2017-10-12, 21:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Helt seriöst? Uppenbarelsenboken ingår i bibelns kanon. Vad är det för teologi du hänvisar till? En konstellation i stjärnorna?

Timewave-Zero skrev:
neh, mer hur jag styrker det jag har o säga. det har inte med bibeln att göra, men med telogi att göra
2017-10-12, 23:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timewave-Zero
allmänt bara. informed christians har en rätt bra video på det, men jag tycker det finns en del som intuitivt pekar på det med.

annars är det uppenbarelseboken, det är en konstellation i stjärnorna

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Synnerligen intetsägande svar på en specifik fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av Timewave-Zero
jag håller inte med, men ok. du får ha din åsikt.

Så vad ÄR ditt specifika svar: "Nån informed video", "intuition" eller "uppenbarelsensboken som är en komstellation i stjärnorna"?
2017-10-12, 23:44
Medlem
Tråden närmar sig 5-årsjubileum. Hur lång är "sista tiden"?
2017-10-13, 00:37
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74

Vi snackar här om tidsaspekter som inte sträcker sig över 2050. Bästa rättesnöret är när Israel fick tillbaks Jerusalem o lägga till en generation därifrån, "fig tree" representerar Israel:

Matthew 24:32-34King James Version (KJV)

32 Now learn a parable of the fig tree; When his branch is yet tender, and putteth forth leaves, ye know that summer is nigh:

33 So likewise ye, when ye shall see all these things, know that it is near, even at the doors.

34 Verily I say unto you, This generation shall not pass, till all these things be fulfilled.
2017-10-13, 05:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Vi snackar här om tidsaspekter som inte sträcker sig över 2050. Bästa rättesnöret är när Israel fick tillbaks Jerusalem o lägga till en generation därifrån, "fig tree" representerar Israel:

Matthew 24:32-34King James Version (KJV)

32 Now learn a parable of the fig tree; When his branch is yet tender, and putteth forth leaves, ye know that summer is nigh:

33 So likewise ye, when ye shall see all these things, know that it is near, even at the doors.

34 Verily I say unto you, This generation shall not pass, till all these things be fulfilled.

Fikonträd i symboltolkning som ledar till år 2050??
2017-10-13, 10:05
Avslutad
Citat:
Tolkningen varierar, men troligtvis uppemot 60-70 år
2017-10-13, 12:08
Medlem
Citat:

Ingen förutom Gud vet när den sista tiden tar slut:

"Dagen och timmen känner ingen, inte ens himlens änglar, inte ens Sonen, ingen utom Fadern."(Matt 24:36 Bibel2000)

Vi vet bara när den började:

"Lär av en jämförelse med fikonträdet. När kvisten blir mjuk och bladen spricker ut vet ni att sommaren är nära. På samma sätt vet ni när ni ser allt detta hända att han är nära, utanför dörren." (Matt 24:32-33 Bibel2000)
2017-10-13, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ingen förutom Gud vet när den sista tiden tar slut:

"Dagen och timmen känner ingen, inte ens himlens änglar, inte ens Sonen, ingen utom Fadern."(Matt 24:36 Bibel2000)

Vi vet bara när den började:

"Lär av en jämförelse med fikonträdet. När kvisten blir mjuk och bladen spricker ut vet ni att sommaren är nära. På samma sätt vet ni när ni ser allt detta hända att han är nära, utanför dörren." (Matt 24:32-33 Bibel2000)
Ja, fast "nära, utanför dörren" låter ju väldigt nära i tid. Liknelsen är väldigt dålig om detta betyder flera hundra år.
2017-10-13, 12:28
Medlem
Citat:
Ja, fast "nära, utanför dörren" låter ju väldigt nära i tid. Liknelsen är väldigt dålig om detta betyder flera hundra år.

Jag tror sista tiden började 1914, alltså lite över 100 år sedan. Hur kort tid menar du är "nära, utanför dörren"?

1914 så ändrades världen, alla dessa svårigheter/tecken som Jesus räknar upp, skulle drabba ena sidan av jorden till den andra, alltså globalt. Det var då man kunde börja "se allt detta hända att han är nära, utanför dörren".

Och det har med det att göra att Satan uteslöts från himlen, och kastades till jordens närhet:

"Jubla därför, ni himlar och ni som bor i dem. Men ve över jorden och havet: djävulen har stigit ner till er, och hans raseri är stort, ty han vet att hans tid är kort.”"(Upp 12:12 Bibel2000)

Detta skedde på grund av att Jesus började agera som kung:

"Under dessa kungars tid skall himlens Gud låta ett rike uppstå som aldrig någonsin skall gå under. Inget annat folk skall få makten över detta rike. Det skall krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt skall det bestå för evigt"(Dan 2:44 Bibel2000)

Den här profetian sträcker sig till vår tid, ingen annan tid.
2017-10-13, 12:35
Medlem
Citat:
Jag tror sista tiden började 1914, alltså lite över 100 år sedan. Hur kort tid menar du är "nära, utanför dörren"?

1914 så ändrades världen, alla dessa svårigheter/tecken som Jesus räknar upp, skulle drabba ena sidan av jorden till den andra, alltså globalt. Det var då man kunde börja "se allt detta hända att han är nära, utanför dörren".

Och det har med det att göra att Satan uteslöts från himlen, och kastades till jordens närhet:

"Jubla därför, ni himlar och ni som bor i dem. Men ve över jorden och havet: djävulen har stigit ner till er, och hans raseri är stort, ty han vet att hans tid är kort.”"(Upp 12:12 Bibel2000)

Detta skedde på grund av att Jesus började agera som kung:

"Under dessa kungars tid skall himlens Gud låta ett rike uppstå som aldrig någonsin skall gå under. Inget annat folk skall få makten över detta rike. Det skall krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt skall det bestå för evigt"(Dan 2:44 Bibel2000)

Den här profetian sträcker sig till vår tid, ingen annan tid.
Står inget om 1914 i dina citat. Allt är bara väldigt luddigt, som vanligt.
"Nära, utanför dörren" är max ett par år. Allt enligt min fria subjektiva tolkning. Men det är klart, allt är relativt. Det kan ju vara några hundra år.
2017-10-13, 12:47
Medlem
Citat:
Står inget om 1914 i dina citat. Allt är bara väldigt luddigt, som vanligt.

Det är omfattande att gå igenom allt för att kunna se året 1914, det kan jag göra i en lämplig tråd om du vill.

Citat:
"Nära, utanför dörren" är max ett par år. Allt enligt min fria subjektiva tolkning. Men det är klart, allt är relativt.

Så allting ska kretsa kring dig? Om det inte sker inom två år från det att du föddes(eller är det när du är 18 eller något?), så är det inte "Nära, utanför dörren" enligt Jesus?

Citat:
Det kan ju vara några hundra år.

Det tror jag inte eftersom Jesus sade:

"Sannerligen, detta släkte skall inte förgå förrän allt detta händer."(Matt 24:34 Bibel2000)

Hur lång tid ett "släkte" är vet jag inte, men ett släkte tror jag inte handlar om "några hundra år". Men det är också möjligt att jag kan ha missförstått något.

Det här skriftstället, som alla andra verser i kapitel 24 handlar om två parallella händelser, dels det som hände fram till år 70 e.Kr, och dels det som händer i vår tid. Jag är övertygad om att "detta släkte skall inte förgå förrän allt detta händer" gäller vår tid också, men som sagt, det står också att ingen, inte ens Jesus skulle veta när harmageddon kommer, bara Gud skulle veta detta:

"Dagen och timmen känner ingen, inte ens himlens änglar, inte ens Sonen, ingen utom Fadern."(Matt 24:36 Bibel2000)"
2017-10-13, 12:57
Medlem
Citat:
Det är omfattande att gå igenom allt för att kunna se året 1914, det kan jag göra i en lämplig tråd om du vill.

Så allting ska kretsa kring dig? Om det inte sker inom två år från det att du föddes(eller är det när du är 18 eller något?), så är det inte "Nära, utanför dörren" enligt Jesus?

Det tror jag inte eftersom Jesus sade:

"Sannerligen, detta släkte skall inte förgå förrän allt detta händer."(Matt 24:34 Bibel2000)

Hur lång tid ett "släkte" är vet jag inte, men ett släkte tror jag inte handlar om "några hundra år". Men det är också möjligt att jag kan ha missförstått något.

Det här skriftstället, som alla andra verser i kapitel 24 handlar om två parallella händelser, dels det som hände fram till år 70 e.Kr, och dels det som händer i vår tid. Jag är övertygad om att "detta släkte skall inte förgå förrän allt detta händer" gäller vår tid också, men som sagt, det står också att ingen, inte ens Jesus skulle veta när harmageddon kommer, bara Gud skulle veta detta:

"Dagen och timmen känner ingen, inte ens himlens änglar, inte ens Sonen, ingen utom Fadern."(Matt 24:36 Bibel2000)"
Nej, tack.

Det jag anser utgår ofta från mig. Men att allt skulle kretsa kring mig kan jag inte påstå att jag dagt.

Japp, ingen vet, men alla verkar ändå ha starka åsikter om något de inte kan veta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in