2017-10-13, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Enligt Matt 5 kom han för att UPPFYLLA lagen, dvs Moses lag. Hur uppfyllde han lagen då? Moses lag INSTIFTADES med blod.

Ja fast inte bara det, han uppfyllde också alla Guds lagar och bud, han var utan synd, till skillnad från Adam. Därför ersätter Jesus liv Adams liv:

"Ty eftersom döden kom genom en människa kommer också uppståndelsen från de döda genom en människa. Liksom alla dör genom Adam, så skall också alla få nytt liv genom Kristus."(1 Kor 15:21-22 Bibel2000)
Citera
2017-10-13, 11:11
Medlem
Mogrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogren
Vad är det för synder Jesus dog för och tog på sig?

Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Alla synder som människor gör på grund av Adams avfall.
Så då finns det inga syndare och ingen synd längre? Jesus tog på sig rubbet även om det är svårt att fatta hur det gick till bara för att han dog och var död i tre dagar.?
Citera
2017-10-13, 11:13
Medlem
Citat:
Ja fast inte bara det, han uppfyllde också alla Guds lagar och bud, han var utan synd, till skillnad från Adam. Därför ersätter Jesus liv Adams liv:

"Ty eftersom döden kom genom en människa kommer också uppståndelsen från de döda genom en människa. Liksom alla dör genom Adam, så skall också alla få nytt liv genom Kristus."(1 Kor 15:21-22 Bibel2000)
Han kom för att uppfylla lagen med ett fullkomligt offer, eftersom bockars och kalvars blod inte räckte till för förlåtelse av synder. Därför behöver vi inte offra mer. Ni JV måste lära er att fokusera.

Det Paulus glömmer att berätta är att det var tänkt att fungera så från början. Efter ungefär 1000 år på jorden skulle människan inte dö utan förvandlas till en ande LEVANDE, dvs utan att dö. Uppståndelse är nämligen förvandling, medan uppståndelse FRÅN DÖDEN är nödvändig efter Adams synd och djävulens lögn.

Vad jag nu säger er är ett mysterium: vi skall inte alla dö, men vi (levande) skall alla förvandlas, i ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunens ljud. Ty den kommer att ljuda, och då uppstår de döda i oförgänglig gestalt, och vi (levande) förvandlas. 1Kor 15:51-52

Och så var det tänkt att fungera från början, men satan satte käppar i hjulet för Guds plan. De som får en uppståndelse får en oförgänglig, himmelsk kropp som INTE är kött och blod. Läs 1Kor 15:49-50
Citera
2017-10-13, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogren
Så då finns det inga syndare och ingen synd längre? Jesus tog på sig rubbet även om det är svårt att fatta hur det gick till bara för att han dog och var död i tre dagar.?

Jo det finns synder och syndare kvar, det är bara att se vad som händer runt omkring på jorden.

Det är inte förrän efter tusen år av Guds styre på jorden(Upp 20:7,14), som människorna kommer att lära sig fullkomlighet och återgå till det stadiet som förlorades i Eden. Då kommer det inte finnas syndare eller synd mer:

"Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: ”Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.”" (Upp 21:3-4 Bibel2000)

Jesus är den enda fullkomliga människan som varit utan synd, det visar att det inte är omöjligt för människan att vara fullkomlig, han var utan synd ända till döden. Hans död skulle inte haft någon betydelse om han inte hade varit trogen Gud och hans lagar.

Det finns inte en möjlighet att vara fullkomlig nu i en ofullkomlig värld, därför kan vi bara be om förlåtelse för våra synder och se fram emot då vi kan börja bli fullkomliga, och därför åberopar vi Jesu offer om vi nu vill komma till den nya ordningen och börja vägen till fullkomlighet.
Citera
2017-10-13, 11:50
Medlem
Citat:
Citat:

Citat:
Han kom för att uppfylla lagen med ett fullkomligt offer,

Vad är ett "fullkomligt offer" om inte någon som fullkomligt följer Guds lagar?

Som jag citerade så hade Jesu död med Adam att göra. Orsaken till att Jesus blev människa, var på grund av vad som hände i Eden. Adam förde in döden genom att synda, Jesus tog bort döden genom att inte synda.
Citera
2017-10-13, 12:04
Medlem
Citat:
Vad är ett "fullkomligt offer" om inte någon som fullkomligt följer Guds lagar?

Som jag citerade så hade Jesu död med Adam att göra. Orsaken till att Jesus blev människa, var på grund av vad som hände i Eden. Adam förde in döden genom att synda, Jesus tog bort döden genom att inte synda.
Han gjorde inte det utan bröt mot sabbatsbudet och sa att han var Herre över sabbaten. Med fullkomligt offer menas ett människooffer, och det fokuseras inte på att han inte bröt några lagar utan på att han var lydig ända in i döden. För du vet väl att ingen människa blir rättfärdig inför Gud genom laggärningar?

Detta folk ärar mig med sina läppar, men deras hjärtan (och hjärna) är långt ifrån mig. Matt 15:8

Jesus var tvungen att bli människa för att upphäva det Adam hade gjort. Han tog bort synden genom ett OFFER. Enligt Moses lag ges ingen förlåtelse om inte blod utgjuts. Därför var han tvungen att ge sitt liv. Lär dig läsa. Det står i Heb 9.
Citera
2017-10-13, 12:15
Medlem
Citat:
Han gjorde inte det utan bröt mot sabbatsbudet och sa att han var Herre över sabbaten.

Nej, han bröt inte sabbatsbudet, det var bara fariséernas falska anklagelser. Fariséerna hade överdrivit budet om sabbaten till att man inte ens får hjälpa någon, men Jesus säger: "Alltså är det tillåtet att göra gott på sabbaten":

"Där fanns en man med en förtvinad hand. De frågade Jesus: ”Är det tillåtet att bota på sabbaten?” De ville ha något att anklaga honom för. Han svarade: ”Om någon av er har ett får och det faller ner i en grop på sabbaten, griper han då inte tag i det och drar upp det? Hur mycket mer värd än ett får är inte en människa. Alltså är det tillåtet att göra gott på sabbaten. "(Matt 12:10-12 Bibel2000)
Citera
2017-10-13, 12:26
Medlem
Citat:
Nej, han bröt inte sabbatsbudet, det var bara fariséernas falska anklagelser. Fariséerna hade överdrivit budet om sabbaten till att man inte ens får hjälpa någon, men Jesus säger: "Alltså är det tillåtet att göra gott på sabbaten":

"Där fanns en man med en förtvinad hand. De frågade Jesus: ”Är det tillåtet att bota på sabbaten?” De ville ha något att anklaga honom för. Han svarade: ”Om någon av er har ett får och det faller ner i en grop på sabbaten, griper han då inte tag i det och drar upp det? Hur mycket mer värd än ett får är inte en människa. Alltså är det tillåtet att göra gott på sabbaten. "(Matt 12:10-12 Bibel2000)
Jag fattar det du, för jag hänvisade till Mark 2. Syftet med det jag skrev var att Jesus var Herre, något JV inte erkänner. Varför svarar du inte på allt annat jag skrev?
Citera
2017-10-13, 12:34
Medlem
Citat:
Jag fattar det du, för jag hänvisade till Mark 2. Syftet med det jag skrev var att Jesus var Herre, något JV inte erkänner.

Jo Jv erkänner Jesus som herre:

"så har vi bara en Gud, fadern... och bara en herre, Jesus Kristus" (1 Kor 8:6 Bibel2000)

Citat:
Varför svarar du inte på allt annat jag skrev?

För att det finns vissa felaktigheter som måste redas ut.
Citera
2017-10-13, 12:37
Medlem
Citat:
Jo Jv erkänner Jesus som herre:

"så har vi bara en Gud, fadern... och bara en herre, Jesus Kristus" (1 Kor 8:6 Bibel2000)

För att det finns vissa felaktigheter som måste redas ut.
Nej, Jesus har fått samma makt som Fadern...av Fadern. Det innebär att han är Gud. https://www.blueletterbible.org/lang/lexicon/lexicon.cfm?t=kjv&strongs=g2962

Vänta då med att svara tills du är klar med din "utredning". Håll tand för tunga om du inte har nåt vettigt att säga!
Senast redigerad av DindooNuffin 2017-10-13 kl. 12:40.
Citera
2017-10-13, 12:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du som är van att ifrågasätta allt, skulle du inte ifrågasätta att människan är skapad att följa Guds lagar och bud?

För min del ifrågasätter jag detta.
Citera
2017-10-13, 12:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej, Jesus har fått samma makt som Fadern...av Fadern.

Det beror på hur man tolkar bibeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in