Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Står inget om 1914 i dina citat. Allt är bara väldigt luddigt, som vanligt.
Det är omfattande att gå igenom allt för att kunna se året 1914, det kan jag göra i en lämplig tråd om du vill.
Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
"Nära, utanför dörren" är max ett par år. Allt enligt min fria subjektiva tolkning. Men det är klart, allt är relativt.
Så allting ska kretsa kring dig? Om det inte sker inom två år från det att du föddes(eller är det när du är 18 eller något?), så är det inte "Nära, utanför dörren" enligt Jesus?
Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Det kan ju vara några hundra år.
Det tror jag inte eftersom Jesus sade:
"
Sannerligen, detta släkte skall inte förgå förrän allt detta händer."(Matt 24:34 Bibel2000)
Hur lång tid ett "släkte" är vet jag inte, men ett släkte tror jag inte handlar om "några hundra år". Men det är också möjligt att jag kan ha missförstått något.
Det här skriftstället, som alla andra verser i kapitel 24 handlar om två parallella händelser, dels det som hände fram till år 70 e.Kr, och dels det som händer i vår tid. Jag är övertygad om att "detta släkte skall inte förgå förrän allt detta händer" gäller vår tid också, men som sagt, det står också att ingen, inte ens Jesus skulle veta när harmageddon kommer, bara Gud skulle veta detta:
"
Dagen och timmen känner ingen, inte ens himlens änglar, inte ens Sonen, ingen utom Fadern."(Matt 24:36 Bibel2000)"