2017-10-14, 09:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hönan
www.bt.dk krimi.
Eller så kan du fråga Grumpyoldfart. Hen är mycket noga med fakta.
Hen kanske har sparat länken.
Annars finns det mycket info om detta exakt vad vittnet sa, på ca sidan 1 700 och framåt ungefär.

http://nyheder.tv2.dk/krimi/2017-09-05-faa-overblikket-det-fremlagde-anklageren-i-ubaadssag-tirsdag
Et andet vidne har angiveligt set Peter Madsen gå mod ubåden med en fukssvans med orange håndtag.
Citera
2017-10-14, 10:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hönan
Pharafilier är inte generellt sett som en mental avvikelse. Anser du tex att homofili är en "mental avvikelse"?
Jag kanske uttrycker mig otydligt. Det är jag i så fall ledsen för. Men de flesta Pharafilier är inte sjukliga. Dessutom är de rätt så vanliga på ett harmlöst sätt.
Tyvärr finns det också väldigt farliga samt skadliga och osunda Pharafilier.

Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta. Rekommenderar att man läser artikeln på wiki istället.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Parafili
Citera
2017-10-14, 10:20
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Jag också, men blir de offentliga, RPU'n och FU'n?
Nej, delar av den möjligtvis till dansk media. Men den k a n ju läcka...
Citera
2017-10-14, 10:24
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokatt
Finns det bilder på den styckade kroppen?

Ugh. Den som är intresserad av att se sådana blider bör, enligt mig, vara gravt störd. Varför skulle någon, om det inte rör sig om ens proffession, vilja se sådana groteska bilder?

Man blir mörkrädd av att det cirkulerar så många störda människor som det gör i vårt samhälle!

Nä, inga bilder för oss som moshes säger. Jag håller fullständigt med.
Citera
2017-10-14, 10:26
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mod3styblais3
Han stoppar ner handen i fickan precis innan han försvinner bakom båten också. Hoppas polisen letat där...

Nej, det gör han inte enligt mig eller det menar jag att man inte säkert kan säga. Det ser mer ut som om han böjer sig framåt och hans arm/hand är påväg mot det lösa skosnöret.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2017-10-14 kl. 10:50.
Citera
2017-10-14, 10:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Ja

Jag och väldigt många som följt det här fallet är övertygade om att det är en av dom få slutsatserna som det finns många av..

Det förklarar också varför armarna inte dykt upp. Förmodligen finns det rejält med avvärjningsskador på armarna innan mördaren fick in en avslutande sågträff mot halsen.

Nu återstår att knyta sågen till enbart PM (om det inte finns annan DNA på den) och att hitta armarna.

Det finns alltså en kniv tillgänglig här, och en fogsvans, och du/ni tror att han högg/snittade henne med sågen?

Bara för att flera stycken tror på samma dumheter innebär inte att det är korrekt.
Argumentum ad populum

Armarna är nog med största sannolikhet fulla med avvärjningsskador, från kniven dock, inte sågen.
Citera
2017-10-14, 10:34
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Krona
Finns det någon källa på att han har sänkt en ubåt tidigare ?
I så fall är det väl dags att undersöka den också.
Verkar inte vara aktuellt i nuläget men visst har du en poäng där
http://www.skd.se/2017/08/31/har-dykt-pa-madsens-forsta-sankta-ubat/
Citera
2017-10-14, 10:40
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
I det styckmord som refererades till i artikeln hittades vävnadsrester på sågen.

Med tanke på att vävnadsrester hittats i blixtlåset på PMs overall, skrev jag KAN hittas på aktuell såg.

Jag tyckte jag var tydligt.

Jag har länge undrat var ni hittat info om att det var i hans blixtlås? Detta är inte enbart riktat till dig men eftersom du skriver om det nu så citerar jag dig.

Finns det en källa på det med blixtlåset?

Jag trodde bara att det var ett område på ryggen på Pitten Madsens overall som de analyserat och hittat blod, vävnad och knogler/ben rester?
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2017-10-14 kl. 10:51.
Citera
2017-10-14, 10:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Vad är ändringsfrekvensen i Danmark i så fall. I Sverige så ändras ungefär 6-7 procent av tingsrättsdomarna av hovrätten

Nej det stämmer inte att ändringsfrekvensen är endast 6-7 % istället skall du plussa på minst 30 % så är du närmare sanningen i svensk ändringsfrekvens i brottmål. Plockar du med de fall som går till resning i HD så blir ändringen högre.

I Danmark kan "HD" inte ändra på skuldfrågan endast påföljden.

Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ang torson och vad som sades.
Här är presskonferensen https://www.youtube.com/watch?v=m9HrnFmzj0c
Möller säger att det var en mycket, mycket lång och komplicerad obduktion som faktiskt höll på fr kl 10 till 2 "någonting" (begriper ej danskan där). Så nog hade de koll som du säger.

Klart Möller hade koll. Detta att preliminärt obduktionsprotokoll ses som vagt av de flesta är okunnighet och att person blir vilseledda av svenska åklagare som "vägrar" uttala sig i press gällande dödsorsak och anledningen till att dom inte vill uttala sig är att dom bara har ett preliminärt utlåtande, åklagaren förminskar alltså det preliminära för att slippa uttala sig. Självklart vet åklagaren att det preliminära är så gott som 100%-igt.

Själv anser jag att det preliminära är det mest "rena" då det får ses som ett oskrivet blad och är faktabaserat. Ju längre in i en utredning polis, åklagare kommer desto mer inriktade blir frågorna till rättsläkare, utgår från polisens trodda händelseförlopp. Såklart blir frågorna färgade och det är ju bara polis och åklagare som har tillgång till rättsläkaren från början till slut, försvaret får snällt vänta tills huvudförhandlingen.
Citera
2017-10-14, 11:05
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Narcissism malignant är narcissm med psykopati.
Personer med denna form som dessutom vanvårdas som barn utvecklar ofta även sexuell sadism.
Jag har läst en hel del studier på området, samt metastudier som sammanfattar kunskapsläget. Min uppfattning är att den äldre forskningen i stor grad menar att psykopati är socialt betingat, medan i stort sett all sentida forskning konkluderar med att det handlar om en genetisk anomali. Personer som vanvårdas som barn och utvecklar sexuell sadism, gör alltså det eftersom de har en allvarlig variant av psykopati, inte eftersom de vanvårdades. Och de vanvårdades eftersom deras föräldrar hade samma genetiska fel som barnet sedan ärvt.
Det är hemskt svårt att utreda vad som är kausala samband och vad som är korrelationer, eftersom det helt enkelt inte finns tillräckligt många tvillingpar med allvarliga fall av psykopati som separerats vid födseln och sedan utvecklar sexuell sadism.

Min uppfattning är iallafall att den sociala uppväxtmiljön tillskrivs mindre och mindre av ”skulden” för att somliga individer utvecklar psykopati med sadistiska böjelser. Man menar dock att uppväxtmiljön kan göra psykopater lite mindre horribla, men modern forskning visar att föräldrarna har betydligt mindre ansvar för hur psykopatin utvecklar sig än vad man tidigare menat. För att markera detta har man också bytt namn på avvikelsen från sociopati till psykopati.
Citera
2017-10-14, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nej, det gör han inte enligt mig eller det menar jag att man inte säkert kan säga. Det ser mer ut som om han böjer sig framåt och hans arm/hand är påväg mot det lösa skosnöret.
Man kan ana att han har något i höger ficka på overallen. Ja skosnöret på höger fot dinglar när han stegar upp på bryggan. Skosnöret kan va arrangerat för att få möjligt att avyttra något som han inte kunde göra från fritidsbåten. Min och några andras tanke.
Citera
2017-10-14, 11:09
Medlem
ztellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Det finns alltså en kniv tillgänglig här, och en fogsvans, och du/ni tror att han högg/snittade henne med sågen?

Bara för att flera stycken tror på samma dumheter innebär inte att det är korrekt.
Argumentum ad populum

Armarna är nog med största sannolikhet fulla med avvärjningsskador, från kniven dock, inte sågen.
Är strypning avfärdad som dödsorsak?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in