållande till samhällsutvecklingen, men detta är OT, den enda beröringen i tråden är att PM passar ganska illa in i samhällets normer och krav.

Jag hävdar att han har flera pekare inom autistspektrat, ( ett flertal inlägg tidigare) och förmodligen andra "diagnoser".

Min poäng var att en PM för 2-300 år sedan, skulle varit extremt framgångsrik, men hans lite ursprungliga egenskaper passar inte med dagens krav på individen.

Det är faktiskt min uppfattning också. Det är en sak värd att diskutera nu, med all brottslighet, där vi ser kulturkrocken. En samhällsutveckling som går i rasande fart mot automatisering och gör en massa människor redundanta. Madsen hade som du skriver platsat i tidigare sekel, där det också inte fanns den sorts film och porr som triggade honom mer och mer.

Alla brottslingar i dagens samhälle, till och med analfabeter som flyr för sina liv, har en iPhone. Alla brottslingar vill de ha snabba dyra bilar och klockor, bo fint och äta bra. En ekvation som inte håller. Utvecklade och komplicerade samhällen, och människor som inte har verktygen att klara av det är ett större problem alla politiker och debattörer undviker.

Raket-Madsen är bara toppen på ett isberg som visar det extrema. Raket-Madsen hade en enkel fasad som ickematerialist, medan han pumpade sin omgivning på pengar för sina projekt. En bedragares alla kännetecken, hade denne Madsen!

De filmer som alla dessa mördare alltid brukar ha i sina datorer med porr kan vara en orsak, då de inte kan skillnaden på fantasi och verklighet, på samma sätt som det inte ser skillnaden på mitt och ditt. Det Madsen inte kunde se är avgränsningar mellan honom och andra människor, och att andra människor inte har något med hans fantasier att göra.

Till vardags kallar vi ju personer med Madsens beteende som gränslösa, och det yttrar sig oftast i hur de förhåller sig till andra människors tillgångar och resurser. De kan helt enkelt inte se andra människor och deras integritet. I ett icke demokratiskt samhälle frodas dessa personligheter. Det ser vi på alla nu som åkt till kriget i Syrien för att vara med IS.
Citera
2017-10-15, 11:00
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Nja, dina exempel är inte helt lyckade. Såvitt jag vet ( är inte helt insatt i Linda c) så utspelade inte det på en ubåt med enbart två personer inblandade. Beträffande TQ så ville samtliga inblandade; TQ, hans advokat, polis, åklagare samt expertvittnen att han skulle dömas vilket påverkade bevisning och rättegångar

Det som är intressant att jämföra mellan Linda Cheng-fallet och Raketmadsen är denna: En anledning till att Mats A*m frikändes var att det inte gick att fastställa dödsorsaken på offret. Liket hade legat utomhus ganska länge och man kunde inte konstatera huruvida hon faktiskt mördats eller dött av någon annan orsak (sjukdom, självmord eller något annat). Om rättsläkarna inte kommer till rätta med den faktiska dödsorsaken för Kim Wall hade det i alla fall i Sverige inte varit en självklarhet att Madsen skulle dömas för mord (eller dråp). I fallet med Linda Cheng blånekade A*m, och kom undan med det. I Madsen fall kan man i rätten resonera såhär (avseende rimligt tvivel): Vad är sannolikheten att Kim Wall plötsligt dör av en olycka, och att Madsen då PLÖTSLIGT väcker sin sexualsadism till liv, och utdelar 14 knivstick i och runt könsdelarna och sedan styckar kroppen. Det där tror jag Madsen kommer att få VÄLDIGT svårt att prata bort, eller neka sig bort ifrån. Nu känner jag inte till beviskraven i Danmark, så det blir ju lite av ett hypotetiskt resonemang, men ändå.

Ett fall som är intressant att jämföra med är Marina Johansson. Där var dödsorsaken på offret känd, men man kunde inte koppla teknisk bevisning till GM (DNA, fingeravtryck eller annat). Skälet till att GM dömdes var: Marinas blod hittat i hennes säng, en 9mm kula hittad i en vägg i sovrummet, liket hittades inbäddad i en bäddmadrass som tillhörde Marinas säng. Rätten tog också hänsyn till att GM stod i beroendeställning till offret rent ekonomiskt, och att motivet var svartsjuka.

Ett annat intressant fall är mordet på Hassan ElZein i Malmö. Den kroppen har aldrig återträffats, men en stor del av offrets blod hittades i GMs bil, kulfragment är hittade i GMs bil, samt GMs fingeravtryck på en pärm avsatte med offrets blod. Det intressanta här är att en likhund markerade i GMs bil, men trots detta dömdes han endast för vållande till annans död och inte mord eller dråp. Här är återigen skillnaden mot Madsen att GM hade en relation till offret och stod i en beroendeställning till honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in