2017-10-11, 10:00
Medlem
Vad tror ni, kommer bostadsmarknaden dominera nyhetsrapporteringen redan i vinter?
2017-10-11, 10:02
Medlem
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2017/10/11/nordea-bostadsoron-hotar-swedbanks-marginaler.html
2017-10-11, 10:16
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan

Säg att du lånar 4 miljoner och köper en bostad. Du amorterar ned lånet till 3,5 miljoner och sedan säljer du bostaden för 4 miljoner som du köpte den för. Du löser i samband med det in ditt lån som nu är på 3,5 miljoner och kvar får du 500,000 kr på kontot. Hur har dessa pengar uppstått, vad kallar du den process som dessa pengar uppstått genom?

Om ovanstående var för svårt får du detta också:
För många kommer amorteringarna uppfattas som en naturlig del i boendekostnaden och många tänker kanske inte på att de i själva verket sparar. Ett omedvetet sparande! Tänk om det fanns fler saker i livet där vi upplever att vi konsumerade allt, men i själva verket sparade en del för framtiden.
https://blogg.nordnet.se/ar-amortering-ett-bra-sparande/01/11/2012/

Visst är amortering ett sparande.
Men:
Det är ett utomordentligt dåligt sparande. Pengarna är låsta och kan inte användas till annat eller för oförutsedda händelser.
Att ta fram dessa besparingar kräver antingen sälja och flytta eller belåna huset.

Och belåna huset lär inte gå när alla andra vill göra samma sak. Dvs när man behöver pengarna.
Med dagens låga räntor är det därför väl så bra att spara men inte amortera.

Och det är det många som gjort.

Bostadsbubbla eller inte. Det lär bli en prissättning i marknaden framförallt på lägenheter.
Tillgång och efterfrågan helt enkelt.
De stora barnkullarna runt 1990 som länge efterfrågat små lägenheter mitt i städerna börjar nu bilda familj och söker sig från små lägenheter till större bostäder. Villorna kommer öka i popularitet medan mindre lägenheter mitt i stan kommer minska i popularitet. Ren demografidriven efterfrågan.
https://www.scb.se/Grupp/Artiklar/Befolkning/Manga-barn-fods-under-var-och-sommar/Antal-fodda-1968-2014.png
2017-10-11, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abagnale
Vad tror ni, kommer bostadsmarknaden dominera nyhetsrapporteringen redan i vinter?

Beror på vilken kampanj medierna tänker satsa på. I dag får man läsa i DN att stockholmarna numera anser att invandring/integration är den viktigaste frågan. Bostadsfrågan har puttats ned till tredje plats eller något sånt om jag kommer ihåg rätt.

Vore kul att veta hur många i Stockholm har bostadsproblem. Bara 14% i bostadskön är aktiva. Tidigare statistik från bostadsförmedlingen visade att de flesta hade boendet ordnat redan. Antagligen köade de för något bättre, billigare, centralare. Kunde inte hitta färska siffror och jag har en känsla av att mörkläggning pågår. Politikerna har velat elda på med bostadsbyggandet som arbetsmarknadsåtgärd.
2017-10-11, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Beror på vilken kampanj medierna tänker satsa på. I dag får man läsa i DN att stockholmarna numera anser att invandring/integration är den viktigaste frågan. Bostadsfrågan har puttats ned till tredje plats eller något sånt om jag kommer ihåg rätt.

Vore kul att veta hur många i Stockholm har bostadsproblem. Bara 14% i bostadskön är aktiva. Tidigare statistik från bostadsförmedlingen visade att de flesta hade boendet ordnat redan. Antagligen köade de för något bättre, billigare, centralare. Kunde inte hitta färska siffror och jag har en känsla av att mörkläggning pågår. Politikerna har velat elda på med bostadsbyggandet som arbetsmarknadsåtgärd.

Vid en fortsatt nedgång kanske Stockholmarna skiftar fokus. Då får vi kanske se fler experter i Morgonsoffan, ledarskribenter och oroliga läsare som
undrar om man ska avvakta köp.

Allt färre hushåll tror på uppgångar, men det krävs nog ett större medialt genomslag för att tillräckligt många ska dra öronen åt sig.
2017-10-11, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Självklart och det har jag med flera förklarat många gånger tidigare i tråden, med resultat att de som invänt fått springa iväg med svansen mellan benen. Vi kan ta ett exempel:

Säg att du lånar 4 miljoner och köper en bostad. Du amorterar ned lånet till 3,5 miljoner och sedan säljer du bostaden för 4 miljoner som du köpte den för. Du löser i samband med det in ditt lån som nu är på 3,5 miljoner och kvar får du 500,000 kr på kontot. Hur har dessa pengar uppstått, vad kallar du den process som dessa pengar uppstått genom?

Om ovanstående var för svårt får du detta också:
För många kommer amorteringarna uppfattas som en naturlig del i boendekostnaden och många tänker kanske inte på att de i själva verket sparar. Ett omedvetet sparande! Tänk om det fanns fler saker i livet där vi upplever att vi konsumerade allt, men i själva verket sparade en del för framtiden.
https://blogg.nordnet.se/ar-amortering-ett-bra-sparande/01/11/2012/

Självfallet är amortering en avbetalning, en avbetalning på en tillgång som kan räknas som sparande. Men någonstans förutsätts att själva syftet med sprande innebär att du fyller på din kassa för oförutsedda händelser eller initiativ. Och har ett kapital du kan använda dig av, inte som är låst i en bostad eller bil.

Vad händer om du istället tagit motsvarande summa av det du betalar i amortering och sätter in dom i en riskfri produkt, marknaden eller en annan tillgångsklass? Eller reser för pengarna.

Oavsett anledning är amortering likväl en utgift på din disponibla kapital/inkomst, som är förbehållen din bostad. Du har inte fri vilja att placera dom där du vill, alltså en spekulativ form av sparande precis som vilken annan på den underliggande tillgången.

För att det ska räknas som spara de kräver det dock att det finns en hypotes om en värdeökning, med det räcker det inte att se amortering enskilt, utan måste tas med andra direkta kostnader som ränta och underhåll, generell värdeminskning eller värdeökning.
2017-10-11, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abagnale
Vid en fortsatt nedgång kanske Stockholmarna skiftar fokus. Då får vi kanske se fler experter i Morgonsoffan, ledarskribenter och oroliga läsare som
undrar om man ska avvakta köp.

Allt färre hushåll tror på uppgångar, men det krävs nog ett större medialt genomslag för att tillräckligt många ska dra öronen åt sig.

De som avvaktar har bostad redan, antingen br eller hr. Jag känner ingen här i Stockholm som köpt boende som en investering. Det verkar vara journalister som hittat på det begreppet. Alla, även de som pratar om investeringar, har köpt för att bo, eller att deras barn har någonstans att bo. Säger de investering då gör de sig bara märkvärdiga. Man köper en innerstadslägenhet för att man vill ha rätt adress och grannar. Här är det svårt att få förstahandskontrakt och det kommer inte att byggas hyresrätter här inne heller, bortsett från studentbostäder och eventuella äldreboenden.

Jag kan tänka mig att efterfrågan på bostadsrätter utanför tullarna kommer att sjunka. Och då byggföretag går över till att producera hyresrätter så kan jag tänka mig att många väljer att hyra istället för att köpa en bostadsrätt utanför tullarna. Lägenheterna i innerstan kommer även i fortsättningen att vara eftertraktade. Även om det skulle finnas tomma lägenheter utanför tullarna.

När man väljer boende så ska man fråga sig

1. var vill man bo
2. hur länge vill man bo där
3. tillgång till hyres- alt. bostadsrätter
4. vad får det kosta
5. vilken risk är man beredd att ta om man väljer att köpa en br med lånade pengar.

Lönlöst att fundera på vilken "vinst" man gör på boendet. Min vinst är 8 ggr det jag gav för min lägenhet men jag har inga planer på att sälja eller ens belåna så att jag får del av vinsten nu. Inte ens om jag vore säker på att priserna kraschar. För jag bor precis där jag vill bo och omgivningarna har blivit bättre och bättre med åren. Den här lägenheten och det här området kommer att vara perfekt även då jag pensionerar mig. Jag gjorde en ordentlig research innan jag slog till för länge sedan. Den enda ekonomiska kalkylen jag gjorde var över månadskostnaden. Annars var läget och tillgång till sådant som intresserar mig avgörande. Och jag ville bo länge på samma ställe.
2017-10-11, 11:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Jag orkade inte läsa allt men båda länkarna berör enbart kapitaltäckning och kapitalkrav?

Det förändrar inte riktigt min syn på saken.
Självklart måste bankerna ha kapitaltäckning enligt FI, men dessa pengar används inte till utlåning utan till investering till högre avkastning.

Så jag vidhåller:
Bolån finansieras av riksbankslån, bostadsobligationer eller lån av andra banker.
Blancolån och övriga krediter finansieras av inlåning på sparkonton och dylikt.
Ingen bank lånar ut sitt egna kapital utan det är högre avkastning på att investera det kapitalet på annat vis.
(FB) Varför får bankerna skapa pengar ur tomma intet?!(och liknande frågor /Mod)

Du är bankens låneslav och du vet inte ens om det.
2017-10-11, 11:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Jag orkade inte läsa allt men båda länkarna berör enbart kapitaltäckning och kapitalkrav?

Det förändrar inte riktigt min syn på saken.
Självklart måste bankerna ha kapitaltäckning enligt FI, men dessa pengar används inte till utlåning utan till investering till högre avkastning.

Så jag vidhåller:
Bolån finansieras av riksbankslån, bostadsobligationer eller lån av andra banker.
Blancolån och övriga krediter finansieras av inlåning på sparkonton och dylikt.
Ingen bank lånar ut sitt egna kapital utan det är högre avkastning på att investera det kapitalet på annat vis.

Kognitivt utmanad? Bankerna skapar krediter ur tomma intet. Du har fått detta beskriver ggr flera vid det här laget.
2017-10-11, 11:18
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Presumtionshyra är en avvikelse från Hyresregleringen som HGF kände sig tvungna att tillgripa för att det skulle byggas några HR överhuvudtaget.
Inte ens Allmännyttan gick med på att bygga till Hyresregleringens hyror. Det var en svårartad förlust att göra det.

Presumtionshyran visar ungefär vilken hyra det blir när byggjobbare mfl fått det dom ska ha. Det som flera här i tråden verkar totalvägra att ta in är att priserna på hyreshus har stigit på samma sätt som villor/radhus. Dvs det skulle med deras resonemang råda en spekulationsbubbla för hyreshusen. Det inser dom nog det stolliga i och det är därför man totalvägrar att ta emot den informationen.

Var och en kan ju få grunna över varför villor och hyreshus får samma prisutveckling.
Finns något gemensamt för dessa?
Och kan detta gemensamma leda till att priserna stiger på samma sätt?

Mao vi har en "marknadshyra light"? Alltså marknadshyra men de kallar det nåt annat?
2017-10-11, 11:50
Medlem
Nu går bostadsbolag ut och dementerar bubblan. Klart de skulle göra ifall den riskerar att spricka. Eller för att de helt ärligt inte anser sig vara i en bubbla. Tiden får avgöra. http://www.tobinproperties.se/investerare/pressmeddelanden/36826FCD5967C1C0
2017-10-11, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Mao vi har en "marknadshyra light"? Alltså marknadshyra men de kallar det nåt annat?

Sort of.
Bland nyproduktionsprojekt som förmedlas nu:
Enskede, 3 rum, 13 700:- månad
Liljeholmen, 3 rum, 12500:- månad
Älvsjö, 3 rum, 11 700:- månad

Det är intressant att de flesta förmedlare valt att släppa på de tuffa inkomstkraven. Numer räcker det att ha litet drygt 4500:- efter att hyran är betald för de flesta nybyggen.

Är det för att inte stänga folk ute, eller har efterfrågan på dyr nyproduktion minskat?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in