Citat:
Ursprungligen postat av
J39
Minst 25%. Jag skulle säga att dom redan har det och +30% nästa år. Men om det forsätter så här att SD inte gör nått osv så tror jag på 27-29% men jag tror att dom kommer göra bra av sig 2018 och mer folk kommer "vakna" upp så med det tror jag +30%.
Nej, SD kommer att ha mycket svårare att öka än vad de haft tidigare. Partiets kärnväljare är dess bästa valarbetare och vi är missnöjda. Det kanske var på kort sikt strategiskt att lägga sig nära M och att normalisera sig för att få M-röster men på sikt var det uselt:
Jag har i mer än 5 års tid på fikaraster på jobbet och alla möjliga sociala sammanhang påpekat och undervisat i hur skadlig Sveriges migrationspolitik är. Jag vet att jag i alla fall fått 10-20 personer att förstå hur det ligger till och de flesta av dessa sympatiserar nu med SD (om de inte vänt ryggen nu). Tidigare var de totalt hjärntvättade. Men ofta har det varit obehagligt för mig och direkt socialt omöjligt. Jag tror många här känner igen sig.
Men nu har jag lagt av. I nya sociala sammanhang håller jag käften. Jag vill inte betala det sociala priset för att propagera för det minst dåliga av åttaklöverpartierna. Förut gjorde jag det av nödvändighet och för att stödja det som var sant och rätt.
Nej, jag fortsätter rösta SD därför att det är minst dåligt, precis som JÅ räknat med, men jag håller klaffen om det.
Politiker överskattar i allmänhet deras egen förmåga att rekrytera väljare. Jag gissar att de flesta, oavsett partitillhörighet, väljer parti efter diskussioner med vänner, familj och arbetskamrater, som är insatta i politik.