2017-10-14, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Jo något hade han för dig. När jag tänker på hanteringen av mobilerna drar jag mig till minnes att media rapporterat om grabbarna på fritidsbåten som 'räddade' PM talar om att PM ville vara ensam en stund. Frågan är, fick han det? Och vad skulle han med denna egentid, han hade ju varit ensam de senaste timmarna. Då kan man undra om mobiltelefonerna hanterades, att minneskort togs ut, kort svaldes eller stoppades upp i häcken som någon skrivit tidigare eller lades lösa i fickan som han senare smulade undan på bryggan. Kanske kunde han inte få tillfälle att dumpa de kortläsare mobilerna under sin egentid så det var de han dumpade efter han gått i land på bryggan.

Är det kanske möjligt att han filmat övergreppet sen laddat upp det på nätet på något skumt sätt och sen dumpat, raderat filmen? Det finns nog många pervon på nätet som sitter och runkar till både, mord, våldtäkt, tortyr etc... Nu vet jag inte mycket om hur sånt fungerar, men OM han filmat och snuten får tag i det då lär han ju vara superkörd garanterad inlåsning länge (om han redan inte är det)
Citera
2017-10-14, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Om det skett på svenskt vatten hade ubåten fortfarande inte varit bärgad och PM hade varit på fri fot.

Ja, Johanna Möller-fallet är väl ett tydligt exempel hur der slarvas inom svensk polis, och att ingen utredning gjordes vid det första mordet och att det därför skedde 1 mord till.
Samma sak med Anders Eklund, och med mordbrännaren Zoran Radovanovic osv...
Senast redigerad av lindome 2017-10-14 kl. 08:32.
Citera
2017-10-14, 08:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Senaste livstidsdomar i Danmark.

https://www.tv2lorry.dk/artikel/oversigt-de-vaerste-mordere-med-livstidsdomme

Så vad krävs för livstids fängelse i Danmark. Här är dom senaste utdömda livstidsstraffen.
Lite som Sverige att livstid ges till de mest grövsta fallen, och dubbelmord blir obligatoriskt livstids fängelse. Mord och mordförsök är ännu ett fall som finns med och mord samt grov smuggling av hasch.
Likaså lär det handla om hur plågat ett offer varit, så som kidnappad, våldtagen flera gånger och till slut kvävd till döds. Mordbrand är alltid höga straff vilket vi även kan se i Sverige. Mord och sen elda eller mord genom brand ger också livstid.

Så för att fälla Peter Madsen till livstid för mord på KW lär man behöva ett fullständigt händelseförlopp och en dödsorsak.
Det ska också framgå att det handlar om ett längre ångestfyllt och utdraget plågsamt tillstånd.
Precis som Sveriges domstolar ändras domsluten ofta av högre dansk domstol. Och uppsåt vilket är en viktig del i den juridiska processen.

Ändringsfrekvensen i Danmark är inte att jämföra med Sverige, speciellt inte i jurymål. Därtill skall man också veta att både jury o nämdemän plockas bort vid juridiskt komplicerade fall då man anser att "lekmannadomare" inte besitter kunskapen i det svåraste fallen.

Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du försöker nu vinna billiga poäng i en debatt. Det köper inte jag. Vi kan ha olika uppfattningar, men jag har inte fel i min bedömning.

Madsen är mycket händig när det kommer till att hantera olika material. Om han koncentrerar sig på att tillverka vapen i fängelset så menar jag stick och knivvapen, då det verkar vara hans grej, när han mördar. Allt som finns kan slipas till farliga vapen, om de är det Madsen kommer vilja göra. Jag tror också att Madsen är mycket stark efter att ha byggt, svetsat och släpat för sina byggen av olika farkoster.

Madsen är en fara för alla andra fångar och personal, just för att han lätt blir arg, är långsint, har inbillade och verkliga fiender och har inga betänkligheter när de kommer till att skada eller döda andra människor.

Jag tror att han får samma sorts förvaring som Breivik. En isolering som till och med kallats i norsk domstol för brott av hans mänskliga rättigheter. Men det finns inga andra möjligheter.

Madsen har själv önskat att sitta på isolering, du överdriver sjukt mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Presskonferensen där man uttalade sig om ev. punktering ska nog ses mot bakgrund av att torson då bara hunnit undersökas mycket preliminärt. Man kanske i det läget kunnat konstatera ett 20-tal stick och inte hunnit tolka alla. Obduktionsresultatet var ju sedan vid häktningsförhandlingen inte något som redovisade fullt ut. – Ja, han ser både skuldmedveten och omtumlad ut när han snubblar i land (den ögonlins som hittades i u-båten bör vara hans, och det kan inte uteslutas att KW gav honom mer intelligent motstånd än han räknat med. Under antagandet att hon på ett rel. tidigt stadium förstått att hon inte skulle komma levande från hans u-båtsfälla bör hennes enda tanke ha varit att se till så att PM åkte fast).

Ja, med syftet att KW aldrig skulle kunna återfinnas har han lagt ned tid och möda; hans lögner har dock varit genomskinliga och oövertänkta, och därmed också kunnat vederläggas.Ja, det är som sagt en bit kvar, men den historien är jag övertygad om att KW kommer att kunna berätta på ett sätt så att inga tveksamheter återstår.

När presskonferensen ägde rum hade rättsläkare haft tillgång till torson nära på två dygn. Att Möller uttalar sig på ett enligt dig mycket preliminärt underlag är bara hittepå. En utvidgad undersökning tar allt från några timmar till ett dygn att utföra- Denna torson undersöktes noggrannt på ca 12 timmar.

Självklart ser en rättsläkare skillnad på var sticken utdelas det som skiljer ett preliminärt resultat från ett slutgiltigt är analyssvar som kan dröja lite längre att få dikterade i det slutgiltiga men likobduktionen skiljer sig sällan och aldrig, det är endast brist i din "tolkning" att så skulle vara fallat.
Citera
2017-10-14, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jo, trots att ubåtsföreningen juridiskt ägde Nautilus stod dom inte längre ut, dom blev inte av med PM, att dom beslöt enhälligt att dra tillbaka Nautilus till PM.

Det är något grundläggande fel med PM...... Helt klart. Nyfiken på att se resultatet av psykundersökningen. Efter årsskiftet någon gång.

Jag också, men blir de offentliga, RPU'n och FU'n?
Senast redigerad av Whyback 2017-10-14 kl. 09:14.
Citera
2017-10-14, 09:02
Medlem
gubbroras avatar
Det är många som uttalar sitt beundran för den danska polisen i motsatts till den svenska. Jag har lite svårt att se vad det är som är så beundransvärt med deras insats. Två personer åker ut med en ubåt som "försvinner" och det utlöses ett sjölarm. Plötsligt dyker u-båten upp men nu endast med en person.
Båten sjunker helt plötsligt. Det krävs knappast någon Sherlock Holmes för att se det misstänkta i det.

Sedan har polisen tur när torson plötsligt flyter upp och hittas. Då blir allt betydligt mer konkret. Det jag däremot tycker förtjänar beundran är arbetet med att hitta kroppsdelarna, där har samarbetet mellan Sverige och Danmark fungerat utmärkt. Om polisen förtjänar beröm återstår att se och vi får vänta tills rättegången är klar och förundersökningen eventuellt blir offentlig.
Citera
2017-10-14, 09:05
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Det är väl klart- polis och obducenter dokumenterar så klart.

Men ingenting sådant bör nå ut till allmänheten.

Om fotona används vid rättegången för att förklara bevisning, så ska endast de berörda vara närvarande.
Det är ingen skillnad i Danmark och här- kantänka.
Allmänheten mår mycket bättre av att inte få se. VI kan nog ändå ana oss till tankemässigt - om vi så vill.
Så inga foton för oss.
BEEERRRRHHHH!!!! Fel svar! Det heter rättsläkare.
Senast redigerad av Herr Lindholm 2017-10-14 kl. 09:09.
Citera
2017-10-14, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Det är många som uttalar sitt beundran för den danska polisen i motsatts till den svenska. Jag har lite svårt att se vad det är som är så beundransvärt med deras insats. Två personer åker ut med en ubåt som "försvinner" och det utlöses ett sjölarm. Plötsligt dyker u-båten upp men nu endast med en person.
Båten sjunker helt plötsligt. Det krävs knappast någon Sherlock Holmes för att se det misstänkta i det.

Sedan har polisen tur när torson plötsligt flyter upp och hittas. Då blir allt betydligt mer konkret. Det jag däremot tycker förtjänar beundran är arbetet med att hitta kroppsdelarna, där har samarbetet mellan Sverige och Danmark fungerat utmärkt. Om polisen förtjänar beröm återstår att se och vi får vänta tills rättegången är klar och förundersökningen eventuellt blir offentlig.
Naiva som svenskarna är så hade de trott på Madsens förklaring om att han redan satt henne iland så polisen i Sverige hade inte tagit honom i förvar direkt utan låtit honom åka hem. Inte heller hade det gått så fort att få upp ubåten utan det skulle först ha stötts och blött huruvida den skulle bärgas eller inte. Så småningom hade det väl gått upp ett liljeholmens även för svensk polis men då hade mycket spår och tid varit förlorad.
Citera
2017-10-14, 09:21
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Ändringsfrekvensen i Danmark är inte att jämföra med Sverige, speciellt inte i jurymål. Därtill skall man också veta att både jury o nämdemän plockas bort vid juridiskt komplicerade fall då man anser att "lekmannadomare" inte besitter kunskapen i det svåraste fallen.

Vad är ändringsfrekvensen i Danmark i så fall. I Sverige så ändras ungefär 6-7 procent av tingsrättsdomarna av hovrätten
Citera
2017-10-14, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proximac

Madsen har själv önskat att sitta på isolering, du överdriver sjukt mycket.

När presskonferensen ägde rum hade rättsläkare haft tillgång till torson nära på två dygn. Att Möller uttalar sig på ett enligt dig mycket preliminärt underlag är bara hittepå. En utvidgad undersökning tar allt från några timmar till ett dygn att utföra- Denna torson undersöktes noggrannt på ca 12 timmar.

Självklart ser en rättsläkare skillnad på var sticken utdelas det som skiljer ett preliminärt resultat från ett slutgiltigt är analyssvar som kan dröja lite längre att få dikterade i det slutgiltiga men likobduktionen skiljer sig sällan och aldrig, det är endast brist i din "tolkning" att så skulle vara fallat.
Ang torson och vad som sades.
Här är presskonferensen https://www.youtube.com/watch?v=m9HrnFmzj0c
Möller säger att det var en mycket, mycket lång och komplicerad obduktion som faktiskt höll på fr kl 10 till 2 "någonting" (begriper ej danskan där). Så nog hade de koll som du säger.
Citera
2017-10-14, 09:25
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Naiva som svenskarna är så hade de trott på Madsens förklaring om att han redan satt henne iland så polisen i Sverige hade inte tagit honom i förvar direkt utan låtit honom åka hem. Inte heller hade det gått så fort att få upp ubåten utan det skulle först ha stötts och blött huruvida den skulle bärgas eller inte. Så småningom hade det väl gått upp ett liljeholmens även för svensk polis men då hade mycket spår och tid varit förlorad.

Du menar ungefär som polisen arbetade i Lisa Holm fallet där flashback slödder pekade ut alla möjliga oskyldiga. Din beundran baseras uppenbarligen enbart på din inskränkthet.
Citera
2017-10-14, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Du menar ungefär som polisen arbetade i Lisa Holm fallet där flashback slödder pekade ut alla möjliga oskyldiga. Din beundran baseras uppenbarligen enbart på din inskränkthet.
Tvärtom så har jag förmågan att se saker för vad det är och svensk polis är allt som oftast ett steg efter och det troligen på grund av den dåliga ledningen och svensk byråkrati.
Citera
2017-10-14, 09:37
Medlem
mod3styblais3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det där tog lite för lång tid.. Han gjorde sig nog av med, alternativt gömde något där. Förslagsvis mobilen eller minneskort.

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch% 3Fv%3D1mgXc2ijURU

Han har nog filmat hela övergreppet.

Han stoppar ner handen i fickan precis innan han försvinner bakom båten också. Hoppas polisen letat där...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in