2011-09-19, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ptitsa
Ja, fast du är Jehovas Vittne, eller hur?

Ja, jag är ett kristet vittne för Jehova och hans förstfödda son Jesus.

Även Jesus var ett vittne för Gud:

"Så säger han som är Amen, det trovärdiga och sanna vittnet, början till Guds skapelse."(Upp 3:14 Bibel2000)

Citat:
Det verkar som att du heller inte tror på treenigheten. Det skall man göra som kristen och det vet du säkert.

"Det skall man göra", säger vem

Citat:
Om Jehovas Vittnen inte tror på det (vilket jag har för mig att jag läst) så kan man fråga sig om de är kristna överhuvudtaget. Detta känner du säkert till och det är dessutom OT för den här tråden.

Visst, och jag kan fråga mig om man är kristen överhuvudtaget om man tillber det skapade istället för Gud, om man tillber Guds son istället för Gud.

Citat:
Frågan var ju om syftet mned Jesus död och uppståndelse vilket troende kristna har förklarat här, och ateister har gjort sig lustiga över.

Nu är frågan bara vilken version TS vill tro på.

Jag anser mig vara en troende kristen, även jag har förklarat syftet med Jesu död och uppståndelse.
Citera
2011-09-19, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Visst, och jag kan fråga mig om man är kristen överhuvudtaget om man tillber det skapade istället för Gud, om man tillber Guds son istället för Gud.
Det gäller bara att lyssna till Bibeln, istället för till högkvarteret i Brooklyn.
Jehovas Vittnen behöver omvända sig för att få den frälsande tron
Citera
2011-09-19, 19:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Men generellt så kan man väl säga att Gud var tvungen att bli människa för att på så sätt låta människan försonas med Gud... människan själv var inte kapabel att försonas med Gud. Och återuppståndelsen... ja, utan den hade ju Jesus bara varit (ytterligare) ett offerlamm. Men det är svårt det där med treenigheten...

Förstår du ens själv vad du skriver?
Har läst det 3 gånger och fattar fortfarande inte vad du försöker få fram. Bara en samling nonsens ord som inte betyder någonting.
Citera
2011-09-19, 20:11
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Förstår du ens själv vad du skriver?
Har läst det 3 gånger och fattar fortfarande inte vad du försöker få fram. Bara en samling nonsens ord som inte betyder någonting.
Jaja... människan har förbrutit sig mot Gud, aight? I form av Adam och Evert, aight? För att människan skulle ha kvar sin fria vilja, så krävdes det att människan FRIVIILIGT försonades med Gud, aight? För hade Gud tvingat människan, då hade den fria viljan upphört igen (trött på det, men..), aight? Och Jesus var ju 100% människa trots att han var Gud (homoousios, du vet). EN människa krävdes för att försonas med Gud - men denna människa fick ju inte ara "smittad" av syndafallet.
Och återuppståndelsen... ja... hade denna inte skett, så hade Jesus bara varit en av tusentals andra oskyldiga offer i romarriket.Men i och med uppståndelsen så visade han en annan väg - till himlen.

Aight?

I övrigt, för oss icke troende, så kan man ju säga att Jesus största bedrift var just att rikta ljuset mot "syndabockstänkandet".
Citera
2011-09-19, 20:14
Medlem
Varangians avatar
Det hela är sannolikt ett missförstånd. Evangeliernas Jesus hade inga planer på att faktiskt avlida för att nå försoning med Jahve. Han ville enbart vara den "lidande tjänaren" som GT talar om.

För givetvis behöver inte Jahve offra sig själv (?) för att förlåta synder. Det kan han redan i GT.
Citera
2011-09-20, 08:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Jaja... människan har förbrutit sig mot Gud, aight? I form av Adam och Evert, aight? För att människan skulle ha kvar sin fria vilja, så krävdes det att människan FRIVIILIGT försonades med Gud, aight? För hade Gud tvingat människan, då hade den fria viljan upphört igen (trött på det, men..), aight? Och Jesus var ju 100% människa trots att han var Gud (homoousios, du vet). EN människa krävdes för att försonas med Gud - men denna människa fick ju inte ara "smittad" av syndafallet.
Och återuppståndelsen... ja... hade denna inte skett, så hade Jesus bara varit en av tusentals andra oskyldiga offer i romarriket.Men i och med uppståndelsen så visade han en annan väg - till himlen.

Aight?

I övrigt, för oss icke troende, så kan man ju säga att Jesus största bedrift var just att rikta ljuset mot "syndabockstänkandet".

Adam och Eva? Seriöst? Noak och Arken är oxå verklighet för dig?

Om min farsa har en skuld så ärver inte jag eller någon annan den när han dör.

Vad Adam och Eva än har gjort (ätit ett äpple???) så vägrar jag att ta på mig deras skuld och ser ingen anledning till att följa en gud som ser mig som skyldig för deras gärningar. Den guden är omoralisk i mina ögon och jag tänker anse att min egen moral är överlägsen denne guds moral.
Citera
2011-09-20, 16:03
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Adam och Eva? Seriöst? Noak och Arken är oxå verklighet för dig?

Om min farsa har en skuld så ärver inte jag eller någon annan den när han dör.

Vad Adam och Eva än har gjort (ätit ett äpple???) så vägrar jag att ta på mig deras skuld och ser ingen anledning till att följa en gud som ser mig som skyldig för deras gärningar. Den guden är omoralisk i mina ögon och jag tänker anse att min egen moral är överlägsen denne guds moral.
Jag tror naturligtvis inte på detta... men det är så här så de troende ser på det. Skjut inte budbärare.
Citera
2011-09-20, 16:07
Avslutad
Jesus har aldrig uppstått, i alla fall inte här på jorden. Det är bara ett rent påhitt. I bibeln så står det bara fantasifyllda saker precis som i en sagobok. Bibeln är en sagobok.
Citera
2011-09-21, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Det hela är sannolikt ett missförstånd. Evangeliernas Jesus hade inga planer på att faktiskt avlida för att nå försoning med Jahve. Han ville enbart vara den "lidande tjänaren" som GT talar om.

Det var meningen att Jesus skulle dö, Hans offer skulle försona människan med Gud.

Några bibelställen: Luk 24:44-47, Matt 26:27-29, Matt 26:55-56, Luk 22:22
Citera
2017-10-11, 16:52
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Mogren
Till sist kan man konstatera att han inte ens dog. Samma dag som han "dog" på korset satt han tillsammans med sina gangsterpolare hos sin fader i himmelriket. Ytterligare tre dagar senare uppenbarade sig han för sina lärjungar. Känns inte som någon större uppoffring.
Citat:
Nej, han blev uppväckt från döden efter tre dagar:

"Jesus svarade: ”Riv ner detta tempel, så skall jag låta det uppstå igen på tre dagar.” Judarna sade: ”I fyrtiosex år har man byggt på det här templet, och du skall låta det uppstå igen på tre dagar!” Men det tempel han talade om var hans kropp. När han sedan uppstod från de döda kom hans lärjungar ihåg att han hade sagt detta"(Joh 2:19-22 Bibel2000)

Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Så fortfarande ingen större uppoffring?

Större uppoffring? Räcker det inte med livet? Att någon t.o.m. går in i döden (en smärtsam död med tortyr och smädelse), för att andra människor ska få evigt liv?
Citera
2017-10-12, 07:55
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Större uppoffring? Räcker det inte med livet? Att någon t.o.m. går in i döden (en smärtsam död med tortyr och smädelse), för att andra människor ska få evigt liv?

Enligt Kristendomen hamnar en icke ångerfull syndare i helvetet för alltid. Man plågas alltså i helvetet i en EVIGHET för sina synder.

Jesus tog på sig alla människors synder och var död i några dagar och kom sedan tillbaks. Han har ålagt straffsatsen men han menar att om han offrar sig själv och återupplivar sedan sig själv för att vara med sig själv i himlen så är det kvitt. Det låter ju hemskt jobbigt i jämförelse... Verkligen.
Citera
2017-10-12, 09:36
Medlem
Citat:
Fast denna uppoffring hade inte behövts. Gud hade kunnat fixat detta utan blodsoffer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in