Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-13, 06:16
  #1117
Avstängd
DEPRESSIVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemmirc
Är Lorazemap en Z-Analog? Visste jag ej, jag får iallafall ganska härlig euforikänsla av tram när den kickar, men kändes som att de var extra eufori den gången, om de hade med loran, med tramadolen eller de faktum att jag skulle vara i solen 6 månader framöver utan att lyfta ett finger och bara slöa pengar vet jag inte: mest troligt en kombination av båda?
Nej, Lorazepam är hypnotisk, precis som Z-analoger men är en renodlad bensodiazepin som används ganska brett. Ibland som kramplösande på akuten, ibland mot ångest/oro, och den går utmärkt att använda till natten också. Synd att psykiatrin inte gillar att använda den dock... Bästa benson som finns imo.
Citera
2017-10-13, 19:46
  #1118
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV
Nej, Lorazepam är hypnotisk, precis som Z-analoger men är en renodlad bensodiazepin som används ganska brett. Ibland som kramplösande på akuten, ibland mot ångest/oro, och den går utmärkt att använda till natten också. Synd att psykiatrin inte gillar att använda den dock... Bästa benson som finns imo.

Tacksam för svar!
Citera
2017-10-14, 09:24
  #1119
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV
Nej, Lorazepam är hypnotisk, precis som Z-analoger men är en renodlad bensodiazepin som används ganska brett. Ibland som kramplösande på akuten, ibland mot ångest/oro, och den går utmärkt att använda till natten också. Synd att psykiatrin inte gillar att använda den dock... Bästa benson som finns imo.

Det handlar väl mer om att Temesta (Lorazepam) liksom Xanor (Alprazolam) sällan är förstahandsval av bensodiazepiner inom psykiatrin, på grund av att beroendepotentialen hos båda substanserna är högre än hos de mildare alternativen, Sobril (Oxazepam) och Stesolid (Diazepam). Inom akutpsykiatrin och slutenvårdspsykiatrin, så - detta är min uppfattning - används Temesta mer ofta (jag fick förklarat detta för mig av en psykiater att det beror på att just Temesta finns som munlöslig tablett, alltså att den smälter på tungan, vilket passar i många akutfall), men oftast vid enstaka tillfällen eller under kortare perioder.

Jag vet personer som får Temesta utskrivet av öppenvårdspsykiatrin, men det är inte vanligt. Man brukar säga att Alprazolam är starkare än Lorazepam, men enligt vad jag har hört från många - både människor som är patienter inom och jobbar inom psykiatrin -, så verkar Lorazepam betraktas som värre ur ett beroende och avtändningsperspektiv (jag vet inte hur väl detta stämmer). Dessutom har den en skum hypnotisk effekt, som mer liknar den hos Z-analoger, till skillnad från andra traditionella bensodiazepiner som - enligt min erfarenhet, Klonazepam undantaget - snarare gör en ångestfri, men relativt klar i huvudet i medicinska doser.
Citera
2017-12-09, 20:57
  #1120
Avstängd
KringExs avatar
Har testar denna några gånger och jag fattar inte hur/varför ni gillar den
Citera
2017-12-17, 01:24
  #1121
Avstängd
DEPRESSIVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Har testar denna några gånger och jag fattar inte hur/varför ni gillar den
Nja men. Lång verkanstid även vid enstaka intag (8-12 timmar), kort halveringstid (10-20 timmar), bra muskrelaxerande effekt, bra ångestdämpande effekt, bra sömnmedel då den är starkt hypnotisk. Dospotent. Får energi och blir kreativ - likt på Z-analoger.

Oerhört bra i alla lägen, imo den mest kompletta benson som finns. Har testat alla som används i sverige, ett antal RC's samt 5-6 st som används utomlands. Ingen är bättre än Temesta.
Citera
2018-02-02, 21:45
  #1122
Medlem
Hitta ett vitt piller under sängen med brytskåra och ett "L" på andra sidan, ca 8mm brett, 2-3mm hög - kan det vara lorazepam? Kan inte minnas att jag köpt någon annan benzo utöver ksalol annars de senaste året och dom missar jag inte hur dom ser ut. nån annan idé vad det kan vara? Snabbt svar uppskattas!
Citera
2018-04-07, 14:25
  #1123
Medlem
zero414s avatar
Går denna att kombinera med Mirtazapin (15mg på kvällen), samt 150mg Lyrica 3ggr/dagen för epilepsi och ångest. Tänkte be om Temesta 1mg (1-3ggr/dagen) för dom svåra ångest anfallen och sömnen. Samt under inställningen av Mirtazapinen. Har haft Temesta tidigare ihop med Imovane för mina svåra sömnsvårigheter så har kvar dom journalerna jag kan ta med.
Citera
2018-04-26, 16:27
  #1124
Medlem
Tropexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enfant
Hitta ett vitt piller under sängen med brytskåra och ett "L" på andra sidan, ca 8mm brett, 2-3mm hög - kan det vara lorazepam? Kan inte minnas att jag köpt någon annan benzo utöver ksalol annars de senaste året och dom missar jag inte hur dom ser ut. nån annan idé vad det kan vara? Snabbt svar uppskattas!

Inte hundra men det låter som Loperamid - en opioid som dock inte stimulerar centrala nervsystemet. Används mot lös mage.
Citera
2018-04-27, 23:47
  #1125
Medlem
Lorazepam är helt klart min favoritbenso efter klonazepam. Den ger grym effekt.
Citera
2018-04-28, 02:16
  #1126
Medlem
zero414s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rudolf8
Lorazepam är helt klart min favoritbenso efter klonazepam. Den ger grym effekt.

Håller med. Det är den bästa för sömn och som tillägg till annan medicin för ångest och ssri behandling. Men för min del blir jag inte flöddrad på dom, även om jag överskriver ordinerade doseringen. Vilket är vanligt. Är många som inte får den flöddriga effekten på dom.
Citera
2018-06-24, 20:13
  #1127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cbo
tackar för svaret, men vad jag hört så är inte Temesta så mycket starkare än diazepam. får testa mig fram.

Den är typ 10 gånger starkare än diazepam men av någon anledning så biter inte temesta på mig men köper jag tranqipam 1mg så räcker det med 2-3mg så nockar det mig och med tolerans.

Vill ha tag i de äkta blåa 2,5mg från Hemofarm. De slår de flesta benzo. Var ju snack i att förbjuda lorazepam då folk som gått på medicinska doser fått sånna äckliga utsättningssymtom med EP anfall typ som inte går stoppa. Suttit skakat i månader. Jag gick på dom i 6mån och fy fan vilken AT trots nertrappning. Hade sån panik i hela kroppen och stressen var på max. Min psykolog fick sätta in stess ett tag till för han sa det var något av de värsta han sett. Fast att ta flualpra avisen tror jag de är bra på sen efter 3-4 veckor gå över till 40mg diazepam dag i 1mån sen e det lugnt. In på avgiftning och har 2zoppizar till natten jag spar tills jag vaknar och tar en då sen 1st vid 16-17 tiden. Fast det håller bara i 3 veckor sen måste man ta en till natten och 3,75mg morgon och 3,75mg eftermiddag i 2-3 veckor. Bara typ en längre nertrappning. Fast får vänta 2mån till innan avgiftningen. För lagt in sig nu när man e på flualpra hade jag garanterat fått EP anfall samt hemsk AT. Där inne med. Då tar jag hellre det fri så man kan gå mycket.
Har de avregistrerad halcion. Nån som vet??
Citera
2018-06-24, 20:18
  #1128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemmirc
Är Lorazemap en Z-Analog? Visste jag ej, jag får iallafall ganska härlig euforikänsla av tram när den kickar, men kändes som att de var extra eufori den gången, om de hade med loran, med tramadolen eller de faktum att jag skulle vara i solen 6 månader framöver utan att lyfta ett finger och bara slöa pengar vet jag inte: mest troligt en kombination av båda?

Hehe. Lorazepam är definitivt ingen z-analog. Det är en 1,4 bensodiazepin.
Finns 2st z-analoger i Sverige Zopiklon och stillnoct. Fanns zaleplon med (sonata) vilken de inte klassade som narkotika och går köpa i Sverige. Jävligt bra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback