Citat:
Ursprungligen postat av
Moosky
Senaste livstidsdomar i Danmark.
https://www.tv2lorry.dk/artikel/oversigt-de-vaerste-mordere-med-livstidsdomme
Så vad krävs för livstids fängelse i Danmark. Här är dom senaste utdömda livstidsstraffen.
Lite som Sverige att livstid ges till de mest grövsta fallen, och dubbelmord blir obligatoriskt livstids fängelse. Mord och mordförsök är ännu ett fall som finns med och mord samt grov smuggling av hasch.
Likaså lär det handla om hur plågat ett offer varit, så som kidnappad, våldtagen flera gånger och till slut kvävd till döds. Mordbrand är alltid höga straff vilket vi även kan se i Sverige. Mord och sen elda eller mord genom brand ger också livstid.
Så för att fälla Peter Madsen till livstid för mord på KW lär man behöva ett fullständigt händelseförlopp och en dödsorsak.
Det ska också framgå att det handlar om ett längre ångestfyllt och utdraget plågsamt tillstånd.
Precis som Sveriges domstolar ändras domsluten ofta av högre dansk domstol. Och uppsåt vilket är en viktig del i den juridiska processen.
Ändringsfrekvensen i Danmark är inte att jämföra med Sverige, speciellt inte i jurymål. Därtill skall man också veta att både jury o nämdemän plockas bort vid juridiskt komplicerade fall då man anser att "lekmannadomare" inte besitter kunskapen i det svåraste fallen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
Du försöker nu vinna billiga poäng i en debatt. Det köper inte jag. Vi kan ha olika uppfattningar, men jag har inte fel i min bedömning.
Madsen är mycket händig när det kommer till att hantera olika material. Om han koncentrerar sig på att tillverka vapen i fängelset så menar jag stick och knivvapen, då det verkar vara hans grej, när han mördar. Allt som finns kan slipas till farliga vapen, om de är det Madsen kommer vilja göra. Jag tror också att Madsen är mycket stark efter att ha byggt, svetsat och släpat för sina byggen av olika farkoster.
Madsen är en fara för alla andra fångar och personal, just för att han lätt blir arg, är långsint, har inbillade och verkliga fiender och har inga betänkligheter när de kommer till att skada eller döda andra människor.
Jag tror att han får samma sorts förvaring som Breivik. En isolering som till och med kallats i norsk domstol för brott av hans mänskliga rättigheter. Men det finns inga andra möjligheter.
Madsen har själv önskat att sitta på isolering, du överdriver sjukt mycket.
Citat:
Ursprungligen postat av
letsdoit
Presskonferensen där man uttalade sig om ev. punktering ska nog ses mot bakgrund av att torson då bara hunnit undersökas mycket preliminärt. Man kanske i det läget kunnat konstatera ett 20-tal stick och inte hunnit tolka alla. Obduktionsresultatet var ju sedan vid häktningsförhandlingen inte något som redovisade fullt ut. – Ja, han ser både skuldmedveten och omtumlad ut när han snubblar i land (den ögonlins som hittades i u-båten bör vara hans, och det kan inte uteslutas att KW gav honom mer intelligent motstånd än han räknat med. Under antagandet att hon på ett rel. tidigt stadium förstått att hon inte skulle komma levande från hans u-båtsfälla bör hennes enda tanke ha varit att se till så att PM åkte fast).
Ja, med syftet att KW aldrig skulle kunna återfinnas har han lagt ned tid och möda; hans lögner har dock varit genomskinliga och oövertänkta, och därmed också kunnat vederläggas.Ja, det är som sagt en bit kvar, men den historien är jag övertygad om att KW kommer att kunna berätta på ett sätt så att inga tveksamheter återstår.
När presskonferensen ägde rum hade rättsläkare haft tillgång till torson nära på två dygn. Att Möller uttalar sig på ett enligt dig mycket preliminärt underlag är bara hittepå. En utvidgad undersökning tar allt från några timmar till ett dygn att utföra- Denna torson undersöktes noggrannt på ca 12 timmar.
Självklart ser en rättsläkare skillnad på var sticken utdelas det som skiljer ett preliminärt resultat från ett slutgiltigt är analyssvar som kan dröja lite längre att få dikterade i det slutgiltiga men likobduktionen skiljer sig sällan och aldrig, det är endast brist i din "tolkning" att så skulle vara fallat.