2017-10-12, 16:19
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, du tänker på kristenheten, dom tror att det existerar ett bokstavligt helvete.

Ordet "helvete" kommer från nordisk mytologi, och har inget med bibeln att göra.

Det bibeln pratar om en evig eld, är en symbolisk eld, som handlar om evig död och förstörelse. Även döden ska symboliskt kastas i elden, som betyder att döden kommer att upphöra att existera.

Det var Gud som uppväckte Jesus:

"Gud har uppväckt Herren, och genom sin makt skall han uppväcka oss. "(1 Kor 6:14 Bibel2000)

Så nu diskuterar vi enbart utifrån JWs tolkningar alltså?
Citera
2017-10-12, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Så nu diskuterar vi enbart utifrån JWs tolkningar alltså?

Du kan se själv vad som står i bibeln. Det var Gud som uppväckte Jesus, och ordet helvete existerar inte i bibeln.
Citera
2017-10-12, 16:31
Medlem
Citat:
Han var en människa som t.ex. Moses.

Ja det går, men det går inte att få ett fullkomligt och evigt liv utan att någon bevisar att det går. Jesus bevisade främst för alla andeskapelser att människan kan leva ett fullkomligt liv.
Ja, jag tror också han var en människa, som t.ex. Sven Svensson. Men enligt bibeln verkade han vara något mer.

Varför skulle det inte gå att få ett fiullkomligt och evigt liv utan att någon bevisar att det går? Då borde Gud visa det lite oftare. Det skulle underlätta väldigt mycket, särskilt för de som inte levde just där och då. Och detta förklarar fortfarande inte varför ett offer var nödvändigt. Snarare tvärtom. Lev fullkomligt så blir du plågad.
Citera
2017-10-12, 17:55
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Jesu offer är ett svar på Satans anklagelse om att ingen människa klarar av att följa Guds lagar och bud.

Var står det i bibeln menar du? Menar du att Jahve behövde bevisa något för Satan? Har Jahve dåligt självförtroende?

Citat:
Jesus gjorde det tydligt att alla människor klarar av att leva ett fullkomligt liv i en ny ordning som Gud kommer att skapa, den ordning som fanns innan Adam och Eva syndade.

Därför kan alla människor åberopa Jesu offer när dom syndar, att man ber om förlåtelse för sina egna synder i Jesu namn.

Fast det är helt ologiskt. Du menar att Jesus Netzers död var en demonstation på att det går att leva ett syndfritt liv och att man tack vare denna demonstration kan få förlåtelse för sina egna synder om man hänvisar till att Jesus levde syndfritt? Vad? Det borde väl snarare vara tvärt om, att man som människa inte längre har några ursäkter för att INTE leva ett syndfritt liv pga Jesus. Så istället för förlåtelse så gav Jesus leverne och död, enligt ditt egna resonemang, Jahve ytterligare en ursäkt att straffa syndare.
Citera
2017-10-12, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, jag tror också han var en människa, som t.ex. Sven Svensson. Men enligt bibeln verkade han vara något mer.

Nej, han var inte något mer än en människa, bibeln är tydlig:

"Ty eftersom döden kom genom en människa kommer också uppståndelsen från de döda genom en människa. Liksom alla dör genom Adam, så skall också alla få nytt liv genom Kristus." (1 Kor 15:21-22 Bibel2000)

Citat:
Varför skulle det inte gå att få ett fiullkomligt och evigt liv utan att någon bevisar att det går?

Eftersom Gud inte vill ha en värld full av ondska, det var inte så Gud skapade världen. Tanken med Guds skapelse var att allting skulle vara gott:

"Gud såg att allt som han hade gjort var mycket gott."(1 Mose 1:31 Bibel2000)

Jesus visade att en sådan värld är möjlig, och därför har trogna människor också möjlighet att leva på jorden i en sådan värld.

Citat:
Då borde Gud visa det lite oftare. Det skulle underlätta väldigt mycket, särskilt för de som inte levde just där och då. Och detta förklarar fortfarande inte varför ett offer var nödvändigt. Snarare tvärtom. Lev fullkomligt så blir du plågad.

Det är inte Gud som ska visa det, det är människan som ska visa att han är fullkomlig. Men ingen har någonsin visat det förutom Jesus, han var syndfri och fullkomlig ända till sin död.

Och det var inte Gud som plågade Jesus, det var människor, påhejade av Satan, som till varje pris försökte få Jesus att synda:

"där han(Jesus) sattes på prov av djävulen. Under hela denna tid åt han ingenting, och när den var slut blev han hungrig. Då sade djävulen till honom: ”Om du är Guds son, så befall stenen där att bli bröd.” Jesus svarade: ”Det står skrivet: Människan skall inte leva bara av bröd.”

Djävulen förde honom högt upp och lät honom i ett ögonblick se alla riken i världen och sade till honom: ”Jag skall ge dig all denna makt och härlighet, ty den har lagts i mina händer och jag kan ge den åt vem jag vill. Om du tillber mig skall allt detta bli ditt.” Jesus svarade: ”Det står skrivet: Herren, din Gud, skall du tillbe, och endast honom skall du dyrka.”

Djävulen förde honom till Jerusalem och ställde honom högst uppe på tempelmuren och sade: ”Om du är Guds son, så kasta dig ner härifrån. Det står ju skrivet: Han skall befalla sina änglar att skydda dig, och: De skall bära dig på sina händer så att du inte stöter foten mot någon sten.” Men Jesus svarade: ”Det heter: Du skall inte sätta Herren, din Gud, på prov.” När djävulen hade prövat honom på alla sätt lämnade han honom för en tid.
"(Lukas 4:2-13 Bibel2000)
Citera
2017-10-12, 18:24
Medlem
Citat:
Nej, han var inte något mer än en människa, bibeln är tydlig:

"Ty eftersom döden kom genom en människa kommer också uppståndelsen från de döda genom en människa. Liksom alla dör genom Adam, så skall också alla få nytt liv genom Kristus." (1 Kor 15:21-22 Bibel2000)

Eftersom Gud inte vill ha en värld full av ondska, det var inte så Gud skapade världen. Tanken med Guds skapelse var att allting skulle vara gott:

"Gud såg att allt som han hade gjort var mycket gott."(1 Mose 1:31 Bibel2000)

Jesus visade att en sådan värld är möjlig, och därför har trogna människor också möjlighet att leva på jorden i en sådan värld.

Det är inte Gud som ska visa det, det är människan som ska visa att han är fullkomlig. Men ingen har någonsin visat det förutom Jesus, han var syndfri och fullkomlig ända till sin död.

Och det var inte Gud som plågade Jesus, det var människor, påhejade av Satan, som till varje pris försökte få Jesus att synda:

"där han(Jesus) sattes på prov av djävulen. Under hela denna tid åt han ingenting, och när den var slut blev han hungrig. Då sade djävulen till honom: ”Om du är Guds son, så befall stenen där att bli bröd.” Jesus svarade: ”Det står skrivet: Människan skall inte leva bara av bröd.”

Djävulen förde honom högt upp och lät honom i ett ögonblick se alla riken i världen och sade till honom: ”Jag skall ge dig all denna makt och härlighet, ty den har lagts i mina händer och jag kan ge den åt vem jag vill. Om du tillber mig skall allt detta bli ditt.” Jesus svarade: ”Det står skrivet: Herren, din Gud, skall du tillbe, och endast honom skall du dyrka.”

Djävulen förde honom till Jerusalem och ställde honom högst uppe på tempelmuren och sade: ”Om du är Guds son, så kasta dig ner härifrån. Det står ju skrivet: Han skall befalla sina änglar att skydda dig, och: De skall bära dig på sina händer så att du inte stöter foten mot någon sten.” Men Jesus svarade: ”Det heter: Du skall inte sätta Herren, din Gud, på prov.” När djävulen hade prövat honom på alla sätt lämnade han honom för en tid.
"(Lukas 4:2-13 Bibel2000)
Ja, bibeln är tydlig, Jesus var en människa. Fast utan mänsklig far. Och med magiska krafter. Enligt mig "något mer" än människa.

Och att Jesus inte syndade tror jag inte ett dugg på. Om Jesus visade att det gick att leva ett syndfritt liv, så borde det finnas ganska många kristna som också gör det. Du, till exempel, borde ju kunna leva ett syndfritt liv?
Citera
2017-10-12, 18:44
Bannlyst
syftet var väl att få folk (de som ville döda honom tänker jag) att tro att han blev dödad, när han i själva verket inte blev det. vad som verkligen hände honom kan man ju undra. själv lutar jag åt att ett ufo kom och plockade upp honom..
Citera
2017-10-12, 19:10
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Maria räknas nog in där med...

Från Lukas 1 då.
Var inte rädd, Maria, du har funnit nåd hos Gud
Från denna stund skall alla släkten prisa mig salig

Lite svårt att hävda att detta inte är en person som inte är "fullkomlig".
Citera
2017-10-12, 19:46
Medlem
Citat:
Citat:
Jesu offer är ett svar på Satans anklagelse om att ingen människa klarar av att följa Guds lagar och bud.

Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Var står det i bibeln menar du?

Det finns nog inget skriftställe som säger så direkt, men det sägs indirekt t.ex. av det som hände i Eden, och Satans anklagelse om att Job inte skulle vara trogen Gud:

"Anklagaren svarade: ”Det är väl inte utan orsak som Job är gudfruktig. Du har ju själv på allt sätt skyddat honom och hans familj och allt som tillhör honom, du välsignar allt han gör, och hans hjordar brer ut sig över landet. Men sträck ut din hand och rör det som tillhör honom, då kommer han att förbanna dig rakt i ansiktet.”"(Job 1:9-11 Bibel2000)

Jesus utsattes ju för prövningar av Satan, som försökte få honom att synda, men han syndade inte:

"Vi har inte en överstepräst som är oförmögen att känna med oss i våra svagheter, utan en som har prövats på alla sätt och varit som vi men utan synd." (Hebr 4:15 Bibel2000)

Citat:
Menar du att Jahve behövde bevisa något för Satan? Har Jahve dåligt självförtroende?

Ja, Jahve behövde bevisa för Satan och dom andra andeskapelserna, inte för att han har dåligt självförtroende, utan för att andra skapelser inte ska gå samma väg som Satan och ifrågasätta om Gud har rätt att bestämma vad som är gott och ont.

Citat:
Fast det är helt ologiskt. Du menar att Jesus Netzers död var en demonstation på att det går att leva ett syndfritt liv och att man tack vare denna demonstration kan få förlåtelse för sina egna synder om man hänvisar till att Jesus levde syndfritt? Vad? Det borde väl snarare vara tvärt om, att man som människa inte längre har några ursäkter för att INTE leva ett syndfritt liv pga Jesus. Så istället för förlåtelse så gav Jesus leverne och död, enligt ditt egna resonemang, Jahve ytterligare en ursäkt att straffa syndare.

Ja fast det är i det närmaste omöjligt för människan att leva syndfritt i en syndig värld, det är det som kallas för arvsynden, att människan ärver ett syndfullt beteende från sina föräldrar och omgivning.

Adam var utan synd från födelsen, Jesus var utan synd från födelsen, men ingen människa är utan synd från födelsen (eller strax efter födelse) då föräldrar och omgivning påverkar barnet.
Citera
2017-10-12, 19:54
Medlem
Citat:
Ja, bibeln är tydlig, Jesus var en människa. Fast utan mänsklig far.

Adam hade inte heller en mänsklig far.

Citat:
Och med magiska krafter. Enligt mig "något mer" än människa.

Moses kunde dela röda havet, ändå var han bara en människa.

Citat:
Och att Jesus inte syndade tror jag inte ett dugg på.

Jag bryr mig inte om vad du tror på, jag bryr mig om vad som står i bibeln:

"Det är vad ni har kallats till, ty också Kristus led, för er skull, och gav er ett exempel för att ni skall följa i hans fotspår. Han begick inte någon synd, och svek fanns inte i hans mun."(1 Petr 2:21-22 Bibel2000)

Citat:
Om Jesus visade att det gick att leva ett syndfritt liv, så borde det finnas ganska många kristna som också gör det. Du, till exempel, borde ju kunna leva ett syndfritt liv?

Nej, alla människor syndar, om inte praktiskt, så i tanken.
Citera
2017-10-12, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Maria räknas nog in där med...

Från Lukas 1 då.
Var inte rädd, Maria, du har funnit nåd hos Gud
Från denna stund skall alla släkten prisa mig salig

Lite svårt att hävda att detta inte är en person som inte är "fullkomlig".

Nej, även Maria var avkomling till Adam, hon hade en ofullkomlig kropp, därför skapades Jesus av Gud med en fullkomlig mänsklig kropp, så som Gud skapade Adam fullkomlig.
Citera
2017-10-12, 20:13
Medlem
Citat:
Adam hade inte heller en mänsklig far.

Moses kunde dela röda havet, ändå var han bara en människa.

Jag bryr mig inte om vad du tror på, jag bryr mig om vad som står i bibeln:

"Det är vad ni har kallats till, ty också Kristus led, för er skull, och gav er ett exempel för att ni skall följa i hans fotspår. Han begick inte någon synd, och svek fanns inte i hans mun."(1 Petr 2:21-22 Bibel2000)

Nej, alla människor syndar, om inte praktiskt, så i tanken.
Precis. Adam är inte ens född.

Jag trodde det var Gud som delade havet. "Herren drev undan vattnet".

Ja, alla människor syndar. Det är därför jag även tror att Jesus gjorde det, om han nu var endast människa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in