2017-10-15, 01:06
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Trams. Hon hade inte hugg i bröstet när hon klev ombord på ubåten, och får man inte hjälp dör man av det.

Ja trams för den som inte inser hur det juridiska fungerar kanske, men kan man inte bevisa att sticken satt innan hon avled är det godnatt på den fronten. Men du verkar ju ha en massa upplysningar till rättsmedicinska i Copenhagen. Nu är inte jag så där intresserad av troligt eller kanske eller om, kan vill, tycker utan intresset för min del är ren fakta.
Citera
2017-10-15, 01:07
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vi får väl se vem det är som befinner sig i en "fake-world".

Vi tror nog de flesta här att Peter kommer dömas för mord, brott mot griftefriden och lite ditt och datt, men vägen dit är varken självklar eller enkel. Se fallet Mats Alm.
Citera
2017-10-15, 01:11
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Trams. Hon hade inte hugg i bröstet när hon klev ombord på ubåten, och får man inte hjälp dör man av det.
Det återstår att se vilken typ av "hugg" det är fråga om; djup, osv (och om/hur upphittad kniv, alt. andra verktyg på u-båten, passar in). Sedan är det alltid svårt att avgöra exakt tid för olika skador. Ett par timmars marginal är - i bästa fall - alls inte ovanligt (dvs ungefärligen PM:s tupplurstid). Här tillkommer dessutom försvårande omständigheter i form av att torson hanterats, försetts med tyngder och oemballerad en längre tid befunnit sig i vatten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Med andra ord, vårt intellekt har utvecklats snabbare än vår fysik. För vi dör om det tar tvärstopp i 70 km/t, vi är inte anpassade till det samhälle vi skapat, men det är en helt annan diskussion. Det kan finnas beröringspunkter med madden. Men det är knappast något han kan hävda till sitt försvar, att allt började med en injektion i apor. Hur som, är det vetenskapligt belagt att vi, människor, kom till, medelst tvärs. Har tagit några whiskey, men jag vet vad jag snackar om, tvivla aldrig på det. Godnatt.

Nej, jag menar vår EVOLUTION, vårt mindset i förhållande till samhällsutvecklingen, men detta är OT, den enda beröringen i tråden är att PM passar ganska illa in i samhällets normer och krav.

Jag hävdar att han har flera pekare inom autistspektrat, ( ett flertal inlägg tidigare) och förmodligen andra "diagnoser".

Min poäng var att en PM för 2-300 år sedan, skulle varit extremt framgångsrik, men hans lite ursprungliga egenskaper passar inte med dagens krav på individen.
Citera
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Det finns många som dör av egen maskin (olycka) , sjukdom eller fysisk defekt (typ hjärtfel som inte upptäckts). Att hon hade knivhugg i bröstet men det verkar ännu oklart om hon fått dem medan hon levde eller efter hon avlidit. Det är väl det de håller på att försöka analysera innan de väcker åtal.
Citera
2017-10-15, 01:18
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferdinand666
VAD i en ubåt skulle han behöva såga i av trä ? Har du varit i en ubåt ?
Möjligen kan brits och ev durk vara i trä men ALLT annat är i metall/stål.

Tror du han skulle såga och snickra ihop en flotte eller Friggebod ? En kista till KW ?

Andra former av sågar JA - t ex bågfil är fullt rimlig att ta med. Fogsvans -nej.
Men du får tro vad du vill.
Brits och durk... kanske finns mer? - Det är ju ett hemmabygge. - Eftersom PM hängt tillbaka fogsvansen ansåg han väl behovet normalt sett vara litet.

Ja, jag har varit ombord på flera u-båtar - dock ej PM:s.
Citera
2017-10-15, 01:25
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
PM har redan gett ett skäl till att använda en fogsvans på u-båten: det rörde något med rampen för den raket som planerade fyras av. - Men sedan sade han sig ha hängt tillbaka sågen på sin plats i hangaren.
Citat:
VAD i en ubåt skulle han behöva såga i av trä ? Har du varit i en ubåt ?
Möjligen kan brits och ev durk vara i trä men ALLT annat är i metall/stål.
Citat:
Nu undrar man ju vad det finns för anledning att just ha en fogsvans (träsåg) på en ubåt ?
Jag kan inte komma på en enda. Så den är väl medtagen enkom för att såga Svenska.

Just i det här specifika fallet har Peter Madsen förklarat varför han hämtade sågen den dagen:

Citat:
- Politiet fortalte, at vidnet beskrev saven som en almindelig fukssvans med et gult eller orange håndtag. Peter Madsen har selv forklaret, at han var på vej ned i ubåden med en sav, fordi han skulle bygge en form for plateau nede i ubåden. Ifølge Peter Madsen endte saven efterfølgende tilbage på værkstedet.

http://nyheder.tv2.dk/krimi/2017-10-12-sav-fundet-i-koege-bugt-i-forbindelse-med-ubaadssagen

Förklaringen i sig är rimlig, men är nog en lögn dock.
Citera
2017-10-15, 01:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Jag tror nog att Polisen är väldigt intresserade av att lära känna båda huvudpersonerna i detta drama, framförallt dubbelnaturen Madsen. Du kanske tycker att det räcker med skitpratet om Madsen.
För allmänt skitprat är ju sanningen eller hur? Jag tror faktiskt att polisen jobbar med djupare analyser av misstänkta.
Om de skulle göra en stereotyp av mördaren alltid, hur många mord blir då lösta?
Människor har olika infallsvinklar. Du har ditt öga-för-öga och tand för tand.
Det är ok. Men om man avrättar honom direkt utan att ta sig en närmare titt på mördaren.
Så kanske man missar en massa andra brott.
Det har förvånat mig här på FB att så få (som säger sig vara intresserade av det här fallet) inte brytt sig om att ta reda på vem Madsen är. Jag har läst på. Det gjorde jag fram till 5/9 (varenda video på Youtube,intervju samt det som finns av Djursings biografi.) innan jag började skriva här. Men et är ok att tycka olika,samt att ha olika åsikt.
PS: Vad tror du polisen använder en Gärningsmannaprofil till?
Tips. Du kanske skulle försöka bilda dig en egen uppfattning om mördaren och inte bara lyssna på allmänt skitprat om honom? Här på FB har jag hört 2 varianter (sagor) och båda har varit 100% oriktiga, ej byggda på kända fakta.

Tomma plåtburkar skramlar mest!
Senast redigerad av Grumpyoldfart 2017-10-15 kl. 01:29.
Citera
2017-10-15, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Just i det här specifika fallet har Peter Madsen förklarat varför han hämtade sågen den dagen:

Förklaringen i sig är rimlig, men är nog en lögn dock.

Det är klar det är en lögn-som allt annat.

Byggnation och allehanda underhåll sköts INTE under gång eller dyk. Inte en chans, det gör man bara inte. Inte ens en Dansk.
Han skulle ju dessutom få finbesök av en Svenska. Bygga "plattform/platå" jo tjena.
Citera
2017-10-15, 01:43
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Tycker fortfarande det är konstigt att Möller säger att "separeringen av de två delarna kan ge oss en anledning till dödsorsaken" i stället för att säga att "separeringen kan vara dödsorsaken" som skulle vara ett naturligare sätt att uttrycka det hela. Eller är jag för ordnitisk nu.
Dessutom är det väl väldigt konstigt att han i så fall går ut med dessa hemska spekulationer såhär innan undersökningen är klar, eller?

Angående du skrev : "Eller är jag för ordnitisk nu" så vill jag mena, Ja.

Angående du skrev : "Dessutom är det väl väldigt konstigt att han i så fall går ut med dessa hemska spekulationer såhär innan undersökningen är klar, eller?"

Ja det kan du ha rätt i, men...jag är 99,99% säker på att Møller framförde dessa upplysningar därför att han har en helt specifik avsikt med det och altså inte delade med sig denna info för åhörarnas skull.
Som utgångspunkt kan man altid räkna med att polisen enbart delar med sig info som på ena eller andra sättet kan gynna deras utredning.
Citera
2017-10-15, 01:43
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Byggnation och allehanda underhåll sköts INTE under gång eller dyk. Inte en chans, det gör man bara inte. Inte ens en Dansk.

Det gjorde han ju inte heller, enligt hans "officiella" story. Han hämtade sågen, gick till ubåten, sågade och gick och lämnade tillbaka sågen sedan.

Nautilus var i hamn hela tiden, antar jag. "Officiellt" alltså.
Citera
2017-10-15, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det finns många som dör av egen maskin (olycka) , sjukdom eller fysisk defekt (typ hjärtfel som inte upptäckts). Att hon hade knivhugg i bröstet men det verkar ännu oklart om hon fått dem medan hon levde eller efter hon avlidit. Det är väl det de håller på att försöka analysera innan de väcker åtal.
Givetvis är det viktigt med bevisning. I detta fallet är dock indicierna så besvärande att det mer än dödsorsaksbevisning handlar om själva åtalet; att länka indicierna till ett presumtivt gärningsförlopp.

Det som är känt är att KW styckats. KW har senast setts i livet av PM, eller vem annars? PM har gjort utsagor som inte stämmer med tillkommen bevisning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in