2017-10-13, 15:14
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Presskonferensen där man uttalade sig om ev. punktering ska nog ses mot bakgrund av att torson då bara hunnit undersökas mycket preliminärt. Man kanske i det läget kunnat konstatera ett 20-tal stick och inte hunnit tolka alla. Obduktionsresultatet var ju sedan vid häktningsförhandlingen inte något som redovisade fullt ut. – Ja, han ser både skuldmedveten och omtumlad ut när han snubblar i land (den ögonlins som hittades i u-båten bör vara hans, och det kan inte uteslutas att KW gav honom mer intelligent motstånd än han räknat med. Under antagandet att hon på ett rel. tidigt stadium förstått att hon inte skulle komma levande från hans u-båtsfälla bör hennes enda tanke ha varit att se till så att PM åkte fast).

Ja, med syftet att KW aldrig skulle kunna återfinnas har han lagt ned tid och möda; hans lögner har dock varit genomskinliga och oövertänkta, och därmed också kunnat vederläggas.Ja, det är som sagt en bit kvar, men den historien är jag övertygad om att KW kommer att kunna berätta på ett sätt så att inga tveksamheter återstår.

Så kan det givetvis vara, men jag avvaktar tills man har ett slutgiltigt obduktionsprotokoll. Och jag vill gärna läsa det också om det nu är så att man släpper det i ett textformat. Att uttala sig på det viset och att det sen inte skulle stämma degraderar dom en aning.

Det finns flera close up bilder på Madsen då han kliver iland och han ser verkligen skräckslagen ut.
Inte triumferande eller direkt oberörd. Hans tankar gick på högvarv för han hade inte räknat med det mottagandet.
Man skriver i media i dag att polisen inte har någon brådska att undersöka sågen och att det förmodligen inte finns något på den eftersom den legat i vattnet. Det känns som dom redan vet det på något vis. Sågen var inte inpackad enligt skvaller och klickmedia i Danmark.
Citera
2017-10-13, 15:16
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizrard92
"Ett vittne har uppgett för polisen att hen sett Peter Madsen på väg mot sin verkstad med en såg i handen samma dag som u-båten försvann."

https://www.svd.se/madsen-haktad-misstankt-for-mord-nastan-allt-talar-mot-honom

Vidne så Peter Madsen med en sav
Under det første grundlovsforhør i sagen, hvor Peter Madsen oprindeligt blev varetægtsfængslet, oplyste politiet, at et vidne på et tidspunkt havde set Peter Madsen i løbet af den dag, hvor han sejlede ud med Kim Wall, gående mod ubåden med en sav i hånden. http://nyheder.tv2.dk/krimi/2017-10-12-sav-fundet-i-koege-bugt-i-forbindelse-med-ubaadssagen
Senast redigerad av Caracallas 2017-10-13 kl. 15:17. Anledning: Länk
Citera
2017-10-13, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Kan du hänvisa till nån källa avseende att han gick mot och inte från verkstaden, tack?

Precis vad jag tänkte ...trodde det var ett bra vittne som såg honom gå FRÅN vekrstaden TILL ubåten.
Det verkar ju inte som ett bra vittne då
Citera
2017-10-13, 15:34
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizrard92
"Ett vittne har uppgett för polisen att hen sett Peter Madsen på väg mot sin verkstad med en såg i handen samma dag som u-båten försvann."

https://www.svd.se/madsen-haktad-misstankt-for-mord-nastan-allt-talar-mot-honom

Men det är från svensk media. Över lag verkar de vara dåliga på att översätta danska.

Hittar på Berlingske... men ingen riktning anges.

"Var der en sav ombord?
Peter Madsen forklarede, at han havde haft en sav af typen fukssvans med ombord på ubåden, men at den ikke var med den pågældende aften. Saven hænger ifølge Peter Madsen på sin plads i hans værksted, hvilket anklageren afviste. Et vidne har til politiet forklaret at have set Peter Madsen komme gående med en fukssvans torsdag 10. august."

https://www.b.dk/nationalt/peter-madsen-ubaadens-tunge-luge-draebte-kim-wall
Citera
2017-10-13, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Men hallå där, nu får du väl ändå tagga ner lite i detta besatta skrivande du bedriver dygn efter dygn om Madsens gärningar.

Bara för att du önskar det så kan du knappast inte påstå något sådant som att Kim inte var vid medvetande när Madsen använde kniven mot hennes underliv. "Hon var inte vid medvetande alla fall". Sluta att sprid desinformation genom att påstå saker.
Vad vi tror och spekulerar ska framgå i inläggen, här framför du dina fria funderingar som om de vore sanningar. Vänligen tänk lite till innan du skriver.

[COLOR=#FFFFFF]Spara[/COLOR]
[COLOR=#FFFFFF]Spara[/COLOR]

Då får du länka mig till polis samt rättsmedicinsk info om det är något nytt som kommit fram som jag missat.

Jag kallar inte info från polis och rättsmedicin för desinformation.

Eller tror du att de medvetet för folk bakom bakom ljuset?

Sedan tycker jag personligen att man ska vara tydlig med att skriva "Jag tror" när man har en teori.

Sista meningen var min fria tanke. Det övriga var info från myndighet.
Senast redigerad av ottoplommon 2017-10-13 kl. 15:45.
Citera
2017-10-13, 15:38
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Nej, det är han inte heller, du köper medias bild av Madsen som dom presenterat helt okristiskt (har själv varit skyldig till detta bör tilläggas, varit ett bryskt uppvaknande att man varit så gullible). Om man aldrig uppfunnit något, så är man inte en uppfinnare! Är man inte utbildad ingenjör, så är man inte ingenjör! Har inte sett några uppgifter överhuvudtaget på att han skulle vara mer än normalbegåvad, som vilken skrotnisse som helst, sedan detta hände så framstår han tvärtom som direkt efterbliven..

Inte sett något om att han skulle gjort några avancerade beräkningar gällande raketbränsle och annat. Tror att det är andra förmågor som stått för dom kalkylerna, han höll nog mest på med svetsning, kapning, ritade barnsliga raketer på tavlan och pratade en massa strunt, precis som han gör just nu.

Anledningen till att han blev ovän med alla i sin omgivning, som var kunniga inom sina repektiva områden, var väl antagligen för att han pratade en massa nonsens hela tiden.

Om någon vill hävda att Madsen är ett geni så är det dags att presentera konkreta bevis för detta.
Hans styrka ligger framför allt inom områdena manipulation, efterapning och förmåga att ta åt sig äran för andras arbete. – Det faktum att von B samarbetade med honom så länge behöver nödvändigtvis inte betyda att inte PM satt inne med en del grundkunskaper, men framför allt har även von B manipulerats och säkert haft svårt att skilja på PM:s verkliga vetande och hans förmåga att förmedla andras kunskaper: det han för stunden läst sig till och i små portioner – men utan att sammanfoga delarna på ett korrekt och följdriktigt sätt. Säkert har PM också ridit högt på von B:s kunskapsblottor och akilleshälar.

Man ser i PM:s blogg hur han hela tiden förstorar upp sina medarbetares tabeller, diagram mm. När han sedan får frågor i bloggen, eller utsätts för kritisk granskning (vilket inte är alltför ofta eftersom många har särdeles grunda kunskaper i ämnet) har han svårt att lämna raka svar på raka frågor; än mindre att komma med egna beräkningar. Det är en svammelröra utan dess like som det stora flertalet inte har förmåga att varken värja sig mot eller att genomskåda.

Han publicerar groteskt stora bilder från bl.a. andra världskriget, plagierar vad andra kommit fram till, citerar vad världshistoriens förgrundsgestalter sagt, osv – kombinerat med glada tillrop, allmänfilosofiska resonemang och propagandistiska slagord. Han nämner gärna t.ex. Leonardo da Vinci och dennes intresse för flygning, men går aldrig på djupet; det är bara ytliga betraktelser som inte tillnärmelsevis speglar de fördjupade och noggranna studier LdV gjorde av fåglar, lik i bårhus, människans anatomi mm; dennes mycket detaljerade skisser och teckningar. – Det är i PM:s fall fråga om mer hugskott än följdriktiga resonemang – och det gäller naturligtvis även hans hybridmotorer och raketbränslen liksom hans totala oförmåga till inlevelse i andra människors väl och ve: Hans kunskaps- resp. känslobank har inte många kronor att röra sig med; han är i det närmaste bankrutt på äkta känslor, annat än att hysa det allra största medlidande med sig själv. – Han har ett uppblåst ego och är därmed också blind för egna tillkortakommanden. – Och inte minst: Han är med sina manier, sin lynnighet och sitt osystematiska tänkande också farlig för allmän säkerhet:
https://ing.dk/artikel/peter-madsens-raketmotor-eksploderer-og-sender-metalstumper-ned-over-teltlejr-170452
https://ing.dk/blog/loerdagens-tests-chockdiamanter-rml-170304
https://ing.dk/blog/xlr3b-2-170447

F.ö. är ju hela idén helknäpp: Ett gäng sponsrade amatörer ska skicka upp en bemannad rymdraket, och den störste av klåparna sedan (med PM:s på okänt sätt kalkylerade 30%-iga sannolikhet att överleva) förväntas landa med en färgglad, hemmasydd fallskärm på ryggen.

Följande blogginlägg; skrivet den 14 aug 2014, säger – tillsammans med kommentarerna – väldigt mycket om PM som person och något om vad som rör sig inuti hans huvud. - Inlägget (inkl. hans svar på kommentarerna) rekommenderas till läsning:
https://ing.dk/blog/do-they-understand-the-bleeding-heart-of-the-artist-170031

Och som omväxling till PM:s taskiga nyårsraketer kan man här se honom leka med en ballong:
https://www.youtube.com/watch?v=AzJvMH999Os
Kolla också: 5:43 (Coca-Cola, Fanta och idolporträtt speglar kärnan i verksamheten); härefter kommer PM:s ballonghobby (som synes har han stor vana vid spännremmar…).
Citera
2017-10-13, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caracallas
Vidne så Peter Madsen med en sav
Under det første grundlovsforhør i sagen, hvor Peter Madsen oprindeligt blev varetægtsfængslet, oplyste politiet, at et vidne på et tidspunkt havde set Peter Madsen i løbet af den dag, hvor han sejlede ud med Kim Wall, gående mod ubåden med en sav i hånden. http://nyheder.tv2.dk/krimi/2017-10-12-sav-fundet-i-koege-bugt-i-forbindelse-med-ubaadssagen

Tack, det har jag också läst förut...att det var MOT ubåten ...ett vittne som säger att han går till verkstaden med en såg, det vittnet bryr jag mig inte om.
Citera
2017-10-13, 15:41
Medlem
T34Panzers avatar
Hittade en mer tillförlitlig artikel/källa från danska Tv2 Nyheter
Som sagt, svensk media har hittills visas sig vara ganska dåliga på översättningar,

"Et andet vidne har angiveligt set Peter Madsen gå mod ubåden med en fukssvans med orange håndtag."

http://nyheder.tv2.dk/krimi/2017-09-05-faa-overblikket-det-fremlagde-anklageren-i-ubaadssag-tirsdag
Senast redigerad av T34Panzer 2017-10-13 kl. 15:53.
Citera
2017-10-13, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Tack, det har jag också läst förut...att det var MOT ubåten ...ett vittne som säger att han går till verkstaden med en såg, det vittnet bryr jag mig inte om.

Jag vet inte vad man ska tro på, på väg hit eller dit. Men visst är det märkligt över huvudtaget att gå runt med en såg så att folk lägger märke till det. Jag kan inte minnas att jag sett någon gå någonstans, bärande på en såg!
Citera
2017-10-13, 15:51
Medlem
T34Panzers avatar
OCH -hittade en än mer tillförlitlig källa: direktrapporteringen från själva rättsalen. Här finns f.ö HELA DEN FÖRSTA häktningsförhandlingen

17:31
Linette K. Jespersen

"Forsvareren stiller nu Peter Madsen spørgsmål om vidnet, der har set Peter Madsen gå med en fukssvans den pågældende dag mod ubåden. Han bliver bedt om at udpege ubåden og værkstedet på et kort."

http://ekstrabladet.dk/112/article6806629.ece

Kanske något för MODERATOR att länka till så att vi nåt från den första första liverapporteringen?
Citera
2017-10-13, 15:57
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Så kan det givetvis vara, men jag avvaktar tills man har ett slutgiltigt obduktionsprotokoll. Och jag vill gärna läsa det också om det nu är så att man släpper det i ett textformat. Att uttala sig på det viset och att det sen inte skulle stämma degraderar dom en aning.

Det finns flera close up bilder på Madsen då han kliver iland och han ser verkligen skräckslagen ut.
Inte triumferande eller direkt oberörd. Hans tankar gick på högvarv för han hade inte räknat med det mottagandet.
Man skriver i media i dag att polisen inte har någon brådska att undersöka sågen och att det förmodligen inte finns något på den eftersom den legat i vattnet. Det känns som dom redan vet det på något vis. Sågen var inte inpackad enligt skvaller och klickmedia i Danmark.

Även om det inte finns några spår kvar på sågen kan man analysera om tänderna stämmer med sågkanterna på KWs kvarlevor. Då kan man knyta sågen till styckningen.
Citera
2017-10-13, 15:58
Moderator
-Info-s avatar
Angående sågen så har Peter Madsen bekräftat att han burit på en såg den aktuella dagen:

Citat:
- Politiet fortalte, at vidnet beskrev saven som en almindelig fukssvans med et gult eller orange håndtag. Peter Madsen har selv forklaret, at han var på vej ned i ubåden med en sav, fordi han skulle bygge en form for plateau nede i ubåden. Ifølge Peter Madsen endte saven efterfølgende tilbage på værkstedet.

http://nyheder.tv2.dk/krimi/2017-10-12-sav-fundet-i-koege-bugt-i-forbindelse-med-ubaadssagen

Däremot är ju frågan om sågen bars tillbaka till verkstaden? Troligen inte. Här ljuger nog Peter Madsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in