2011-09-18, 17:43
Medlem
erikisms avatar
Som rubriken lyder, vad var syftet med Jesus död och uppståndelse?
Citera
2011-09-18, 17:46
Medlem
johanness avatar
vadå syfte? hur menar du?
Citera
2011-09-18, 17:46
Medlem
Nepposs avatar
Måla ägg i olika färger
Citera
2011-09-18, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erikism

Min uppfattning är att visa att gud har gett oss fri vilja och att om vi använder vår vilja fel så kan vi inte skada honom utan att det är vi själva som blir skadade genom att dömas i högsta domstolen och att visa att Jesus Kristus även kan återuppstå från de döda.
Citera
2011-09-18, 17:49
Medlem
erikisms avatar
Vad tillförde den delen till hela historien?
Citera
2011-09-18, 17:49
Medlem
anpe91s avatar
Gud dödade sig själv så att han skulle kunna förlåta mig för mina synder.
(lol)
Citera
2011-09-18, 17:52
Medlem
FetFulElaks avatar
Man har ju diskuterat detta fram och åter genom åren... Nicea, Efesos, Chalcedon och på andra platser. Men generellt så kan man väl säga att Gud var tvungen att bli människa för att på så sätt låta människan försonas med Gud... människan själv var inte kapabel att försonas med Gud. Och återuppståndelsen... ja, utan den hade ju Jesus bara varit (ytterligare) ett offerlamm. Men det är svårt det där med treenigheten...
Citera
2011-09-18, 18:14
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikism

Hebreerbrevet kapitel 9 förklarar det bäst!

15Därför är det ett nytt förbund som Kristus förmedlar, för att de kallade skall få det utlovade eviga arvet, sedan han dött för att befria dem från överträdelserna under det förra förbundet. 16När ett testamente föreligger måste det ju styrkas att den som har skrivit det är död; 17testamentet blir giltigt först efter dödsfallet och har ingen verkan så länge dess upphovsman lever. 18Därför kunde inte heller det förra förbundet instiftas utan blod. 19När Mose hade läst upp alla lagens bud för hela folket tog han blod från kalvar och bockar tillsammans med vatten och röd ull och isop och stänkte det på själva boken och på allt folket 20och sade: Med detta blod bekräftas det förbund som Gud har fastställt för er. 21Likaså stänkte han blod på tältet och alla gudstjänstföremålen. 22Ja, enligt lagen renas nästan allting med blod, och utan att blod utgjuts ges ingen förlåtelse.

Syftet är att Jesus dör så att hans nya testamente kan träda i kraft. Och det nya testamentet betyder att han dog för våra synder och uppstod sedan som våran överstepräst, där både du och jag och alla människor på denna jord idag kan bli förlåtna våra synder och då ärva evigt liv genom Kristus Jesus.
Citera
2011-09-18, 18:21
Medlem
1 Korinthierna 15:21-22 förklarar tydligt orsaken:

"Ty eftersom döden kom genom en människa kommer också uppståndelsen från de döda genom en människa. Liksom alla dör genom Adam, så skall också alla få nytt liv genom Kristus." (Bibel2000)

Det handlar alltså om vad den första människan misslyckades med, och som Jesus lyckades med. Adam var inte Gud trogen, utan gjorde uppror mot Gud och hans lagar, Jesus däremot uppfyllde Guds lagar fullkomligt:

"Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla." (Matteus 5:17 Bibel2000)

Det här visar också att Jesus kunde inte ha varit Gud själv, eftersom det vore fusk om han själv uppfyller hans egna lagar, det vore hur enkelt som helst för honom som Gud.

Bara en annan människa kan vara en motsvarighet till Adam, Jesus var född som människa, han var inte Gud själv, men Jesus var Guds förstfödda son, Guds första skapelse som steg ner från himlen och blev människa:

"Han är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde i hela skapelsen" (Kolosserna 1:15 Bibel2000)

Jesus var helt och fullt en människa precis som Adam, därför kommer "uppståndelsen från de döda genom en människa" som det stod i 1 Korinthierna 15:21. Jesus var alltså en människa till 100%.
Citera
2011-09-18, 18:26
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
1 Korinthierna 15:21-22 förklarar tydligt orsaken:

"Ty eftersom döden kom genom en människa kommer också uppståndelsen från de döda genom en människa. Liksom alla dör genom Adam, så skall också alla få nytt liv genom Kristus." (Bibel2000)

Det handlar alltså om vad den första människan misslyckades med, och som Jesus lyckades med. Adam var inte Gud trogen, utan gjorde uppror mot Gud och hans lagar, Jesus däremot uppfyllde Guds lagar fullkomligt:

"Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla." (Matteus 5:17 Bibel2000)

Det här visar också att Jesus kunde inte ha varit Gud själv, eftersom det vore fusk om han själv uppfyller hans egna lagar, det vore hur enkelt som helst för honom som Gud.

Bara en annan människa kan vara en motsvarighet till Adam, Jesus var född som människa, han var inte Gud själv, men Jesus var Guds förstfödda son, Guds första skapelse som steg ner från himlen och blev människa:

"Han är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde i hela skapelsen" (Kolosserna 1:15 Bibel2000)

Jesus var helt och fullt en människa precis som Adam, därför kommer "uppståndelsen från de döda genom en människa" som det stod i 1 Korinthierna 15:21. Jesus var alltså en människa till 100%.

Men han var också Gud till 100% eftersom han är upphovsmannen till det nya testamentet, tror jag.
Senast redigerad av Rottweilern 2011-09-18 kl. 18:30.
Citera
2011-09-18, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Syftet är att Jesus dör så att hans nya testamente kan träda i kraft. Och det nya testamentet betyder att han dog för våra synder och uppstod sedan som våran överstepräst, där både du och jag och alla människor på denna jord idag kan bli förlåtna våra synder och då ärva evigt liv genom Kristus Jesus.

Jo men det förklarar inte varför.

Varför skulle "nya testamentet träda i kraft"?
Varför skulle han "uppstå som vår överstepräst"?
Varför blir "människor på denna jord idag förlåtna våra synder" på grund av Jesu död och uppståndelse?

Svaret finns i 1 Korinthierna 15:21-22.

Svaret är att Jesus som människa var trogen Gud och hans lagar fullkomligt till döden, till skillnad från Adam.

Det behövdes att en enda människa visade att människan som skapelse kan och vill följa Guds lagar. Guds motståndare påstår att människan inte kan eller vill följa hans lagar, och han har fått många med sig. Han försökte också få Jesus på hans sida (Lukas 4:1-13), men han lyckades inte, inte ens när han försökte tortera och till slut döda Jesus. Jesus var fullkomligt trogen Gud.

Guds motståndare, den ursprungliga ormen (Upp 12:9) lyckades få Adam och Eva på hans sida, och han har lyckats med majoriteten av mänskligheten, men det finns människor som vill följa Gud och hans lagar frivilligt, men misslyckas ofta på grund av den synd som alla människor har, det är då man kan åberopa Jesu fullkomliga offer och be till Gud om förlåtelse i Jesu namn.
Och då får man den möjlighet som Adam förlorade, ett evigt liv i en trädgårdslik fredlig jord.
Citera
2011-09-18, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Men han var också Gud till 100% eftersom han är upphovsmannen till det nya testamentet, tror jag.

Om Jesus var 100% människa så kan han inte ha varit 100% Gud också, om man nu inte blir oförnuftig som det lätt blir med treenigheten. Treenigheten som man (oftast) menar inte går att förstå förnuftigt, och det håller jag med om. Treenighetsläran är en ologisk, oförnuftig lära som inte går att förstå.

För att rättvist väga upp Adams skuld (Adam som var 100% människa), så måste även Jesus ha varit 100% människa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in