Citat:
Ursprungligen postat av
Abagnale
Vid en fortsatt nedgång kanske Stockholmarna skiftar fokus. Då får vi kanske se fler experter i Morgonsoffan, ledarskribenter och oroliga läsare som
undrar om man ska avvakta köp.
Allt färre hushåll tror på uppgångar, men det krävs nog ett större medialt genomslag för att tillräckligt många ska dra öronen åt sig.
De som avvaktar har bostad redan, antingen br eller hr. Jag känner ingen här i Stockholm som köpt boende som en investering. Det verkar vara journalister som hittat på det begreppet. Alla, även de som pratar om investeringar, har köpt för att bo, eller att deras barn har någonstans att bo. Säger de investering då gör de sig bara märkvärdiga. Man köper en innerstadslägenhet för att man vill ha rätt adress och grannar. Här är det svårt att få förstahandskontrakt och det kommer inte att byggas hyresrätter här inne heller, bortsett från studentbostäder och eventuella äldreboenden.
Jag kan tänka mig att efterfrågan på bostadsrätter utanför tullarna kommer att sjunka. Och då byggföretag går över till att producera hyresrätter så kan jag tänka mig att många väljer att hyra istället för att köpa en bostadsrätt utanför tullarna. Lägenheterna i innerstan kommer även i fortsättningen att vara eftertraktade. Även om det skulle finnas tomma lägenheter utanför tullarna.
När man väljer boende så ska man fråga sig
1. var vill man bo
2. hur länge vill man bo där
3. tillgång till hyres- alt. bostadsrätter
4. vad får det kosta
5. vilken risk är man beredd att ta om man väljer att köpa en br med lånade pengar.
Lönlöst att fundera på vilken "vinst" man gör på boendet. Min vinst är 8 ggr det jag gav för min lägenhet men jag har inga planer på att sälja eller ens belåna så att jag får del av vinsten nu. Inte ens om jag vore säker på att priserna kraschar. För jag bor precis där jag vill bo och omgivningarna har blivit bättre och bättre med åren. Den här lägenheten och det här området kommer att vara perfekt även då jag pensionerar mig. Jag gjorde en ordentlig research innan jag slog till för länge sedan. Den enda ekonomiska kalkylen jag gjorde var över månadskostnaden. Annars var läget och tillgång till sådant som intresserar mig avgörande. Och jag ville bo länge på samma ställe.