Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Jesu offer är ett svar på Satans anklagelse om att ingen människa klarar av att följa Guds lagar och bud.
Citat:
Ursprungligen postat av
Varangian
Var står det i bibeln menar du?
Citat:
Ursprungligen postat av
Varangian
Fast det är ju något helt annat, Satan anklagar Job för att endast älska Jahve i medgång. Det har absolut inte med någon förlåtelse för synder eller något syndaoffer för mänskligheten att göra. Jahve beter sig som ett praktarsle i den berättelsen för övrigt.
Nej, det handlar om samma sak om att följa Guds lagar och bud eller inte. Gud hade Job som ett exempel på en människa som var "oförvitlig och rättrådig" som "fruktar Gud och skyr allt ont":
"
Herren frågade: ”Lade du märke till min tjänare Job? På hela jorden finns ingen så oförvitlig och rättrådig som han, ingen som så fruktar Gud och skyr allt ont.”"(Job 1:8 Bibel2000)
Satan påstod att Job skulle börja synda om han fick det dåligt i livet:
"
Anklagaren svarade: ”Det är väl inte utan orsak som Job är gudfruktig. Du har ju själv på allt sätt skyddat honom och hans familj och allt som tillhör honom, du välsignar allt han gör, och hans hjordar brer ut sig över landet. Men sträck ut din hand och rör det som tillhör honom, då kommer han att förbanna dig rakt i ansiktet.” "(Job 1:9-11 Bibel2000)
Samma sak försökte han med Jesus:
"
där han(Jesus)
sattes på prov av djävulen. Under hela denna tid åt han ingenting, och när den var slut blev han hungrig. Då sade djävulen till honom: ”Om du är Guds son, så befall stenen där att bli bröd.” Jesus svarade: ”Det står skrivet: Människan skall inte leva bara av bröd.”
Djävulen förde honom högt upp och lät honom i ett ögonblick se alla riken i världen och sade till honom: ”Jag skall ge dig all denna makt och härlighet, ty den har lagts i mina händer och jag kan ge den åt vem jag vill. Om du tillber mig skall allt detta bli ditt.” Jesus svarade: ”Det står skrivet: Herren, din Gud, skall du tillbe, och endast honom skall du dyrka.”
Djävulen förde honom till Jerusalem och ställde honom högst uppe på tempelmuren och sade: ”Om du är Guds son, så kasta dig ner härifrån. Det står ju skrivet: Han skall befalla sina änglar att skydda dig, och: De skall bära dig på sina händer så att du inte stöter foten mot någon sten.” Men Jesus svarade: ”Det heter: Du skall inte sätta Herren, din Gud, på prov.” När djävulen hade prövat honom på alla sätt lämnade han honom för en tid."(Lukas 4:2-13 Bibel2000)
Det handlar om exakt samma sak, förutom att Jesus prövades intill döden, och att han var fullkomlig så som Adam var, medan Job inte var fullkomlig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Varangian
Eh, jaha? Så för att bevisa för "de övriga andeskapelserna" att en människa visst kunde leva upp till Jahves krävande moralkodex så skapade han, och dödade, Jesus Netzer? Det skulle då tysta kritikerna om hans moralkodex förträfflighet? Det är helt snurrigt. Absurt.
Det var inte Gud som dödade Jesus. Ja om något inte är bevisat, tror du på det blint utan att du får bevis för det?
Satans anklagelse om att människan inte vill/kan följa Guds lagar och bud måste få ett svar, annars ligger frågan hela tiden i luften.
Citat:
Ursprungligen postat av
Varangian
Men vad uppnådde Jahve med Jesus syndfria leverne (och död får man anta) då? Var specifik. En allmän synd-amnesti? Hur och varför?
Det svarade på Satans anklagelser, och visade att det är Satan som är lögnaren, och Gud kan då ta bort Satan och hans följe, och onda människor på jorden, utan att andra skapelser kan ifrågasätta Guds beslut.
Det blir som i en domstol där det finns en åklagare, och om den anklagade kan bevisa sin ståndpunkt, så blir det ett prejudikat för framtiden. Frågan om Gud har rätt att bestämma över vad som är gott och vad som är ont, kommer då att bli besvarad. Och då kommer hans skapelser som vill underordna sig Gud, att stödja alla hans beslut, t.ex. att Satan tas bort.
Om dessa saker inte skulle bli bevisade och besvarade, så skulle andra skapelser kunna börja ifrågasätta och kritisera, och därmed avfalla till ondska.