2017-10-12, 21:38
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Stämmer detta är det ännu ett genombrott. Hoppas de har dödsorsaken klar för sig.

Har du en källa?

Finns ingen källa så vitt jag sökt runt dansk media.
Citera
2017-10-12, 21:39
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhen
https://www.expressen.se/kvallsposten/blodspar-pa-sagen-kan-avsloja-madsen/

Vad jag har förstått har någon expert bara sagt att det KAN finnas blod eller fingeravtryck, inte att man faktiskt hittat det.

Precis, läste den artikeln också. En potentiell trådsanning sanna mina ord.
Citera
2017-10-12, 21:46
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Jaha, det var lustigt, för i en artikel jag läste häromdagen nämndes ett antal olika "aktörer" som bistått med dykare, men inte militären. Ingen av de bilder vi sett, tycks heller ha visat militärer eller militära fartyg.

Men som sagt, det vore korkat att inte låna i dem, så jag betvivlar inte att så är fallet. Lustigt bara att det inte framgick i artikeln jag läste där de räknade upp ett antal, eller på bilder.
Har du länk till artikeln?

Vet inte hur man länkar från iphone. Naturligtvis kan det vara fel info i Dn.

Dn.se

Rubrik: Svenska labradoren Ace har sökt efter Kim Wall flera gånger

Att man ännu inte har hunnit dyka beror på det dåliga vädret.

– Det är militären som dyker i Danmark, och det är vädret som bestämmer om man kan dyka eller.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2017-10-12 kl. 21:50.
Citera
2017-10-12, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Peter Madsen har inte använt några hylsor som tyngder på kroppsdelarna. Det är ju bara ytterligare en av hans lögner:

Vad han verkar ha använt är sågade järnrör av något slag. Om de sågats för just detta syfte eller för ett annat syfte vet nog bara Peter Madsen just nu.

Men om han använt enbart järnrören, som så som de beskrivits inte ens ger 1kg i "sänk-kraft", så borde väl knappt torson sjunkit alls, även om han klarat få ut nästan all luft ur lungorna. Just att han kapat av armar, ben och huvud gör det ju extra svårt att sänka torson om de delarna har högre densitet än vattnet. I så fall får ju torson mer flytkraft.

Det verkar lite konstigt att de inte hittat torson tidigare då om torson aldrig sjönk till botten, de tycks ju har letat en hel del. Min gissning är att han även använt hylsor som tyngder, men att torson efter en viss tid lossnat från de och då stigit upp till ytan.
Citera
2017-10-12, 21:59
Medlem
Katten30s avatar
En intelligent person, med oerhörd energi att utföra det optimala som amatör inom rymd och ubåtsteknik. Imponerade är vi många. Tekniskt a Genious. Gränsen mellan geni och galen - hårfin.
En kanonkille tills det gick över gränsen - ? jag tror inte på född ondhet. Livet kopplas ihop med, uppväxt vem blir jag, orättvisor, psykisk misshandel, ADHD, narcissism, Ingen stopp knapp.etc etc etc.
Frun begär ev skilsmässa, raketjobbet stupar, ovänskap med tidigare kompanjon.
Hela hans "mening" i livet går om stöp.
Kim Wall dyker upp. Vill göra en story om honom, han kollar upp henne vad hon gjort, person mm.
Rödhårig, snygg, orädd, journalistisk internationellt, krigsområden, (dessutom journalistik i området BDSM, Sexuella avvikande som mindre projekt men... ) Sexutforskningen "tickar" loss för PM.
HON är JAG!nFilmer i datorn, besvikelser, ilska - han agera - jag satsar -hon attackerar honom.
Då händer det. Hon nekar.
HON hade DET som gjorde henne "LIKVÄRDIG" Peter Madsen själv.
Ett "gott" avslut på RML AB men i sista stund, han försökte klara sig gm lögner.
Han tar ej livet av sig även om han säger sig "tänkt det" - han är för narcissistisk.
Han hade chans att sänka sig med ubåten IHOP med KIM WALL.
Därefter hade sanningen kommit fram - PM, dock ej som en "hero" utan som en feg person
och då chansade han - verkligheten kom ifatt,
Rättvisan segrar.
Mkt tragiskt för alla nära och kära, vänner mm.
Dessvärre är det en del i livet här på vår jord.

Det finns oftast - en påverkande historia - tyvärr dyker dom bara upp - för vi vet aldrig.
Vi kan ej kontrollera detta.
Ödmjukhet & sorg.
Citera
2017-10-12, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vilket är mordvapnet? Sågen?

Man vet inte ännu, obduktionen är bara just inledd.

Sågen, som ett vittne uppgett att PM bar till båten strax innan avfärden med Kim, är kopplad till sågmärken, som indikerar att den använts vid själva styckningen av Kim Wall, något som PM nekar till. Den overall som tillhör PM bar spår i blixtlåset av bl.a. ben.

PM hävdar fortfarande att han "sjöbegravde" Kim Wall Hel.

Om sågen bär blod av Kim Wall och att sågens handtag kan kopplas till PM, vilket verkar troligt, är det inte mycket som är obesvarat.
(sågen undersökes fn tekniskt).

* Återstår då i havet gör armarna (och mobilerna likaså).
* Dödsorsaken är inte faställd ännu (krävs helst hel kropp)

Vad jag fattar. Finns det mer?
Senast redigerad av Remark 2017-10-12 kl. 22:07.
Citera
2017-10-12, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Skriver inte på ett hånande sätt, men det kanske tolkas så. Syftade på följande:

Vanligvis begrundas en hypotes med hur bra den förklarar evidensen. Här är evidensen att kläderna är intakta. Som förklaring introduceras hypotesen att de åkte av innan knivvåldet utfördes. Vi har sedan den totala evidensen, eller de samlade observationerna. Hypotesen som rätten ska avgöra är hurvida förklaringen är att Madsen avsiktligt dödade Kim, och vidare, om dödandet var sadistiskt. En motförklaring som har presenterats här av vissa, som har en annorlunda juridisk implikation, är att dödandet hände oavsiktligt i samband med frivillig bdsm-sex som gick fel. Vi tror så klart inte på det, utan vi underhåller oss med tanken för att få grepp om den teoretiska möjligheten att Madsen kan sno sig ut ur rättvisans grepp. I så fall måste våldet har gått förut för dödandet, och kläderna måste ha åkt av motvilligt. Efter som olika metoder för att få av kläderna ofrivilligt har samma empiriska konsekvenser (i.e. att kläderna åkte av), så blir frågan vilken av dessa som ska accepteras (efter som vi måste kunna begrunda en händelseskedja bortom rimligt tvivel som förklarar evidensen och har vissa juridiska konsekvenser). Ifall en hypotes kräver mer än en annan, och ifall evidensen inte diskriminerar mellan dem, så blir det ekstra innehåll i den mer kompleksa obegrundat. Med andra ord skulle det krävas ytterligare rön innan vi har något skäl att introducera eter. Visst, det är en möjlighet. Det är också en möjlighet att kläderna åkte av när Kim ramlade konstigt. Osv. Det finns oändligt många möjligheter. Utöver att vi saknar skäl att bry oss om de flesta av dessa, så vet vi även att eter är svårt att få tag på, att det sällant (om ens någonsinne) har användts, att en sadist som gillar makt och hårda tag inte ens har praktiskt behov av det osv., vilket i sig själv gör det mer otroligt. Jag är skittrött just nu, så ta inte allt detta för ordagrant. Har inte tänkt igenom det noggrant. Korta av det långa: Jag ser eterhypotesen som ogrundat och därför ointeressant. Mitt exempel visade varför. Nämligen att vanlig aggressivt hotbeteende räcker gott. Ska kanske ställa upp det mer noggrant ifall jag pallar. Men jag är dålig på att ta tag i sånt pt.

Ha en bra kväll.

Polisen jagar säkert via rättsläkarna en dödsorsak och har man inte det till åtal och rättegång, lämnar det fältet öppet för PM att fabla vidare. Han måste troligtvis hålla kvar vid olycka, men utan förmodligen utan lucka i huvudet och mycket blod efter ras ner i tornröret. Eftersom kläderna är "intakta" har KW varit avklädd vid både sticket i bröstkorgen och i underlivet.

När rätten senare konfronterar PM med hur KW dog, måste han komma med något eller finna sig i åklagarens förslag. Vi vet bara att huvudet är utan yttre påverkan, men vet inget om hur det står till inne i huvudet, men det lär polisen veta. Mycket längre kommer man inte om dödsorsaken, som allmänhet just nu.

God kväll!
Citera
2017-10-12, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Ska han sitta i svenskt fängelse?

Ursäkt. Danskt skall det förstås vara, men knappast annorlunda än svenska förhållande.
Citera
2017-10-12, 22:20
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Man vet inte ännu, obduktionen är bara just inledd.

Sågen, som ett vittne uppgett att PM bar till båten strax innan avfärden med Kim, är kopplad till sågmärken, som indikerar att den använts vid själva styckningen av Kim Wall, något som PM nekar till. Den overall som tillhör PM bar spår i blixtlåset av bl.a. ben.

PM hävdar fortfarande att han "sjöbegravde" Kim Wall Hel.

Om sågen bär blod av Kim Wall och att sågens handtag kan kopplas till PM, vilket verkar troligt, är det inte mycket som är obesvarat.
(sågen undersökes fn tekniskt).

* Återstår då i havet gör armarna (och mobilerna likaså).
* Dödsorsaken är inte faställd ännu (krävs helst hel kropp)

Vad jag fattar. Finns det mer?

Har du källa på att sågtänderna matchar de amputerade kroppsdelarna? Tack.
Citera
2017-10-12, 22:24
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Rättsmedicin är väldigt bra på att kunna avgöra om ett vapen/verktyg/kniv/såg har varit inblandat i
ett specifikt fall. Man jämför sågens tandning med skador på kroppen. det har redan framkommit att de
konstaterat att det var ett sågliknande föremål som användes vid styckningen, inte en kniv. (har tyvärr
ingen källa på det just nu).

Förhoppningsvis finns det vittnen som kan placera sågen i ubåten, verkstaden eller i Madsens ägo. Kanske
t.o.m. bilder.

Jag är helt förbluffad över hur bra danska polisen, eller de dykare de hyr in, är på att hitta föremål i
havet. Det är egentligen osannolikt!
Madsen är osannolik, men polisarbetet är som sig bör vara. Man vet ganska exakt hur skorven har rört sig, vilket eliminerar det mesta av Öresund. Därav kan man beta av område efter område - inte i blindo utan med vissheten att allt han kastat överbord finns där.

Hade svenska polisen varit lika effektiv? En fråga som bryter sig ur tråden, men jag är ganska säker på min bedömning. Nej.
Citera
2017-10-12, 22:29
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Madsen är osannolik, men polisarbetet är som sig bör vara. Man vet ganska exakt hur skorven har rört sig, vilket eliminerar det mesta av Öresund. Därav kan man beta av område efter område - inte i blindo utan med vissheten att allt han kastat överbord finns där.

]Hade svenska polisen varit lika effektiv? En fråga som bryter sig ur tråden, men jag är ganska säker på min bedömning. Nej.
Jag håller med. Jag är väldigt imponerad av den danska polisens arbete i det här fallet. Jag tvivlar på att den svenska polisen skulle vara lika engagerade i detta.
Citera
2017-10-12, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det vore väl mycket osannolikt att han skulle begära att få sitta i svenskt fängelse för att han råkat på en svensk strippa någon gång, han har fru, bror och Deirdre i Danmark ju.
Inte så viktig diskussion alls i nuläget, helt off resonemang faktiskt ,men jag tror inte att Madsen fungerar i ett danskt-fängelse.
Tror inte frun förblir fru Madsen. Återstår Deirdre. Hon får det svårt i Danmark efter sina uttalande i media..
Hon om någon skulle behöva söka PuT i Sverige.
D,Hon verkar ju mångsidig och verkar kunna försörja sig själv och hon förstår svenska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in